Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zo graag wat advies hebben van nuchtere Hollanders ;)

Eind vorig jaar heb ik de na er jaren niets mee gedaan te hebben mijn fotografie hobby weer een beetje opgepakt. Gewoon met een simpele instap micro 4/3 camera van Panasonic. Dit heeft het er echter weer voor gezorgd dat het flink is gaan kriebelen.

In het verleden altijd met Canon geschoten vanaf de EOS D60 (niet de 60D) tot aan de 1DmkII en 7D mark II maar zou nu in willen stappen in het Nikon Z platform. Dit platform staat met op een of andere manier meer aan dan dan het Canon systeem. Met name in het "goedkopere" fullframe segment krijg je naar mijn idee meer waar voor je geld bij Nikon dan bij Canon.

Nu twijfel ik enorm tussen de Z5 met een 24-120f/4 en de Z6II met de 24-70f/4. Prijstechnisch zit er momenteel met de zomeraanbiedingen €200,- tussen.

De camera zal met name gebruikt worden voor het fotograferen van mijn andere hobby (modelbouw) waarvoor ik een (mini) studio heb gecreëerd met 3x 60watt Godox COB led lampen in een verder donkere ruimte. Daarnaast wordt de camera gebruikt voor de standaard familieshots en vakanties. Geen hele speciale dingen dus.

Voorbeeld om het wat visueler te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSe3geSOz1tiMDG3wwzOYdhDkZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIDoeXnGCZoPn9QIxcLLwx4b.jpg?f=fotoalbum_large

De Z6II spreekt me met name aan door het iets hogere resolutie LCD scherm wat me toch wel gemakkelijk lijkt. Daarnaast zou de autofocus in low light wat beter zijn. (iets wat misschien handig is in de mini studio). De burst snelheid vind ik minder van belang net zoals de ruis bij hogere ISO waarden. (Ben nog een ouderwetse fotograaf die niet boven de 400 ISO uitkomt :))

Aan de andere kant is de extra 50mm van de 24-120 weer fijn bij de familie en vakantieshots. Optisch doen ze als ik de reviews mag geloven allemaal niet veel van elkaar onder.

k vind het dus lastig te bepalen wat de beste keuze is. Misschien zie ik ook wel iets over het hoofd. Daarom zou ik graag wat adviezen willen krijgen van de wat meer ervaren Z fotografen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
@alarma2nd Ik heb je vraag een eigen topic gegeven, dan krijgt'ie wat specifiekere aandacht dan in het algemene topic :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zou je niet een macro lens willen hebben voor modelfotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Cobiwan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:18:
Zou je niet een macro lens willen hebben voor modelfotografie?
Daar heb ik wel over na zitten denken maar omdat de camera ook voor andere doeleinden wordt gebruikt is me dat voor nu te beperkt. De modellen fotografeer ik doormiddel van focus stacking om zo alles scherp in beeld te hebben.

Ik had overigens wel gezien dat ondanks het geen macrolenzen zijn je met de 24-70 en 24-120 aardige close-ups kunt maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• durcie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-05 15:45
Als het niet veel haast heeft zou ik wachten tot de Z6III wordt aangekondigd. Dat lijkt nu toch niet meer lang te duren. Die is waarschijnlijk een stuk beter dan de Z6II en mocht je dat niet nodig hebben dan wordt de Z6II na de aankondiging goedkoper 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-08 07:50
Leuk onderwerp dat niet vaak voorbij komt...

Er zijn in mijn beleving een aantal vragen die opduiken.

Hoe groot zijn de betreffende modellen (en hoeveel "macro" of "close distance" is nodig of misschien wel gewenst?
Het lijkt dan verstandig op zoek te gaan naar objectieven (macro of niet) die juist het optimum aan scherpte halen uit het bereik dat je het meest voor ogen staat met het diafragma dat je nodig hebt.
Dit omdat lang niet alle objectieven "perfect" zijn op alle afstanden en met alle diafragma's.

