Loria duo warmtepomp comfort schakelen met HomeWizard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfannijmegen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 10:45
Ik heb sinds 2019 een Techneco Loria Duo warmtepomp en die werkt meer dan prima, maar gaat niet echt slim om met opgewekte zonne-energie. Dat is nu nog geen probleem, maar wel als het salderen eraf gaat.

Volgens de handleiding zitten er een contact (EX2) waarmee ik de comfort stand kan inschakelen.
Mijn plan is om deze in te schakelen als de zon schijnt en verder de temperatuur zo laag als comfortabel mogelijk houden (volgens ingesteld schema).
Om dat te doen wil ik een Energy Socket van HomeWizard gebruiken, omdat ik daar al mijn verbruik al mee meet en gemakkelijk in de app kan instellen wat ik wil. Deze wil ik een relais laten aansturen wat vervolgens de warmtepomp in comfortmodus zet ten tijde van 🌞 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0U5TDCjgNqIPVHfW8uj9DHXsQBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LJoqxW1Ie5w0cPWTSHXIV7r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF41H75n-F2BC2ApSMwUjQx4HZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsX8QfuhKdwRMl6d9soBVb1i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gn1Rx79mS7OhBNUFV54DKDNFvCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ktv8SXQDe6bfm2CfEikRLNOX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFot6KFww48_SUGA35F8f1VFTPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcV1pZy6V7rBczi5LK1Gbx4o.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is vooral, hoe moet ik dit aansluiten? In het boekje hebben ze het enkel over een potentiaalvrij contact en ik vermoed dat ik er gewoon 230V van dezelfde fase op moet zetten om hem in te schakelen. Maar ik twijfel 😐
Een potentiaalvrij contact is in mijn beleving normaal spanningsloos, dus verbinden met een andere positie op de klemmenstrook.

Dus wie heeft hier ervaring mee en/of weet hoe dit aangesloten dient te worden?

Bijgesloten foto’s is de enige informatie die in de boekjes terug is te vinden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:36
Hey,

ben je er al wat verder mee gekomen?

Hier ook een Loria Duo. 1 december loopt mij energie contract af en wordt het tijd voor een nieuw vast contract of dynamisch. Bij dynamisch is wat kunnen spelen met de aansturing van de wp wel interessant.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-06 19:10
Potentiaal vrij ga je geen 230V op zetten want dan heb je een grote boem en een defecte print of erger.

Je moet dus een sluitcontact hebben wat normaal open is (NO) en closed is wanneer hij een signaal krijgt.

Met Home wizzard is daar bij mijn weten heen directe oplossing voor anders dan zelf wat te prutsen. Je kan zo'n stekker gebruiken en deze dan een 230V relais laten activeren, dat relais moet dan een potentiaalvrij sluitcontact hebben.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• HanjoH
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-03 13:47
Dit is precies het idee wat ik ook heb, met home wizard kan je een relais aansturen welke de warmtepomp activeert waardoor je bij voldoende zonne-energie de warmtepompmlaat draaien overdag en eigelijk de warmt opslaat in je vloerverwarming. Ik heb een Hitachi Yukati warmtepomp moet alleen nog even zoeken of er een potentiaal vrij contact voor aansturing buiten de thermostaat om te vinden is. Heeft iemand er al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvanbeuzekom
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 13:42
Ik heb hier twee jaar geleden ook al eens naar gekeken in combinatie met een Ecoswitch, Remeha schreef mij toen:
Het staat in de installatiehandleiding op pagina 35. Het is een hele onduidelijke vertaling naar het Nederlands. Het heeft te maken met contacten 76, 77 en 78.

Ik zou alleen aanraden de smart-grid ready functie te gebruiken om tapwater te regelen. Tijdens daluren zal de Loria het tapwater op de eco-temperatuur gehouden en tijdens piekuur op comfort-temperatuur.

Daarvoor moet parameter 76 op 1 worden gezet. Aansluiting EXE 2 is een 230V aan/uit contact. Parameter 78 kan ingesteld worden hoe de warmtepomp dat contact gebruikt. Als parameter 78 op 0 wordt gezet, dan leest de warmtepomp dat als 0 V voor daluren en 230 V als piekuren. Als parameter 78 op 1 staat, dan is het 230 V voor daluren en 0 V voor piekuren.

Let op: dit zijn de parameters bij firmware versie 27. Bij oudere versies is dit anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
EX1 EX2 (en EX 3) moeten met een relais (stroomloos) worden verbonden.

Ik heb daar ook naar zitten kijken.... "hoe kan ik SWW aanzetten als de stroomprijs negatief is."

Volgens mij moeten EX1 en EX2 dan met elkaar verbonden worden.

Het sluiten van de contacten is makkelijk te regelen, maar hoe maak ik die regeling dat bij negative prijs de relais omslaat van NO naar closed?

Beter zou zijn om het warmte element aan te zetten, want dat verbrand meer prik. Ook dat is relatief eenvoudig, maar hoe stuur ik dat aan?

https://tools.remeha.nl/w...llatiehandleiding-V27.pdf
Blz 35

Elektrisch is het niet moeilijk. Relais in een stroomkring opnemen en de coil zijde in de kring en het te sluiten contact NO naar EX1 EX2. Maar hoe geef ik dat commando?
Pagina: 1