Aankoopadvies router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataworm
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25
Voor familie van me ben ik op zoek naar een nieuwe router.

De huidige situatie is een enkele router achter een Ziggo modem. Huidige router wordt niet meer ondersteund door de fabrikant en is dus aan vervanging toe.

Wensen voor de nieuwe router zijn:

lange ondersteuning of mogelijkheid voor alternatieve firmware als DD-WRT etc.
adblocker (pi-hole achtige functionaliteit)
VPN
firewall
USB3 poort(en) t.b.v. externe HDD

Daar ik er zelf niet woon, staan betrouwbaarheid en een gebruiksvriendelijke interface ook hoog op de lijst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe gek het ook klinkt, die USB HDD is vaak het lastigste, want die functie zit eigenlijk alleen op die typische consumenten wifirouters, die allemaal meestal maar een paar jaar worden ondersteund.

Veel van de Unifi routers bijv. kunnen alles behalve de USB HDD.
De hardware appliances van Netgate (PFsense) idem.

Mikrotik kan het geloof ik wel, maar dat is niet gebruiksvriendelijk. Dus ja….

Wellicht simpel houden en een courant model van wat er nu staat neerkwakken of een Fritzbox. Vervalt alleen firewall en adblocker.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:28

Kraz

Saving the world

Als je heel fanatiek bent kunt je je wensen met Mikrotik oplossen.

Maar dat is alles behalve een consumenten oplossing en je zult er wat tijd in moeten steken om het aan de praat te krijgen naar je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-09 17:48
Welk merk heb je nu / had je nu?
Als deze niet meer wordt ondersteund, kan je dan bij hun geen nieuwere generatie krijgen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 08:24

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Routers van GL iNet zijn helemaal top en voldoen aan je behoefte. Ze draaien OpenWRT met een mooie frontend er ingebouwd. https://www.gl-inet.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sinds wanneer is het feit dat het huidige apparaat niet meer door de fabrikant ondersteund wordt een reden voor vervanging :?

Ok, je krijgt geen nieuwe firmware meer misschien, maar zolang de huidige prima functioneert en er geen security bugs of holes zijn lijkt me dat geen issue :)

Dus waarom moet ie precies vervangen worden ?

Los daarvan: een usb aansluiting voor een hdd is idd niet echt standaard meer tegenwoordig. Daar heb je een nas voor. Die kun je ook in single disk krijgen als je wilt. Ligt er ook aan waar je het voor gebruikt natuurlijk :)

AdBlock zou ik gewoon een losse pihole voor draaien. Als er al iets embedded in de router is, zal het niet zo flexibel en up to date zijn als pihole zelf.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:25
Fritzbox. Wireguard VPN, beperkte Firewall en USB3 ingebouwd. Makkelijk in gebruik, meerdere gebruikers te definieren en ondersteuning. Pihole op een Raspi ernaast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Misschien is het een idee om de router in te laten vullen door Ziggo en een leuke Synology NAS ernaast te zetten? Daar kan dan de vpn, addblocker, filesharing etc op.

Alles in 1 kom je inderdaad op een GL Inet router uit.
bijvoorbeeld deze:
https://www.gl-inet.com/products/gl-mt6000/

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 29-05-2024 09:07 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Wat @laurens0619 zegt inderdaad.
Synology kan ook DHCP en via docker, Adguard of Pihole op en werkt super met filesharing.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik zou idd sowieso de harde schijf los koppelen van de router. Met een simpele Synology of RasberryPi is dat als NAS op te lossen. Scheiden die dingen . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataworm
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25
Huidige router is een Netgear. Die werkt probleemloos maar heeft bepaalde security issues. Zelf heb ik ook een Netgear, maar wel problemen met bepaalde firmwareversies. Dus Netgear heeft niet mijn voorkeur.

Een Ziggo router neerzetten is ook niet echt een optie omdat de kwaliteit van de wifi vanuit de meterkast ondermaats is en je dan toch extra maatregelen moet nemen.

Bij de adblocker dacht ik zelf aan reclame op andere apparaten dan de PC, waar je nu geen grip op hebt, zou dat eerst zelf eens moeten testen voor ik een NAS neerzet. Je weet hoe het werkt, als je het neerzet moet je het ook onderhouden. ;)

De HDD is alleen bedoeld voor de situatie dat je na werktijd nog zakelijke mail etc. binnenkrijg en dan bepaalde bestanden wilt opslaan voor de volgende dag. Maar eens horen of die echt nodig is.

Zal eens naar GL Inet kijken. Het merk is mij onbekend. Wat betreft de Fritzbox. Nog een bepaald type dat je aanraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 20:23
In plaats van Pi Hole zou je ook de DNS kunnen aanpassen naar Cloudfare Family bijvoorbeeld.

https://blog.cloudflare.com/introducing-1-1-1-1-for-families

Of een andere variant.

Deze bied ook bescherming tegen malware en ongure sites. Scheelt je weer een pi hole in te richten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
Geen enkele consumenten router kan de functionaliteiten op een acceptabele manier bieden, daar zijn ze gewoon volkomen ongeschikt voor qua cpu power en geheugen.

Een router erbij levert enkel overhead en gecompliceerder beheer op.

De beste oplossing is om gewoon de Ziggo router te gebruiken en een Nas voor de overige functionalteit.
Als de meterkast te veel wifi demping geeft plaats je ergens een accesspoint bij, een router voor enkel de wifi is een beetje overbodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:25
dataworm schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:30:
Wat betreft de Fritzbox. Nog een bepaald type dat je aanraad?
Ik heb zelf een 5590 (rechtstreeks aan glas met interne SFP module (in mijn geval AON fiber) want dat bespaart een extra apparaat en daarmee een extra stopcontact in de meterkast. Ik heb verschillende Fritzen gehad sinds hier DSL kwam. Nooit problemen mee gehad.

Mijn advies: De laatste voor jouw type aansluiting als je rechtstreeks aansluit of de 4060 als je m achter een mediaconverter zet. En dan gewoon netjes inrichten (en een backup van je instellingen maken). Telefonie is vrij uitgebreid, ik heb er meerdere providers (Cheapconnect, 12VOIP) met meerdere vaste nummers inzitten en bel wereldwijd voor een paar tientjes per jaar. Mobiel heeft hier in huis nog steeds geen super dekking.

Simpel uitbreidbaar met repeaters die, als ze bekabeld aangesloten worden, ook als accesspoint fungeren in een Meshachtige omgeving. Ik heb er 2 in gebruik. Daarnaast gebruik ik een DECT repeater om de telefonie te verbeteren. Alles draadloos vanuit de meterkast is niet optimaal. O ja, de Fritz kent ook een backup via een mobiele stick: vast vast internet weg kan ie overgaan naar een mobiele verbinding. Heb ik niet in gebruik en dus geen ervaring mee. Ook de NAS storage oplossing gebruik ik zelf niet (heb Nextcloud op een Raspberry).
Pagina: 1