Huis vol met dimbare LED's: hoe smart te maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Toen wij het huis kochten heb ik aangenomen dat het allemaal GU10 spotjes zijn, maar het blijken deze te zijn. 13 in de woonkamer en 9 in de keuken, go figure. Met nog de nodige in de hallen, bijkeuken en badkamer.

Ik was dus enerzijds van plan om alles voor Hue white ambiance te vervangen zodat ik scenes kan maken en overdag feller en koeler wit en in de avond juist gedimd en warmer wit. Ook dat zou al kostbaar worden, maar los daarvan denk ik dat het lastig gaat worden nu om GU10 inbouwspots te vinden die nauwelijks dieper zijn dan deze met z'n 49mm inbouwdiepte. Ik moet nog exact opmeten hoe diep het gat is en ook wat de boordiameter is geweest, maar ik zag dat een Hue white ambiance GU10 zelf al 50 of 58mm diep is (er staat 50x58mm, geen idee welke de diameter en welke de diepte is).

Hoe dan ook, ik ben dan ook benieuwd of er andere opties zijn om de huidige spotjes slim te maken. Er zitten op alle plekken waar spotjes zitten van die tuimelschakelaars die altijd naar beneden schakelen om ze aan/uit te zetten en altijd weer terugveren. Lang indrukken is eerst dimmen, loslaten en opnieuw lang indrukken is feller juist.

Ik dacht aan zoiets als een Aqara H1 schakelaar, maar volgens mij kan die niet dimmen?

Wat het ook wordt, ik heb 2 eisen:
1. Het moet aan Apple Homekit gekoppeld kunnen worden. Hue en Aqara is in al aanwezig. Worst-case is Home Assistant een optie om ertussen te zitten.
2. Ik wil het dimmen behouden en dan dus via Apple Homekit zodat ik daar scenes kan maken.

Welke suggesties hebben jullie hiervoor?

Idealiter zou ik wel alles voor Hue GU10 spots vervangen, maar qua kosten vind ik dat wel erg prijzig worden dus ik zet dat even op plek 2 om eerst andere opties te bekijken.

Overigens gaat het voor nu met name om de woonkamer en eetkamer/keuken. Nadien wil ik de hal beneden en boven nog aanpakken en dan koppelen aan bewegingssensoren (Hue/Aqara).

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je nu als pulsdrukkers hebt om ze te dimmen dan heb je al ergens een module. Dit zou een losse module kunnen zijn of het is al een dimmer met pulsdrukker. Dus die zal je eerst eens moeten vinden.

Je zou de huidige module kunnen vervangen door een Zigbee dimmer (als je Hue hebt moet je wel even goed kijken of het model ondersteund wordt door Hue + HomeKit). Alternatief zou een Shelly Dimmer 2 zijn, maar daarvan ben ik niet zeker of het HomeKit support voor te maken is.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Septillion Ah dat heten dus pulsdrukkers. Is dat 1 module per set lampen die aangestuurd worden? Dus de 13 in de woonkamer op 1 module en de 9 in de eetkamer/keuken op 1 module?

Wat zijn gebruikelijke plekken voor die modules? Is dat achter het armatuur? Achter de pulsdrukker?

De meeste pulsdrukkers zitten achter een frame met 3/4 knoppen in totaal (ook voor screens) dus dat is wel even een klein werkje om erachter te komen, als ik het daar achter moet zoeken dan ga ik dat natuurlijk doen.

Wat je benoemt met Zigbee dimmer klinkt goed, maar eerst maar eens erachter komen waar ik de huidige module(s) precies heb zitten. Even los van verlichting weet ik dat er legio mogelijkheden zijn om via HA, Homebridge of andere oplossingen iets Homekit-enabled te maken, zolang het maar een enigszins bekend merk is waar genoeg van rondslingert in de communities. Alleen juist op gebied van verlichting heb ik de laatste tijd puur Hue+Aqara gehad en die zijn native Homekit enabled.

Het zal waarschijnlijk niks zeggen, maar ik zag wel dat mijn schakelmateriaal allemaal Gira is.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meeste dimmer modules hebben een enkele uitgang waar je dan inderdaad meerdere lampen aan kunt doen.

Voor de gebruikelijke plekken, ja en ja. Ze kunnen dus eigenlijk overal zitten...

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks, ik ga op zoek. Dat zal niet meer vandaag worden, maar zodra ik ze heb gevonden maak ik foto's, noteer ik merk en model enzo en meld ik me weer. :)

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-11 21:25

V-8

https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim07-zigbee-basic.html

Dit is precies wat je zoekt, denk ik.

