Verre reis - inenten voor hondsdolheid of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:39
We gaan dit jaar met zijn 4 naar Indonesië inclusief een overnachting in de jungle van Sumatra om Orang-oetans te zien. Super gaaf natuurlijk maar er zijn wel een aantal zaken om rekening mee te houden, zoals inentingen. Volgens het advies van de GGD geldt voor Indonesië het volgende:

Indonesië vaccinatie advies
Aanbevolen: DTP, Hepatitis A
Persoonsgebonden: o.a. Rabiës (hondsdolheid)

DTP en Hepatitis A is geen twijfel, die worden binnenkort gezet.

Voor rabiës twijfelen we. Hoe groot is het risico dat je gebeten wordt en dat dit dier ook daadwerkelijk het virus bij zich draagt? Probleem is wel dat rabiës dodelijk is tenzij je binnen 24 uur aan een inentingen kuur begint nadat je bent gebeten. Bijkomend issue is dat deze kuur blijkbaar niet overal beschikbaar is (?) en dat je wellicht ergens naar toe moet vliegen om daar in een week tijd je kuur te voltooien.

Onze "prik adviseur" raadt het wel aan maar denkt wellicht ook aan zijn eigen bedrijf (het is een commerciële toko). Voor ons vieren kosten de beschermende inentingen €800 - €150 via zorgverzekering dus zeg €650. Een hoop geld.

Dus wat is wijsheid? Hoe groot is het risico en staat dit in verhouding tot €650 euro? Welke overweging heb je zelf gemaakt?

Nog even een 2 jaar oud linkje van het AD hierover.

[ Voor 7% gewijzigd door zeezuiper op 28-05-2024 21:43 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou lekker bij de GGD een afspraak maken en daar je vragen neerleggen, dan adviseren ze je op basis van je persoonlijke situatie. En dan hoef je ook niet bang te zijn dat ze er winst uit halen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou je zoals al gezegd laten adviseren door een onafhankelijke partij, maar het advies is er niet voor niks.

Als je ergens in het bergachtige oerwoud in Indonesië zit en wordt gebeten door een hondsdol beest dan is de kans dat je op tijd terug in de bewoonde wereld bent niet 100%.
Aan de andere kant, het kost je alleen wat geld, bovenop een al dure vakantie is dat het echt wel waard. Je loopt geen extra risico door een vaccinatie, je koopt gewoon wat extra tijd als het nodig zou zijn en dat kan je leven redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

https://www.vaccinatiesopreis.nl/kosten

Ook andere bedrijven zijn niet perse duurder, 100 euro p.p. voor deze vaccinaties lijkt een heel normale prijs.
GGD vraagt hetzelfde. Vraag me wel af welke service je geboden wordt, dat je het dubbele moet betalen...

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Paitor schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:48:
https://www.vaccinatiesopreis.nl/kosten

Ook andere bedrijven zijn niet perse duurder, 100 euro p.p. voor deze vaccinaties lijkt een heel normale prijs.
GGD vraagt hetzelfde. Vraag me wel af welke service je geboden wordt, dat je het dubbele moet betalen...
Prijzen zijn per inenting en je hebt er twee per persoon nodig :/ .

De eerste consultant bij de GGD is mogelijk als we al bijna weer terug zijn 🫤.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Rabies kun je in principe ook behandelen/vaccineren na een eventuele beet. Het is dus niet zo dat je gevaccineerd moet zijn.

Die 24 uur is mij niet bekend. De incubatietijd is 20 tot 90 dagen (!)

Bovenstaande is vermoedelijk incorrecte, en mogelijk zeer gevaarlijke, informatie. Normaal grijpen we hier niet op in, maar voor deze maken we een uitzondering.

[ Voor 52% gewijzigd door Ardana op 31-05-2024 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:43
zeezuiper schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:51:

Nou, dan heeft de tijd de beslissing al voor je genomen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:27
Achteraf kan je twee dingen zeggen:
- wat zonde van het geld, er is niks gebeurd
- Jeetje, door die inenting leven we alle vier nog

Dus, voor wat geld kan je het leven van jezelf of medereizigers mogelijk redden? Is het geld puur de reden dat je twijfelt? Of bang voor bijwerkingen of prikken?

Gewoon nemen dus die inentingen. Better safe then sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Je kunt misschien het risico kaderen, ga je tijgers aaien, apen knuffelen of straathonfen temmen, dan zou ik de prik zeker nemen. Anders heb ik nog niet meegemaakt dat een dier uit zichzelf bijt (afstand houden van apen helpt wel).

Ik heb ze ooit genomen omdat ik een kluns met dieren ben. De behandeling van een actieve rabies infectie schijnt inderdaad iets moeilijks te zijn. Kostte destijds iets van 90€ alleen voor rabies. Nooit nodig gehad maar ook nooit spijt van gehad.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Ik ben aantal jaren geleden in Frankrijk gebeten door een hond tijdens het fietsen.

En moest toch echt binnen 24h een injectie halen. En dat was ook toen een gedoe, uiteindelijk naar een militair ziekenhuis gemoeten.

Dus lijkt met dat als je een exotisch land zit het anders kan uitpakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij heb je alle informatie om zelf de beste inschatting te kunnen maken, daar gaat een extra advies van een andere (onafhankelijke) partij niets aan kunnen toevoegen. Als jullie jezelf in situaties ziet komen dat je in de buurt van loslopende honden komt (met alle mogelijke gevolgen van dien), dan zou ik de inenting zetten. Als jullie waarschijnlijk niet in die situatie zullen komen, dan zou ik het niet doen.

