Zin en onzin toekomstproof vloerverwarming jaren 30 huis

Pagina: 1
Acties:

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
De begane grond van ons jaren 30 hoekhuis wordt momenteel flink verbouwd. Er komt een aanbouw aan van 2,15m over de breedte van de hele achtergevel. De vloer is er in de gehele begane grond uit. Vrijdag komt er schuimbeton in, gevolgd door een cement dekvloer, vloerverwarming, egalisatie en een PVC vloer. Een bekend recept dus. Het huis is voorzien van een CV ketel op zolder, met nauwelijks ruimte voor een grotere installatie. We hebben verder spouwmuurisolatie in de bestaande buitenmuren (EPS), overal HR++ glas, hele goede dakisolatie.

Momenteel moet ik de details rondom de vloerverwarmingsinstallatie doorgeven. Ik had al het één en ander onderzocht en heb mede o.b.v. het forum veel goede tips opgedaan. Zodoende heb ik geïnformeerd naar de mogelijkheid t.a.v.:
1. Gebieden uitsluiten waar de vloerverwarming komt. Zoals: niet onder de kamer en suite kasten, niet onder de keukenmeubels/-eiland, niet onder de houtkachel.
2. Gang+wc samen op een aparte groep, zodat we die alleen verwarmen als het heel koud is.
3. Toepassen slakkenhuispatroon.
4. Gebruik van 16mm buis.
5. Standaard 10cm HOH aanhouden.
6. 5cm HOH aanhouden langs de buitengevel, de nieuwe pui met openslaande deuren en zijlichten tot de grond, en in de erker.
7. Flowmeters per groep

En voor de toekomstbestendigheid evt.:
8. Groepen van max. 80m. rekening houdend met evt. LTV
9. Een kunststof verdeler, geschikt voor evt. koelen.
10. Een verdeler met pomp die later evt. om te bouwen is naar open verdeler zonder pomp voor LTV met pomp bij de aanvoer.

Op zich een mooi rijtje, lijkt me zo. De reactie van de installateur is, samengevat: alles kan, zo lang je maar betaalt.

Omdat mijn onderzoeken nog wel eens op overkill uitdraaien, ben ik op zoek naar de zin en onzin van het bovenstaande. Kan ik bijvoorbeeld stellen dat punt 1 t/m 7 sowieso verstandig zijn voor onze huidige situatie? En wat van de toekomstbestendige punten 8, 9 en 10 is slim om nu mee te pakken? Alleen punt 8, omdat punt 9 en 10 later ook nog kunnen? De realiteit is dat het een oud huis blijft met niet/nauwelijks ruimte voor een warmtepomp en alles wat daarbij hoort.

Zijn er verder nog relevante punten die mijn onderzoekje niet heeft opgeleverd?

Metal up your ass

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:56
Prima punten, alleen op nummer 6 en 10 heb ik aanmerkingen.

Nummer 6: hoh5 is bij mijn weten technisch niet mogelijk. Dan wordt het hoh7 of 8. Langs een muur is het overigens niet nodig om kleiner te gaan dan hoh10, de koudeval is daar erg beperkt. Heb je een glazen pui dan kan het wel raadzaam zijn om een kleinere hoh afstand aan te houden.

Nummer 10: de pomp in je cv ketel kan prima het water door je hele woning rond pompen. Een extra cv pomp is niet nodig, en een mengventiel al helemaal niet. Liefst direct over naar LTV met je cv ketel zonder terugmenging.

Eén belangrijk punt mis je overigens nog: zorg voor een 32mm kunststof standleiding van je cv ketel naar de verdeler van je vloerverwarming. 28mm koper kan ook als je wil koelen. 28mm staal kan niet indien je wil koelen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
Bij punt 1 bedoel je wrslk "keuken" ipv "kamer"?

En, jammer dat je de BG niet van een technische ruimte hebt kunnen voorzien in je plannen. Dan was die CV op zolder wellicht geen probleem meer en had je met een WP en WPB zo hoppa van het aardgas afgekund, als daar een ambitie ligt ;)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Insert12 H-o-h 5 lukt wel. Zelfs met noppenplaten is daarin voorzien. Heb het zo ook liggen voor de eerste vier slangen bij m'n raampartijen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:24
Als de rest van het huis geen water van >40 graden nodig heeft kan je idd toe zonder pomp op de verdeler. Maakt het geheel een stuk goedkoper, want pomp is het duurste onderdeel van de hele verdeler.
Wel zorgen voor flinke aanvoerleiding. Met CV ketel heb je aan 22mm staal genoeg (ketel zelf is 22mm), maar een warmtepomp werkt met grotere diameter.

Als je de CV ketel het zelf laat doen: zorg dat de pomp zoveel mogelijk debiet heeft en je ketelvermogen zo laag mogelijk staat. Oude ketels hebben een vast ingestelde pomp die af-fabriek op max staat, bij modernere ketels is het pomptoerental gekoppeld aan het stookvermogen van de ketel. Die koppeling wil je loslaten, anders komt het water niet door je hele vloer.

