[BE] Garantie aannemer badkamer bij nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-08 00:26
Wij hebben 4 jaar geleden een nieuwbouw gekocht - sleutel op de deur - gebouwd door aannemer A.

De radiator in de badkamer (4 jaar oud) is ondertussen enorm aan het roesten. Wij weten dat de onderaannemer B deze radiator heeft gekocht bij firma X, en dat firma X 10 jaar garantie geeft op deze radiatoren. Wij hebben echter geen contract met onderaannemer B en geen factuur van firma X.

Voor aannemer A geldt enkel de 10 jarige aansprakelijkheid voor verborgen gebreken, maar wij zien in ons contract niets staan over garanties op geleverde toestellen.

Zijn wij in ons recht om die garantie af te dwingen bij aannemer A?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bel/mail naar aannemer A en leverancier X en je krijgt te horen of je op je strepen moet gaan staan of moeilijkere dingen moet gaan doen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Zowel de aannemer A als de leverancier X sturen ons door naar onderaannemer B en zeggen dat ze zelf niets kunnen doen. Onderaannemer B geeft echter niet thuis. Ons gevoel is ook dat wij niets kunnen afdwingen bij onderaannemer B, omdat wij geen enkele relatie hebben (op papier).

Ik vermoed dat de we als volgende stap een aangetekende brief moeten sturen naar de aannemer A, maar ik zou graag weten of die aansprakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:34
@101Bram Leg je natte handdoeken op de radiator of heb je iets anders gedaan waardoor dit is veroorzaakt?

Beetje vreemd dat een radiator zomaar gaat roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nopheros schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:06:
@101Bram Leg je natte handdoeken op de radiator of heb je iets anders gedaan waardoor dit is veroorzaakt?

Beetje vreemd dat een radiator zomaar gaat roesten.
Daar is een radiator in de badkamer toch in beginsel (naast warmte) voor bedoeld / ontworpen lijkt me? :P
Door schade kan ie zeker gaan roesten, maar schade door een handdoek lijkt me erg onwaarschijnlijk :+

Als je Bouwgarant hebt zou je je daar nog toe kunnen wenden, al lees ik even vlug in de voorwaarden dat sanitair tot 1 jaar dekking heeft. Lijkt me dat ie daar onder valt.

Roest na 4 jaar is wel tamelijk snel ja.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Denman schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Daar is een radiator in de badkamer toch in beginsel (naast warmte) voor bedoeld / ontworpen lijkt me? :P
Door schade kan ie zeker gaan roesten, maar schade door een handdoek lijkt me erg onwaarschijnlijk :+

Als je Bouwgarant hebt zou je je daar nog toe kunnen wenden, al lees ik even vlug in de voorwaarden dat sanitair tot 1 jaar dekking heeft. Lijkt me dat ie daar onder valt.

Roest na 4 jaar is wel tamelijk snel ja.
Radiatoren zijn bedoeld om te verwarmen, niet om natte handdoeken op te drogen. Je verwacht het niet maar daardoor kan dus inderdaad roest ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Nopheros schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Radiatoren zijn bedoeld om te verwarmen, niet om natte handdoeken op te drogen. Je verwacht het niet maar daardoor kan dus inderdaad roest ontstaan.
Ja ze zijn zeker bedoeld om te verwarmen (wat ik al zei in m'n eerdere post), maar hebben ook de functie van handdoeken drogen.
Van een willekeurige badkamersite:
Designradiator, buisradiator of handdoekradiator zijn verschillende benamingen voor een radiator met (vaak horizontale) buizen waarover je handdoeken kunt hangen. Zo heb je dankzij een handdoekradiator binnen no-time een heerlijke warme handdoek en kunt u hem na gebruik goed laten drogen. Veel handdoekradiatoren zien er ook nog erg mooi uit en zorgen daarbij naast het verwarmen van de ruimte ook voor een bepaalde uitstraling in jouw badkamer.
Nu weet ik niet of we het hier over een designradiator hebben of over zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mKlnujoay0xCMPI-iQdPjOMBeQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JQcliG04JlIj3UoMkn2sdrRO.webp?f=user_large

Maar wij hangen onze handdoeken al 7 jaar over een designradiator en daar is geen spoor roest te zien.

