Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:55
Ik overweeg om een Fritz!box 4040 te combineren met Fritz!powerlines 1220 (ik heb ze nog niet). Volgens de handleiding zijn die powerlines te beheren vanuit de 4040. Daarover twee vragen.

(1) - volgens de handleiding heeft een Fritz!box 4040 de mogelijkheid om de WAN-poort in te zetten als LAN-poort. Waardoor het in essentie een WiFi-AP-met-5-poorts-switch is.

Is het dan nog steeds mogelijk om de Fritz!Powerline adapters te beheren vanuit de 4040?

(2) - stel op een LAN poort van de 4040 is een WAN-poort van een andere niet-Fritz!box router aangesloten. Via een van die niet-Fritz!box LAN-poorten worden Fritz!Powerline adapters aangesloten:
LAN-Fritz!box ==> WAN-niet-Fritz!box ==> LAN-niet-Fritz!box ==> Fritz!powerline

Kan ik die Powerline adapters dan nog steeds beheren vanuit de 4040? Ondanks dat die Fritz!”dingen” elke in een ander subnet zitten?

Iemand enig idee? :?

makes it run like clockwork

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-09 13:15
Beste @Airw0lf

als we je goed hebben begrepen wil je je netwerk met een set FRITZ!Powerline 1220 uitbreiden. Deze set adapters heeft geen Wi-Fi en geen gebruikersinterface.
Airw0lf schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:08:
(1) - volgens de handleiding heeft een Fritz!box 4040 de mogelijkheid om de WAN-poort in te zetten als LAN-poort. Waardoor het in essentie een WiFi-AP-met-5-poorts-switch is.

Is het dan nog steeds mogelijk om de Fritz!Powerline adapters te beheren vanuit de 4040?
Als je in je FRITZ!Box 4040 "Existing connection over Wi-Fi" / "existing connection over wireless LAN" hebt ingesteld, kan je de FRITZ!Powerline adapters in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box beheren.
Airw0lf schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:08:
(2) - stel op een LAN poort van de 4040 is een WAN-poort van een andere niet-Fritz!box router aangesloten. Via een van die niet-Fritz!box LAN-poorten worden Fritz!Powerline adapters aangesloten:
LAN-Fritz!box ==> WAN-niet-Fritz!box ==> LAN-niet-Fritz!box ==> Fritz!powerline

Kan ik die Powerline adapters dan nog steeds beheren vanuit de 4040? Ondanks dat die Fritz!”dingen” elke in een ander subnet zitten?

Iemand enig idee? :?
Omdat de FRITZ!Powerline adapters dan niet in het netwerk van de FRITZ!Box zitten, lukt het niet om de adapters in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box te beheren.

Maar je kan het programma FRITZ!Powerline downloaden en via het programma je adapters beheren.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

[ Voor 0% gewijzigd door FRITZ!webcare op 29-05-2024 14:58 . Reden: typo ]

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@FRITZ!webcare
Ok - dus even voor de zekerheid:
Omdat de Fritz!powerline 1220 geen wifi en geen webui heeft kan die *niet* ingesteld en beheerd worden vanuit de Fritz!box 4040.

Klopt dat?

[ Voor 28% gewijzigd door Airw0lf op 29-05-2024 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 08:50
Wellicht goed om te overwegen of je daadwerkelijk powerline wil gebruiken. Mijn ervaring is dat 2 goede accesspoints veel beter presteren. Bijvoorbeeld een AVM 6000 in het midden en de 1200AX als laatste.

Je zal dan wel de modem ook moeten vervangen als je alles eruit willen halen qua snelheden. Anders krijg je weer een losse accespoint naast de modem.

[ Voor 26% gewijzigd door StormRider op 30-05-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
StormRider schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:59:
Wellicht goed om te overwegen of je daadwerkelijk powerline wil gebruiken. Mijn ervaring is dat 2 goede accesspoints veel beter presteren. Bijvoorbeeld een AVM 6000 in het midden en de 1200AX als laatste.

Je zal dan wel de modem ook moeten vervangen als je alles eruit willen halen qua snelheden. Anders krijg je weer een losse accespoint naast de modem.
Mja - dat is precies mijn twijfel.

Voor die uithoek van de woning volstaat een 100-150-Mbps. Uit een recente AC-mesh-test bleek dat makkelijk haalbaar. Maar niet stabiel - vermoedelijk door de vele interferentie van AP's in de buurt die allemaal op max staan.