Vorig jaar voor onze trip naar Thailand, op basis van onze eigen verwachtte activiteiten die reis, besloten om het niet te doen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:55:
Rabies kun je in principe ook behandelen/vaccineren na een eventuele beet. Het is dus niet zo dat je gevaccineerd moet zijn.

Dat is de tijd tussen besmet raken en ziek worden. Dan ben je al te laat. Je kan alleen de ziekte tegengaan als je behandelt voor de eerste symptomen er zijn en dat is die 24 uur. Daarna is geen behandeling meer mogelijk en de uitkomst is altijd negatief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Is hondsdolheid te behandelen?
Na een verwonding kan behandeling voorkomen dat het virus in het zenuwstelsel terecht komt. Deze preventieve behandeling kan alleen gegeven worden voordat er ziekteverschijnselen zijn. Een onbehandelde rabiësinfectie is altijd dodelijk. Vaccinatie kan verstrekt worden aan risicogroepen zoals mensen die veelvuldig werken met vleermuizen of specifieke groepen reizigers naar gebieden waar rabiës veel voorkomt.
Bron:
https://www.rivm.nl/rabies

Alleen al voor mijn eigen gemoedsrust zou ik mijzelf al laten inenten. Scheelt een hoop stress en gezeik, mocht je gebeten worden..

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 10:22

Secsytime

Automagisch

Ga je naar plekken die redelijk afgelegen zijn, dan zou ik het zeker aanraden.

Zoals aangegeven moet je binnen 24 uur een injectie krijgen. (Nouja " moet", je weet natuurlijk niet of het dier daadwerkelijk rabies heeft). Na vaccinatie heb je 48 uur om deze injectie te krijgen.

Hoe dan ook moet je dus verder in behandeling na contact met een dier dat misschien rabies heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Secsytime schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:19:
Ga je naar plekken die redelijk afgelegen zijn, dan zou ik het zeker aanraden.
Redelijk afgelegen heeft hier volgens mij niet alleen mee te maken. Het advies is doorgaans gebaseerd op hoe vaak iets voorkomt in een gebied / land. Dat hoeft niet alleen op afgelegen plekken te zijn natuurlijk.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:22
SirLenncelot schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:33:
[...]
tijgers aaien, apen knuffelen
[...]
offtopic:
Dit soort dingen noem je gekscherend, maar op veel vakantiebestemmingen zijn dit helaas nog steeds populaire toeristenuitstapjes. Voor het dierenwelzijn echt not done, dat soort dieren leven buiten het oog van de toeristen om vaak in slechte omstandigheden. 's Avonds weer in een kleine kooi/aan de ketting, tot de volgende dag met hordes toeristen weer aanbreekt ;(

Ik meen dat Floortje Dessing in één van haar documentaires eens een soort vuistregel heeft uitgesproken in de trant van: als je dicht bij dieren in de buurt kan komen/aanraken dan is het al geen zuivere koffie. Dat is namelijk niet de normale levensomgeving van zo'n dier. Olifanten wassen, zwemmen met dolfijnen e.d. zijn die dieren vaak mentaal voor 'gebroken' zodat ze dat toelaten.

Ik kan het maar beter nog eens gezegd hebben...

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Bor schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:26:
[...]

Redelijk afgelegen heeft hier volgens mij niet alleen mee te maken. Het advies is doorgaans gebaseerd op hoe vaak iets voorkomt in een gebied / land. Dat hoeft niet alleen op afgelegen plekken te zijn natuurlijk.
Staat letterlijk op de website van de overheid.

"Vaccinatie tegen rabiës
Komt u in situaties waarin u veel risico loopt? Bijvoorbeeld omdat u werkt met dieren die mogelijk besmet zijn, zoals vleermuizen? Of omdat u reist naar een land waar rabiës veel voorkomt en waar geen goede medische voorzieningen zijn? Dan kunt u zich van tevoren laten vaccineren. Overleg met uw huisarts of kijk op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigers (LCR)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Wat ook logisch is aangezien het een injectie is die binnen een bepaalde tijd gekregen dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Secsytime schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Staat letterlijk op de website van de overheid.

"Vaccinatie tegen rabiës
Komt u in situaties waarin u veel risico loopt? Bijvoorbeeld omdat u werkt met dieren die mogelijk besmet zijn, zoals vleermuizen? Of omdat u reist naar een land waar rabiës veel voorkomt en waar geen goede medische voorzieningen zijn? Dan kunt u zich van tevoren laten vaccineren. Overleg met uw huisarts of kijk op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigers (LCR)."
Het bold stuk slaat in mijn ogen niet alleen op afgelegen gebieden. Er zijn helaas veel landen op de wereld waar geen goede medische voorzieningen zijn, zeker als je dit vergelijkt met Nederlandse maatstaven.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Bor schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:44:
[...]

Het bold stuk slaat in mijn ogen niet alleen op afgelegen gebieden. Er zijn helaas veel landen op de wereld waar geen goede medische voorzieningen zijn, zeker als je dit vergelijkt met Nederlandse maatstaven.
Als je naar Indonesie gaat naar een afgelegen plek, hoe groot is dan de kans dat je binnen 24 uur zo'n injectie kunt halen? ;)

Dan kan 48 uur je leven redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik zou er geen seconde over twijfelen als je 1. die kant opgaat en 2. een nacht in de Jungle zit. Kans dat je door een hond op straat gebeten wordt is groter dan een Orang Oetang maar dat terzijde.

