Mijn vraag
Hallo 👋,
Een paar jaar geleden is iemand tijdens een feestje gestruikeld en gevallen over de draad van mijn Opera Callas luidsprekers. Sindsdien doen de mid en low driver van de linker luidspreker het niet meer.
Nu wegen deze beestjes 65 kilo per stuk dus 'even' ergens mee naartoe nemen om te repareren is lastig. Ik heb (met mijn beperkte kennis van analoge audio) zelf een aantal dingen getest om te achterhalen waar het probleem zit of zaken uit te sluiten. Ik heb hiervoor een oud setje BNS luidsprekers en Sansui versterker gebruikt die ik nog had staan.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de bedrading of de connectoren zo ver ben ik inmiddels. Verder zit ik een beetje vast, geen idee wat ik zelf verder nog kan doen om uit te vogelen wat er aan de hand is met de linker Opera luidspreker en met de Denon versterker.
Ik hoop dat de audiofielen op dit forum me via deze weg kunnen helpen hiermee!
Hallo 👋,
Een paar jaar geleden is iemand tijdens een feestje gestruikeld en gevallen over de draad van mijn Opera Callas luidsprekers. Sindsdien doen de mid en low driver van de linker luidspreker het niet meer.
Nu wegen deze beestjes 65 kilo per stuk dus 'even' ergens mee naartoe nemen om te repareren is lastig. Ik heb (met mijn beperkte kennis van analoge audio) zelf een aantal dingen getest om te achterhalen waar het probleem zit of zaken uit te sluiten. Ik heb hiervoor een oud setje BNS luidsprekers en Sansui versterker gebruikt die ik nog had staan.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- 🔊 Opera Callas Diva vloerluidsprekers
- 🎛️ Denon PMA-1500R versterker
- 🔊 BNS E2.2 luidsprekers
- 🎛️ Sansui AU-4900 versterker
- Denon x Opera - geen geluid, versterker gaat wel aan. Een jaar terug deed deze Denon versterker het nog wel, in de tussentijd niets mee gebeurd niet eens verplaatst. Toen we het een jaar geleden testten had ook alleen de linker Callas speaker tweeter geluid, rechts deed het normaal
- Denon x BNS speakers - versterker gaat aan maar geen geluid
- Denon x Opera - nieuwe bekabeling - probleem blijft hetzelfde
- Sansui x Opera - Linker luidspreker alleen tweeter geluid, rechter luidspreker doet het normaal
- Sansui x Opera - Bedrading omgewisseld, dit verandert niets, Linker luidspreker alleen tweeter geluid, rechter luidspreker doet het normaal
- Opera linker speaker - achterkant los gehaald, om te kijken aan de binnenkant. Ik heb er niet veel verstand van maar er is in elk geval niets los of kapot zo op het oog te zien
- Opera linker speaker - mid en low driver los gehaald, om te kijken aan de binnenkant. Zelfde hier, ziet er op het oog goed uit maar ik ben een leek. Heb hier wel fotos van
- Opera linker speaker - achterplaatjes/connectoren schoongemaakt en opnieuw verbonden - geen verbetering
- Opera - achterplaatjes/connectoren van rechter (werkende) luidspreker naar de kapotte linker verplaatst - nog steeds hetzelfde, alleen geluid uit de tweeter
Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de bedrading of de connectoren zo ver ben ik inmiddels. Verder zit ik een beetje vast, geen idee wat ik zelf verder nog kan doen om uit te vogelen wat er aan de hand is met de linker Opera luidspreker en met de Denon versterker.
Ik hoop dat de audiofielen op dit forum me via deze weg kunnen helpen hiermee!