GPU makkelijk 2e hands door te verkopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyke
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-05 11:29
Hoi allen,

Ik ben voornemens een nieuw systeem aan te schaffen, maar twijfel nog of ik moet wachten op de nieuwe generatie GPU of nu al ga kopen.
Alternatief is dat ik nu een 4080 oid koop en hem weer verkoop als de nieuwe generatie uitkomt.
Voor wat voor % zijn gpu's meestal te verkopen in zo'n situatie? Is het aan te raden?
Overige tips zijn ook welkom :)
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:27

Detmer

Professioneel prutser

Zodra er een nieuwe generatie is wordt de oudere generatie vaak geüpgraded waardoor deze meer beschikbaar komen. Daarnaast zie je ook vaak dat de oudere generatie goedkoper wordt. Dat drukt de prijs 2e hands. Wat het precies wordt is koffiedik kijken...

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:51
Blijf je wachten op een nieuwe generatie? Na een 5080 komt er vast een 6080 enz.

Als je wil gamen oid dan zou ik hem gewoon aanschaffen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyke
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-05 11:29
DutchKel schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:11:
Blijf je wachten op een nieuwe generatie? Na een 5080 komt er vast een 6080 enz.

Als je wil gamen oid dan zou ik hem gewoon aanschaffen.
Helemaal eens. Twijfel met name of een 4090 op dit moment een goede aankoop is met de geruchten van de forse upgrade die de 5000 series belooft. Aldus dacht ik als een tussenstap; nu 4080 kopen, dan verkopen en eventueel voor de 5090 (of equivalent daarvan) gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:07
@Scyke
Je vraag is nu echt extreem lastig te beantwoorden. Een paar jaar terug was er een enorm te kort aan GPU's dus hoge prijzen. 3 jaar geleden betaalde je 1500 euro voor een 3080 en daar vragen ze nu 500 euro voor in de V&A.
Maar voor circa 500 euro koop je een nieuwe 7800XT die in veel games vergelijkbaar presteert.

Het beste blijft om een mid-range kaart te kopen en dan om de paar jaar een nieuwe te kopen.
Zodra je voor de topmodellen gaat, blijf je altijd een premium betalen, ongeacht wat de tweedehands prijs doet.

Kijk vooral naar de games die je wil gaan spelen (incl op welke resolutie) en koop de kaart die de meeste van je spellen op het niveau wat jij acceptabel lijkt. Dan lekker een paar jaar genieten en pas dan kijken wat handig is.
Sowieso zijn we inmiddels op het niveau dat GPU's niet echt hard verouderen en na 2 jaar totaal onbruikbaar zijn. Zelfde met spellen, veel spellen zijn op medium settings als erg mooi.

PS; een 4090 kost al snel 1600+ euro 8)7
Een 7900XT haal je voor minder dan de helft en doet het in veel spellen ook enorm goed.

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 28-05-2024 18:24 ]