Waarom ik het zou doen:
1. Mocht er wat gebeuren hoef je niet halsoverkop terug naar een huisartspost / ziekenhuis (en is je vakantie deels verpest).
2. Ik zou behoorlijk in de stress zitten als ik wordt gebeten door een hond en weet dat de 'timer' tikt.

Maar uiteindelijk moet je zelf de keus maken.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 14:20

Rmg

De incubatietijd is de tijd tussen besmetting en klinische symptomen, de zichtbare effecten.

Bij hondsdolheid ben je dan al te laat, als je klinische symptomen merkt is er geen redden meer aan en gaat hondsdolheid je fataal worden.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/rabies

Alle richtlijnen geven aan dat je na een beet het liefst binnen 24 uur aan je actieve vaccinatie begint.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/rabies

Zeker de jungle in voor een overnachting is wel een riscio natuurlijk vanwege de bereikbaarheid van medische hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:53
Sinds ik me een beetje heb ingelezen in rabies zou ik altijd die prik halen. Zeker als het op deze manier lichtjes wordt geadviseerd.

En volgens deze bronnen is er ook zeker nog rabies in die landen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
800 euro voor 4 personen minus 150 retour vd verzekering. Die 150 klinken vreemd als ik dat deel door 4. Los daarvan: 200 euro per persoon op een reis die vast (ten minste) een paar duizend euro per persoon gaat kosten om je risico op gezondheidsscahde of overlijden te verminderen.

Ik zou t wel weten als ik naar die contreien zou gaan. Snel aftikken die "paar" euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 10:28
Laat je niet van kastje naar de muur sturen door ggd overigens, de prikken zijn kostbaar en er is een tekort, maar niet geprikt zijn kan veel stress geven je hele vakantie (elke zwerfhond doet je sidderen…).

Zelf 2 jaar terug in Peru geweest diep in de bergen voor een klimtrip. Volgens ggd prik niet nodig, maar eenmaal daar bleek dat er in die regios geen helicopters vliegen, een eventuele rescue tijdens trekkings/klims alleen per paard mogelijk was en de prikken daar alleen in Lima beschikbaar waren. In de bergen zelf weinig honden/zoogdieren, maar in de dorpen vol straathonden, veelal ook ziek (niet rabies denk ik maar wel ranzig en gewond en aggresief). Advies locals was om als je een hond zag een grote steen op te pakken, dan bleven ze op afstand omdat ze gewend zijn te worden bekogeld. Vond het maar grimmig allemaal. Volgende keer voor zekerheid zou ik aandringen op die prik haha.

PS: de kans op rabies is overigens beperkt, want een zoogdier (meestal hond) kan alleen in de laatste drie +- 3 dagen van zijn ziekte-periode (dus net voor ie zelf sterft) nog een besmetting doorgeven. Maar de ellende is dat als je het krijgt en niet binnnen de gestelde tijd in ziekenhuis bent dat het 100% dodelijk is. Nou ja, 99,9999 ofzo. Er schijnt één succesvolle genezing te zijn in de VS oooit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:25
En mocht je na deze berichten nog niet overtuigd zijn: de vaccinatie die je moet halen als je gebeten bent schijnt ontzettend pijnlijk te zijn..

[ Voor 58% gewijzigd door Bartske op 29-05-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 16:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

HGM schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:15:
En moest toch echt binnen 24h een injectie halen. En dat was ook toen een gedoe, uiteindelijk naar een militair ziekenhuis gemoeten.
Dit dus. Ik heb zelf ook veel gereisd en heb ze ook allemaal. Het is zeker gemoedsrust, de ellende is alleen: het is niet prettig om alles tegelijk te halen en soms moet er tijd tussen.

Ik ben ook in Indonesië geweest en daar ook dingen meegemaakt dichtbij dieren e.d. (aapjes) en dan ben je toch wel rustiger als je gewoon geschermd bent tegen risico's. Er zijn idd zat voorbeelden van mensen die het niet hebben overleefd of er zwaar ziek van worden, je hebt gewoon niet alles in de hand.

Het is een hoop geld, volgens mij kan het wel goedkoper, in Amsterdam lijkt het in ieder geval stuk goedkoper dan de prijzen die jij beschrijft: https://www.ggd.amsterdam...naties/kosten-vergoeding/

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 08:01
Wij wel gedaan. Ja duur, maar nog duurder als je ineens terug moet.. risico niet nemen. Bovendien ben je er voor 30 jaar vanaf dus als je nog een keer overweegt, heb je t iig gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:51

vhal

ಠ_ಠ

Tja, het blijft een 'wat als...' afweging. Mocht je toch nog aan het overwegen zijn, neem TBE dan ook mee in je overweging...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenniani
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-05 21:33
Toevallig afgelopen vrijdag ook geweest voor prikjes, hier kwam Rabiës ook ter sprake, 90 euro per prik en je hebt er 2 nodig, wij zijn ook met z'n 4en dus 720,-, maar je moet de consult kosten ook betalen voor de 2e prik dus komt er nog 70,- euro bij.

GGD zegt niet of je het moet doen of niet, dat is echt aan jezelf, ze vertelde wel dat dezelfde prik in Thailand, waar ik naartoe ga, maar 13 euro kost.

Ben je niet gevaccineerd en wordt je gebeten dan kost de prik 3000,- in Thailand

Heb hem toch maar genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-05 22:41

Patriot

Fulltime #whatpulsert

LauPro schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:59:
[...]
*knip*

Het is een hoop geld, volgens mij kan het wel goedkoper, in Amsterdam lijkt het in ieder geval stuk goedkoper dan de prijzen die jij beschrijft: https://www.ggd.amsterdam...naties/kosten-vergoeding/
€ 97,50 × 2 prikken × 4 personen = € 780,00

EDIT: Mijn persoonlijke mening: Gewoon doen. Je zit ook meteen jaren goed, zie het niet als iets extra's voor deze reis maar voor de komende 30 jaar (en ook daarna ben je niet ineens acuut totaal onbeschermd).