Waarom persé FFals je alles scherp in beeld wilt hebben? Een kleinere sensor geeft over het algemeen meer scherptediepte. Wel grappig natuurlijk, want het argument voor FF is vaak dat je juist minder scherptediepte hebt dan bij APS, MFT of kleiner en het dus zo geweldig is om "diepte" (lees: onscherpte) te krijgen.
Veel objectieven worden minder vanaf F8 (of in ieder geval F11) en als je dat al nodig hebt met FF om alles een beetje scherp te krijgen bijt je jezelf een beetje in je staart met de wens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:22
alarma2nd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:14:
...Geen hele speciale dingen dus.
Dat lijkt mij dan perfect voor een...
...Gewoon met een simpele instap micro 4/3 camera van Panasonic.
Wat mis je aan deze camera, dat je naar wat anders op zoek bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Sodela schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:26:
Leuk onderwerp dat niet vaak voorbij komt...

Er zijn in mijn beleving een aantal vragen die opduiken.

Hoe groot zijn de betreffende modellen (en hoeveel "macro" of "close distance" is nodig of misschien wel gewenst?
Het lijkt dan verstandig op zoek te gaan naar objectieven (macro of niet) die juist het optimum aan scherpte halen uit het bereik dat je het meest voor ogen staat met het diafragma dat je nodig hebt.
Dit omdat lang niet alle objectieven "perfect" zijn op alle afstanden en met alle diafragma's.

Waarom persé FFals je alles scherp in beeld wilt hebben? Een kleinere sensor geeft over het algemeen meer scherptediepte. Wel grappig natuurlijk, want het argument voor FF is vaak dat je juist minder scherptediepte hebt dan bij APS, MFT of kleiner en het dus zo geweldig is om "diepte" (lees: onscherpte) te krijgen.
Veel objectieven worden minder vanaf F8 (of in ieder geval F11) en als je dat al nodig hebt met FF om alles een beetje scherp te krijgen bijt je jezelf een beetje in je staart met de wens.
De modellen zijn 20cm tot 25 cm groot (1/24) dus niet heel erg klein. Momenteel fotografeer ik ze met een Panasonic G100 i.c.m. met een 30mm macro en voorheen met de standaard 12-32 kitlens. Ik merk dat de kwaliteit van de 30mm zeker een flinke vooruitgang is maar merk ook dat de macro eigenschappen van de lens eigenlijk niet noodzakelijk zijn wanneer ik het hele model fotografeer. Met andere woorden, ik merk buiten de scherpte weinig verschil met de kitlens.

Qua diafragma werk ik eigenlijk altijd op f4. en focusstack de opnames dan naderhand in Affinity Photo 2.
Als ik dit vertaal naar FF dan kom ik op f8 uit. Dit is samen met f5.6 toch wel vaak de sweet spot. Mede hierdoor ben ik niet zo bang voor het scherptediepte verhaal. :)

De rede dat ik wil overstappen is dat ik toch wat hogerop wil qua kwaliteit. Met name het ruisniveau vind ik bij lage ISO waardes al best hoog. Een grotere sensor geeft toch een meer detail en minder ruis. Nu ben ik me ervan bewust dat dit ook echt wel een beetje zeveren is in de marges. :)

Een APS-C camera zal hier al een flinke verbetering op geven maar kijkende naar de huidige prijzen zie ik eerlijk gezegd geen rede om voor zo'n sensor te kiezen. Snelle FPS, eye tracking, 4K video vind ik niet zo boeiend.

Ik had de vraag overigens eerst in het Nikon topic gezet maar Wormaap heeft hem veranderd in een apart topic zodat hij wat meer aandacht zou krijgen. Nu klopt het dat de camera voor modelbouw wordt gebruikt maar zeker ook voor vakanties, city trips en foto's van het gezin. Zeg maar 60% a 65% modelbouw en de rest voor het andere soort foto's. Om veelzijdig te blijven, niet te veel in te moeten boeten op kwaliteit en qua prijzen ben ik daardoor bij de 24-70 en 24-120 lens uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je geld teveel hebt en het geen punt vindt om met een grote camera op vakantie rond te lopen. Zeker voor de Nikon Z mount gaan. Bedenk wel dat de camera slechts een deeltje van je investering is lenzen zijn het grote deel. Zou een naar een goede bridge camera kijken en een abbo op Lightroom. Ruis is een keuze, tegenwoordig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 12:29
Hier heb je toch echt geen Z-camera voor nodig?
Je betaalt de hoofdprijs voor geweldige object-herkennende autofocus en je gebruikt het ... totaal niet.
Sterker nog, AF kan hier heel hinderlijk zijn omdat je heel precies een element wilt scherpstellen en daarna gaat stacken.
Dat gaat echt heel goed met eerst AF (95% van de gevallen goed), eventueel bijstellen met manual focus, dan de handen los en stacken.

