Wel OF niet beugelen rookgasafvoer- en luchttoevoerleiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik heb recent een nieuwe hybride HR-ketel met warmtepomp gekregen.
Namelijk de combinatie:
  • Binnenunit WP: EHYHBH05AAV32
  • HR ketel: NHYKOMB33AA
  • Buitenunit WP: ELVQ05CAV3
De vraag die ik vanuit hier dan heb is:
Mag de 'Kombi Kompakt HReco 36 hybrid heat pump' (NHYKOMB33AA) op de volgende manier de rookgasafvoerleiding gemonteerd hebben volgens de huidige regels (richtlijnen, wetten, etc.)?
En voordat men de vraag stelt: wat zei de installateur; die zei dat dat niet hoefde. En nee die vertrouw ik niet op z'n woord als ze dat mij niet op papier/mail zetten.

Laat ik voorop stellen dat ik niet denk dat het in de praktijk een probleem hoeft te zijn, maar ik wil voorkomen dat ik in de toekomst onderhoud laat uitvoeren en dat een ander bedrijf (of zelfs hetzelfde installatiebedrijf) zegt dat het niet volgens de regels en richtlijnen gemonteerd is en ze de installatie daarom afkeuren.

Ik vind bijv hier: https://www.ubbink.com/nl...ving/het-nieuwe-beugelen/ en dan ook hier: https://www.ubbink.com/nl...ft-Rolux-concentrisch.pdf (en volgens mij betreft het een 'concentrische PP/Kunststof rookgasafvoer').
Er staat dan bijv. (in de pdf)
Indien de verbindingsleidingen voor en na de eerste bocht beide korter zijn dan 0,25 m, dan kan de beugel op de eerste bocht achterwege blijven. De eerste beugel wordt in ieder geval geplaatst op maximaal 0,5 m vanaf het toestel.
Dit impliceert wel dat er een beugel geplaatst moet worden.

Tevens vind ik (in de pdf):
Beugel altijd het laatste element van de aansluitleiding voor de doorvoer/schacht. Indien dit laatste element een bocht is, kan ook het voorliggende element (op de mof) gebeugeld worden.
(Noot: in situaties met een maximale lengte van 0,5 m kan deze beugel de enige beugel in het aansluitsysteem zijn)
Dit impliceert ook dat er minimaal één beugel geplaatst zou moeten worden.

Op de website (dus niet in de pdf) lees ik dan nog:
Uitzondering voor een kort systeem, directe aansluiting op het toestel
Indien de verbindingsleidingen voor en na de eerste bocht beide korter zijn dan 0,25 m, dan moet het 2de element na de eerste bocht voorzien worden van een beugel. De eerste beugel wordt in ieder geval geplaatst op maximaal 0,5 m vanaf het toestel.
Wederom een eis voor minimaal één beugel.

En kers op de taart:
Let op! Elk systeem moet minimaal 1 beugel bevatten.
Enkele foto's:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dan kom ik met de volgende vragen:
  1. Interpreteer ik de tekst hierboven goed?
  2. Geldt deze tekst ook voor andere merken rookgasafvoer?
  3. Heb ik inderdaad een 'concentrische rookgasafvoer'?
Als ik kijk naar de handleiding van de: 'Kombi Kompakt HReco 36 hybrid heat pump' (NHYKOMB33AA): https://www.intergas-verw...ikin-Hybride-88510805.pdf (dit is een versie uit 2020, ik heb op papier een versie uit 2022, maar die kan ik online niet vinden én tevens kan ik ook geen inhoudelijke verschillen vinden).
Ook hier pag 38.
Elk systeem moet minimaal 1 beugel bevatten.
Ook de andere regels die ik hier lees onder: '5.8.11 Beugelen rookgasafvoer en luchttoevoer' lijken redelijk overeen te komen met de regels zoals die bij Ubbink zijn opgesteld.

De afbeelding op pag. 27 komt overeen met mijn rookgasafvoer dit zal dus een 'combidoorvoer horizontaal' zijn. Bij een geveldoorvoer moet ik een rookgas terugslagklep hebben (pag. 27), kan ik dit als simpele consument zien zonder iets los te hoeven halen? NB Dit staat niet op de offerte/factuur gespecificeerd, maar dat verbaasd mij niet zo heel erg.