[ Voor 22% gewijzigd door Patriot op 29-05-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
PS: voor ts niet relevant denk ik, maar voor wie pas in 2025 reist: soms loont het een bepaald aanvullend zorgverzekering te nemen die dit soort prikken (deels) dekt. Dan moet je dus eel voor 1-1 weten wat je gaat doen in het jaar erop zodat je het tijdig “aan” kan zetten. Zijn geen goedkope polissen maar als je daarmee de meerkosten van de aanvulling terugverdient dan is de aanvulling zelf (die vaak nog andere interessant meeropties geeft) dus min of meer gratis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:44
Patriot schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:58:
[...]

€ 97,50 × 2 prikken × 4 personen = € 780,00

EDIT: Mijn persoonlijke mening: Gewoon doen. Je zit ook meteen jaren goed, zie het niet als iets extra's voor deze reis maar voor de komende 30 jaar (en ook daarna ben je niet ineens acuut totaal onbeschermd).
Voor TS: maakt niet uit waar, maar ga langs een GGD (eventueel in een andere stad als die bij jou idd vol zit)
De kennis die ik nog heb (gedateerd) is dat de inentingen slechts 1-2 jaar geldig zijn en, mocht je gebeten worden, je alsnog direct twee vervolginenting moet halen (ipv 4 zonder preventieve inenting). Je moet dus altijd nog direct naar een dokter.
Inentingen werd aangeraden bij verblijf langer dan 3 maanden of intensief contact met dieren. Dat laatste zou ik sowieso afraden (niets aaien). Laat je goed voorlichten door een GGD arts.

Ik vermoed dat je naar Bukit Lawang gaat, wat dicht bij Medan ligt (1:30 uur) en waar verschillende prive klinieken zitten. Mocht daar geen hulp zijn, dan vlieg je diezelfde dag nog naar Singapore. Je hebt dus tijd om te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
jan390 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:31:
[...]

Voor TS: maakt niet uit waar, maar ga langs een GGD (eventueel in een andere stad als die bij jou idd vol zit)
De kennis die ik nog heb (gedateerd) is dat de inentingen slechts 1-2 jaar geldig zijn en, mocht je gebeten worden, je alsnog direct twee vervolginenting moet halen (ipv 4 zonder preventieve inenting). Je moet dus altijd nog direct naar een dokter.
Inentingen werd aangeraden bij verblijf langer dan 3 maanden of intensief contact met dieren. Dat laatste zou ik sowieso afraden (niets aaien). Laat je goed voorlichten door een GGD arts.

Ik vermoed dat je naar Bukit Lawang gaat, wat dicht bij Medan ligt (1:30 uur) en waar verschillende prive klinieken zitten. Mocht daar geen hulp zijn, dan vlieg je diezelfde dag nog naar Singapore. Je hebt dus tijd om te handelen.
Klopt, je moet altijd nog snel naar een ziekenhuis of plek met het middel, het enige wat je koopt met een inenting in NL is tijd. Maar gezien de omslachtigheid van reizen in zuidoost azie kan een ogenschijnlijke trip van een paar uur ineens een dag duren, dus dan is die tijd erg welkom 😊

Medan is trouwens wel echt een ellendig k-stad zeg, misschien nu beter maar was er in 2011 en heb mij nog nooit zo onprettig gevoeld op een reis (criminaliteit, armoede, continue unheimische gevoel bij mensen, en vele verhalen van ellende in de hostel-guestbooks) als daar. 😳

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 29-05-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:50
zeezuiper schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:51:
[...]

Prijzen zijn per inenting en je hebt er twee per persoon nodig :/ .

De GGD heeft meerdere vestigingen...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
We gaan inderdaad naar Bukit Lawang. Het is wel jungle maar je kan wel in een paar uur terug in het dorpje zijn, in een uur of 8 bij Medan (hoofdstad Sumatra) of binnen 24 uur in Jakarta/Kuala Lumpur/Singapore. Je zit er natuurlijk niet op te wachten, maar ik heb ook niet de illusie dat ik elk risico kan uitsluiten. Er kunnen zoveel dingen misgaan als je op reis bent 😬.

Ook zijn wij echte dieren liefhebbers en zullen dan ook nooit wilde dieren voeren, aaien of knuffelen 😖. Maar ik ben zelf ook nuchter genoeg om te beseffen dat een ongeluk in een klein hoekje zit en dat een hond/kat/aap jou altijd kan bijten of krabben.

GGD is kansloos en duur. Vrijdag afspraak bij reisprik.nl maar krijgen waarschijnlijk zelfde advies als vorige keer dat we ons ook voor rabiës moeten inenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

zeezuiper schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:19:
We gaan inderdaad naar Bukit Lawang. Het is wel jungle maar je kan wel in een paar uur terug in het dorpje zijn, in een uur of 8 bij Medan (hoofdstad Sumatra) of binnen 24 uur in Jakarta/Kuala Lumpur/Singapore. Je zit er natuurlijk niet op te wachten, maar ik heb ook niet de illusie dat ik elk risico kan uitsluiten. Er kunnen zoveel dingen misgaan als je op reis bent 😬.

