Knik in laminaat en hoogteverschil verhelpen voor keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Beste Klus-Tweakers!

Wij zijn momenteel bezig het plannen van de nieuwe keuken. Hierbij is de situatie dat wij een "regulier" rijtjeshuis hebben, maar met een extra stuk aan de zijkant. Dit stuk is het eetgedeelte, en we willen nu een schiereiland hebben. Schematisch is de indeling als volgt, met in blauw de nieuwe keuken aangegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1otiAxdsuKOGWJpuc2fgnyoOes=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u0V129eu19T1q20smoohBVpW.png?f=user_large

We willen graag een schiereiland om de grote loze ruimte te vullen tussen het eetkamer en woonkamer gedeelte.

Er ligt volledig laminaat in de gehele ruimte, en op de rode lijn zit er een soort knik, zie deze foto ter verduidelijking van de locatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pH8POvJu5GsSXXDZV21vf3hElOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5otFYq0GeOlxhIxZzTXEhdW.jpg?f=fotoalbum_large

Op meet punt 2 bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLN_gln3jPIZFzCCzvAKIE9AIso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3B0gzA1JeNyEXkNCECSWCsK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYng_xKbrakjDqOvJ_f5LNh3-Zw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2wb5AGYx09CqRSgZ0luV0d5.jpg?f=fotoalbum_tile

Bij meetpunt 3 is het verschil vergelijkbaar, bij meetpunt 1 is het verschil iets kleiner.

De zijkant van het eiland zit in een aluminium profiel wat op het laminaat komt, dat is niet flexibel en daardoor is deze knik in de vloer een probleem. Dit is verglijkbaar met het ontwerp van de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmNaudDkJZoPAV8E7v8DGBgBa9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vMAQDMNtGcxPsgt3wqfND8eJ.jpg?f=user_large

De constructie van de vloer is beton -> Harde ondervloer -> folie -> harde ondervloer -> laminaat, te zien op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBcumsEQHDRgfTmt2vZBp4tYkFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YcwQhCmbc3uOcwCNCr3QJjP.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn redenering is dat het woonkamer/keuken deel 1 stuk betonvloer is, en de eetkamer is een eigen stuk. Het eetkamer stuk heeft namelijk ook geen kruipruimte. Dat zal met de tijd of tijdens de bouw (woning 1995) misschien iets verzakt zijn en daardoor is er hoogteverschil (ontstaan). Het laminaat en ondervloeren zijn gewoon doorgelegd over deze "rand".

Nu zijn we op zoek naar de beste manier om deze "knik" weg te werken, zodat het aluminium profiel van de keuken netjes aansluit. Het plan wat we nu bedacht hebben is:
1) Laminaat eruit halen, dat kan vanaf de verste hoek in de eetkamerkant tot aan de keuken. Laminaat allemaal nummeren, omdat deze vloer er al lang ligt en we geen extra laminaat hebben moet het er exact zo in als dat het eruit is gekomen.
2) Eetkamer deel (gedeeltelijk) ophogen met extra ondervloer platen, om zo de knik volledig weg te werken of te verplaatsen tot na het eiland. Bijvoorbeeld met met dit of dit
3) Laminaat eroverheen terugleggen

Vragen:
1. Hebben jullie misschien suggesties hoe dit beter aan te pakken, of suggesties op ondervloer materialen?
2. Moeten we zo'n extra ondervloerplaat vastlijmen of spijkeren aan de andere ondervloer lagen?
3. Daarnaast is het nu lastig inschatten wat precies de hoogteverschillen zijn en hoe dik de ondervloer dus moet zijn. Het lijkt er dus op dat de kant aan de keuken een groter hoogteverschil heeft als de kant van de woonkamer. Hoe kunnen we dit goed aanpakken?

Ter info:
- Zijkant keuken tot aan het beton laten lopen, en dan laminaat er tegenaan is overwogen, maar dan moet je alsnog een plakplintje leggen en dat heeft niet de voorkeur.
- Ik begrijp dat een optie is om de gehele vloer + ondervloeren eruit te halen en vanaf het beton te egaliseren, echter is dat te ingrijpend en duur.
- We hebben geen vloerverwarming

Boris96

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-05 12:54
Ik lees in je verhaal dat het laminaat er al lang ligt, mijn ervaring is dat het dan soms er lastig is om het laminaat er weer netjes zonder beschadeging in te leggen.

Los daarvan zou ik het deel waar het keuken eiland komt te staan zo goed als mogelijk waterpas (egaliseren)te maken. En dan dus eigenlijk de knik wat verder in de eetkamer plaatsen. Maar vanachter een beeldscherm is dit erg moeilijk in te schatten.

Wanneer het laminaat versleten is en vervangen moet worden het netjes egaliseren zodat de knik er volledig uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:07
Het opschuiven van het hoogteverschil zou ik persoonlijk niet doen. Als je de vloer dan toch open trekt werk dan het verschil weg voor de hele vloer.

