Bosch wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:12
Hallo Tweakers,

Ik ben aan het oriënteren om een nieuwe wasmachine te kopen. Helaas is mijn 3 jaar oude AEG stuk omdat er een bh-beugel in is blijven steken en het verwarmingselement lijkt het begeven te hebben, want kortsluiting en ik heb een lek. Gelukkig heb ik deze AEG redelijk goedkoop aangeschaft dus het is jammer, maar ook geen ramp.

Nu ben ik op de volgende machines uitgekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1WasmachinesBosch Serie | 6 WGG244ZMNL€ 739,-€ 739,-
1WasmachinesBosch Serie | 6 WGG246Z5NL€ 774,-€ 774,-
Totaal€ 1.513,-

Waar ik tegenaan loop is bomen-bos verhaal. Ik zie namelijk de verschillen niet en waarom de een wel en de andere machine niet, of zit ik bij beide machines goed?

Oorspronkelijk wilde ik een Miele of Asko. Dit met name omdat ik wat angst heb als er weer iets tussen de machine blijft steken deze ook kapot gaat. Ik had gelezen dat bij Miele en Asko de kuip van RVS is en minder snel kapot kan gaan, en ik meen dat een Asko open te draaien is en je tussen de kuip kunt kijken. Echter, vind ik de prijs aan de hoge kant en betwijfel of dit het waard is.

Budget is rond de 700-800. Ik kan best verhogen indien daar goede argumenten voor zijn.

Situatie is een 2-persoons huishouden met de verwachting op uitbreiding binnen 2-3 jaar. Vandaar de keuze op een 9 kilo wasmachine. De AEG is 8 kilo en dat is meer dan prima, maar voor een uitbreiding verwacht ik dat de 9 kilo volstaat.

Reden voor een Bosch (of Siemens) is als volgt: ik lees dat Asko/Miele langer mee gaan, maar de prijs is ongeveer 2x zo hoog. Na 10 jaar een nieuwe wasmachine kopen in vergelijking met bijv 20 jaar een Miele zou de voorkeur hebben. Dit vanwege oa stroomgebruik en evt verbeterde functionaliteit bij nieuwe machines. Hoewel niet ontevreden over de AEG zelf vond ik deze wat lawaaierig en kwam er geregeld een piepend geluid. Ik heb ooit gelezen dat de lagers of iets dergeliks bij AEG niet fatsoenlijk is. Ik kom daardoor uit bij Bosch/Siemens als alternatief.

Betreffende de meegeleverde machines: grote verschil is dat de een op 1400 toeren centrifugeert en de andere op 1600. Ik heb geen droger dus voor nu heeft 1600 de voorkeur, maar ik verwacht overigens wel een droger aan te schaffen indien uitbreiding en we het mogelijk nodig gaan hebben

Is er iets dat ik over het hoofd zie? Ik zie ontzettend veel modellen die op elkaar lijken. Grote verschil is vaak 1400 toeren of 1600 toeren, 49 kwh en 46 kwh verbruik, en soms zie ik dat het gewicht van de machine verschilt (ik ben inde veronderstelling hoger gewicht is beter?).

Mochten er aanvullingen zijn of belangrijke tips waar ik nog rekening mee kan houden hoor ik dit natuurlijk graag.
Bvd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De WGG246Z7NL is de opvolger en heeft binnenverlichting.

Verder heb je:
- AquaStop of Aqua Protection Plus
- i-DOS ja/nee
- de 1400RPM is ook in het zwart/grijs ipv wit leverbaar

[ Voor 57% gewijzigd door DJMaze op 28-05-2024 10:49 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:08
Compleet offtopic,
offtopic:
je kunt gewoon speciale BH zakjes halen om de BHs in te doen voor het wassen. Mocht er dan een beugel uit komen dan blijft deze in dat zakje steken.
https://www.bol.com/nl/nl...-x-16-cm/9200000102197872