Afb. op pag. 27:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JJO-MBhhihjhcwiRYTohlgkAr0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eHtUJqeepe6IdpbqGRI7m5FT.png?f=user_large

Dan kom ik met mijn kennis (lees geen op dit vlak) uit op:
  • 'het systeem' moet minimaal één beugel hebben, dat heeft die nu niet - of zowel de luchttoevoer als de rookgasafvoer aparte systemen zijn of dit als één gezien wordt is mij niet helder.
  • maakt het nog uit of de 'pijltje' top niet bovenaan zit voor de wandplaat van de combidoorvoer?
  • kan ik erachter komen of ik een rookgas terugslagklep heb?
Opmerkingen op mijn uiteenzetting, vragen hierover én antwoorden op mijn vragen worden ten zeerste gewaardeerd _/-\o_

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:26

Fanta

FordPerformance™️

Hier mankeert volgens mij niets aan, ik zou niet eens weten waar nog plek is voor een beugel.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Fanta schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:56:
Hier mankeert volgens mij niets aan, ik zou niet eens weten waar nog plek is voor een beugel.
Ja volgens mij wel, als ik kijk naar bijv.: https://www.warmteservice...atiebeugel-WIT/p/52681300 zie je op de beugel een uitsparing rechtsonderaan die past volgens mij perfect op de bochtdelen in het midden. Op mijn foto's valt die uitsparing net weg achter de leidingen zelf maar op dit voorbeeld zie je die erg duidelijk:
https://www.warmteservice...k-WIT-80-x-250/p/52681050

Hier een voorbeeld van mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK-XYFUr7wR_r8ngmVtKwUOzcOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iScHxzcVPa2Pd9V1ktBygiQB.png?f=fotoalbum_large

edit: hier ook zichtbaar in een instructievideo: https://burgerhout.com/nl/nl/product/safe-pp/

[ Voor 23% gewijzigd door True op 28-05-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Maar waar wil je naartoe beugelen dan? Naar het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Fanta schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:24:
Maar waar wil je naartoe beugelen dan? Naar het plafond?
Naar de muur?

Enkele voorbeelden.Maar mijn vraag is niet hoe het gedaan moet worden, mijn vraag is of het in dit geval moet. Want het installatiebedrijf mag het toch gaan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

In al jouw voorbeelden zit er nog een stuk pijp langer dan 25cm.

Nee, in jouw situatie hoeft geen beugel. En door met je leven.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Hier: https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/ 'Vereniging van Nederlandse Fabrieken van Gasafvoerleidingsystemen Rogafa' vind ik dat er één uitzondering is:
De enig mogelijke uitzondering is de eerste mof vanaf het toestel. Een beugel is daar niet nodig als beide pijpen korter zijn dan 25 cm. Plaats de eerste beugel op maximaal 50 cm vanaf het toestel.
Maar in de checklist: https://www.rogafa.nl/wp-...ugelvoorschrift-V2022.pdf

Staat dan weer heel duidelijk:
Let op! Elk systeem moet minimaal 1 beugel bevatten. De eerste beugel moet op maximaal 0,5 meter van het toestel worden aangebracht.
Met ook de volgende afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciN3soAC6Bfqgf4ca72ypKiPzGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GLUslHql2lL0SSAdSUaJH6lq.png?f=user_large

Lijkt mij dus dat er wel degelijk een beugel moet op de rookgasafvoerleiding, en dat die niet nodig lijkt op de luchttoevoerleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Dan zit er niets anders op dan de installateur terug laten komen om eerst de RGA te verlengen, zodat hij ruimte heeft om een beugel te monteren. Gaat je wel een hoop geld kosten vrees ik.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Fanta schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:50:
Dan zit er niets anders op dan de installateur terug laten komen om eerst de RGA te verlengen, zodat hij ruimte heeft om een beugel te monteren. Gaat je wel een hoop geld kosten vrees ik.. :)
Ten eerste de rookgasafvoerleiding hoeft niet verlengt te worden, immers kun je (sterker nog moet je ..) beugelen op de mof. Ten tweede ben ik gekke henkie niet, installatiebedrijf is de expert, die mogen dit netjes oplossen en daar ga ik geen cent meer voor betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:59

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

True schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:53:
[...]
Ten eerste de rookgasafvoerleiding hoeft niet verlengt te worden, immers kun je (sterker nog moet je ..) beugelen op de mof. Ten tweede ben ik gekke henkie niet, installatiebedrijf is de expert, die mogen dit netjes oplossen en daar ga ik geen cent meer voor betalen.
Klopt volgens mij, beugelen op de mof (en bevestigen op de muur boven de afvoer). Je verwijst al enkele malen naar installatie.nl/installatiefouten, waar veel wordt gezinsspeeld op twee vuistregels:
- afvoer mag niet met de hand zomaar losgehaald kunnen worden;
- buitenzijde moet tegen harde wind verankerd zijn om het hele wegtrekken van alles te voorkomen.

