Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:11
Mijn vraag:
Ik heb problemen met de nauwkeurigheid van mijn GPS in mijn Samsung A54. Het blauwe bolletje is correct qua locatie, echter de kijkrichting is volledig verkeerd, vaak 90° of 180° gedraaid.

Als ik adhv de camera Google Maps aanwijzingen geef waar ik sta, dan klopt de richting even, maar een paar minuten later staat de kijkrichting alweer verkeerd.

Ik heb geprobeerd te kalibreren door de telefoon achtjes te laten draaien en dmv Google Maps, dit werkt slechts tijdelijk.

Praktisch voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_9Xd01eEbNdbpCrPF-SZkuXiRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKUXmOUvCq9u1x1sxzYX7fyD.jpg?f=fotoalbum_large

^ volgens Google kijk ik nu richting het centrum van Düsseldorf, weg van het station.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZ4CbM6DDGf1jixldt0Y_5-2qrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNLayqvoF4BmDJCAFT42B43u.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de foto die ik hetzelfde moment maakte, precies de andere kant op.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Samsung A54, draaiend op Android 14.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Zoekend op Google werd gezegd dat het verwijderwn van Maps updates zou helpen, dit heeft niet geholpen. Verder heb ik meerdere keren geprobeerd te kalibreren, dit werkt slechts tijdelijk.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vind het richtingsgevoel van Maps ook heel onduidelijk. Je moet je telefoon draaien om hem handmatig te synchroniseren. Ik loop er ook steeds mee te kloten.

edit:
Waarom zette je dat trouwens in een spoiler? :? Beter zo :)

[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 28-05-2024 20:35 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 17:52

P_Tingen

omdat het KAN

Is het echt een probleem/defect of is maps gewoon crappy hierin? Ik moet ook altijd goed kijken op het scherm, zeker als je lopend navigeert. Meestal moet ik dan ook de kaart op het scherm handmatig draaien zodat de kaart wijst waar ik naar toe loop

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Als je locatie klopt, dan is er met je GPS niks aan de hand :)

De rotatiesensor is waar je problemen mee zal hebben, want die probeert uit te vogelen welke kant je op kijkt. En die is vrij gevoelig, en bij goedkopere toestellen vast niet geweldig.

Veel meer dan kalibreren en hopen dat het werkt (en blijft werken) kan je, naar mijn weten, niet doen. Bij mij klopt het ook lang niet altijd, daarom kijk ik vooral welke kant de stip op beweegt als ik begin met lopen. Door eventueel even in te zoomen, om de beweegrichting eerder te kunnen zien, weet je het dan snel genoeg.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je toevallig een hoesje om je telefoon met een magnetische sluiting? Ik ervaar namelijk bij mijn laatste 3 telefoons dezelfde ellende. Wanneer ik de telefoon uit het hoesje haal is hij nauwkeuriger (maar verre van perfect).

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:11
Hahn schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:13:
Als je locatie klopt, dan is er met je GPS niks aan de hand :)

De rotatiesensor is waar je problemen mee zal hebben, want die probeert uit te vogelen welke kant je op kijkt. En die is vrij gevoelig, en bij goedkopere toestellen vast niet geweldig.

Veel meer dan kalibreren en hopen dat het werkt (en blijft werken) kan je, naar mijn weten, niet doen. Bij mij klopt het ook lang niet altijd, daarom kijk ik vooral welke kant de stip op beweegt als ik begin met lopen. Door eventueel even in te zoomen, om de beweegrichting eerder te kunnen zien, weet je het dan snel genoeg.
Vind het wel opvallend dat ik op mijn vorige Android telefoons (van een vergelijkbaar bedrag) ik hier nog nooit problemen mee heb ondervonden.

Ook is het vreemd dat zelfs na kalibratie via de camera, Maps blijft aangeven dat de nauwkeurigheid laag is. Ik heb geen idee hoe ik deze verder zou kunnen verbeteren.

Wat ik nog gekker vind is dat (zoals in de voorbeeldfoto's) de oriëntatie regelmatig exact 180 graden gedraaid is, alsof de sensor achterstevoren gekalibreerd is. Immers, als ik de telefoon ondersteboven houd klopt de oriëntatie wel. Maar zoals ik hierboven lees moet ik het beschouwen als een normaal iets?

Edit: Ik heb wel een hoesje, maar daar zit niks magnetisch in. Ik heb de ook geen ringen om en de telefoon zit altijd alleen in de jaszak, zonder iets van metaal eromheen.

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten_E op 29-05-2024 16:04 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vrijwel elke mobiele telefoon heeft een magnetometer sensor waarmee magnetische velden gemeten kunnen worden, hiermee kan, in samenwerking met andere sensoren, bepaald worden welke richting je telefoon op kijkt. De vraag is echter hoe goed de sensoren in je telefoon werken, of ze last hebben van storingen in de buurt en of de software de sensor goed kan uitlezen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1