• JaymzHetfield
Insert12 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:10:
Prima punten, alleen op nummer 6 en 10 heb ik aanmerkingen.

Nummer 6: hoh5 is bij mijn weten technisch niet mogelijk. Dan wordt het hoh7 of 8. Langs een muur is het overigens niet nodig om kleiner te gaan dan hoh10, de koudeval is daar erg beperkt. Heb je een glazen pui dan kan het wel raadzaam zijn om een kleinere hoh afstand aan te houden.
Installateur had geen moeite met hoh5, dus dat wil ik eigenlijk wel in de erker doen en bij het glas in de achterpui. Of ik het ook langs de buitenmuur (hoekhuis) moet doen is nog even de vraag. De spouwmuur is geïsoleerd met EPS parels, maar zo'n jaren 30 spouw is niet zo breed, dus alsnog vrij koud.
Nummer 10: de pomp in je cv ketel kan prima het water door je hele woning rond pompen. Een extra cv pomp is niet nodig, en een mengventiel al helemaal niet. Liefst direct over naar LTV met je cv ketel zonder terugmenging.
Direct over op LTV gaat nu niet lukken. Dat is een te grote stap voor ons. Bovendien vraag ik me af of ik dit oude huis überhaupt met LTV kan verwarmen in de huidige staat, ondanks onze isolatie investeringen.
Eén belangrijk punt mis je overigens nog: zorg voor een 32mm kunststof standleiding van je cv ketel naar de verdeler van je vloerverwarming. 28mm koper kan ook als je wil koelen. 28mm staal kan niet indien je wil koelen.
Ok, daar moet ik even naar kijken. Ik weet dat ze de dikke standleidingen van de CV hebben genomen en daar flex aan vast hebben gemaakt. Weet alleen niet hoeveel mm beiden zijn.

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Gramser schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:40:
Bij punt 1 bedoel je wrslk "keuken" ipv "kamer"?
Kamer en suite is een jaren 30 dingetje met twee kasten en schuifdeuren ertussen.
En, jammer dat je de BG niet van een technische ruimte hebt kunnen voorzien in je plannen. Dan was die CV op zolder wellicht geen probleem meer en had je met een WP en WPB zo hoppa van het aardgas afgekund, als daar een ambitie ligt ;)
Ja dat was mooi geweest, als we een groter perceel hadden, dan had ik dat zeker gedaan.

Metal up your ass

• JaymzHetfield
_JGC_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:46:
Als de rest van het huis geen water van >40 graden nodig heeft kan je idd toe zonder pomp op de verdeler. Maakt het geheel een stuk goedkoper, want pomp is het duurste onderdeel van de hele verdeler.
Rest van het huis heeft wel >40 graden CV water nodig voor de radiatoren. Dus voorlopig komt er sowieso een verdeler met pomp, is mijn beeld.
Wel zorgen voor flinke aanvoerleiding. Met CV ketel heb je aan 22mm staal genoeg (ketel zelf is 22mm), maar een warmtepomp werkt met grotere diameter.
Ga ik naar kijken.

Metal up your ass

• _JGC_
JaymzHetfield schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:56:
[...]

Rest van het huis heeft wel >40 graden CV water nodig voor de radiatoren. Dus voorlopig komt er sowieso een verdeler met pomp, is mijn beeld.

[...]

Ga ik naar kijken.
Weet niet wat "de rest" is, als dat slaapkamers zijn met radiatoren die zijn bemeten van de tijd voor je ging isoleren kan het zijn dat je het wel redt met 40 graden aanvoer. Zolang het geen ledenradiatoren of platenradiatoren zonder lamellen ertussen zijn werken die gewoon mee bij 40 graden.

Welke ketel heb je overigens hangen of ga je ophangen? Sommige ketels (Intergas HRE, HREco en Xtreme) hebben een LT/HT zone optie.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:56
JaymzHetfield schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:52:
[...]

Installateur had geen moeite met hoh5, dus dat wil ik eigenlijk wel in de erker doen en bij het glas in de achterpui. Of ik het ook langs de buitenmuur (hoekhuis) moet doen is nog even de vraag. De spouwmuur is geïsoleerd met EPS parels, maar zo'n jaren 30 spouw is niet zo breed, dus alsnog vrij koud.

[...]

Direct over op LTV gaat nu niet lukken. Dat is een te grote stap voor ons. Bovendien vraag ik me af of ik dit oude huis überhaupt met LTV kan verwarmen in de huidige staat, ondanks onze isolatie investeringen.

[...]

Ok, daar moet ik even naar kijken. Ik weet dat ze de dikke standleidingen van de CV hebben genomen en daar flex aan vast hebben gemaakt. Weet alleen niet hoeveel mm beiden zijn.
Ik weet wel zeker dat je naar LTV kunt met zulke isolatie en vloerverwarming. Je creëert namelijk het ideale laag temperatuur afgiftesysteem door vloerverwarming aan te leggen. Je radiatoren kun je eventueel uitbreiden met radiatorventilatoren. Dan is dat ook meteen voor lagere temperaturen geschikt.