Ik zit nu te twijfelen :? - alles vervangen door een WiFi6/AX-setup in de hoop daarmee dan wel een stabiele mesh-verbinding te krijgen. Of een setje powerlines op dezelfde stroomgroep in de hoop minimaal 100-Mbps te halen. In kosten maakt het nogal wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Airw0lf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:17:
Of een setje powerlines op dezelfde stroomgroep in de hoop minimaal 100-Mbps te halen. In kosten maakt het nogal wat uit.
Voordat ik overstapte op MoCa had ik een Fritz 1260E set en daar haalde ik met gemak 300 of 400Mbps of zelfs meer. Wel een nieuwbouwhuis overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
TMDC schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Voordat ik overstapte op MoCa had ik een Fritz 1260E set en daar haalde ik met gemak 300 of 400Mbps of zelfs meer. Wel een nieuwbouwhuis overigens.
Vanwaar dan de overstap op MoCa?
Die doet het toch niet veel beter? Iets van 500-Mbps (als ik me goed herinner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Airw0lf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Vanwaar dan de overstap op MoCa?
Die doet het toch niet veel beter? Iets van 500-Mbps (als ik me goed herinner).
Ik zit in een redelijk nieuw huurhuis (2019) met geen mogelijkheden tot kabels trekken. Er ligt wel een coax maar geen utp (wtf?), dus destijds moest ik iets hebben en de MoCa setjes waren nog niet zo bekend/verkrijgbaar destijds. Tenminste, ik had ze toen nog niet op het netvlies ;)

Heb er nu een Inca-setje liggen en die geeft rock solid 1Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
TMDC schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Ik zit in een redelijk nieuw huurhuis (2019) met geen mogelijkheden tot kabels trekken. Er ligt wel een coax maar geen utp (wtf?), dus destijds moest ik iets hebben en de MoCa setjes waren nog niet zo bekend/verkrijgbaar destijds. Tenminste, ik had ze toen nog niet op het netvlies ;)

Heb er nu een Inca-setje liggen en die geeft rock solid 1Gbps.
Ik gok dat dat HDX is?
Tis te zeggen... ik ken geen MoCa setjes die 2-Gbps doen - iets wat wel nodig is om 1-Gbps FDX te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-09 13:15
Beste @Airw0lf
Airw0lf schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:05:
@FRITZ!webcare
Ok - dus even voor de zekerheid:
Omdat de Fritz!powerline 1220 geen wifi en geen webui heeft kan die *niet* ingesteld en beheerd worden vanuit de Fritz!box 4040.

Klopt dat?
Je kan de FRITZ!Powerline 1220 alleen dan vanuit je FRITZ!Box 4040 beheren als één FRITZ!Powerline adapter op de FRITZ!Box is aangesloten.

Maar je kan de FRITZ!Powerline 1220 altijd met het programma FRITZ!Powerline beheren.

Echter is ons nog niet duidelijk wat je precies wilt doen. Van een FRITZ!Powerline 1220 kan je het netwerk-wachtwoord wijzigen, de LEDs an/uit zetten en de firmware bijwerken.
Airw0lf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:17:
[...]
Ik zit nu te twijfelen :? - alles vervangen door een WiFi6/AX-setup in de hoop daarmee dan wel een stabiele mesh-verbinding te krijgen. Of een setje powerlines op dezelfde stroomgroep in de hoop minimaal 100-Mbps te halen. In kosten maakt het nogal wat uit.
Als je een oplossing met Wi-Fi nodig hebt, kan je in plaats van een FRITZ!Powerline 1220 set een FRITZ!Powerline 1260 set plaatsen.

Je kan de adapters op onze website vergelijken: https://nl.avm.de/product...powerline/fritzpowerline/

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Airw0lf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Ik gok dat dat HDX is?
Tis te zeggen... ik ken geen MoCa setjes die 2-Gbps doen - iets wat wel nodig is om 1-Gbps FDX te kunnen gebruiken.
Je zal gelijk hebben, ik haal die eenheden altijd door elkaar.

Net speedtest gedaan (Freedom glasvezel 1GgBbPpSs (whatever):
Down 426 Mbps / Up 569 Mbps / ping 10ms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
@FRITZ!webcare
Ik heb inmiddels een setje 1220-ers gekocht en aangesloten.
Maar de Fritz!Powerline app vindt ze niet - ook niet als ik de laptop direct op de PL aansluit.
Terwijl de aangesloten apparaten wel Internet op kunnen.
Ook zie ik in Pihole dat beide 1220-ers een IP adres hebben gekregen.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Edit:
Het lijkt erop dat npcap de oorzaak was - na verwijdering en een reboot worden de 1220-ers wel gevonden.

[ Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 09-06-2024 12:32 ]

Pagina: 1