Ik zou eerder bij de M43 blijven met een camera die kan focusstacken in de camera, en bijpassende lens die kan stacken.

Stel dat je bv een 2e hands M1 mark II op de kop tikt voor €500. Weathersealed camera met IBIS ... én focusstacking én tethering. Dus je koppelt de camera met een USB kabel aan je laptop en je stackt vanaf je 15" scherm.
Lekker trillingsvrij, lekker groot scherm, en de stack kun je ook laten samenstellen op de laptop.

Kan de camera ook mee op een regenachtige dat met de familie? Weathersealed, 6 stops IBIS ... ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
alarma2nd schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:16:
Ik had de vraag overigens eerst in het Nikon topic gezet maar Wormaap heeft hem veranderd in een apart topic zodat hij wat meer aandacht zou krijgen. Nu klopt het dat de camera voor modelbouw wordt gebruikt maar zeker ook voor vakanties, city trips en foto's van het gezin. Zeg maar 60% a 65% modelbouw en de rest voor het andere soort foto's. Om veelzijdig te blijven, niet te veel in te moeten boeten op kwaliteit en qua prijzen ben ik daardoor bij de 24-70 en 24-120 lens uitgekomen.
Nog een klein titelfixje dan :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Tarquin schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:27:
Hier heb je toch echt geen Z-camera voor nodig?
Je betaalt de hoofdprijs voor geweldige object-herkennende autofocus en je gebruikt het ... totaal niet.
Sterker nog, AF kan hier heel hinderlijk zijn omdat je heel precies een element wilt scherpstellen en daarna gaat stacken.
Dat gaat echt heel goed met eerst AF (95% van de gevallen goed), eventueel bijstellen met manual focus, dan de handen los en stacken.

Ik zou eerder bij de M43 blijven met een camera die kan focusstacken in de camera, en bijpassende lens die kan stacken.

Stel dat je bv een 2e hands M1 mark II op de kop tikt voor €500. Weathersealed camera met IBIS ... én focusstacking én tethering. Dus je koppelt de camera met een USB kabel aan je laptop en je stackt vanaf je 15" scherm.
Lekker trillingsvrij, lekker groot scherm, en de stack kun je ook laten samenstellen op de laptop.

Kan de camera ook mee op een regenachtige dat met de familie? Weathersealed, 6 stops IBIS ... ja.
Ik krijg bijna het idee dat er een aversie heerst tegen full frame. :)

Je geeft aan dat je de hoofdprijs betaald voor de geweldige object-herkennende autofocus in een Z camera. Naar mijn idee betaal je voor de geweldige sensor die een clean beeld zou moeten opleveren. In geval van de Z5 is die volgens mij helemaal niet zo denderend. De autofocus boeit inderdaad zoal je zelf aangeeft ook niet echt.

Met focus stacking werk ik nu ook. De resultaten zijn ook niet slecht. ik heb alleen het idee dat de kwaliteit een stuk beter kan. Nu snap ik dat de G100 niet de beste camera is en er binnen het micro 4/3 meer dan voldoende winst te behalen is maar aan de andere kant zit er gewoon dezelfde sensor in als bij de G9. Ik ben dus een beetje bang dat er aan het plaatje wat micro 4/3 camera genereerd niet aan mij besteed is.

Ik snap overigens jullie opmerkingen en ondanks dat ik misschien koppig overkom waardeer ik het ten zeerste! Het schuurt soms een beetje met mijn eigen gedachten gag maar dat zorgt er ook zeker voor dat ik er beter/anders over ga nadenken _/-\o_

Ik ben overigens wel benieuwd wat je met een lens bedoelt die kan stacken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
alarma2nd schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:01:
[...]
Ik krijg bijna het idee dat er een aversie heerst tegen full frame. :)
Nee, maar wel tegen het idee dat het automatisch beter is of gegarandeerd altijd voor betere beelden zorgt.
Alsof je zegt dat iedere fietser uiteindelijk wil 'upgraden' naar een brommer, terwijl veel fietsers dat helemaal niet als 'upgrade' zien, maar bewust fietsen vanwege de voordelen (een brommer is duurder, zwaarder, groter en minder goed voor je gezondheid).

