Ik heb recent een nieuwe hybride HR-ketel met warmtepomp gekregen.
Namelijk de combinatie:
Laat ik voorop stellen dat ik niet denk dat het in de praktijk een probleem hoeft te zijn, maar ik wil voorkomen dat ik in de toekomst onderhoud laat uitvoeren en dat een ander bedrijf (of zelfs hetzelfde installatiebedrijf) zegt dat het niet volgens de regels en richtlijnen gemonteerd is en ze de installatie daarom afkeuren.
Ik vind bijv hier: https://www.ubbink.com/nl...ving/het-nieuwe-beugelen/ en dan ook hier: https://www.ubbink.com/nl...ft-Rolux-concentrisch.pdf (en volgens mij betreft het een 'concentrische PP/Kunststof rookgasafvoer').
Er staat dan bijv. (in de pdf)
Tevens vind ik (in de pdf):
Op de website (dus niet in de pdf) lees ik dan nog:
En kers op de taart:
Dan kom ik met de volgende vragen:
Ook hier pag 38.
De afbeelding op pag. 27 komt overeen met mijn rookgasafvoer dit zal dus een 'combidoorvoer horizontaal' zijn. Bij een geveldoorvoer moet ik een rookgas terugslagklep hebben (pag. 27), kan ik dit als simpele consument zien zonder iets los te hoeven halen? NB Dit staat niet op de offerte/factuur gespecificeerd, maar dat verbaasd mij niet zo heel erg.
Afb. op pag. 27:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eHtUJqeepe6IdpbqGRI7m5FT.png?f=user_large)
Dan kom ik met mijn kennis (lees geen op dit vlak) uit op:
Namelijk de combinatie:
- Binnenunit WP: EHYHBH05AAV32
- HR ketel: NHYKOMB33AA
- Buitenunit WP: ELVQ05CAV3
Mag de 'Kombi Kompakt HReco 36 hybrid heat pump' (NHYKOMB33AA) op de volgende manier de rookgasafvoerleiding gemonteerd hebben volgens de huidige regels (richtlijnen, wetten, etc.)?
En voordat men de vraag stelt: wat zei de installateur; die zei dat dat niet hoefde. En nee die vertrouw ik niet op z'n woord als ze dat mij niet op papier/mail zetten.Laat ik voorop stellen dat ik niet denk dat het in de praktijk een probleem hoeft te zijn, maar ik wil voorkomen dat ik in de toekomst onderhoud laat uitvoeren en dat een ander bedrijf (of zelfs hetzelfde installatiebedrijf) zegt dat het niet volgens de regels en richtlijnen gemonteerd is en ze de installatie daarom afkeuren.
Ik vind bijv hier: https://www.ubbink.com/nl...ving/het-nieuwe-beugelen/ en dan ook hier: https://www.ubbink.com/nl...ft-Rolux-concentrisch.pdf (en volgens mij betreft het een 'concentrische PP/Kunststof rookgasafvoer').
Er staat dan bijv. (in de pdf)
Dit impliceert wel dat er een beugel geplaatst moet worden.Indien de verbindingsleidingen voor en na de eerste bocht beide korter zijn dan 0,25 m, dan kan de beugel op de eerste bocht achterwege blijven. De eerste beugel wordt in ieder geval geplaatst op maximaal 0,5 m vanaf het toestel.
Tevens vind ik (in de pdf):
Dit impliceert ook dat er minimaal één beugel geplaatst zou moeten worden.Beugel altijd het laatste element van de aansluitleiding voor de doorvoer/schacht. Indien dit laatste element een bocht is, kan ook het voorliggende element (op de mof) gebeugeld worden.
(Noot: in situaties met een maximale lengte van 0,5 m kan deze beugel de enige beugel in het aansluitsysteem zijn)
Op de website (dus niet in de pdf) lees ik dan nog:
Wederom een eis voor minimaal één beugel.Uitzondering voor een kort systeem, directe aansluiting op het toestel
Indien de verbindingsleidingen voor en na de eerste bocht beide korter zijn dan 0,25 m, dan moet het 2de element na de eerste bocht voorzien worden van een beugel. De eerste beugel wordt in ieder geval geplaatst op maximaal 0,5 m vanaf het toestel.
En kers op de taart:
Enkele foto's:Let op! Elk systeem moet minimaal 1 beugel bevatten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dan kom ik met de volgende vragen:
- Interpreteer ik de tekst hierboven goed?
- Geldt deze tekst ook voor andere merken rookgasafvoer?
- Heb ik inderdaad een 'concentrische rookgasafvoer'?
Ook hier pag 38.
Ook de andere regels die ik hier lees onder: '5.8.11 Beugelen rookgasafvoer en luchttoevoer' lijken redelijk overeen te komen met de regels zoals die bij Ubbink zijn opgesteld.Elk systeem moet minimaal 1 beugel bevatten.
De afbeelding op pag. 27 komt overeen met mijn rookgasafvoer dit zal dus een 'combidoorvoer horizontaal' zijn. Bij een geveldoorvoer moet ik een rookgas terugslagklep hebben (pag. 27), kan ik dit als simpele consument zien zonder iets los te hoeven halen? NB Dit staat niet op de offerte/factuur gespecificeerd, maar dat verbaasd mij niet zo heel erg.
Afb. op pag. 27:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eHtUJqeepe6IdpbqGRI7m5FT.png?f=user_large)
Dan kom ik met mijn kennis (lees geen op dit vlak) uit op:
- 'het systeem' moet minimaal één beugel hebben, dat heeft die nu niet - of zowel de luchttoevoer als de rookgasafvoer aparte systemen zijn of dit als één gezien wordt is mij niet helder.
- maakt het nog uit of de 'pijltje' top niet bovenaan zit voor de wandplaat van de combidoorvoer?
- kan ik erachter komen of ik een rookgas terugslagklep heb?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente