3-fasekabels: hoe het beste laten lopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:51
Volgend jaar willen we een warmtepomp. Omdat ik nu alvast voor een UTP kabel onder de vloer moet zijn wil ik vast 3-fase kabel(s) trekken voor eventuele autolader en warmtepomp. Ik trek alleen de kabels en sluit ze nergens op aan, dat laat ik een electricien doen.

Onze garage heeft geen fundering, maar direct zand met daarop stoeptegels. Mijn idee is een rijtje tegels eruit te wippen en dan onder de tegel naar de kruipruimte te boren zodat je de kabel kan trekken en onzichtbaar onder de tegels naar buiten onder de oprit kan laten lopen. Daar kan ie dan omhoog komen naar de toekomstige autolader. Ik gebruik een grondkabel. Is het slim / nodig deze nog in een kabelbuis te doen of is dit overdreven?

Volgend jaar komt onze 8 kW warmtepomp die ook een stroomaansluiting nodig gaat hebben. Deze komt achterin de tuin waarbij de kabels en leidingen onder de grond en onder het terras doorlopen tot onder de tegels in de garage. Daar komen ze dan omhoog. Wat is slim: een tweede automatenkast maken in de garage en dan één kabel naar de meterkast te laten lopen? Je kan dan zowel autolader als warmtepomp op die kabel aan laten sluiten. Of is het toch beter om echt twee kabels naar de meterkast te trekken omdat warmtepomp én autolader wel veel is voor één 3-fasekabel van 4mm2? En kan die kabel dan uit één stuk bestaan: dus helemaal vanaf warmtepomp zonder onderbrekingen naar meterkast, of is het slim alsnog een automaat in de garage (bij het buffervat) op te hangen? :)

Komende zaterdag komt een vriend helpen kabels trekken. Om die reden zou ik graag weten of ik nog een tweede, lange kabel bij moet bestellen die onder de kruipruimte getrokken moet. De kabels die niet onder de vloer lopen die leggen we later wel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
Een WP van 8kW zal waarschijnlijk enkelfasig zijn. Die kunnen (in theorie) ~13A nodig hebben. Als je dan met 11kW (3x16 A) wil laden, zit je op ~40 A totaal. Dat kan wel door een kabel van bijvoorbeeld 6mm2 is niet zo handig af te zekeren in de meterkast. Daarom zou ik 2 kabels trekken.

Verder: je ziet dat je al gauw over de 25A gaat per fase, in theorie althans (WP verbruikt vrijwel nooit zoveel stroom, maar toch). Denk daarom alvast na over load balancing voor de autolader; een lader die automatisch terugregelt als de stroom door de hoofdzekering over de 25A drijgt te gaan. Als je nu een mantelbuis legt met een touwtje er in, heb je nog de maximale vrijheid om eventueel stuurkabels bij te leggen. Maar je kan er natuurlijk ook vooraf over nadenken en dan de mantelbuis weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:53
Zou persoonlijk alles naar de meterkast trekken.
Gaat om in het gemiddelde huishouden de 2 grootste verbuikers dus die wil je niet een kabel laten delen lijkt mij. In de meterkast moet deze namelijk ook afgezekerd worden en dat zal met een enkele kabel dan maximaal 3x16A zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
1 kabel opdelen is een oplossing voor mensen waar een tweede kabel trekken eigenlijk niet meer kan. Nu je op tijd bent zou ik gewoon 2 kabels trekken.

Wie weet komt er later nog iets bij en heb je nog een beetje ruimte op de kabels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
marcop23 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:40:
Een WP van 8kW zal waarschijnlijk enkelfasig zijn. Die kunnen (in theorie) ~13A nodig hebben. Als je dan met 11kW (3x16 A) wil laden, zit je op ~40 A totaal. Dat kan wel door een kabel van bijvoorbeeld 6mm2 is niet zo handig af te zekeren in de meterkast. Daarom zou ik 2 kabels trekken.

