Heb ik inderdaad CAT6 nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Ik heb op twee verdiepingen vloerverwarming van Robot. Met op elke verdieping een Robot Easy Flex HC 8-kanaals master 230 Volt RF/W

Om alles goed in te kunnen stellen, is een Robot Easy Flex HC Bedieningspaneel zeer gewenst.

Nu ben ik i.s.m. de loodgieter bezig om het bedieningspaneel voor elkaar te krijgen. We lopen tegen het volgende aan: er is geen kabel getrokken tussen de twee masters. Zodoende kun je niet één bedieningspaneel voor allebei de masters gebruiken.

Het probleem zou zijn dat er geen kabel is getrokken om de twee masters met elkaar te verbinden. Dan had -aldus Robot/de loodgieter - er een CAT6 kabel getrokken moeten zijn.

Toen dacht ik, volgens mij doen ze veel te moeilijk, er lopen immers veel CAT5E kabels in mijn woning die hiertoe kunnen dienen. Dit heb ik dus gesuggereerd bij de loodgieter. Hij is nu aan het uitzoeken bij Robot of CAT5E ook kan dienen om de twee masters te verbinden. Vervolgens kreeg ik de vraag uit hoeveel draadjes een CAT5E bestaat. Volgens mij is er toch niks bijzonders aan CAT6 dat een CAT5E niet zou kunnen?

De master is dit apparaat: https://www.robotclimate....8-kanaals-master-230-volt

Handleiding: https://www.robotclimate....oad/file/106/product/412/

En daar is het volgende te vinden m.b.t. de kabel die getrokken zou moeten zijn:

https://tweakers.net/i/JB...0nf1Itii.jpg?f=user_large

Wat voor kabel wordt er nou bedoeld met de 4 aderig kabel 4X0,14 LiYCY?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
Dat is gewoon een 4-aderige gedraaide kabel met bepaalde aderdikte. Heb even voor je gezocht, 0,14mm2 is AWG26 of beter. Als jouw CAT5E minstens AWG26 is (lager getal is dikkere draad) voldoet het. Meeste CAT6 is AWG23 terwijl je CAT5E ook nog wel eens in AWG27 ziet. Vandaar dat de installateur het over CAT6 heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:25

Umbrah

The Incredible MapMan

CAT5e is goed voor 1000mbit over 100 meter, mits vier paren worden gebruikt.

Ik weet niet wát je door je vloerverwarming verstuwt (ken het systeem niet, de site suggereert buizen/verdelers, maar je voltage omschrijving geeft me de angst dat het een of ander COP1 of lager systeem is?), maar tenzij je enorme elektrische storing verwacht hoef je van Ethernet eigenlijk niet veel problemen te verwachten met 1gbit over die afstanden en is CAT6 eigenlijk geen meerwaarde (tenzij je kabels gaar zijn, geoxideerde CCA kabels bijvoorbeeld).

Mocht je use-case echter niet ethernet zijn, maar iets anders wat over UTP gaat (er zit verschil in):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGOQf6kGpFTRFj2JalX3_Y7V5lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bp2dKaOh8OUjogLG8R70oOer.jpg?f=fotoalbum_large

Dan kán er een reden zijn om voor CAT6 te gaan, want Cat6 heeft per definitie eigenlijk altijd dikkere aders, omdat de signaal eisen sterk zijn. UTP kabels worden wel eens misbruikt in elektrische systemen om CT klemmen aan te sluiten, bijvoorbeeld (zoals bij laadpalen of load balanced hulp/COP1 elementen in warmtepomp systemen zodat je in de winter ook niet verder dan 3x25A hoeft te gaan en toch alles tegelijk kan doen). In dat geval gebruik je geen ethernet, maar wel een UTP kabel - de eisen zullen dan ook anders zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@brambello zonder verder de apparatuur te kennen. Er zit kwa aantal draden 0 verschil tussen een CAT5e en CAT6 kabel, beide zullen ongetwijfeld ook prima werken, aangezien ik me niet kan voorstellen dat je met 10Gbit/s moet communiceren tussen die beide masters. Grote verschil gaat over dat CAT6 gecertificeerd is voor meer snelheid, maar gezien je kabelschema, maakt dat helemaal niet uit.

