Fysieke schakelaar i.c.m. Home Assistant - Smart and dumb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-11 10:29

Boost9898

Software developer

Topicstarter
De context
Hi Tweakers, aangezien wij binnenkort aan ons eerste huis gaan beginnen ben ik me aan het oriënteren op het gebied van Home Assistant. Direct bij aanvang wil ik eigenlijk al rekening gaan houden met het in de (nabije) toekomst alles smart maken, maar het moet ook 'dom' blijven werken.

Wat ik hiermee bedoel is dat ik niet volledig afhankelijk wil zijn van een digitaal systeem en dat alles zowel digitaal (Home Assistant) als conventioneel via analoge schakelaars te bedienen moet zijn.

Ik heb al eens gespeeld met van die Zigbee inbouwschakelaars via de Philips Hue app, maar dit werkt maar half. Ik kan schakelen met zowel de fysieke schakelaar als de app, maar zodra ik de fysieke schakelaar omzet zie ik dit niet in de app terug.

Het probleem is dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet mee zie aangezien er zo gigantisch veel verschillende configuraties mogelijk zijn.

Mijn vraag
Concreet ben ik benieuwd wat de beste manier is om zowel een dom apparaat met zowel een fysieke schakelaar als (geautomatiseerd) via Home Assistant te besturen. En dat ik altijd in Home Assistant de correcte status (aan/uit) zie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Home Assistant
  • Zigbee protocol
  • Sonoff Mini (met Neutraal/Nul)

Beste antwoord (via Boost9898 op 29-05-2024 21:39)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:54

servies

Veni Vidi Servici

Wat je hebt staan is toereikend. Achter elke schakelaar zo'n Sonoff Mini (of vergelijkbare switch) en je kunt elke lamp op de analoge manier schakelen en via HA en de analoge manier wordt geregistreerd in HA.
Let wel even op wat voor inbouwdozen je gebruikt want ook al zijn ze klein, je hebt niet veel ruimte...
Voor Dimmers zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld uitvoering: EcoDim Smart LED Dimmer Zigbee Pro
Daar geldt hetzelfde voor: analoog te gebruiken en via HA en status wordt doorgegeven.
Wel even letten op wat je achter zo'n schakelaar hangt: max 10 Amp geloof ik.

[ Voor 55% gewijzigd door servies op 29-05-2024 08:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:54

servies

Veni Vidi Servici

Wat je hebt staan is toereikend. Achter elke schakelaar zo'n Sonoff Mini (of vergelijkbare switch) en je kunt elke lamp op de analoge manier schakelen en via HA en de analoge manier wordt geregistreerd in HA.
Let wel even op wat voor inbouwdozen je gebruikt want ook al zijn ze klein, je hebt niet veel ruimte...
Voor Dimmers zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld uitvoering: EcoDim Smart LED Dimmer Zigbee Pro
Daar geldt hetzelfde voor: analoog te gebruiken en via HA en status wordt doorgegeven.
Wel even letten op wat je achter zo'n schakelaar hangt: max 10 Amp geloof ik.

[ Voor 55% gewijzigd door servies op 29-05-2024 08:35 ]

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 16:50
@Boost9898
Verkeerde beredenering.

De stelling dat het maar half werkt waarbij je aangeeft dat je de positie van de SCHAKELAAR niet terug vind in de app is een foute conclusie.
De schakelaar is net als de telefoon voor de bediening.

De status van het te schakelen apparaat is wat je hoort te zien in de app en die toont zich.

Dat je aangeeft dat een handmatige schakelaar bediening een must is klopt wel.
Er is niets lastiger als de film op TV iets langer duurt dan de ingestelde uit-schakeltijd van de kamer verlichting en je moet dan in het donker gaan zoeken waar die telefoon zich bevind om wat licht te maken is lastig.

Home Assistant is een goede keuze om een (deels) geautomatiseerd huis op te zetten onafhankelijk van "Het Internet". Het is niet het eenvoudigst op te zetten systeem maar de mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos.
Laatst heb ik mijn Unifi Controller toegevoegd om op HAOS (Home Assistant OS) te draaien.

Om de tip van @servies wat verder uit te breiden, plaats een Sonoff Zigbee USB dongle erbij. Hiermee zijn aansturingen en koppelingen van verschillende Zigbee apparaten nog eenvoudiger door te voeren in HA.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien je toch met een overkoepelend systeem gaat werken zou ik eens kijken naar Shellies voor achter de schakelaars. Ik heb dat ook en werkt perfect!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-11 10:29

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Top! Bedankt voor de reacties, dan ga ik verder met m'n huidige plan. Het idee is om waar mogelijk een diepe wandcontactdoos toe te passen zodat ik er (in de toekomst) een zigbee module tussen kan plaatsen.

Fijn om te horen dat in Home Assistant altijd de actuele status van het apparaat (aan/uit) te zien is en ongeacht de status het zowel digitaal als analoog te schakelen is.

Wat de dimmer betreft, ik heb bij Montel een handleiding/stroomschema opgevraagd van de onderstaande ledlamp omdat ik deze ook op beiden manieren wil kunnen schakelen/dimmen.
https://www.montel.nl/006097112100000/montel-study.html