Verder: je ziet dat je al gauw over de 25A gaat per fase, in theorie althans (WP verbruikt vrijwel nooit zoveel stroom, maar toch). Denk daarom alvast na over load balancing voor de autolader; een lader die automatisch terugregelt als de stroom door de hoofdzekering over de 25A drijgt te gaan. Als je nu een mantelbuis legt met een touwtje er in, heb je nog de maximale vrijheid om eventueel stuurkabels bij te leggen. Maar je kan er natuurlijk ook vooraf over nadenken en dan de mantelbuis weglaten.
We gaan voor 8 kW pomp inderdaad. In de offerte is deze 3-fasen. We hebben nu ook al 7900 WP aan panelen liggen op 3-fase dus 3-fase is er al. Mantelbuis is wel een goeie. Is er nu al te zeggen wat voor extra kabels voor de autolader nodig zijn voor load balancing? Dan trek ik die meteen mee, is wel zo makkelijk. En als die mantelbuis buiten omhoog komt regent ie dan niet vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
JurienW schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:41:
Zou persoonlijk alles naar de meterkast trekken.
Gaat om in het gemiddelde huishouden de 2 grootste verbuikers dus die wil je niet een kabel laten delen lijkt mij. In de meterkast moet deze namelijk ook afgezekerd worden en dat zal met een enkele kabel dan maximaal 3x16A zijn.
Welke lengte moet ik dan nemen? Van meterkast hélémaal naar warmtepomp achterin de tuin of alleen van meterkast naar garage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Naar de autolader heb je 2x UTP nodig om zeker te zijn. Een voor loadbalancing en eentje voor netwerk.

Voor de warmtepomp zou ik vanaf meterkast in 1x door naar de warmtepomp gaan. Zonder onderbreking dus. Ook naar de WP een UTP leggen.

[ Voor 40% gewijzigd door Sethro op 27-05-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Sethro schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:46:
Naar de autolader heb je 2x UTP nodig om zeker te zijn. Een voor loadbalancing en eentje voor netwerk.
Is het nodig daar dikkere shielded kabels voor te nemen of volstaat simpele CAT6 UTP ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
Sethro schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:46:
Loadbalancer moet de P1 poort van je meter uitlezen en schakelt vervolgens daarna de lader terug in vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsgeode
JurienW schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Loadbalancer moet de P1 poort van je meter uitlezen en schakelt vervolgens daarna de lader terug in vermogen.
Betekent dat dat je inderdaad 2x UTP nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
nielsgeode schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:46:
[...]

Welke lengte moet ik dan nemen? Van meterkast hélémaal naar warmtepomp achterin de tuin of alleen van meterkast naar garage?
1 kabel van je meterkast naar je warmtepomp en eentje van de meterkast naar je laadpaal.
Als je 1 kabel naar je garage legt en daarvandaan 1 stuk naar de warmte pomp en 1 stuk naar je laadpaal dan zit je met maximaal 3x16A afgezekerd in de meterkast.
Als je dan met 11Kwh aan het laden bent en je warmtepomp schakelt in dan verwacht ik wel dat je installatieautomaat er uit klapt door overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
nielsgeode schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:54:
[...]

Kan alleen over mijn eigen situatie spreken , maar de laadpaal heeft een netwerk aansluiting en daarnaast dus nog een load balancer met een netwerkaansluiting welke aansloten zit om de P1 poort van de slimmer meter.
Volgens mij heb je voor je laadpaal dus maar 1x UTP nodig.
De meeste van dit soort apparaten werken trouwen op 100Mbit, dus een simpele CAT5 kabel is al voldoende.
Nu zou ik wel gewoon CAT5e / CAT6 trekken, just in case.
Shielded is zwaar overkill, of je moet hele zware elektrische apparatuur hebben waar de kabels langs lopen.
Moet eerder rekening houden met vocht en of muizen in je kruipruimte.
Als je die allebei niet hebt kan je gewoon een standaard kabel gebruiken als zou ik hem wel even in een mantelbuisje doen omdat het in de toekomst makkelijker is om hem te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
nielsgeode schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:54:
[...]

Ja, en ik zou daarvoor gewoon UTP nemen maar dan de grondkabel variant.

Mijn laadpaal zit direct met een kabel op de P1-poort en heeft aparte kabel nodig voor netwerk.

