Ik wil vanaf de grond af aan een nieuw en stil en modern systeem bouwen. Heb dat overigens nog nooit gedaan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Volgende dingen zijn belangrijk voor me:
Liefst hield ik het rond de 1500 euro. Maar 1700 euro kan ook nog.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik heb hier nog wel wat een aantal SSD's liggen. Die wil ik er mogelijk wel bij prikken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb niet direct voorkeur voor bepaalde merken. Het moet wel goed spul zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja:
Nee, dan wordt het allemaal te warm. Ik wil het koel en stil houden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht aan het volgende systeem:
Toelichting op mijn keuzes:
Antwoord op de volgende vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Volgende dingen zijn belangrijk voor me:
- Ik wil er office taken op verrichten en daarbij wil ik het systeem niet horen. Bij lage belasting moet het dus stil zijn.
- Linux moet er goed op draaien. Hardware moet dus met Linux samenwerken.
- Onder Linux wil ik een virtual machine met Windows 11 draaien.
- Naast die virtual machine wil ik nog een aantal programma's open hebben, zoals Emacs en Chrome met veel tabs en muziek via youtube.
- Liefst wil ik terwijl ik bovenstaande open heb staan ondertussen OpenAI whisper kunnen draaien met pytorch en de cuda toolkit.
- Onder Linux wil ik ook andere virtualisaties draaien. Maar dat hoeft niet per se gelijktijdig.
- Af en toe wil ik software compileren.
- In de toekomst wil ik misschien ooit wel iets meer met AI doen zoals de CUDA Toolkit en Alpca-LoRA enzovoort.
Liefst hield ik het rond de 1500 euro. Maar 1700 euro kan ook nog.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik heb hier nog wel wat een aantal SSD's liggen. Die wil ik er mogelijk wel bij prikken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb niet direct voorkeur voor bepaalde merken. Het moet wel goed spul zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja:
- Het systeem moet zeker bij lage en gemiddelde belasting stil zijn. Bij extreme belasting dan mag het wel van zich laten horen.
- Ik heb dus voldoende rekenkracht nodig, maar ook weer geen processor die snel heet wordt, zeker niet bij lage en gemiddelde belasting. Dat zorgt voor warmte en dus voor spinnende fans en dus voor geluid.
- Het systeem moet lang mee kunnen. Liever nu meer betalen voor een goede voeding die ik dan een jaar of 10 kan gebruiken.
- AI toepassingen zijn een welkom extra, maar niet echt belangrijk.
- Grootte is niet direct belangrijk als het systeem maar stil is.
Nee, dan wordt het allemaal te warm. Ik wil het koel en stil houden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht aan het volgende systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7900X Boxed | € 381,- | € 381,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 229,- | € 229,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4060 White OC Edition 8GB GDDR6 | € 299,- | € 299,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Zwart/Wit | € 159,90 | € 159,90 |
1 | Processorkoeling | ENDORFY Fortis 5 Dual Fan | € 49,99 | € 49,99 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 112,95 | € 112,95 |
1 | Voedingen | be quiet! Dark Power 13 850W | € 242,20 | € 242,20 |
1 | Solid state drives | Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB | € 159,90 | € 159,90 |
Totaal | € 1.633,94 |
Toelichting op mijn keuzes:
- Wat de kast betreft: Er is ook een kleinere Fractal Design Define 7 Compact Die is een stuk goedkoper, maar schijnt ook iets minder stil te zijn. Daarom toch voor de grotere gekozen.
- Voor de voeding zijn wel goedkopere alternatieven denk ik. Maar deze is erg stil. Door deze voeding te kopen ben ik ook toekomstbestendig
- Ik heb getwijfeld of ik voor een RTX 3060 met meer CUDA-cores of een RTX4060. Deze kaarten liggen ongeveer op hetzelfde prijsniveau. Ben toch bij de bovengenoemde RTX4060 uitgekomen vooral omdat deze stil is.
Antwoord op de volgende vragen:
- Werken de onderdelen die ik zo voorstel goed samen?
- Heb ik zo voldoende voeding?
- De processor die ik heb gekozen lijkt mij het beste wat prijs/prestatie verhoudingen betreft en daarbij heb ik ook gekeken naar hitte ontwikkeling. Intel 14e generatie valt denk ik af vanwege warmte ontwikkeling. Hoe kijken jullie tegen de keuze van mijn processor aan?
- Ik twijfel over de Endorfy Fortis 5 Dual Fan Is dat wel voldoende voor de AMD Ryzen 9 7900X Boxed?
- Als alternatief denk ik aan de Scythe Mugen 6 of moet ik toch voor een duurdere Noctua NH-D15 gaan. Nadeel is dat die in idle iets lawaaieriger is. Of is er nog een beter alternatief? Hoe zit het met waterkoeling?
- Hoe kijken jullie tegen de afweging omtrent de videokaart aan?
- Ik denk van niet, maar is er nog een beter moederbord voor ongeveer een zelfde prijs?
[ Voor 14% gewijzigd door apater op 28-05-2024 21:09 . Reden: A=U ]