Opera Callas Diva Luidsprekers kapot, hulp/tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Static_Duster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-05-2024
Mijn vraag
Hallo 👋,
Een paar jaar geleden is iemand tijdens een feestje gestruikeld en gevallen over de draad van mijn Opera Callas luidsprekers. Sindsdien doen de mid en low driver van de linker luidspreker het niet meer.

Nu wegen deze beestjes 65 kilo per stuk dus 'even' ergens mee naartoe nemen om te repareren is lastig. Ik heb (met mijn beperkte kennis van analoge audio) zelf een aantal dingen getest om te achterhalen waar het probleem zit of zaken uit te sluiten. Ik heb hiervoor een oud setje BNS luidsprekers en Sansui versterker gebruikt die ik nog had staan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • 🔊 Opera Callas Diva vloerluidsprekers
  • 🎛️ Denon PMA-1500R versterker
  • 🔊 BNS E2.2 luidsprekers
  • 🎛️ Sansui AU-4900 versterker
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Denon x Opera - geen geluid, versterker gaat wel aan. Een jaar terug deed deze Denon versterker het nog wel, in de tussentijd niets mee gebeurd niet eens verplaatst. Toen we het een jaar geleden testten had ook alleen de linker Callas speaker tweeter geluid, rechts deed het normaal
  • Denon x BNS speakers - versterker gaat aan maar geen geluid
  • Denon x Opera - nieuwe bekabeling - probleem blijft hetzelfde
  • Sansui x Opera - Linker luidspreker alleen tweeter geluid, rechter luidspreker doet het normaal
  • Sansui x Opera - Bedrading omgewisseld, dit verandert niets, Linker luidspreker alleen tweeter geluid, rechter luidspreker doet het normaal
  • Opera linker speaker - achterkant los gehaald, om te kijken aan de binnenkant. Ik heb er niet veel verstand van maar er is in elk geval niets los of kapot zo op het oog te zien
  • Opera linker speaker - mid en low driver los gehaald, om te kijken aan de binnenkant. Zelfde hier, ziet er op het oog goed uit maar ik ben een leek. Heb hier wel fotos van
  • Opera linker speaker - achterplaatjes/connectoren schoongemaakt en opnieuw verbonden - geen verbetering
  • Opera - achterplaatjes/connectoren van rechter (werkende) luidspreker naar de kapotte linker verplaatst - nog steeds hetzelfde, alleen geluid uit de tweeter
Hulp nodig
Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de bedrading of de connectoren zo ver ben ik inmiddels. Verder zit ik een beetje vast, geen idee wat ik zelf verder nog kan doen om uit te vogelen wat er aan de hand is met de linker Opera luidspreker en met de Denon versterker.

Ik hoop dat de audiofielen op dit forum me via deze weg kunnen helpen hiermee! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:42
Je zou de mid en low driver in de werkende kast kunnen plaatsen om kijken of de drivers zelf beschadigt zijn, mijn vermoeden gaat richting het filter, er kan een breuk o.i.d. zijn ontstaan door de klap,

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Static_Duster
Servpage schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:15:
Je zou de mid en low driver in de werkende kast kunnen plaatsen om kijken of de drivers zelf beschadigt zijn, mijn vermoeden gaat richting het filter, er kan een breuk o.i.d. zijn ontstaan door de klap,
Ik heb ze los gemaakt, maar zit goed vast qua draden, verlijmd lijkt het wel, zie foto's. kan ik dat gewoon los halen? Durf het niet zo goed :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-JztFLH2qv71isFZn-8K79-Dyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePWJOF6c05OM886dIEVz5E26.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lgjp395y1emVDXEaZbqY7nqyFEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FF3jhNqCEFDf3aTyAFKmXmel.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 13:11
Onder in de luidspreker, achter de bass-speaker moet nog een filter zitten.

Daar zitten de stekers van de mid-tonen en de bass-speaker.

Kan zijn dat daar stekers los zitten.

Aan de kant van de luidsprekers zijn ze gesoldeerd... zoals te zien op de foto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Static_Duster
roches schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:29:
Onder in de luidspreker, achter de bass-speaker moet nog een filter zitten.

Daar zitten de stekers van de mid-tonen en de bass-speaker.

Kan zijn dat daar stekers los zitten.

Aan de kant van de luidsprekers zijn ze gesoldeerd... zoals te zien op de foto...
Dit bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iolGct0vL4n0vtc8d877OGcRExM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04v1OBS9BGwHfEgF02BbEqtr.jpg?f=fotoalbum_large

Of moet ik onderin de speaker kijken aan het andere einde van die gesoldeerde draad zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRv1ivSrZJecUIjEg1IjL2lut3utChQcNa9yeArR3ZYxA&s

Op bovenstaande foto zie je een plaatje zitten tussen de vier aansluitingen. Zitten die plaatjes er nog op en zitten die goed vast?

Alles wat zie van de speaker intern lijkt goed te zijn namelijk :)

Al valt me wel dat grijze snoer op. Voor speakers in die prijsklasse is dat wel een aanfluiting :X

Heb je trouwens nieuwe kabels geprobeerd icm de sansui? En heb je die dingen bi-wire of bi-amp aangesloten of niet?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 13:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1M2P-zLlT4t9ZDAr-Vwt9zo2b9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfHTIXxnCQRwWBLpEItjfJAW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had dit verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Static_Duster
[quote]roches schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:00:
The Eagle schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:53:
Op bovenstaande foto zie je een plaatje zitten tussen de vier aansluitingen. Zitten die plaatjes er nog op en zitten die goed vast? --> ja, ik heb ook de plaatjes verwisseld links en rechts, dus die van de goed werkende rechter speaker op de linker gezet maar geen verbetering.

Alles wat zie van de speaker intern lijkt goed te zijn namelijk :)

Al valt me wel dat grijze snoer op. Voor speakers in die prijsklasse is dat wel een aanfluiting :X --> ja vond het ook best wel tegenvallen qua binnenwerk

Heb je trouwens nieuwe kabels geprobeerd icm de sansui? --> ja, geen verbetering
En heb je die dingen bi-wire of bi-amp aangesloten of niet? --> nee, dus 1 kabel rood/zwart per luidspreker en dan de mid, hoog, laag via de plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:42
Vermoed dat door de ruk aan de kabel de printplaat van het filter een opdonder heeft gehad, deze los nemen van de achter plaat en zowel printbanen als de solderingen goed controleren op een breuk.
Mocht er niets zichtbaar beschadigt zijn dan zal er toch aan gemeten moeten worden.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De drivers die het niet meer doen:
Druk ze eens voorzichtig in. Schrapend geluid? Vervangen.
Kan je ze los solderen en de weerstand meten?

Kan je het filter loshalen? Draden lossolderen (even merken). Daar betere fotos van maken?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Twee dingen: zitten de aansluitingen op de achterkant van de speakers goed vastgeschroefd? Fijn dat je plaatjes verwisseld hebt, maar a;s die dingen los contact maken.....

verder neig ik naar twee (mogelijk) defecte versterkers. Test de Sansui eens icm de BNS speakers. Ik zou verwachten dat dat goed zou werken. Zo niet heb je twee kapotte versterkers.

Of test je Opera's met een 3e versterker waarvan je weet dat ie goed is. Je hebt nu niet echt een referentie namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1