De P1 kabel is overigens 4 aderig dus een eenvoudigere kabel zou kunnen maar in praktijk is UTP meest gangbaar en goedkoopst.

[ Voor 31% gewijzigd door Sethro op 27-05-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Sethro schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:04:
[...]

Mijn idee is om alles door één lange flexibele mantelbuis te trekken die loopt van meterkast naar laadstation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurienW
[...]

Om verwarring te voorkomen, totaal 3 UTP kabels nodig.
1 naar de laadpaal.
1 naar de warmtepomp.
1 naar de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
nielsgeode schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:05:
[...]

Mijn idee is om alles door één lange flexibele mantelbuis te trekken die loopt van meterkast naar laadstation.
Als er geen vocht bijkomt is simpele cat 5/cat 6 ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
JurienW schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:05:
[...]

Om verwarring te voorkomen, totaal 3 UTP kabels nodig.
2 naar de laadpaal, een daarvan naar de slimme meter de ander naar je netwerk
1 naar de warmtepomp.
Zo klopt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
nielsgeode schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:05:
[...]

Mag geen electriciteitskabel en netwerkkabel door 1 buis trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
Kabel tussen je p1 poort en je loadbalancer mag maximaal een paar meter zijn.
Waarom moeten er volgens jou 2 kabels naar de laadpaal ?
De loadbalancer is (tenminste bij mij) een los apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Sethro schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:06:
[...]

Als er geen vocht bijkomt is simpele cat 5/cat 6 ook voldoende.
Geen vocht :D In de kruipruimte staat 11 maanden per jaar 10 cm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
JurienW schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:07:
[...]

Mag geen electriciteitskabel en netwerkkabel door 1 buis trekken.
Waarom eigenlijk niet? Ook niet als je shielded kabel pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
nielsgeode schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:23:
[...]

Waarom eigenlijk niet? Ook niet als je shielded kabel pakt?
Kans op overspraak / warmte ontwikkeling en dus kortsluiting etc, wat als je afgeschermde stroomkabels en netwerkkabels gebruik wel mee zal vallen.
Exacte regels zijn vast andere mensen die daar wat over kunnen zeggen.
Als basis regel hou ik altijd maar aan dat stroom niet met iets anders in een buis mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
JurienW schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:33:
[...]

Kans op overspraak / warmte ontwikkeling en dus kortsluiting etc, wat als je afgeschermde stroomkabels en netwerkkabels gebruik wel mee zal vallen.
Exacte regels zijn vast andere mensen die daar wat over kunnen zeggen.
Als basis regel hou ik altijd maar aan dat stroom niet met iets anders in een buis mag :)
Mag je dan wel twee 5x4 kabels in één dikke buis voegen of is het slim / nodig om daar twee kabelbuizen voor te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mag niet is ook wel wat stellig, het wordt vaak afgeraden, maar om een compleet 2e mantelbuis te trekken voor 1 datakabel is ook flauwe kul. We hebben het hier over een meter of 10 of iets van die orde? Warmte en overspraak gaan echt geen issue zijn. Wel opletten dat je YMVK pakt en geen XMVK als je meerdere voedingskabels bundelt.

De benodigde datakabel voor de warmtepomp had je ook meegerekend zag ik al hè?

Edit, had de 2 kabeltypes verkeerd om staan.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 28-05-2024 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
JurienW schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Kabel tussen je p1 poort en je loadbalancer mag maximaal een paar meter zijn.
Waarom moeten er volgens jou 2 kabels naar de laadpaal ?
De loadbalancer is (tenminste bij mij) een los apparaatje.
Omdat er dus ook veel laadpalen zijn die geen los apparaatje hebben maar gewoon een kabeltje tussen de laadpaal en de P1 verwachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcop23
_ferry_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 06:55:
Mag niet is ook wel wat stellig, het wordt vaak afgeraden, maar om een compleet 2e mantelbuis te trekken voor 1 datakabel is ook flauwe kul. We hebben het hier over een meter of 10 of iets van die orde? Warmte en overspraak gaan echt geen issue zijn. Wel opletten dat je XMVK pakt en geen YMVK als je meerdere voedingskabels bundelt.