De mogelijke oplossing is afhankelijk van wat er onder je laminaat ligt. Ik zou het zo 'diep' mogelijk oplossen met bijvoorbeeld de isoline ondervloer platen die je gevonden hebt. Goedkopere oplossing is waarschijnlijk - als je de hele vloer gaat doen - om normale osb platen te gebruiken. Dit is sterk afhankelijk van de hoogte die je wilt wegwerken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
Niets aan de vloer doen als je die niet geheel wilt vervangen.

Stelpoten onder de keuken en de zijkant met een ander profiel, op maat geschaafde plint, of andere afwerking de zijkant afwerken.

Je bent feitelijk voor een klein esthetisch iets de boel heel moeilijk aan het maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 30-05-2024 06:45 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09
Ik zou een zwaar keukenmeubel überhaupt niet op je zwevende laminaatvloer zetten.

Laminaat weghalen, vloer egaliseren, keuken plaatsen en vervolgens de vloer er omheen terugleggen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.

Ter verduidelijking; de keuken zelf komt op het beton te staan. De het laminaat en ondervloeren worden hiervoor weggesneden. Het blad aan de zijkant hangt aan het keukenmeubel, en rust dus niet op het laminaat. Het aluminium profiel is enkel nodig voor strakke visuele afwerking tussen de vloer en het blad aan de zijkant van de keuken.

Het gaat er dus enkel om dat het aluminium profiel netjes aansluit op de vloer, wat vanwege de knik dus niet kan momenteel.

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou het laminaat met een invalzaag wegzagen en het aluminium profiel waterpas op de betonvloer monteren. Eventueel met stelplaatjes opvullen. Als het profiel te laag is om het hoogteverschil op te vangen, een hoger profiel kiezen.

Zijpaneel zonder profiel op het laminaat zetten (en eventueel afkitten) kan ook wel, maar als je dan een keer je vloerbedekking wilt wijzigen, moet je de keuken slopen.

[ Voor 26% gewijzigd door Cheesy op 30-05-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 18:32
Rukapul schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 06:42:
Niets aan de vloer doen als je die niet geheel wilt vervangen.

Stelpoten onder de keuken en de zijkant met een ander profiel, op maat geschaafde plint, of andere afwerking de zijkant afwerken.

Je bent feitelijk voor een klein esthetisch iets de boel heel moeilijk aan het maken.
Precies dit, alluminium profieltje buigt echt wel. Daarbij de kop plaat netjes maken zodat het de contour van de vloer volgt. Al het andere is echt overkill (vloer egaliseren etc).

Tip. Zet de overmaatse voorplaat van de keuken waterpas op de vloer. (Je hebt dan ergens een kier tussen die plaat en de vloer) Pak nu een groot potlood en beweeg deze plat horizontaal over de vloer en teken daarbij de contour van de vloer af op de voorplaat. Nu deze contour uitzagen met fijn blad decoupeer zaag en je hebt een perfect passende keukeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29
Cheesy schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:02:
Ik zou het laminaat met een invalzaag wegzagen en het aluminium profiel waterpas op de betonvloer monteren. Eventueel met stelplaatjes opvullen. Als het profiel te laag is om het hoogteverschil op te vangen, een hoger profiel kiezen.

Zijpaneel zonder profiel op het laminaat zetten (en eventueel afkitten) kan ook wel, maar als je dan een keer je vloerbedekking wilt wijzigen, moet je de keuken slopen.
Dat lijkt me esthetisch de mindere optie: Zwevend laminaat werkt, dus je moet het wat ruimte geven. Dan zou je plakplintjes/afwerklatjes tegen het alu profiel moeten plaatsen, wat er erg rommelig uitziet.

De optie om het alu profiel pas te maken op de hobbels/knikken in de vloer klinkt een stuk logischer.

Wanneer je het belangrijk vindt om rekening te houden met een toekomstige vervanging van vloerbedekking, waarbij je ook de vloer vlak laat trekken: Vraag de keukenboer of ze een extra profiel meeleveren. Kost je een paar tientjes, maar dan ben je niet meer afhankelijk van assortimentswisselingen of faillissementen. Gewoon op zolder leggen (met een label wat het is) en over tien jaar blij zijn dat je een vers profiel hebt om op je nieuwe vloer te zetten. (Of nu blij zijn met je gemoedsrust en het hele ding over tien jaar vergeten zijn, dat wil ook nog wel eens gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
onder je aluminium profiel een heel dun rubber bandje, net als bij de meeste keukenplinten. Dat vangt die knik wel op.
Je denkt veel te ingewikkeld met laminaat eruit enzo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-05 13:56
Ik heb net vrijwel exact hetzelfde probleem moeten oplossen. Bij een renovatie van de uitbouw bleek er veel verschil te zitten in het nieuwe en oude gedeelte.
Ik heb egaline gegoten tot zo'n twee meter over de 'breuklijn' dit heeft het heel mooi opgelost.
Kost best wat maar verkomt wel een hoop gekloot met je afwerking.
Misschien kun je bij jou van midden eetkamer tot ongeveer aan de muur vd hal uitstrijken.
Het laminaat er grotendeels uithalen en weer terugleggen vind ik zelf het werk niet en dan weet je ook pas wat er echt aan de hand is.
Pagina: 1