Seagate Ironwolf 4tb hardeschijf - s.m.a.r.t. errors.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-08 10:24
Vandaag ontving ik een nieuwe Seagate Ironwolf onder rma omdat de vorige van aug 23 met 900 uren onder garantie was terug gestuurd met read and seek errors.

Na het formateren ben ik ongeveer 45gb data gaan copieeren naa rdeze nieuwe hd.

Daarna even een s.m.a.rt. check gedaan en tot mijn verbazing staat de read

error rate op

Current Worst Treshold
79 64 6

En de Hardware Ecc recovered staat op 79 64 0

Seek error rate 63 60 45 (toen ik de screenprint maakte stond deze op 100 - 253 45)

Bij mijn WD gold staat na 4 jaar de read error rate op 100 - 100 - 16

Heb met Seagatetools een korte generieke test gedaan en die gaf aan Test passed.

Ik heb zelf geen ervaring met s.m.a.r.t data analyze, mijn vraag is als volgt moet ik deze
gloed nieuwe HD ook weer retour onder rma?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94tUiqRR-AM9gjO7tJxTlVWL_UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIoXKM3vDRxnYqqsWprIVZA0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door nec1560 op 28-05-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Seagate gebruikt een andere manier van veergeven van de SMART data dan de andere fabrikanten.
Dat geeft al snel wat verwarring:
Google: Seagate raw smart data
Reddit r/DataHoarder: Just got a Seagate Ironwolf... are these SMART readings normal?
Seagate's SMART data uses 48 bit hexidecimal readings converted to decimal. It's known for looking like complete gibberish and posting big, scary numbers that aren't indicative of anything. There's a real likelihood that the drive never read "0" at any point. Actual errors (reallocations, pending, etc) should be noted in the SMART report.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
Bedankt voor deze informatie.
Ik heb gisteren zitten chatten met Seagate en kreeg vorige week toch het advies de harde schijf onder rma te vervangen, omdat dit soort errors een mogelijke falen van de harde schijf voorspelen.

[ Voor 32% gewijzigd door nec1560 op 30-05-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
Net 20 minuten zitten chatten met Seagate ergens in de wereld. Als een schijf smart errors geeft moet u die onder garantie weer retour.

[ Voor 63% gewijzigd door nec1560 op 30-05-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Even los van de door jou gehighlighte waarden (en die negerend):
Ik zie in de laatste kolom helemaal niets in de SMART-waarden wat wijst op een falen van de harddisk, alles ziet er goed uit. Niets wat wijst op de noodzaak om RMA aan te vragen.

Ik zou hem gewoon in gebruik nemen en de overige waarden in de SMART-tabel periodiek monitoren (1 x per maand of zo). En natuurlijk het normale advies: maak actuele backups van al je belangrijke data ...