FF legt alle nadruk op de sensor, terwijl de lens het beeld bepaalt. Het is een heel eenzijdige focus doordat er een complete marketing machine draait rond één klein elementje.
Je geeft aan dat je de hoofdprijs betaald voor de geweldige object-herkennende autofocus in een Z camera. Naar mijn idee betaal je voor de geweldige sensor die een clean beeld zou moeten opleveren. In geval van de Z5 is die volgens mij helemaal niet zo denderend. De autofocus boeit inderdaad zoal je zelf aangeeft ook niet echt.
Ah, toelichting achter mijn opmerking.
Sensors zijn niet zo spectaculair verbeterd. Ze krijgen méér megapixels (want dat verkoopt goed) en de marketing afdeling roept altijd dat het uiterst bijzonder spectaculair is en dat je nu pas écht kunt fotograferen.
Maar sensors kunnen maar één ding en dat is een beeld vastleggen dat de lens op ze projecteert.
En dat kunnen ze al jaren en jaren.
Zo heb je bijvoorbeeld BackSide iluminated sensors die meer licht opvangen... maar doordat de bedrading anders zit krijg je net iets meer ruis.
Je hebt sensor met meer pixels maar doordat de pixels kleiner worden krijg je meer ruis.

De echte verbeteringen zitten na de sensor, en vooral in autofocus, en dan vooral in intelligente tracking.
Want scherpstellen op één puntje kan ook al decennia. De kunst is bepalen welk puntje dat moet zijn, en dat is software: vooral met onderwerpherkenning.
Met focus stacking werk ik nu ook. De resultaten zijn ook niet slecht. ik heb alleen het idee dat de kwaliteit een stuk beter kan. Nu snap ik dat de G100 niet de beste camera is en er binnen het micro 4/3 meer dan voldoende winst te behalen is maar aan de andere kant zit er gewoon dezelfde sensor in als bij de G9. Ik ben dus een beetje bang dat er aan het plaatje wat micro 4/3 camera genereerd niet aan mij besteed is.
Prima, ik ken de G100 niet en ik weet niet hoe goed de stacking werkt. Ik weet ook niet welke lens je daarvoor gebruikt.
Een scherpe lens maakt een scherp plaatje op elke sensor. Een matig-tot-redelijke kitlens maakt een matig-tot-redelijk plaatje op elke sensor. Een sensor van een miljoen euro kan dat niet verbeteren.

Met lenzen die kunnen stacken bedoel ik dat sommige lenzen nauwkeurig(er) aangestuurd kunnen worden en dat de camera info krijgt over de exacte afstanden.
Zo is focusstacking bij Olympus niet mogelijk met alle lenzen, maar wel met de 60mm macro en een hoop Pro lenzen.
Daarmee worden echt geweldige plaatjes gemaakt, en dat ligt vooral aan de setup in de studio, de belichting en de lens. Geen mens die kan zien welke sensor daarvoor gebruikt is.

[ Voor 7% gewijzigd door Tarquin op 29-05-2024 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijs Beek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 10:02
Tarquin schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:35:
[...]

Zo heb je bijvoorbeeld BackSide iluminated sensors die meer licht opvangen... maar doordat de bedrading anders zit krijg je net iets meer ruis.
Wat je hier zegt, is niet echt logisch. BSI sensors vangen inderdaad meer licht op. Doordat de bedrading ACHTER de fotodiode zit, ontvangt de sensor op dezelfde ISO waarde, met evenveel geruiz, meer licht.

Dit is deel van de reden waarom oudere camera's zoveel slechter qua geruis niveau.
Een nikon D300s staat op 100 ISO gelijk aan 6400 ISO op een Z6.

