HEOS Multizone vs DENON AVR Multizone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooledspirit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-12-2024
Hallo,

sinds ik het aantal "audio zones" in mijn huis gevoelig ga verhogen door een verbouwing, overweeg ik over te stappen naar Denon toestellen o.w.v. hun HEOS mogelijkheden.

Ik zou in eerste instantie AVR's aanschaffen zoals de AVR-X1800H. Dat zijn versterkers die zelf al 2 zones aan boord hebben (1x stereo en 1x 5.2), wat in mijn specifieke geval perfect past in het plaatje.
De versterkers zouden, behalve de ene versterker die gekoppeld zou zijn aan mijn TV, enkel gebruikt worden voor audio, en dan nog eigenlijk alleen voor audio streaming, dit vanaf een NAS (lokale muziek), of via streaming diensten zoals Spotify en Tidal

Op de AVR zelf, kan de 2e zone (de stereo zone) ofwel exact dezelfde muziek meegeven als de hoofdzone (de 5.2), en dan maakt het niet uit van welke bron deze komt, dat mag zelfs HDMI zijn als ik de handleiding mag geloven. Beperking : Wil je echter de 2e zone andere muziek geven, dan kan dat enkel via de analoge ingang. Bij mijn oude setup (non-Denon) was dat een gehannes met chromecasts en HDMI naar analoog omzetters om mijn oude multizone een beetje in mijn juiste richting te krijgen.

Vraag 1: Als ik echter de 2e zone (stereo) als een zone toewijs via HEOS, dan kan ik gelijk wat streamen naar die 2e zone ? Zolang het maar gestreamd wordt via HEOS uiteraard... Dus de beperking van analoog hindert me gewoonweg niet meer, en ik kan de HDMI naar analoog omzetters en de chromecasts bij wijze van spreken buiten keilen ?

Vraag 2: Ik vond er niets over terug, dus ik veronderstel dat Android apps HEOS zones niet zomaar tonen in hun streaming gedeelte, ik zal eerder alles in HEOS zelf moeten configureren om het van daaruit te kunnen streamen neem ik aan ?

Vraag 3: Kan ik streamen naar zone 2 en met zone 1 gelijk nog naar iets met een HDMI bron luisteren, ook al is zone 1 ook als een HEOS zone geconfigureerd ? Ik zou het logisch vinden van wel, maar ik vraag toch maar even voor de zekerheid. Of stel, je bent aan het streamen naar zone 1 via HEOS en wil via HDMI iets beluisteren (of zelfs bekijken) .... Of omgekeerd, je gebruikt zone 1 via HDMI en besluit toch te willen streamen via HEOS, gaat dat zomaar (de AVR switched automatisch tussen beiden ? Ik heb geen source knop "HEOS" gezien).

Dankjulliewel voor de hulp.

Cooledspirit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vooropgesteld: ik heb geen HEOS setup thuis :)
Allereerst: lees de digitale handleiding van dat ding eens, daar staan denk ik al een paar van je antwoorden in. Zie https://manuals.denon.com/AVRX1800H/eu/en/DRDZSYckfdjdpu.php voor het multizone deel :)

1. Tegeloijk naar zone 1 en 2 lijkt te kunnen
2. Je hebt de HEOS app, daarin doe je alles. Even uit mijn hoofd wordt de HEOS als een speaker gezien in bijvoorbeel Spotify. EN dan via HEOS verder (maar ik heb zoals gezegd geen HEOS thuis)
3. https://manuals.denon.com...ijhnds.php#ZHOBMLwvubzmaf Lijkt er wel op.

Maar YMMV. Je zult ongetwijfeld dingen via een combinatie van afstandsbediening en app moeten doen. Of dat ie wat je wilt, danwel je doel bereikt is een beetje de vraag.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-09 20:59

Theck88

If it's hard just KISS!

Ik heb wel HEOS thuis en wat The Eagle hierboven aangeeft is correct.

1. aanvulling: Tegelijk zone 1 en 2 synchroon afspelen of zone 1 bron HDMI en zone 2 streamen van muziek.
2. Alle zaken die je wilt streamen worden geregeld door de HEOS app. Denk aan internet radio, NAS, Spotify etc. Je zult alleen via de DENON remote of app aan moeten geven welke bron er op zone 1 en 2 moet worden weergegeven.

Je kunt daarom ook de DENON remote app installeren op je telefoon zodat je de AVR ook vanaf je telefoon kunt bedienen.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:33
Ik heb ook een denon setup thuis en gebruik de HEOS app vrijwel nooit. Ik vind de app echt verschrikkelijk en heb hem alleen gebruikt om de speakers aan mijn wifi netwerk toe te voegen.

Ik gebruik hier eigenlijk alleen de standaard airplay functionaliteit op iphone/ipad. Ook daarin kun je de speakers per stuk of tegelijk muziek laten afspelen vanuit 'whatever' bron je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooledspirit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-12-2024
Dank voor de uitleg en de tips.
Ik hoop het geheel te kunnen aansturen via Home Assistant en de Home Assistant app een beetje als universele afstandsbediening kunnen gebruiken.