Ik twijfel alleen wel even of je een CAT5e/CAT6 kabel kan / mag gebruiken. De kabel die je eigenlijk nodig hebt is namelijk een stuurstroom kabel en dat is een netwerkkabel helemaal niet.

Daarnaast heb ik zelf nog nooit gehoord van een LiYCY kabel, maar volgens je kabelsheet heb je 4 aders nodig en heeft een netwerkkabel er 8. Je hebt dus voldoende aders tot je beschikking, maar of ook veilig is, dat weet ik niet.

Kijk wel even naar je linkjes, die werken namelijk niet allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet denk ik vooral even uitzoeken wat men van die kabel verwacht qua aderdikte en of jouw cat5e kabel daaraan voldoet. Overigens wordt ethernetkabel wel vaker 'misbruikt' voor dit soort toepassingen omdat het makkelijk te verkrijgen, goede kwaliteit (mits koper) en betaalbaar is.

Edit: oh 't staat in je plaatje: 4x 0.14mm2.

[ Voor 48% gewijzigd door CyBeR op 28-05-2024 10:19 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Is puur voor het doorsturen van het thermostaat signaal, niet voor het aansturen van de motoren zelf, daarvoor heeft elke module een eigen netaansluiting. Zolang het AWG26 of lager getal is voldoet het aan de specificaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:26
Wat @rens-br ook al zegt, het gaat om een stuurstroomkabel.
Vermoedelijk kán dit ook over een cat6 zoals de fabrikant zegt.

Wat het aantal aders betreft is er dus geen verschil met cat5e
Zal dan waarschijnlijk aan de AWG liggen.

NB. oa Conrad heeft de geadviseerde kabel (als je dan misschien tóch wat anders moet gaan trekken)
https://www.conrad.nl/nl/...-m-2984723.html?insert=8J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Dank jullie wel, ik heb de links aangepast. Deze werken nu wel. Ik heb een poging gedaan de antwoorden goed te begrijpen.

De kabel dient dus om de twee masters met elkaar te verbinden (master op onderverdieping en op de bovenverdieping). Als deze met elkaar verbonden zijn kan ik het EasyFlex bedieningspaneel voor beide masters gebruiken.

Zal er dan toch een nieuwe kabel moeten worden getrokken i.p.v een CAT5E kabel? De febrikant zegt dat CAT6 kan, als ik jullie antwoorden begrijp kan CAT5E dan ook?

Voldoet CAT5E dus ook voor stuurstroom?

[ Voor 69% gewijzigd door brambello op 28-05-2024 11:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

Dit gaat gewoon een busaansluiting zijn. Er staat weinig detail in de handleiding, maar bij zo goed als alle implementaties is dit een robuust signaal dat zich weinig aantrekt van de gebruikte kabel.

Hoeveel werk kan het zijn om dit even snel te testen met je bestaande (of met een losse cat5e kabel) kabel? Enkel in een extreme omgeving (veel interferentie, lange afstand) gaat dit niet werken.

Ivm je stuurstroom vraag: spanning? hoeveel stroom zou er lopen? Dit soort apparaten vraagt over het algemeen zeer weinig. Desnoods gebruik je zes van de acht geleiders voor de stroomvoorziening, en twee voor het signaal.

[ Voor 22% gewijzigd door Bob op 28-05-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
brambello schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:54:
Dank jullie wel, ik heb de links aangepast. Deze werken nu wel. Ik heb een poging gedaan de antwoorden goed te begrijpen.

De kabel dient dus om de twee masters met elkaar te verbinden (master op onderverdieping en op de bovenverdieping). Als deze met elkaar verbonden zijn kan ik het EasyFlex bedieningspaneel voor beide masters gebruiken.

Zal er dan toch een nieuwe kabel moeten worden getrokken i.p.v een CAT5E kabel? De febrikant zegt dat CAT6 kan, als ik jullie antwoorden begrijp kan CAT5E dan ook?

Voldoet CAT5E dus ook voor stuurstroom?
Welke CAT5E heb je getrokken, of kan je ergens de opdruk op de mantel achterhalen? Als het AWG26 of lager getal is zal het voldoen. Het gaat niet om de twist maar om de aderdikte.
Pagina: 1