Met de aanname dat de G90 dezelfde sensor heeft als de G100, zal je echter merken dat je onder de 800 ISO minder geruis hebt, waardoor je eigenlijk geen verbetering gaat merken op een Z6 qua geruis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 18:35

Cheezus

Luiaard

Je hoofddoel (statische objecten in een gecontroleerde omgeving) is op zich geen reden om naar een bepaald sensorformaat te kijken - eigenlijk voldoet elke sensor wel. Als je maximale resolutie zoekt kun je een camera met Wikipedia: Pixel shift overwegen, productfotografie is daarvoor de ideale usecase. Een scherpe lens is dan belangrijker dan een bepaald type/formaat sensor, je focus kan dus naar andere camera-eigenschappen (prijs, formaat, snelheid etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:28

DirtyBird

Praktiserend denker

Wil je advies over welke camera je moet hebben, of welke lens je bij de Z6II moet hebben? Want in geval van dat laatste heeft de discussie over mft vs FF niet zoveel zin.

Dat gezegd hebbende zie ik ook niet in waarom je geld uit zou geven aan een Z6ii terwijl je al een G100 hebt voor dit type fotografie.

En ruisonderdrukking kun je ook voor enkele tientjes kopen (Topaz bijvoorbeeld) ipv een paar duizend aan een heel nieuw systeem uit te geven.

[ Voor 19% gewijzigd door DirtyBird op 03-06-2024 15:15 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Nog wat extra info met mijn beweegredenen om naar een andere camera te kijken.

De G100 heeft geen standaard mechanische sluiter meer maar enkel een elektronische sluiter en een electronic front curtain shutter. In het geval van de G100 kan je met externe flitsers dan maximaal maar tot 1/50s synctijd gaan.

Ik had een setje met manuele flitsers geleend en zelfs met de flitsers op het minimale vermogen was het beeld met 1/50s gigantisch overbelicht. Ik moest een ND8 filter gebruiken om enig sinds tot een normale belichting te komen. Manueel met een trigger op high speed werkte ook niet. De onderkant bleef continu donker. (Op DPreview staan er verschillende topics over).

Dus ik dacht, dan stap ik we over op continu lampen. Maar daar heb ik dan weer een issue mee dat ik af en toe rare artefacten zie. Ook dat heeft weer met het sluiter mechanische me te maken i.c.m. met de frequenties van het licht.

Dat was de basis waarin ik begon bij de zoektocht naar een andere camera. De G100 is niet geschikt voor wat ik er mee wil doen.

Nu kan ik natuurlijk ook een andere micro 4/3 body kopen die wel gewoon een normale sluiten heeft maar omdat het in mijn hoofd toch al geen match was staat heel dat idee me wat tegen. Om een of andere manier staat het plaatje me niet aan. Dit is niet onderbouwd maar gewoon het gevoel wat ik er bij heb. Ik wordt er niet blij van. 😊

Hierbij ben ik het wel met Tarquin eens dat wanneer sensors niet mega veel verbeteren ik geen rede heb om bij andere micro 4/3 camera’s te kijken als alternatief.

Dan kom ik uit bij of een APS-C camera of FF camera.. Ik snap de voordelen van APS-C en heb er niets op tegen maar waarom zou ik met mijn usercase daar naar kijken nu de prijs van de instap FF camera erg in de buurt komt van een beetje serieuze APS-C camera?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 18:35

Cheezus

Luiaard

alarma2nd schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:23:

Dan kom ik uit bij of een APS-C camera of FF camera.. Ik snap de voordelen van APS-C en heb er niets op tegen maar waarom zou ik met mijn usercase daar naar kijken nu de prijs van de instap FF camera erg in de buurt komt van een beetje serieuze APS-C camera?
Maar waarom kijken naar FF als de prijs van een 2e hands medium format camera (Fuji GFX) in de buurt komt? ;)

Het formaat sensor is gewoon niet zo belangrijk, bij Canon/Nikon zie je dat ze vooral op FF inzetten voor de pro(sumer) en de aps-c voor de budget modellen, incl. de lenzen. Het ecosysteem is dan een goede reden om voor FF te kiezen. Bij andere merken speelt dat minder en hebben ook gewoon serieuze camera's/lenzen voor APS-C of MFT, gezien je eisen zie ik gewoon geen reden om specifiek naar FF te kijken.
FF is natuurlijk (ook) goed maar geen heilige graal of iets dergelijks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
De G100 heeft geen standaard mechanische sluiter meer maar enkel een elektronische sluiter en een electronic front curtain shutter. In het geval van de G100 kan je met externe flitsers dan maximaal maar tot 1/50s synctijd gaan.