Ook zijn wij echte dieren liefhebbers en zullen dan ook nooit wilde dieren voeren, aaien of knuffelen 😖. Maar ik ben zelf ook nuchter genoeg om te beseffen dat een ongeluk in een klein hoekje zit en dat een hond/kat/aap jou altijd kan bijten of krabben.

GGD is kansloos en duur. Vrijdag afspraak bij reisprik.nl maar krijgen waarschijnlijk zelfde advies als vorige keer dat we ons ook voor rabiës moeten inenten.
Dat advies is er natuurlijk niet voor niets, dus ik zou dat ook gewoon gaan halen. Bij ziekenhuizen zou je ook nog naar een "Travel Clinic" zoals in Arnhem als je niet naar de GGD zou willen gaan (ik heb jouw ervaringen niet als kansloos en duur ;)).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian

Beetje jammer van deze opmerking. Wij zijn recent ook in het buitenland geweest, bij de GGD langs en keurig geholpen. Vriendin van ons had echter meer inentingen gehad dan ons. Wat bleek? Niet bij de GGD geweest maar bij een commerciele partij. Wel mooi extra kosten kwijt.

Ze konden ons ook keurig uitleggen waarom wel of geen rabbies.

Alle GGD vestigingen zouden ook hetzelfde advies moeten geven, en ik vertrouw de GGD ook een stuk meer op juistheid van advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:29
bij sommige aanvullende verzekeringen krijg je ook nog wat vergoed.
Ik heb het niet gedaan. Maar ik ben naar een health center geweest van Orang-oetan, ik vond dat niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik ben zelf regelmatig die kant op gegaan, twee keer meerdere dagen door de jungle van Borneo getrokken. Rabies heb ik mezelf nooit voor laten vaccineren, eigenlijk omdat het advies altijd was "langer dan drie maanden of intensief contact met dieren". Het risico is klein maar de gevolgen heel groot, het blijft dus een eigen afweging.

Naast dat je alsnog altijd prikken moet halen als je gebeten wordt is Rabies verre van de enige ernstige ziekte die je kunt oplopen. Ik heb me wel altijd laten vaccineren voor buiktyfus en zo heb je ook nog ziektes als Hepatitis B, Japanse Encefalitis en Tuberculose die je kunt oplopen. En er zijn zelfs ziektes als knokkelkoorts waar geen vaccin voor bestaat en die een vrij ernstig verloop kennen. Reizen naar verre gebieden levert gewoon een hoger risico op. Dat kun je alleen vermijden door thuis te blijven.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Devian schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:14:
[...]

Beetje jammer van deze opmerking.
Probeer maar eens een afspraak te maken bij een vestiging in de randstad. Eind juli ben je de eerste. Daarnaast is de GGD tot 50 euro p.p. duurder afhankelijk van de vestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Om gedeeltelijk mijn eigen vraag te beantwoorden 😀, een interessant linkje van onze zuiderburen met een risico score calculator die adviseert of je wel of niet voor rabiës gevaccineerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04 08:11
Als je veel reist moet je gewoon je rabiës halen. Hij is inmiddels 30 jaar geldig, dus je kan even vooruit. Niet alleen apen, maar ook vleermuizen, honden etc kunnen het dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als iemand die werkt aan infectieziekten, en begeleider van iemand die aan rabies werkt: ik zou de vaccinatie halen. Rabies is endemisch in Indonesie, in 2022 waren er meer dan 100 doden door rabies in dat land.

Ik zal het mijn medewerker eens vragen :)

Edit: mijn collega zou zeker vaccinatie doen, er rekening mee houdend dat de ziekte in veel LMICs (low and middle income countries) ondergerapporteerd kan worden, en je mogelijk niet de benodigde gezodheidszorg in de buurt of helemaal beschikbaar hebt. En het hangt af hoe veel risico je wilt lopen.

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 30-05-2024 14:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
zeezuiper schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:56:
[...]

Probeer maar eens een afspraak te maken bij een vestiging in de randstad. Eind juli ben je de eerste. Daarnaast is de GGD tot 50 euro p.p. duurder afhankelijk van de vestiging.
Tja, dit soort dingen regel je normaal ruim van te voren en niet vlak voor de drukste periode van het jaar. Dan is er niets aan de hand en kan je binnen een week terecht, ook in de randstad. Been there, done that. En de GGD was flink goedkoper dan die losse bedrijfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 18:55
Valorian schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:12:
Er schijnt één succesvolle genezing te zijn in de VS oooit
Die daarna een kasplantje was. Hersenschade was er in elk geval.

Ik heb het destijds bij backpacken in zo-Azie niet gedaan. Veel mensen niet volgens mij. Ik hoorder er niemand over. Wel gele koorts, Hepatitis, Denge, Malaria. Of ik het nu zou doen, gezien de prijzen zou ik sws eerst kijken wat de prijzen ik in het land van bestemming zijn en of dat een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

pennywiser schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:56:
Ik heb het destijds bij backpacken in zo-Azie niet gedaan. Veel mensen niet volgens mij. Ik hoorder er niemand over. Wel gele koorts, Hepatitis, Denge, Malaria. Of ik het nu zou doen, gezien de prijzen zou ik sws eerst kijken wat de prijzen ik in het land van bestemming zijn en of dat een optie is.
Apart dat je mensen over Gele Koorts hebt horen praten. Dat komt in z'n geheel niet voor in Azië namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb het nooit gedaan vooraf voor een reis, tenzij je naar heel afgelegen gebieden gaat waar je meerdere dagen moet reizen om bij de eerstvolgende kliniek te komen. Blijf wel weg uit tourist traps als Monkey Forest in Ubud op Bali bijvoorbeeld, want daar zijn de apen zo agressief en aan mensen gewend dat het risico op een krab of beet zeer reëel is. En ga geen onbekende katten of honden aaien omdat ze zo schattig zijn als je geen risico wil lopen.