Je zult gezien hebben dat hier en daar ook de term 'Bokitoproof' wordt gebruikt :-)

Kort en goed, de installateur moet zelf wat bladeren op de website van zijn eigen vakvereniging of een concullega raadplegen die wel weet wat 'ie moet doen. Er is geen ruimte om iets niet te hoeven doen als de verplichting klip en klaar is: een vakman kent geen tussendoortjes als het om de Gaswet gaat.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Op de rookgasafvoer en luchttoevoer moet een beugel.
En dat kan gewoon op de bocht.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:10
In de tijd van het schrijven van dit topic had je er al 10 beugels aan kunnen schroeven.

Ontopic: overdreven maar om gezeur te voorkomen zo’n excuus beugeltje erop zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:21
Idd gezeur om niks dit. Wat wil je eigenlijk bereiken?

Schroef er een overbodige beugel aan en leef verder.

[ Voor 34% gewijzigd door hesselbeertje op 29-05-2024 22:59 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
hesselbeertje schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:58:
Idd gezeur om niks dit. Wat wil je eigenlijk bereiken?

Schroef er een overbodige beugel aan en leef verder.
Dat staat in m'n eerste post:

Laat ik voorop stellen dat ik niet denk dat het in de praktijk een probleem hoeft te zijn, maar ik wil voorkomen dat ik in de toekomst onderhoud laat uitvoeren en dat een ander bedrijf (of zelfs hetzelfde installatiebedrijf) zegt dat het niet volgens de regels en richtlijnen gemonteerd is en ze de installatie daarom afkeuren.

Je zit dit wel vaker dat een vrij recente en prima degelijke installatie afgekeurd wordt omdat het niet meer mag volgens de huidige regels. Dan zit je met een HR-ketel die onderhoud nodig of wellicht zelfs defect is en dan kun je een paar honderd aftikken voor een storingsmonteur die 'm weer 'volgens de regels' technisch in orde maakt.

Als ik betaal voor een installatie van een HR-ketel mag ik toch verwachten dat de installateur dat doet volgens de huidig geldige wetten, regels en richtlijnen? Mij was niet duidelijk wat dit precies zou moeten zijn. Maar inmiddels is mij duidelijk dat er sowieso een beugel op moet.

Ik wil voorkomen dat ik in de toekomst onnodig geld kwijt ben aan iets wat ik nu een ander kan laten oplossen zonder dat dit mij geld kost. Want immers, ik heb als -simpele consument- maar gewoon een HR-ketel laten installeren en dan mag ik verwachten dat dat goed gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:10
True schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:12:
[...]

Je zit dit wel vaker dat een vrij recente en prima degelijke installatie afgekeurd wordt omdat het niet meer mag volgens de huidige regels. Dan zit je met een HR-ketel die onderhoud nodig of wellicht zelfs defect is en dan kun je een paar honderd aftikken voor een storingsmonteur die 'm weer 'volgens de regels' technisch in orde maakt.

Als ik betaal voor een installatie van een HR-ketel mag ik toch verwachten dat de installateur dat doet volgens de huidig geldige wetten, regels en richtlijnen? Mij was niet duidelijk wat dit precies zou moeten zijn. Maar inmiddels is mij duidelijk dat er sowieso een beugel op moet.

Ik wil voorkomen dat ik in de toekomst onnodig geld kwijt ben aan iets wat ik nu een ander kan laten oplossen zonder dat dit mij geld kost. Want immers, ik heb als -simpele consument- maar gewoon een HR-ketel laten installeren en dan mag ik verwachten dat dat goed gedaan wordt.
Is wel heel grijs gebied met die beugels als de afstand korter is dan 50cm.
Is verder allemaal wel heel keurig, zie je ook anders. Kudos voor de installateur _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmmmmmark
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-04 16:51
True schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:12:
[...]

Hallo True, hoe is dit nu uiteindelijk opgelost? Ik zit met een vergelijkbare situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Mmmmmmark schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:50:
[...]

Hallo True, hoe is dit nu uiteindelijk opgelost? Ik zit met een vergelijkbare situatie.
Met gezonde tegenzin zijn ze het komen (afmaken) monteren. Heb even snel een fotootje voor je gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJstKmEknH_ljAh7ZT10j56UM7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eCgJtCOJbPxnuCq8KqBaO1rF.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1