Ik had een setje met manuele flitsers geleend en zelfs met de flitsers op het minimale vermogen was het beeld met 1/50s gigantisch overbelicht. Ik moest een ND8 filter gebruiken om enig sinds tot een normale belichting te komen. Manueel met een trigger op high speed werkte ook niet. De onderkant bleef continu donker. (Op DPreview staan er verschillende topics over).
Met de sluitertijd regel je alleen maar de hoeveelheid omgevingslicht.
De flitsduur is vele malen korter dan de sluitertijd. Op minimaal vermogen gaat dat afhankelijk van het type flitser richting de 1/30000s. De sluitertijd heeft daar dus helemaal geen invloed op.

Als je met puur met flitslicht werkt, dan kun je de belichting regelen met flitskracht, iso en de diafragmaopening. Daarnaast kun je ook nog spelen met de afstand van de flitser tot het onderwerp. Flitskracht neemt namelijk kwadratisch af met de afstand. dat laatste geldt ook voor lampen.

Als je met lampen werkt en je wil geen last hebben van de netfrequentie, dan moet je de sluitertijd juist langer zetten dan 1/50s. Niet korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
wappiewappie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:26:
[...]

Met de sluitertijd regel je alleen maar de hoeveelheid omgevingslicht.
De flitsduur is vele malen korter dan de sluitertijd. Op minimaal vermogen gaat dat afhankelijk van het type flitser richting de 1/30000s. De sluitertijd heeft daar dus helemaal geen invloed op.
Wat gebeurt er dan precies in high speed mode? Nu kreeg ik onderin zwarte banen wanneer ik de sluitertijd aanpaste naar 1/200s maar de belichting was verder wel goed.
wappiewappie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:26:
[...]Als je met puur met flitslicht werkt, dan kun je de belichting regelen met flitskracht, iso en de diafragmaopening. Daarnaast kun je ook nog spelen met de afstand van de flitser tot het onderwerp. Flitskracht neemt namelijk kwadratisch af met de afstand. dat laatste geldt ook voor lampen.
De ruimte is helaas te klein om de studioflitsers heel veel verder naar achteren te plaatsen. Maar ik zou wel eens kunnen kijken om het te proberen met kleine off camera flitsers. Dan heb ik meer ruimte om met de afstand te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
alarma2nd schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:05:
[...]

Wat gebeurt er dan precies in high speed mode? Nu kreeg ik onderin zwarte banen wanneer ik de sluitertijd aanpaste naar 1/200s maar de belichting was verder wel goed.
Een mechanische sluiter werkt beter voor flits.

Een sluiter bestaat uit 2 delen. Het eerste deel gaat open, de sensor wordt belicht, dan gaat het tweede deel dicht. Hij gaat dus niet heen-en-weer, het zijn twee delen.

Bij lange tijden is het tweede deel nog niet in beweging als het eerste klaar is. Als je dan flitst wordt de hele sensor belicht.
Bij hele korte sluitertijden komt het 2e deel al in beweging vóór het eerste deel klaar is. Je krijgt eigenlijk een kleine opening tussen de twee sluiters, en die opening beweegt over de sensor heen.

HSS betekent dat de flitser voor elk plekje in die opening flitst.
Kost een hoop vermogen want je moet op elk punt vol belichten terwijl de twee sluiter-delen een groot deel van de sensor bedekken.

Maar als je wilt gaan flitsen is een camera met mechanische sluiter wel handig.
Met Godox kun je goed en goedkoop én universeel met flitsers werken.
Het hele systeem werkt over verschillende merken en ze hebben allerlei modellen flitsers, die allemaal ook los van de camera kunnen werken.
Je zit dus niet vast aan het ene type flitser dat jouw camerafabrikant aanbiedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 20:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tarquin schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:27:
Dat kunnen de Z-serie camera's van Nikon ook. Vereist wel ook een geschikt objectief (Z-mount of F-mount AF-S/AF-P).

En de modelfotografie is niet het enige waar hij een camera voor zoekt. Voor de meer huis-tuin-keuken fotografie is goede AF met oogdetectie en dergelijke natuurlijk wel erg fijn om te hebben.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
alarma2nd schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:05:
[...]
Dan geeft de flitser veel korte pulsen achter elkaar en dan krijg je wat @Tarquin zegt.
Waarom je dan zwarte balken krijgt weet ik zo niet.
Tarquin schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:59:
[...]
Een mechanische sluiter werkt beter voor flits.
Net uitgeprobeerd en ik zie eerlijk gezegd geen verschil, behalve dan dat de min. sluitertijd korter is bij de elektronische sluiter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Twee dingen...