De benodigde datakabel voor de warmtepomp had je ook meegerekend zag ik al hè?
Precies andersom toch? YmvK mag in bundels, Xmvk niet.

Als je losse installatiedraden in een buis hebt, mag daar nooit laagspanning bij. Maar volgens mij mag je YmvK-kabel als draden in een buis zien, vanwege de dikke mantel, en mag daarom wél met netwerk in een mantelbuis of kabelgoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
Sethro schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:12:
[...]

Omdat er dus ook veel laadpalen zijn die geen los apparaatje hebben maar gewoon een kabeltje tussen de laadpaal en de P1 verwachten.
Een P1 kabel mag toch niet langer zijn dan 3 meter ?
Zal vast werken als je paar meter meer hebt, maar door kruipruimtes , onder opritten door etc, dan is 20 meter niks. Hoe doen ze dat dan ? Puur interesse hoor, niet dat ik je niet geloof, weet alleen hoe ik het hier thuis geregeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hoeveel kabels mag je eigenlijk aan de P1 poort hangen? Er hangt nu een BeeClear en een Tibber Pulse aan al. Is een derde (en in de toekomst vierde) apparaat geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
JurienW schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:33:
[...]

Een P1 kabel mag toch niet langer zijn dan 3 meter ?
Zal vast werken als je paar meter meer hebt, maar door kruipruimtes , onder opritten door etc, dan is 20 meter niks. Hoe doen ze dat dan ? Puur interesse hoor, niet dat ik je niet geloof, weet alleen hoe ik het hier thuis geregeld heb.
P1 kan makkelijk nog over een meter of 20.

En er zijn ook laadpalen die werken met ct klemmen die je verlengt met utp, of modbus die over utp kan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Makrolon schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:51:
[...]

P1 kan makkelijk nog over een meter of 20.

En er zijn ook laadpalen die werken met ct klemmen die je verlengt met utp, of modbus die over utp kan.
Ik kan dus een UTP grondkabel gebruiken als P1 kabel? Als ik nu naast de stroomkabel een UTP kabel trek weet ik zeker dat ik die bij elk type laadstation als P1 kabel kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De binnenunit van mijn warmtepomp (mitsu ecodan) wordt gevoed vanuit mijn buitenunit. Ik heb dus een 3-fase kabel lopen van de zekering naar de buitenunit (door de tuin) en een 1-fase kabel terug naar de binnenunit. Ik heb ook nog een extra (utp)-kabel meegetrokken om het vermogen van de buitenunit vanuit huis te kunnen schakelen (het zogenaamde vermogenskabeltje).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:39
nielsgeode schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:46:
Hoeveel kabels mag je eigenlijk aan de P1 poort hangen? Er hangt nu een BeeClear en een Tibber Pulse aan al. Is een derde (en in de toekomst vierde) apparaat geen probleem?
Er bestaan actieve P1 splitters met meer dan 2 poorten. Heb er hier thuis één met 4 poorten in gebruik.
Werkt zonder problemen hier, Met een DSMR 5 meter zelfs zonder extra voeding mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:23
Ik zou altijd een extra UTP kabel trekken. Je weet nooit waarom je deze misschien in de toekomst nodig zou kunnen hebben.
Bijvoorbeeld wifi, defecte UTP kabel of voor een camera. Je bent nu toch bezig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
nielsgeode schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Ik kan dus een UTP grondkabel gebruiken als P1 kabel? Als ik nu naast de stroomkabel een UTP kabel trek weet ik zeker dat ik die bij elk type laadstation als P1 kabel kan gebruiken?
Ja, 2 utp kabels en voedingskabel naar je laadpaal, zit je altijd goed.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
JurienW schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:07:
[...]Mag geen electriciteitskabel en netwerkkabel door 1 buis trekken.
Toch wel. Zolang de isolatie van alle kabels een hogere spanning aankan dan wat op de kabels zit is het geen probleem. Doorgaans is ethernet kabelisolatie 500V, dus mag daar "alles" bij.
Gezien ethernet ook galvanisch gescheiden is, en je geen heftig wisselende piekstromen door je kabels zal zien, is er eigenlijk weinig reden om ze persé apart te houden.