Je kunt eventueel dim-2-warm spotjes gebruiken als je dat zou willen.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
MooDyBLueS schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:17:
@Septillion Ah dat heten dus pulsdrukkers. Is dat 1 module per set lampen die aangestuurd worden? Dus de 13 in de woonkamer op 1 module en de 9 in de eetkamer/keuken op 1 module?...
Ik weet niet wat jij gezellig vind, of je partner, maar 13 spots gelijkschakelen in de woonkamer is mss niet zo handig.
Bedenk even wat scenario's die jij/jullie confortabel vinden, vb 's avonds op de bank een boek lezen (3 spots 70%, rest 10%), poetsen (alles 100%), bezoek (boven tafel 50%, rest 30%) ==> dat zou dan 3 groepen zijn in woonkamer: boven de bank, boven de tafel, en de rest.
Laat je niet remmen door de bestaande knoppen, er zijn heel wat mogelijkheden om extra functies toe te voegen met dubbelklikken bijvoorbeeld, of via een app.
Persoonlijk ben ik wel pertinent dat het zeer "dom" is om de hoofdverlichting van een draadloos protocol of een app te laten afhangen, dus hue is niet mijn vriend ;) Een shelly dimmer die direct aan een drukknop hangt en aan de hoofdverlichting, die werkt altijd ook als homekit, wifi, ... plat ligt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MooDyBLueS
  • Niet online
V-8 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:12:
https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim07-zigbee-basic.html

Dit is precies wat je zoekt, denk ik.

Je kunt eventueel dim-2-warm spotjes gebruiken als je dat zou willen.
Dit ziet eruit als een draai/druk dimmer en die heb ik niet. Ik heb een knop die ingedrukt wordt en met ingedrukt houden dimt hij. Dat wil ik ook wel zo houden, een ronde draaiknop vind ik nogal ouderwets ogen.

Dit geeft echter wel een goed beeld van waar ik naar op zoek moet. Ik moet echter nog wel dit weekend opzoeken waar de modules zich bevinden, nog geen tijd voor gehad.

• MooDyBLueS
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:08:
[...]
Ik weet niet wat jij gezellig vind, of je partner, maar 13 spots gelijkschakelen in de woonkamer is mss niet zo handig.
Bedenk even wat scenario's die jij/jullie confortabel vinden, vb 's avonds op de bank een boek lezen (3 spots 70%, rest 10%), poetsen (alles 100%), bezoek (boven tafel 50%, rest 30%) ==> dat zou dan 3 groepen zijn in woonkamer: boven de bank, boven de tafel, en de rest.
Laat je niet remmen door de bestaande knoppen, er zijn heel wat mogelijkheden om extra functies toe te voegen met dubbelklikken bijvoorbeeld, of via een app.
Persoonlijk ben ik wel pertinent dat het zeer "dom" is om de hoofdverlichting van een draadloos protocol of een app te laten afhangen, dus hue is niet mijn vriend ;) Een shelly dimmer die direct aan een drukknop hangt en aan de hoofdverlichting, die werkt altijd ook als homekit, wifi, ... plat ligt.
Tja, het is niet mijn eerste keuze inderdaad. We hadden hiervoor gewoon Hue E27 lampen als hanglampen, met nog wat vloerlampen in de hoeken van de ruimtes erbij. Met Hue White Ambiance kan je dan mooie scenes maken tussen wat jij zegt 100% fel wit voor het poetsen cq overdag als het wat donker is tot aan 30% warm wit tijdens film kijken bijv.

Wat jij benoemt is zeker iets waar wij naar willen gaan kijken. Ik snap zelf alleen nog niet hoe ik dan de huidige 13 in de woonkamer (L-vorm) kan opsplitsen. Moet dat fysiek? Of hoe pak je zoiets aan? Want ik zie dat je zegt met zoiets als dubbelklikken, maar hoe weet welke lamp dan wanneer die ingeschakeld moet worden? Dan lijkt het mij alsof er achter elke lamp een module moet zitten, nietwaar?

Ik had in mijn vorige huis met de in totaal 10 lampen van Hue een tweetal dubbele Friends of Hue schakelaars van Busch-Jaeger. Dan kan je ze alsnog met schakelaars aan of uit schakelen of dimmen, wat ik zeker wil kunen doen. Boven de keuken hingen bijv. 3 lampen die ik als 1 groep geschakeld had, gekoppeld aan de meest linker FoH knop en naar boven was aan, naar beneden uit, en ingedrukt houden was boven feller en onder dimmen. Dat is grofweg wat we nu ook willen. Maar het hoeft niet per se Hue te zijn. Mag dus ook zeker via Zigbee dimmers/schakelaars, mijn enige eis op dat gebied is: dimmen én Homekit compatibel.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-11 21:25

V-8

MooDyBLueS schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:41:
[...]