Waar zit het eigenlijk? Op een aansluiting oid? Heeft de TS iets van een foto?

[ Voor 4% gewijzigd door Denman op 30-05-2024 12:10 ]

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Denman schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Ja ze zijn zeker bedoeld om te verwarmen (wat ik al zei in m'n eerdere post), maar hebben ook de functie van handdoeken drogen.

[...]

Nu weet ik niet of we het hier over een designradiator hebben of over zo'n ding:

[Afbeelding]

Maar wij hangen onze handdoeken al 7 jaar over een designradiator en daar is geen spoor roest te zien.

Ja goed punt. Toen ik in 2017 m'n badkamer heb laten verbouwen met designradiator werd er duidelijk bij verteld dat dit apparaat niet is ontworpen om natte handdoeken op te drogen en dat dit dus ook niet onder de garantie zou vallen.

Misschien is het inmiddels anders of zijn er radiatoren die wel speciaal gemaakt zijn om te drogen.

[EDIT]
Net zoals hierboven van een willekeurige badkamer site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lfdc0fXctLcHx3ItZ2WV_MJ_27U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAKzasrEeFhjWcwGjK4Pb0Ae.png?f=fotoalbum_large

Lijkt er dus wel op dat ze bestaan maar niet alle (design)radiatoren zijn daar standaard voor gemaakt iig.

[ Voor 18% gewijzigd door Nopheros op 30-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Nopheros schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Ja goed punt. Toen ik in 2017 m'n badkamer heb laten verbouwen met designradiator werd er duidelijk bij verteld dat dit apparaat niet is ontworpen om natte handdoeken op te drogen en dat dit dus ook niet onder de garantie zou vallen.

Misschien is het inmiddels anders of zijn er radiatoren die wel speciaal gemaakt zijn om te drogen.
Ah ja helder. Er zal per type vast verschil in zitten. Daarom was ik eigenlijk ook benieuwd naar een foto van de radiator van TS.

Overigens verwees ik in mijn eerste post naar Bouwgarant maar zie nu dat het BE betreft. Ik denk niet dat Bouwgarant dan van toepassing is |:(

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-08 13:04
Wij hebben een designradiator met horizontale buizen. De handleiding geeft heel duidelijk aan dat wij er geen handdoeken op mogen drogen i.v.m. gevaar op roest.

@101Bram handleiding gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Gadgeteer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:26:
Wij hebben een designradiator met horizontale buizen. De handleiding geeft heel duidelijk aan dat wij er geen handdoeken op mogen drogen i.v.m. gevaar op roest.

@101Bram handleiding gelezen?
Ja absoluut, op deze mag het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Denman schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:09:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Het zit aan een van de uiteinden. Deze foto is genomen toen we de roest opmerkten, ondertussen al erger. De badkamer is inderdaad een heel vochtige plaats, maar we verwachten wel dat een badkamerradiator daartegen kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcbgOvUuq9fkP-bD54rU-cyKH70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCUlv1kc7ou86mJtkakVIMTD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Denman schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Ah ja helder. Er zal per type vast verschil in zitten. Daarom was ik eigenlijk ook benieuwd naar een foto van de radiator van TS.

Overigens verwees ik in mijn eerste post naar Bouwgarant maar zie nu dat het BE betreft. Ik denk niet dat Bouwgarant dan van toepassing is |:(
Nee, Bouwgarant kennen wij niet. Alle partijen wijzen een beetje naar elkaar (met uitzondering van degene die het geplaatst heeft, die is gewoon onbereikbaar).

Mij lijkt het het uiteindelijk het beste dat ik een aangetekende brief stuur naar de aannemer A, aangezien dit de enige is waarmee we een verbintenis zijn aangegaan, ook al is hij niet rechtstreeks (maar wel indirect) verantwoordelijk.
Pagina: 1