Maar op een reis naar Colombia ben ik alsnog een keer gebeten door een groepje honden, je weet hun achtergrond niet, dus toen ben ik zsm achterop een brommertaxi naar een medische kliniek gegaan. 20 euro afrekenen en je krijgt alsnog je shot. Dag erna nog eentje en een dag later vloog ik weer terug waar ik meteen contact heb opgenomen met de GGD en daar heb ik toen de benodigde herhaalshots ook nog gekregen. Dat was overigens uiteindelijk echt niet zo duur.

Maar mocht het alsnog toch gebeuren heb je inderdaad zo'n 24 uur als je niet gevaccineerd bent. Dan moet je vervolgens wel nog de herhaalprikken volgens het vaccinatieschema krijgen. Als je wél gevaccineerd bent, heb je overigens alsnog een prikje nodig na de beet, maar daar heb je 48 uur voor en dan is er eentje voldoende.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DexterDee schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:04:
[...]

Apart dat je mensen over Gele Koorts hebt horen praten. Dat komt in z'n geheel niet voor in Azië namelijk ;)
Geen idee, geen verstand van. Veel mensen gesproken die al maanden onderweg waren en denk ik geweest zijn waar dat wel heerst. En er over gesproken dus, dat kan toch?

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 30-05-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:47
Er zijn ontwikkelingen op de markt met betrekking tot de Rabiën inenting. Uit onderzoek blijft dat één prik ook voldoende is: https://www.medischcontac...hondsdolheid-is-voldoende

Het is nog niet door de GGD overgenomen maar wellicht kan je er wat mee in het gesprek. Wij hebben uiteindelijk gekozen om onze kinderen wel te vaccineren en onszelf niet. Dat ging dan wel alleen om Bali en niet wilde dieren opzoeken in de jungle, ver(der) weg van het ziekenhuis.

In jullie geval zou ik het wel nemen.

Het gaat overigens niet alleen om de snelheid van inenting (binnen 24u) maar ook is het een andere inenting die niet overal / altijd beschikbaar is. Dat risico zou ik niet willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Mijn vrouw is in China gekrabd door een aap, en we hebben daarvoor Rabies prikken moet halen daar (binnen 24 uur). Wij hebben hierdoor met andere reizen wat gedetailleerder ernaar gekeken maar de vacinatie geeft alleen maar meer tijd om de eerste prik te krijgen, de rest van je reis zal je hem toch nog een aantal keer daar moeten halen.

Ik zou hem dus alleen nemen als je niet binnen 24 uur bij een vaccinatie centrum kan zijn. Meestal hebben ze op de iets toeristisre plekken dit wel handig bij de hand, maar als je een paar dagen in de jungle gaat hiken kan me voorstellen dat die 24 uur extra wel wat waard is.

Handig om wel iets van google translate op je telefoon te hebben op de afgelegen plekken, wij hadden in china nogal moeite om duidelijk te krijgen wat we moesten hebben.

Dit was wel allemaal in 2018, dus al een tijdje geleden :)
Metalfreak schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:20:
Maar mocht het alsnog toch gebeuren heb je inderdaad zo'n 24 uur als je niet gevaccineerd bent. Dan moet je vervolgens wel nog de herhaalprikken volgens het vaccinatieschema krijgen. Als je wél gevaccineerd bent, heb je overigens alsnog een prikje nodig na de beet, maar daar heb je 48 uur voor en dan is er eentje voldoende.
Tegen ons is toendertijd verteld dat 1 niet voldoende was en dat je er alsnog 2 of 3 nodig zou hebben. Goed, ik ben ook geen vaccinatie expert ;)

[ Voor 14% gewijzigd door M3rcury op 30-05-2024 14:00 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

pennywiser schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:21:
Geen idee, geen verstand van. Veel mensen gesproken die al maanden onderweg waren en denk ik geweest zijn waar dat wel heerst. En er over gesproken dus, dat kan toch?
Als die mensen in Afrika of Zuid-Amerika zijn geweest dan kan dat inderdaad. Het is een ernstige ziekte met 10-30% mortaliteit. Al kan ik me anders ook voorstellen dat het een beetje populaire praat is van mensen die er zelf weinig verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DexterDee schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:15:
[...]

Als die mensen in Afrika of Zuid-Amerika zijn geweest dan kan dat inderdaad. Het is een ernstige ziekte met 10-30% mortaliteit. Al kan ik me anders ook voorstellen dat het een beetje populaire praat is van mensen die er zelf weinig verstand van hebben.
Waarom zo negatief, wat maakt het uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

M3rcury schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:57:
[...]

Tegen ons is toendertijd verteld dat 1 niet voldoende was en dat je er alsnog 2 of 3 nodig zou hebben. Goed, ik ben ook geen vaccinatie expert ;)
Ow, dat zou kunnen, maar in elk geval is het vaccinatieschema dan niet meer zo enorm belangrijk zoals het wel is als je ze na een beet/krab moet halen als je niet gevaccineerd bent. Het is wat relaxter in elk geval.