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misterdaan
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 14:38
Wij hebben een Siemens (is vrijwel gelijk aan Bosch) en zijn erg te spreken over de i-DOS functie. Het voordeel van een Siemens/Bosch is dat deze twee 'vakjes' heeft die beide in te stellen zijn voor wasmiddel. Bij andere merken is het ene vakje altijd voor wasmiddel en het ander voor wasverzachter. Bij Siemens/Bosch kun je dit tweede vakje dus ook voor wasmiddel gebruiken. Wij gebruiken de ene voor witte was en de andere voor bonte was. Erg handig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:08
Situatie is een 2-persoons huishouden met de verwachting op uitbreiding binnen 2-3 jaar. Vandaar de keuze op een 9 kilo wasmachine. De AEG is 8 kilo en dat is meer dan prima, maar voor een uitbreiding verwacht ik dat de 9 kilo volstaat.
Ik heb tig jaren terug een Miele met een grote inhoud gekocht met ook die gedachte. Echter nu met een kind van bijna een jaar is de praktijk dat de wasmachine eerder vaker aan dan dat ie goed gevuld is omdat de kleine
halverwege de week door zn kleren heen is. De kledingstukken zijn in het begin ook nog klein dus ik kijk nog wel eens beteuterd als ik weer een max halfvolle machine zie draaien. Echter de kosten van meer kleren wegen niet op tegen de meerkosten van een paar extra wasbeurten zeker in de eerste maanden waarin ze nog groeien als kool

Anyway afhankelijk van je verwachting hoelang de wasmachine mee moet gaan en je 2-3 jaars verwachting is een grote inhoud misschien nog wel het heroverwegen waard omdat ik nu denk dat tijdens de eerste kindjaren een normale grootte machine ook nog wel volstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin12
DJMaze schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:46:
De WGG246Z7NL is de opvolger en heeft binnenverlichting.

Verder heb je:
- AquaStop of Aqua Protection Plus
- i-DOS ja/nee
- de 1400RPM is ook in het zwart/grijs ipv wit leverbaar
Dank voor deze tip, maar kun je dit ergens terug vinden? Ik heb geprobeerd adhv serienummer te achterhalen of ik hier een logica in kan vinden, echter lukte mij dat niet..
DonJunior schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:52:
Compleet offtopic,
offtopic:
je kunt gewoon speciale BH zakjes halen om de BHs in te doen voor het wassen. Mocht er dan een beugel uit komen dan blijft deze in dat zakje steken.
https://www.bol.com/nl/nl...-x-16-cm/9200000102197872
Ik heb bh-beugel geschreven, maar het gaat eigenlijk om een bikini beugel. Ik wist niet dat daar ook beugels inzaten en hierdoor heb ik deze niet in een zakje gedaan. Normaliter heb ik inderdaad wel deze zakjes. Harde les geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
misterdaan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:56:
Wij hebben een Siemens (is vrijwel gelijk aan Bosch) en zijn erg te spreken over de i-DOS functie. Het voordeel van een Siemens/Bosch is dat deze twee 'vakjes' heeft die beide in te stellen zijn voor wasmiddel. Bij andere merken is het ene vakje altijd voor wasmiddel en het ander voor wasverzachter. Bij Siemens/Bosch kun je dit tweede vakje dus ook voor wasmiddel gebruiken. Wij gebruiken de ene voor witte was en de andere voor bonte was. Erg handig!
Ik gebruik voornamelijk waspoeder. Ik ben in de veronderstelling poeder is beter voor je was en machine. automatisch doseren lijkt mij niet direct nodig, maar als het er is, is het mooi meegenomen. Verwacht alleen niet dat ik het veel ga gebruiken :)
The Prutsor schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Ik heb tig jaren terug een Miele met een grote inhoud gekocht met ook die gedachte. Echter nu met een kind van bijna een jaar is de praktijk dat de wasmachine eerder vaker aan dan dat ie goed gevuld is omdat de kleine
halverwege de week door zn kleren heen is. De kledingstukken zijn in het begin ook nog klein dus ik kijk nog wel eens beteuterd als ik weer een max halfvolle machine zie draaien. Echter de kosten van meer kleren wegen niet op tegen de meerkosten van een paar extra wasbeurten zeker in de eerste maanden waarin ze nog groeien als kool

Anyway afhankelijk van je verwachting hoelang de wasmachine mee moet gaan en je 2-3 jaars verwachting is een grote inhoud misschien nog wel het heroverwegen waard omdat ik nu denk dat tijdens de eerste kindjaren een normale grootte machine ook nog wel volstaat.
Goed punt. Ik ben met het zoeken op 9kg machines beland met het idee van dit is voor de toekomst mogelijk nodig, maar gezien de verwachting wanneer we het echt nodig hebben is mogelijk deze machine alweer aan vervanging toe. Ik heb 9kg niet als een hele harde eis staan, en 8kg sta ik evt ook nog wel voor open. Meen wel eens gelezen te hebben dat bij veel fabrikanten de 8-9kg dezelfde trommel is, maar meer aan marketing truuc. Geen idee hoe dat bij bosch/siemens is tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:34
Sinds een maand hier een Siemens machine. Erg tevreden over! Hiervoor een Samsung ecobubble.

