Serverdesktop voor klein bedrijf/vzw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vegasrodeo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-05-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag zelf Unraid runnen, kan best wel wat weg met PC's en Synology of iets dergelijk lijkt me sneller gelimiteerd / duurder door de plug & play oplossing.
Maar van PC samenstellen voor servers weet ik niet exact waar op te letten, waar moet je op inzetten.. en waar mag je net op besparen?
We zijn 10 mensen die soms op hetzelfde kantoor samenwerken(unify netwerk), maar evengoed ook vaak op locatie.

Graag zoek ik een vervanging voor Google Drive: simultaan kunnen werken aan files & folders op een veilig manier, zonder teveel delays of sync fouten.
Belangrijk is dat de HDD's makkelijk toevoegbaar zijn, en er een paar kunnen toegevoegd worden om zeker veilige raid situaties te creëeren. Een NUC lijkt me vb. interessant maar werkt enkel met SSD's wat het geheel duurder maakt denk ik?
Stroomverbruik is een belangrijke, willen we graag niet onnodig hoog doen oplopen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Als het onder 500 euro kan zou dat fantatisch zijn, maar heb nog geen goed referentiekader hiervoor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Op termijn tussen 2-10TB, waarschijnlijk HDD's, tenzij ik nu beter naar SSD's kijk en prijverschil te klein is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Een kleine case zou fijn zijn, die niet veel power nodig heeft & lawaai maakt.

Bedankt alvast :-).

Alle reacties

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-11 14:35
Je hebt al deze eisen en dan een budget van 50€ per persoon? Als dat echt een harde eis dan zou ik kijken wat de grootste NAS in je budget is. Als je iets serieuzer wilt gaan kijken dan ligt het een beetje aan de files waar jullie simultaan aan werken. Workload voor een server/nas zal verschillen als dat bijv. grote videofiles of kleine office bestanden zijn.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je NAS de primaire opslag van and wordt, denk dan ook even na over een back-up daarvan.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:56
Hoe belangrijk is de data? Als alles kwijt is, bestaat het bedrijf dan nog of is die failliet?

Indien het laatste: besteed het uit aan een bedrijf die kennis heeft van dit soort zaken.

Ik heb al vaker met kleine bedrijfjes gewerkt waarbij er een backup is maar op het moment dat de backup echt nodig is komen ze erachter dat die al maanden niet meer werkte en ze dus geen backup hebben. Ook is er niet nagedacht over de continuïteit van het bedrijf als de server een fatale crash heeft, alles opnieuw inrichten vanaf 0 kan wel een weekje duren.

Kortom er is ontzettend veel om rekening mee te houden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• vegasrodeo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-05-2024
Fair point. Ik ging er te snel vanuit dat door een raid situatie (waarbij alles telkens in kopie bestaat) we meestal wel safe zullen zitten, maar de server kan om andere redenen dan HDD failure nog altijd crashen?
Schat je dit risico even hoog in met een premade systeem als Synology?

Het is de reden dat we momenteel met Google Drive werken, kan niet veel mislopen - maar we blijven wel vasthangen aan Google voor alles.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:31
Waarom wil je weg bij Google? Of beter gezegd waarom wil het bedrijf weg bij Google?

• DutchKel
  • Laatst online: 20:56
vegasrodeo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:07:
Fair point. Ik ging er te snel vanuit dat door een raid situatie (waarbij alles telkens in kopie bestaat) we meestal wel safe zullen zitten, maar de server kan om andere redenen dan HDD failure nog altijd crashen?
Schat je dit risico even hoog in met een premade systeem als Synology?

Het is de reden dat we momenteel met Google Drive werken, kan niet veel mislopen - maar we blijven wel vasthangen aan Google voor alles.
Je denkt teveel aan een enkele oplossing. Die bestaat niet. Alles kan kapot gaan, stel dat er in het pand iets verkeerd wordt aangesloten en er ineens 400V op het apparaat komt te staan, dan is er echt wel wat doorgebrand en mag je hopen dat het alleen de voeding is of een klein brandje waardoor alles verloren gaat.

Of zoals in het verleden is voorgekomen er komt ransomeware op de NAS die alle data versleuteld. Als je alle data lokaal bewaard dan moet je echt wel rekening houden met een backup en deze ook regelmatig testen. Daarnaast is raid (1/5/6/10) wel het minimale om snel up te blijven bij een harde schijf die kapot is, maar dit is geen backup.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:33
Naast uitval van schijven of andere hardware kunnen er zeker als de server niet in een beveiligde ruimte staat ook andere rampen gebeuren, zoals vocht in de server door lekkage/omgevallen koffie, brand, etc. Als je met dit plan verdergaat denk dan goed na hoe je een off-site backup gaat regelen. Maar eerlijk gezegd zou ik bij een gehoste oplossing blijven in jullie geval, er zijn alternatieven voor Google als je hen niet wenst.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-11 15:18
Een eigen alternatief dat je zou kunnen bekijken is nextcloud. Centrale server opslag en elke cliënt krijgt een app om de boel te synchroniseren.

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord op de vraag waarom je weg wilt bij Google. Wat werkt er nu niet? Of waar ben je niet tevreden over?

Losse vraag:
Is die schijfruimte tussen de 2-10TB het totaal?

• sig69
  • Laatst online: 19:36
Je wil dus het volledige server park en alle diensten van Google vervangen door een desktop servertje van 500 euro? Je snapt wel dat dat niet gaat hoop ik. Daar heb je net twee harde schijven voor.

Roomba E5 te koop

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:52
Wat jij wilt kan niet met dit budget. Voor 500 euro de functionaliteit van een cloud provider zelf hosten op deze schaal kan gewoon niet.

Gewoon even als prijs indicatie onderstaand systeem. Besef dat dit het goedkoopste van het goedkoopste is op de schijven na.
Voor dat geld heb je geen voeding redundantie, geen backups, geen UPS, geen verbinding sneller dan 1GBit/s, een voeding die niet bedoeld is voor idle draaien 24/7, geen stille koeling, een standaard ATX kast en ga zo maar door. Er zit nieteens een losse opstartschijf bij.

Vooral de UPS is een pijn punt. Als je een server gaat draaien voor een bedrijf, met RAID, zonder UPS dan ga je een keer heel erg hard huilen en duizenden euro's lappen aan een data recovery bedrijf. Alleen een kleine, degelijke UPS is zowat de helft van je budget.

En ik zit 223 euro boven budget. Kun je met kleinere schijven gaan werken, maar dan gaat de prijs per GB snel omhoog en zit je op gegeven moment zonder bays in je kast.

En had je al gedacht aan beheer? Wat gebeurt er als de server crasht door hardware failure? Hoe lang duurt het dan voordat je hem weer overeind hebt? Hoe ga je aan die hardware komen? Wat doen je collega's in de tussentijd? Kunnen die verder werken?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 53,91€ 53,91
1MoederbordenASUS Prime B450M-A II€ 62,57€ 62,57
3Interne harde schijvenWD Red Plus, 6TB (256MB cache)€ 159,99€ 479,97
1BehuizingenCooler Master Force 500€ 51,20€ 51,20
1Geheugen internG.Skill Value F4-2133C15S-8GNT€ 16,93€ 16,93
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 58,90€ 58,90
Totaal€ 723,48

Voor een fatsoenlijke lokale fileserver oplossing met backup op deze schaal zou ik eens beginnen bij 1500 euro als je de backup ook zelf host.

[ Voor 17% gewijzigd door youridv1 op 29-05-2024 14:02 ]

Pagina: 1