Ik heb uiteindelijk ook een extra shot gehad bij de GGD omdat de tijdsduur tussen prik 1 en 2 in Colombia ook niet geheel klopte volgens het schema dat we hier hanteren.
Handig om wel iets van google translate op je telefoon te hebben op de afgelegen plekken, wij hadden in china nogal moeite om duidelijk te krijgen wat we moesten hebben.
Dit is overigens wel een hele handige tip en heeft me echt gered in de medische kliniek in Colombia. We communiceerden via mijn telefoon en Google Translate. Al kan een gids, en die zijn er in Bukit Lawang volop, je ook zeker wel helpen.

[ Voor 24% gewijzigd door Metalfreak op 30-05-2024 14:49 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Metalfreak schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:46:

Dit is overigens wel een hele handige tip en heeft me echt gered in de medische kliniek in Colombia. We communiceerden via mijn telefoon en Google Translate. Al kan een gids, en die zijn er in Bukit Lawang volop, je ook zeker wel helpen.
Wij zaten toen op een plek waar we geen gids hadden. De verzekering zou ons een tolk aangeven, maar dat duurde zo lang tot die belde dat we ondertussen wel hadden wat we moesten hebben (met wat advies van een bevriende arts in NL). Erg onhandig allemaal, zeker als je een beetje in paniek bent :)

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 08:01

Bij Thuisvaccinatie krijg je (als je FBTO hebt) 10% korting, dat scheelt nog iets.

Ziekenhuizen zijn in Azie niet zo steriel als dat wij hier zijn, en de naalden dus ook niet. Ik heb deze gesprekken ook gehad, maar als je daar naar een (lokaal) ZKH gaat, loop je juist kans iets op te lopen. Daarom werden ook andere vaccinaties aangeraden. Ik zou dus goed beseffen dat als je geen Rabies neemt, en je onverhoopt in een ZKH terecht komt, je daar ook blootgesteld wordt aan bepaalde virussen waarmee je potentieel nog een probleem op de hals haalt. Houd dat in je achterhoofd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04 08:11
"De plaats van de beet/krab bepaalt hoe snel je ziek wordt. Het varieert van weken tot maanden. Dit hangt af van de plaats van bijv. de beet. Hoe dichter de beet bij de hersenen zit, des te korter is de tijd tot de ziekteverschijnselen ontstaan."

https://www.ggdreisvaccinaties.nl/vaccinatie/rabies

Iedereen benoemt de 24 uur, maar dat is natuurlijk een richtlijn. Als je dichter bij je hersenen gebeten wordt, bijvoorbeeld door een vleermuis in je neus, kan het zo maar zijn dat je die 24 niet haalt.

maar, YOLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-04 14:21
Ik ging eerder voor een halfjaar naar ZuidOost Azië en heb de prikken genomen (samen met nog meer verschillende inentingen).
Was er redelijk laat mee, heb 1e prik in Nederland laten zetten, de 2e prik in Thailand.
Ik weet me nog te herinneren dat van alle prikken toendertijd de duurste die van rabies was, maar was stuk goedkoper in Thailand dan hier.

Tsja qua advies, ik denk dat enkel en alleen jij/jullie erover kunnen oordelen.
Je zou nog kunnen beslissen om de spuit(en) direct in Indonesië te pakken na aankomst om goedkoper uit te zijn. Maar nemen zou ik ze zeker, in ZuidOost Azië al genoeg straathonden gezien en ook wel eens op de motorbike door een roedel achterna gezeten. Er zou maar 1 je bijten...

[ Voor 4% gewijzigd door JL... op 31-05-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online

[mbr]Bovenstaande is vermoedelijk incorrecte, en mogelijk zeer gevaarlijke, informatie. Normaal grijpen we hier niet op in, maar voor deze maken we een uitzondering.[/]
Ter info, mijn informatie kwam uit een uitlegvideo van Kurz Gesagt die ik maanden geleden had gezien:
YouTube: The Deadliest Virus on Earth

Daar wordt helaas de 24-uurslimiet niet benoemd. Derhalve is het geen incorrecte informatie, ik was mij simpelweg niet bewust van de 24 uur (wat ik ook zeg).

Maar ik sluit me aan bij de rest, als je niet binnen 24 uur bij een ziekenhuis kunt komen wat het post-infectievaccin op voorraad heeft (en dat is al snel in de jungle) is een vaccin een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:07
Ik kreeg vorig jaar geen rabies vaccinatie omdat ze entingen te kort hadden in Nederland. alleen voor mensen die langer dan 6 weken gingen.

Ik denk niet snel een wilde aap je gaat krabben, op Bali hebben we wel een half tamme aap op onze schouder gehad, dat heeft natuurlijk wel wat risico.