Wij hebben het hier in onze jaren 50 woning vergelijkbaar, behalve dat we triple glas hebben ipv HR++. Het wordt echt perfect warm in de winter.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:17
JaymzHetfield schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:00:
2. Gang+wc samen op een aparte groep, zodat we die alleen verwarmen als het heel koud is.
Prima om het zo te laten leggen als het een beetje praktisch mogelijk is, maar ik zie er de meerwaarde niet van in, je levert vooral veel comfort in. Hoe beter het huis geïsoleerd is, hoe minder dit soort zaken nog opleveren.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
Qua Kamer en Suite: ik las “kamer” en “suite” 😄.

Ik snap ‘m!

• JaymzHetfield
_JGC_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:07:
[...]

Weet niet wat "de rest" is, als dat slaapkamers zijn met radiatoren die zijn bemeten van de tijd voor je ging isoleren kan het zijn dat je het wel redt met 40 graden aanvoer. Zolang het geen ledenradiatoren of platenradiatoren zonder lamellen ertussen zijn werken die gewoon mee bij 40 graden.
'De rest' is een beetje een ratjetoe in slaapkamers, werkkamer en 2 (kleine) badkamers), bestaande uit (hele) oude radiatoren, handdoekradiator, en wat nieuwere radiatoren op zolder. Ben nog niet helemaal thuis in de types.
Welke ketel heb je overigens hangen of ga je ophangen? Sommige ketels (Intergas HRE, HREco en Xtreme) hebben een LT/HT zone optie.
Er hangt een Remeha Avanta ketel. Interessante optie die je noemt. Kende ik nog niet. Denk alleen dat je dan ook vanaf de ketel twee circuits moet aanleggen en dat heeft te veel impact.

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Oilman schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:17:
[...]
Prima om het zo te laten leggen als het een beetje praktisch mogelijk is, maar ik zie er de meerwaarde niet van in, je levert vooral veel comfort in. Hoe beter het huis geïsoleerd is, hoe minder dit soort zaken nog opleveren.
Mijn overweging was om op deze manier zuinig met energie om te springen en de wc en gang alleen te verwarmen als het heel koud is. Maar als dat de moeite niet waard is, dan kunnen we dit evt. skippen en de gang en wc gewoon met de woonkamer mee laten lopen.

Hoe zien anderen dit?

Metal up your ass

• _JGC_
JaymzHetfield schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:49:
[...]

'De rest' is een beetje een ratjetoe in slaapkamers, werkkamer en 2 (kleine) badkamers), bestaande uit (hele) oude radiatoren, handdoekradiator, en wat nieuwere radiatoren op zolder. Ben nog niet helemaal thuis in de types.

[...]

Er hangt een Remeha Avanta ketel. Interessante optie die je noemt. Kende ik nog niet. Denk alleen dat je dan ook vanaf de ketel twee circuits moet aanleggen en dat heeft te veel impact.
Je legt voor de vloerverwarming dan toch al een extra leiding naar de ketel, dat is dan je LT circuit. De rest is dan HT.

Ik heb zelf een huis van 1978 met nog de originele radiatoren, klein beetje isoleren en het heeft voldoende vermogen bij 40 graden. Enige ruimte waar het niet voldoende is: badkamer met alleen handdoekradiator en een slaapkamer met matige dakisolatie en een T20 radiator zonder lamellen. Daarvoor heb ik nu een los elektrisch kacheltje als backup.

• JaymzHetfield
Standleiding / aanvoer vloerverwarming

Heb zojuist even de schuifmaat gepakt en mijn blinde vlek opgemeten; de maten van de standleiding/aanvoer naar de vloerverwarming.
- De 2 oude metalen standleidingen (aanvoer en retour?) die tot in de hal naast de voordeur lopen zijn 33mm diameter.
- Op beiden schroefdraad gemaakt met een koppeling naar kunsstof/flexibel.
- Het kunststof/flexibele stuk van de voordeur ondergronds naar de trapkast (ongeveer 3m, straks in het schuimbeton) is 25mm diameter.

Als ik het goed begrijp kan die 25mm dus een bottleneck zijn? Wel voldoende voor een toekomstige overstap naar LTV o.b.v. warmtepomp, maar misschien niet voldoende voor koeling?

Hoe zien jullie dit? Iets over aan de bel te trekken bij de aannemer? Vrijdag komt het schuimbeton erin.

Edit: Heb de aannemer gevraagd om een reactie van de vloerverwarmingleverancier.

[ Voor 4% gewijzigd door JaymzHetfield op 29-05-2024 21:54 ]

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Mijn voorlopige conclusie:

- Wél uitvoeren van mijn openingspost: 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8.
- Misschien uitvoeren: 9 en 10 afhankelijk van meerprijs, anders over een paar jaar vervangen als er ooit een warmtepomp al dan niet met koel-mogelijkheid komt.
- Onzinnig: 2.

Metal up your ass

Pagina: 1