Je bent duidelijk op zoek naar een instap full frame, "want" het is full frame.
Ja, maar de andere helft van het woord was "instap". Fabrikanten zijn niet gek, ze gaan echt geen instapcamera verkopen die het brood uit de mond stoot van hun duurdere midrange.
Je moet goed kijken welke features er uitgehaald zijn, om het instapmodel goedkoop te maken.
Zit er IBIS in? Focusstacking? Met name focusstacking geeft je enorme mogelijkheden.

Tweede reden is de lenzen.
Ik houd al jaren een ratio aan van 1:2 voor camera : lenzen.
Lees: budgetteer 2x zoveel voor lenzen als voor de camera om hem goed tot zijn recht te laten komen. Die hoef je niet meteen aan te schaffen, kan ook uitgesmeerd over een paar jaar.
En dat werkt best goed als vuistregel.
De lens is geen sluitstuk. Wat kosten de lenzen voor een systeem waar jij naar kijkt? Kun je het aan om op termijn, uitgesmeerd over een jaar of twee, je budget nog 2x uit te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-08 22:52
Tarquin schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:43:
[...]
Focusstacking? Met name focusstacking geeft je enorme mogelijkheden.
In principe heb je geen automatische in body focusstacking nodig, zolang de camera maar focusbracketing ondersteunt. Dan kun je in de nabewerking zelf de stacking wel doen, in Photoshop of speciale focusstacking software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Tarquin schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Je bent duidelijk op zoek naar een instap full frame, "want" het is full frame.
Klopt! ;) Ik ben het overigens met je eens hoor. Die lagere bedragen tegenover een mid-range en pro modellen moeten ergens vandaan komen. Maar de extra features die de topmodellen bieden hebben voor mij geen meerwaarde. Fotograferen met 30fps, eye tracking, 6K video allemaal leuk maar ik ga het niet gebruiken. 15 jaar geleden toen ik elk weekend langs de vangrail stond op het circuit zou dit allemaal interessant zijn geweest maar nu niet meer.

Beide Nikon camera's zijn overigens voorzien van IBIS en ja het is leuk maar zou ik het missen wanneer het er niet op zat? Waarschijnlijk niet. Ik ben nog van de oude garde en heb altijd zonder gedaan. Ook met 300mm en 500mm lenzen (wel met een monopod uiteraard)

De brug tussen foto en video wordt steeds kleiner. Soms lijkt fotografie beetje het vergeten kindje te zijn. Veel extra features zijn op video gericht. Ik ben op zoek naar een camera die vooral de fotograaf in het achterhoofd heeft en niet de "content creator".

Qua lenzen heb ik nu de twee eerder benoemde lenzen in het hoofd. Als ik de reviews mag geloven twee zeer gerespecteerde lenzen. Zijn er betere? Natuurlijk Maar zoals je zelf aangeeft kun je dit op een later moment uitbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
nr.004 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:03:
[...]

In principe heb je geen automatische in body focusstacking nodig, zolang de camera maar focusbracketing ondersteunt. Dan kun je in de nabewerking zelf de stacking wel doen, in Photoshop of speciale focusstacking software.
Zo werk ik nu ook. Ik maak een aantal RAW opnames en stack ze naderhand in de nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Je geeft in je openingspost aan dat je hogerop wil qua kwaliteit.
Dan is er volgens mij maar een optie; je geld uitgeven aan kwaliteits macro lenzen.
Ja, die kosten een paar centen, maar je kan er ook 'gewone' foto's mee maken.
Uiteindelijk is fotografie 'schilderen met licht'.
Zeker bij macro-opnames is het dan van belang dat er zoveel mogelijk licht de camera in komt.
Je legt de situatie vast in .RAW zodat je er daarna nog alle kanten mee uit kunt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
nr.004 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:03:
[...]
Welles nietes, je hebt gelijk maar als je camera het doet, kun je onmiddelijk het resultaat bekijken, en dingen bijstellen.
Mijn camera slaat daarbij óók de losse beelden op zodat ik het offline nog een keertje kan stacken.