Thailand hoop wilde apen gezien maar die blijven over het algemeen ver uit de buurt. Maar op de meer toeristische plekken willen ze nog weleens toeristen beroven met etenswaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
Gisteren bij reisprik.nl geweest voor de herhaalprik en advies. Hun advies was aan ons om de prik niet te nemen:
  • Een beet/krab van een aap is anders dan een hond en ook veel minder gevaarlijk. Mocht dit in de jungle gebeuren kan je zelfs ter plaatsen worden behandeld
  • Binnen 48 uur zit je in geval van een hondenbeet in Singapore voor een kuur
  • De inenting (2 stuks benodigd) zijn duur. Een eventueel kuur wordt vergoed
  • De kans dat je gebeten wordt is klein. Veel kleiner dan de kans op andere reizigersziektes die je ook kan oplopen
  • Ook met inentingen moet je bij een beet prikken halen en afhankelijk van hoe hard je bent gebeten naar het ziekenhuis. Waarschijnlijk wel met minder tijdsdruk/stress
Vooralsnog dus toch maar niet gedaan. Twijfel nog wel een beetje maar wat ik al eerder heb gezegd, er kan altijd overal van alles misgaan, ook/zeker met verre reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
zeezuiper schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:11:
Gisteren bij reisprik.nl geweest voor de herhaalprik en advies. Hun advies was aan ons om de prik niet te nemen:
  • Een beet/krab van een aap is anders dan een hond en ook veel minder gevaarlijk. Mocht dit in de jungle gebeuren kan je zelfs ter plaatsen worden behandeld
  • Binnen 48 uur zit je in geval van een hondenbeet in Singapore voor een kuur
  • De inenting (2 stuks benodigd) zijn duur. Een eventueel kuur wordt vergoed
  • De kans dat je gebeten wordt is klein. Veel kleiner dan de kans op andere reizigersziektes die je ook kan oplopen
  • Ook met inentingen moet je bij een beet prikken halen en afhankelijk van hoe hard je bent gebeten naar het ziekenhuis. Waarschijnlijk wel met minder tijdsdruk/stress
Vooralsnog dus toch maar niet gedaan. Twijfel nog wel een beetje maar wat ik al eerder heb gezegd, er kan altijd overal van alles misgaan, ook/zeker met verre reizen
Wat zijn de voordelen om ingeënt te zijn tegen rabiës?
Als je een volledige serie (2 rabiësvaccinaties in de spier) hebt gehad:

Heb je na een beet geen antiserum meer nodig. Dit serum is in minder ontwikkelde landen vaak niet verkrijgbaar. Dit serum moet binnen 24 uur toegediend worden.
Je hebt binnen 48 uur maar 2 vaccinaties nodig (i.p.v. 4 vaccinaties).
Je hebt je leven lang geen rabiesvaccinaties meer nodig of na 5 jaar kan de rabiësvaccinatie in bepaalde situaties weer geactiveerd worden door 1 vaccinatie (bijvoorbeeld voor fietsers, langverblijvers, afgelegen gebieden, kleine kinderen, werken met dieren).
Ik zou toch echt 24h aanhouden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier net terug uit Indonesië met het gezin. Wij hebben bewust gekozen om geen inenting tegen rabies te doen (ook op advies van de ggd). Waarom niet? Wij hebben aangegeven naar Monkey Forrest te willen gaan, waarbij er altijd een kans is dat je gebeten wordt. De kans is echter dusdanig klein (zolang je geen gekke bewegingen maakt als er eentje bij je komt). Daarnaast blijven wij uit de buurt van zwerfhonden en -katten, dus ook die kans is vrij klein...

Ik weet niet hoe het voor je overnachting geldt, maar ik vermoed dat je de oerang oetangs niet binnen contactbereik zal hebben. De vraag is dus: hoe groot acht je de kans dat je wordt "aangevallen" door ze of dat ze op "veilige afstand" blijven.
En als ze binnen contact bereik komen, zou ik daar persoonlijk meer angst voor hebben dan dat ik rabies zou krijgen...

Maar het beste advies is en blijft: ga naar de ggd en leg je persoonlijke reisplan uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pagani schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:43:
Ter info, mijn informatie kwam uit een uitlegvideo van Kurz Gesagt die ik maanden geleden had gezien:
YouTube: The Deadliest Virus on Earth

Daar wordt helaas de 24-uurslimiet niet benoemd. Derhalve is het geen incorrecte informatie, ik was mij simpelweg niet bewust van de 24 uur (wat ik ook zeg).
Les nummer 1: nooit en te nimmer een Youtube video gebruiken voor informatie. Iedere idioot kan een Youtube video maken (en ze doen dat ook). Zeker voor iets dat met gezondheid of ziekte te maken heeft.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus64
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-05 15:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:35:
[...]

Les nummer 1: nooit en te nimmer een Youtube video gebruiken voor informatie. Iedere idioot kan een Youtube video maken (en ze doen dat ook). Zeker voor iets dat met gezondheid of ziekte te maken heeft.
Dan ken je Kurz Gesagt niet... Als er een kanaal is waar wetenschappelijke onderbouwing centraal staat is het dat wel.

Tuurlijk moet je niet klakkeloos elke youtuber geloven, maar het kanaal van Kurz Gesagt is praktisch net zo betrouwbaar als het youtubekanaal van de GGD of RIVM.

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 01-06-2024 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:27
OT, maar toch:

Indonesië is een fantastisch land. Ja, er zijn wat meer ziekterisico's en gevaarlijke wilde dieren. Maar vergeet niet dat het chaotische verkeer veel gevaarlijker is dan alle andere risico's bij elkaar. Helaas kun je je daar niet tegen laten vaccineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pagani schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:16:
Dan ken je Kurz Gesagt niet... Als er een kanaal is waar wetenschappelijke onderbouwing centraal staat is het dat wel.
Je hebt het tegen een wetenschapper (die al >30 jaar aan infectieziekten werkt). Ik heb die video bekeken, en wetenschappelijke onderbouwing zit er niet in. Het is leuk geanimeerd, maar verder niet. Ik zie meerdere videotitels van ze die gewoon schreeuwerig zijn. Dus nee, wat ik aangaf staat nog steeds: leuk als je je verveelt, maar nooit een bron om te citeren of voor advies te gebruiken.
Tuurlijk moet je niet klakkeloos elke youtuber geloven, maar het kanaal van Kurz Gesagt is praktisch net zo betrouwbaar als het youtubekanaal van de GGD of RIVM.
Even los van of dit waar is, je mist nog steeds waar het om gaat. Gewoon NOOIT een youtube video gebruiken, het medium is gewoon niet geschikt hiervoor.

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 01-06-2024 17:40 ]

Pagina: 1