10A Relay maximum vermogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:47
Dit relay van 10A kan bij 250V (volgens een online tool) een max van 2500 Watt leveren. Echter lijkt het mij onwaarschijnelijk dat dergelijk vermogen reeel is.

Wat zou een acceptabel maximaal vermogen kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een relais 'levert' helemaal geen vermogen...

Het schakelt d.m.v. een elektromagnetische bekrachtigde schakelaar, een stroomkring aan/uit.

En de specificaties geven aan wat de maximale belasting is, qua spanning/stroom.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Je hebt gelijk. Uiteraard levert het niets. Maar ik heb twijfel bij de specificaties. Zijn die reeel of doen het beter lijken dan dat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40

SA007

Moderator Tweaking
Het relais kan volgens specs daadwerkelijk dat vermogen schakelen (bij 250V).
Of hij dat ook echt kan is altijd een vraag, het is een merkloos relais, welke een cloon is van een (redelijk bekend) chinees merk relais.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de rest van de printplaat het ook aan moet kunnen.
- De printsporen (de dikte en de isolatie tussen die sporen en de rest van de print).
- De schroefconnector.

Als ik de foto van de achterkant bekijk ben ik vrij pessimistisch over de 250V, de afstand tussen de relaispinnen en de laagspanningselectronica lijkt maar net een mm te zijn, en je wil minimaal 1mm afstand per 100v.

De printsporen lijken dubbelzijdig uitgevoerd, en op een normale printplaat kan een spoor van deze dikte een ampere of 3 aan, 2 ervan dus ~6A lijkt me niet echt een probleem.

Dat soort schroefconnectors zouden dat ook wel aan moeten kunnen.

Ik zou de printplaat dus op tot 100V ~6A veilig vinden, dat is opzich maar 600W, maar vooral door de lagere spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

10A voor een relais is niet zo bijzonder maar voor een Chinees product blijft het altijd gokken hoe lang dat goed gaat als je hem tot de max belast. Het gaat hier om een schakelaar en dus is de stroomsterkte hier belangrijk, met welke spanning hij dat doet boeit niet zolang het maar niet boven de 250v uit komt.

Qua printsporen, je staat verbaast wat 1cm lengte aan spoor aan kan, de weerstand is dan zo laag dat er best veel stroom doorheen kan voordat er serieus warmte wordt ontwikkelt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Wat bedoel met:
SA007 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:20:
vooral door de lagere spanning.
Foto's van de achterkant met de maten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vwH8LeoB9a6LVA2GlgUCwfnYvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HXRaWMpZcq4ajCSUeqkdThx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUy1J1cVVv_O6wp29nRioZVuw80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7bPHnx0qMvEifplGHWOGXLx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En dat dubbelzijdig. Geen probleem voor 10A

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40

SA007

Moderator Tweaking
Met de foto's met meetlint, de traces zijn inderdaad wat dikker dan ik gegokt had van de aliexpress foto's.
Met ~2mm aan trace aan beide kanten zou 10A inderdaad wel moeten kunnen.

Wat ik bedoel met de spanning:
Je kan op je 2e foto zien dat de afstand tussen het rechter printspoor en de groundplane van 'de rest' maar een mm is (3.6 tot 3.7cm).
Hoe hoger de spanning, hoe meer afstand je moet houden tussen de verschillende kopervlakken, vuistregel is 1mm per 100v.
Voor 250V zou je dus minimaal 2.5mm afstand moeten houden om aan de minimale eisen voor isolatieafstand
te voldoen.
Meestal houdt je meer afstand of maak je nog een groef in de printplaat om te voorkomen dat vervuiling problemen kan geven.

Dat is hier allemaal niet gedaan, dus er veilig 250V op zetten kan in mijn ogen niet. Het zal waarschijnlijk werken tot het een keer net te vochtig of er wat stof op komt waarna het opeens niet meer werkt met een forse knal en als je geluk hebt alleen de zekering eruit.

Dat gezegd zou ik er zelf niet meer dan 100V op zetten, en gezien vermogen spanning x stroom is, als de spanning van 250 naar 100V gaat, gaat het vermogen dan 2,5x achteruit.
100V 10A = 1000W, dat is dus flink minder dan 2500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
memphis schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:13:
En dat dubbelzijdig. Geen probleem voor 10A
Geen idee wat je met dubbelzijdig bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@SA007 Dus de helft zou zonder problemen moeten kunnen. Ik kan evt. op de achterkant nog een laag vloeibaar plasic spuiten. Dat zou vocht en vuil moeten voorkomen. Ik monteer hem aan het plafond, dus onderste boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:58
tweakn00b schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:31:
@SA007 Dus de helft zou zonder problemen moeten kunnen. Ik kan evt. op de achterkant nog een laag vloeibaar plasic spuiten. Dat zou vocht en vuil moeten voorkomen. Ik monteer hem aan het plafond, dus onderste boven.
Dat is niet wat hij zegt he. Hij zegt expliciet dat hij er geen spanning hoger dan 100V op zou zetten. Dat betekent inderdaad de helft van het vermogen, maar niet dat 250V met 5A kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:49
Wat wil je er überhaupt mee schakelen? Het type belasting is ook niet onbelangrijk.

Een motor of een heater bijvoorbeeld vormen een heel andere belasting.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Inderdaad, wat wil je schakelen?

Die 10A is ook voor ohmse belastingen. Bij inductieve belasting zal je moeten snubberen en bij capacitieve belasting de inrush beperken. Anders zullen de contacten snel einde verhaal zijn.
Pagina: 1