Dus ja, het kan offline maar om direct feedback te krijgen en bij te stellen is in-camera stacken waardevolle functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-08 22:52
Tarquin schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:29:
[...]

Welles nietes, je hebt gelijk maar als je camera het doet, kun je onmiddelijk het resultaat bekijken, en dingen bijstellen.
Mijn camera slaat daarbij óók de losse beelden op zodat ik het offline nog een keertje kan stacken.

Dus ja, het kan offline maar om direct feedback te krijgen en bij te stellen is in-camera stacken waardevolle functie.
Mijn OM-1 heeft ook een focusstacking functie, maar die gebruik ik eigenlijk niet (meer). De in body stakcing is beperkt tot 15 foto's en neemt direct na het schieten enige tijd in beslag voor de verwerking. Ook zijn de resultaten met enige regelmaat rommelig, waardoor ik het later alsnog handmatig op de computer moest regelen.

Bij focusbracketing stel ik hem in op 999 foto's. Dan begint hij te schieten bij het indrukken van de sluiterknop, en wanneer de gewenste scherptediepte is bereikt druk ik nog eens op de sluiterknop om de reeks te stoppen. Dat biedt veel meer flexibiliteit in de gewenste scherptediepte dan het vaste aantal van 15 foto's. Feedback ten aanzien van belichting krijg je in principe ook al vanuit de individuele opnamen. Omdat er geen verwerking noodzakelijk is kun je ook sneller bijstellen dan wanneer je eerst moet wachten tot de camera de verschillende opnamen heeft gestackt.

Het is zeker een handige functie voor wanneer je even snel een macrofoto wil schieten. Maar als iemand toch al softwarematig gaat nabewerken, zou ik niet te zwaar tillen aan in body focusstacking wanneer de camera (en lens!) wel focusbracketing ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik mis in je hele verhaal wat doe je op dit moment qua ontwikkelen/ nabewerken gebruik je lightroom of iets anders. Want ruis hoeft bijna geen probleem meer te zijn. Ik lees veel dat je focus stacking wil gebruiken om alles scherp te krijgen. Dat kleit ergens juist voor een kleinere sensor omdat je DOF groter is bij een gelijk diafragma. Ik zou mij eerst nog eens veel verder verdiepen in de techniek en hoe je iets bereikt voordat je investeerd in een dure nieuwe camera. Overigens zou ik voor je doel kijken naar een 2e hands DSLR. Scheelt ook in de kosten van je lenzen.
Bedenk wel dat de verschillen in ruis etc. momenteel heel erg minimaal zijn en dat is al even zo. De verschillen zitten vooral in de autofocus (en dan nog minimaal). Lenzen maken het grote verschil dus welke kies jij?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
nr.004 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:08:
Bij focusbracketing stel ik hem in op 999 foto's. Dan begint hij te schieten bij het indrukken van de sluiterknop, en wanneer de gewenste scherptediepte is bereikt druk ik nog eens op de sluiterknop om de reeks te stoppen. Dat biedt veel meer flexibiliteit in de gewenste scherptediepte dan het vaste aantal van 15 foto's. Feedback ten aanzien van belichting krijg je in principe ook al vanuit de individuele opnamen. Omdat er geen verwerking noodzakelijk is kun je ook sneller bijstellen dan wanneer je eerst moet wachten tot de camera de verschillende opnamen heeft gestackt.
Aaah, duidelijk.
Goeie info, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 10-08 14:57
Focus bracketing kan je het beste met een focus stacking rail doen. En bij voorkeur met een gemotoriseerde focus stacking rail. Dan heb je alleen nog een macrolens nodig en deze hoeft niet eens de duurste te zijn.
Een gemotoriseerde focus stacking rail is even een investering, maar je hebt er jarenlang plezier van.
Ik zelf heb deze https://wemacro.de/produc...r-bank-cable-for-outside/.
Ik fotografeer met 2 flitsers, zodat ik een snelle sluitertijd, een klein diafragma en lage ISO kan gebruiken.

Btw. misschien dat je i.p.v. een macrolens een zoomlens zou kunnen gebruiken. Dat zou je moeten testen.
Autofocus moet je dan wel uitzetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Xfile op 09-06-2024 22:05 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Pagina: 1