Dit ziet eruit als een draai/druk dimmer en die heb ik niet. Ik heb een knop die ingedrukt wordt en met ingedrukt houden dimt hij. Dat wil ik ook wel zo houden, een ronde draaiknop vind ik nogal ouderwets ogen.

Dit geeft echter wel een goed beeld van waar ik naar op zoek moet. Ik moet echter nog wel dit weekend opzoeken waar de modules zich bevinden, nog geen tijd voor gehad.
Oke, ik snap het! Dan kun je deze overwegen:
(ik heb geen aandelen in of banden met Ecodim overigens ;-)

https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim10-zigbee.html

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• MooDyBLueS
  • Niet online
V-8 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Oke, ik snap het! Dan kun je deze overwegen:
(ik heb geen aandelen in of banden met Ecodim overigens ;-)

https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim10-zigbee.html
Haha ook al had je aandelen, zolang het goed spul is... ;)

Deze moet volgens mij meer in lijn liggen met wat er nu aanwezig is, wat ik er tot nu toe van weet. Ik zie ook heel veel HA oplossingen die ondersteund worden, Homekit niet native, maar wel Hue, Homey en Ikea Dirigera die volgens mij allemaal een eigen koppeling leggen naar Homekit. Dus dat moet dan goedkomen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
MooDyBLueS schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:48:
[...]Ik snap zelf alleen nog niet hoe ik dan de huidige 13 in de woonkamer (L-vorm) kan opsplitsen. Moet dat fysiek? Of hoe pak je zoiets aan? ...
Wellicht hangen alle 13 nu parallel? Dan moet je nieuwe groepen maken, alle lampen die in een groepje mogen hang je parallel aan een module.
Hoe je ze parallel hangt, hangt af van de mogelijkheden, vaak is met wat tijd en moeite veel mogelijk (in het uiterste geval geulen uitslijpen en opvullen/schilderen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb inmiddels de tijd genomen om even de hele bak aan schakelaars in de woonkamer na te lopen en door ben ik deels wijzer van geworden, maar deels levert het ook weer meer vragen op.

Even resumerend: er zitten 5 schakelaars op een rij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2khW-hZ693tH1zO7ilXl0U8vaKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJXaaC8Syqp1QFndvCXX4UBO.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de verkoper VLNR:
1. Oude tuimelschakelaar voor screens (wij zijn 3e bewoners, 1e had screens geplaatst, 2e heeft die vervangen en die werken met Somfy IO afstandsbedieningen).
2. 1 grote knop: doet niks.
3. 1 grote knop: doet niks
4. dubbele knop: links doet niks. Rechts schakelt de 13 LED spots in woonkamer (lang indrukken = dimmen).
5. dubbele knop: links doet niks. Rechts schakelt de 9 LED spots in keuken/eetgedeelte (lang indrukken = dimmen).

Dan nog even de close-ups. Allereerst plekken 4 en 5. Eerste foto is plek 4, de andere 2 foto's zijn plek 5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6goYhhSY-QbJxRzHBNo0hwTtgGA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QK6LhbPjQL8a9xlLcL5U9bm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIOwMMHb47Te_5Mow0DqcNjymWY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stYE3TnKoSEQmZ4cqRLqU52Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDc3hWN4eoA2loXYXXBaS_ggF2s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8LblAaOqwS3TeT51EUTa95h.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zie dus heel duidelijk links een Shuttle MINI-T-LED dimmer. Maar rechts zie ik alleen hele dunne kabeltjes van ogenschijnlijk een UTP-kabel die hiervoor misbruikt/gebruikt is, maar waar die heengaat? :?

Dan nog de overige (linker 3 plekken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLfthu1PtMYa0XvOfdJpzENZUFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZQsQz2V44vPoGsmUOczCtfl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJF62yxFMLsRhbhdCtTgTtmdNWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMloctE4WQt5z3FUrgajmA3m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4xsI4vkBdqmOE4KnZk6OjM_aUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFRMx29kbPxrLOzhCIJlzyLY.jpg?f=fotoalbum_tile

De meest linker (oude screens schakelaar) is blijkbaar hardwired dus voor mij compleet nutteloos? Ik had eigenlijk hier een RF-zendertje achter verwacht, maar niet dus.