Siemens wg44b2a5nl
-Erg stil en stabiel. Geen probleem om s nachts te centrifugeren.
-I dos is gewoon erg handig
-Wifi connectiviteit is geinig. Wel handig dat je een pushmelding krijgt als de machine klaar is. T scheelt wel vergeten wasjes...
-Grote trommel (soms ook gewoon handig voor dekbedden) & 1u wasfunctie voor half volle trommel
-Goede service: ik had een Coolblue 2e kans. Bleek toch iets mis te zijn. Had snel afspraak met monteur en die loste t goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 13:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik weet niet eens hoeveel kg mijn wasmachine aan kan, ik loop er in elk geval nooit tegenaan dat ik er niet alles in kan doen. Een volle wasmand past, dus zie het als pro-tip: koop gewoon niet te grote wasmanden, dan kan een volle ook gewoon in een 6-, 7- of 8-kg trommel.

Centrifugeren: 1600 vs 1400 toeren ga je niet heel veel van merken. Water dat er met 1400 niet uit komt, komt er met 1600 ook niet veel beter uit. Je zult het na het centrifugeren toch moeten laten drogen, en of dat nou een uur duurt of een uur en 10 minuten maakt ook niet echt uit.

Ik zou vooral letten op geluidsniveau en energieverbruik, dat zijn dingen die je écht merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben geen expert, maar mijn vrouw vond 1600 toeren wel een plus hebben boven 1400, maar lang niet ieder wasgoed (het fijne goed bijv niet) gaat met het hoogste toerental. Bosch/Siemens hebben we al een tijd (daarvoor AEG, waar de leverancier al van zei: uw nieuwe wasmachine gaat geen 15 jaar mee) en dat bevalt wel. Miele heeft niet meer de kwaliteit van de Miele van voorheen, alleen de prijs is sky-high geworden/gebleven. Maar dat over de hele linie de kwaliteit minder is geworden, dat is was iig de boodschap van de lokale wasmachine leverancier. Van zo'n persoon hoor je ook wel werk merk vaker voor reparatie terugkomt (info die je niet bij de grote ketens krijgt).

Wat anderen ook zeggen: met name geluidsniveau is een ding waar je op moet letten. En eventueel type motor (niewere/koolborsterlloze schijnen langer meer te gaan). Maar omdat onze Bosch wasmachine nog niet zo oud is, kan ik dat verder niet beoordelen (wel stiller dan de oude AEG).

Overigens: een goede ondergrond (vlak) en waterpas stellen, scheelt ook een bak herrie (en levensduur).

Volgens mij redden we het in ons gezin gewoon met 7kg vulgewicht. Het moet ook daarna nog in de droger passen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kevin12 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:20:
Dank voor deze tip, maar kun je dit ergens terug vinden? Ik heb geprobeerd adhv serienummer te achterhalen of ik hier een logica in kan vinden, echter lukte mij dat niet..
Op de website van Bosch kan je ze vergelijken

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdaan
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 14:38
Over automatische wasmiddeldosering: zelf zou ik niet meer zonder willen. Je “pleurt” je wasgoed in het apparaat en drukt op starten. Klaar. De beladingssensor pakt automatisch precies de juiste hoeveelheid wasmiddel. Dit is niet alleen (financieel) zuiniger, het is ook beter. Het viel ons bij onze wasmachine direct op dat de was veel frisser is én beter schoon. Want te veel of te weinig wasmiddel kan ook voor een slechter wasresultaat en minder frisheid zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:27
zat in vergelijkbare situatie en heb
hier net vorige week een
AEG LR73BREMEN met rvs kuip, 5 jaar garantie, 10 jaar garantie koolborstelloze motor aangeschaft. 600 euro na cashback. vorige aeg is meer dan 12 jaar meegegaan voordat inderdaad de lagers het als eerste begaven…weggedaan ipv repareren.
Meerprijs miele kon ik niet aan mezelf verkopen en we hebben een siemens wasdroger met echt het meest irritante tochscreen ever en deze aeg heeft nog iets wat op knoppen lijkt. Verder kun je hem aan een slim stopcontact hangen zodat je hem aan of uit kunt zetten op basis terugleveren, hij gaat gewoon weer verder na uit/aanzetten. - wat niet veel uitmaakt met gewoon starttijd instellen wat ook kan en geen automatisering nodig heeft..
Pagina: 1