En de andere 2 zijn hoogstwaarschijnlijk voor de 2 plekken in het plafond in het midden tussen de spotjes waar gewone hanglampen opgehangen kunnen worden.

Meest concrete is nu: wat te doen met plekken 4 en 5? Dus de LED dimmer die erachter zit (erg krap, heb moeten worstelen om het weer terug te krijgen) en de UTP-kabel die als verbinding dient naar iets, maar waar? Zou ik werkelijk alle 9 spots on keuken/eetgedeelte eruit moeten halen om te kijken of (ik denk dan bij de eerste of de laatste) er ergens daar een dimmer achter zit?

Verder lijkt me dit parallel geschakeld en dus niet eenvoudig te splitsen als het gaat om meer segmenten maken, toch?

Als mijn aanname klopt, dan wil ik toch gaan kijken of ik bij de spots genoeg diepte heb om GU10 spots in te bouwen met Hue LEDs erin. En dan met een Friends of Hue schakelaar op de muur zodat aldaar schakelen+dimmen ook een optie blijft.

Edit: overigens is dit niet het enige, maar wel even mijn startpunt. Er zijn nog een paar plekken in huis waar ik eea wil aanpassen, maar dit is de meest ingewikkelde en wellicht haal ik hiermee genoeg kennis in huis om over de rest geen vragen meer te hoeven stellen. :P

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik realiseerde me net tijdens het koken dat aan de keukenkant de 2e schakelaar zit van degene die ik hierboven als 5e (meest rechter) heb.

Die bij de keuken ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjTa6pYrsUfvyaWMehTeuqinxmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grQNCRH46poN9tOx70LhJkTe.jpg?f=fotoalbum_large

Geen LED dimmer te bekennen hier.

Zou het allemaal op die ene zitten en er schakelingen achter zitten? Het zijn totaal 22x 5W LED's dus dat blijft binnen het 125W maximum van die dimmer. Of moet ik het achter de spots zelf zoeken?

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:37
Misschien dat de driver/dimmer bij de spots zelf zit. Foto 5 lijkt wel alsof het iets van 'data' kabeltjes zijn. Ik moest zelf aan zo iets denken Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTjHtVehiDbj1H-GJ6tXYgvIzB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vNAj70W3AjxfWmqhF3AOWoSE.jpg?f=user_large

Als je het leuk vind kan je alvast wat met home assistant uitproberen. Er zijn gewoon zoveel apparaten en integraties waar je uit kan kiezen. Bijvoorbeeld spotjes die minder hoog zijn en dus wel passen.

Zelf gebruik ik slimme lampen en shelly's achter de schakelaars (ook Gira) De voordelen van slimme lampen en de voordelen goede fysieke schakelaars.

• Sambaltegelkaas
Nog verder gekomen?

Ik zag laatst dit langs komen https://www.philips-hue.c...-van-170-mm/8720169264212

Volgens mij is dit een beetje wat je zocht. Maar ja, 110 euro per stuk...

Mijn advies blijft om home assistant met zigbee2mqtt te gebruiken. Gewoon veel meer opties.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Sambaltegelkaas Ja en nee. Ik heb eea uitgezocht en alle informatie hier tot me genomen, maar nog geen concrete acties omdat oa een verbouwing in een andere ruimte prio had.

Die Hue van €110 per stuk gaat hem zeker niet worden nee. Al ben ik er wel achter dat de diepte geen probleem is door eentje eruit te halen. De veren waarmee ze zich inklemmen zijn echter zeer sterk en daardoor is het echt best een rotwerk om er zelfs 1 eruit te halen, vervolgens klapte met eruit halen zo'n veer precies op mijn vinger waardoor ik een kleine bloedblaar eraan over hield, zo strak zitten die klemmetjes dus geveerd. Had daarom ook even geen behoefte aan het verder uitzoeken waar er evt een driver/dimmer weggewerkt zit. Dat komt dus nog wel en dan meld ik me wel weer. Al is het maar om te laten weten welke oplossing ik gekozen heb. Ik neig wel naar HA met een van de eerder genoemde zigbee dimmers.

• Sambaltegelkaas
Vervelend met die klemmen en je vinger. Wel fijn dat er genoeg ruimte is.

Weet je wat zigbee groepen zijn?

Zelf heb ik het met meer dan 20 lampen te gelijk getest en er is geen vertraging of verschil. Het lijkt gewoon precies alsof het fysiek met elkaar verbonden is.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat het out of sync/slordig lijkt als je voor losse slimme lampen kiest ;)
Pagina: 1