Flexibele mantelbuis zou ik wel vermijden als je er niet bij kan, want je trekt er niet gemakkelijk wat bij, het is niet stevig en vaak niet waterdicht.
Ideaal is een PVC (regen)pijp, met bochten van 45°. Daar duw je zo een kabeltje extra door (mooi glad vanbinnen); je zal er met de schop geen deuk in krijgen, het is netjes waterdicht.

En om geen water in de buis te krijgen, kan je het uiteinde buiten met 2 90° bochten naar beneden laten wijzen (voor kabeltrekken kunnen die bochten er af), dan komt er niets in. Je wil wel vermijden dat je tocht binnenkrijgt door de buis, dus wel afdichten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:00
Als je stroom en data langs elkaar legt, dan is het grootste probleem/risico dat de stroom kabel kan storen op de data kabel.
Hoe dichter de kabels tegen elkaar liggen hoe groter de kans.
Hoe langer de kabels parallel lopen, hoe groter de kans.
Hoe groter de stroom in de kabel, hoe groter de kans.

Hoe groot de kans precies is weet ik niet, maar ik zou in dit geval zeker afgeschermde UTP kabel nemen ipv gewoon UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
locke960 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:40:
Als je stroom en data langs elkaar legt, dan is het grootste probleem/risico dat de stroom kabel kan storen op de data kabel.

Hoe groot de kans precies is weet ik niet, maar ik zou in dit geval zeker afgeschermde UTP kabel nemen ipv gewoon UTP.
UTP-aders zijn om elkaar heen gedraaid (daarom 'twisted pair') en daarmee ongevoelig voor (uniforme) magnetische velden. Nu zijn autoladers en zonnepanelen natuurlijk wel flinke schakelende voedingen, maar toch.

Ik zou primair waterdichte / grondkabel gebruiken. Ik zou de strijd tegen het water niet aan gaan, maar gewoon accepteren dat er water in de mantelbuis komt :+ Als je dan ook nog afgeschermde grondkabel kan vinden, dan is dat leuk voor de gemoedsrust, maar ik denk niet dat het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
locke960 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:40:

Afgeschermd is, indien niet correct uitgevoerd, slechter dan niet afgeschermd.
Ethernet over twisted pair is zeer resistent tegen de laagfrequente electromagnetische velden van electriciteitsbekabeling, daar ga je niets van merken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:00
marcop23 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:50:
[...]

UTP-aders zijn om elkaar heen gedraaid (daarom 'twisted pair') en daarmee ongevoelig voor (uniforme) magnetische velden.
Dat is de theorie. De praktijk, waarin niets perfect is, kan nog wel eens weerbarstiger zijn :)

Merk je normaal gesproken nooit, maar in deze situatie met de kabels extreem dicht op elkaar en forse stromen in een lange buis... Ik zou het er gewoon niet op aan laten komen en afgeschermde UTP gebruiken.

zie ook: https://www.utp-kabel.nl/...s-langs-stroomkabels.html

[ Voor 7% gewijzigd door locke960 op 28-05-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
nielsgeode schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:32:
Volgend jaar willen we een warmtepomp. Omdat ik nu alvast voor een UTP kabel onder de vloer moet zijn wil ik vast 3-fase kabel(s) trekken voor eventuele autolader en warmtepomp. Ik trek alleen de kabels en sluit ze nergens op aan, dat laat ik een electricien doen.

Onze garage heeft geen fundering, maar direct zand met daarop stoeptegels. Mijn idee is een rijtje tegels eruit te wippen en dan onder de tegel naar de kruipruimte te boren zodat je de kabel kan trekken en onzichtbaar onder de tegels naar buiten onder de oprit kan laten lopen. Daar kan ie dan omhoog komen naar de toekomstige autolader. Ik gebruik een grondkabel. Is het slim / nodig deze nog in een kabelbuis te doen of is dit overdreven?

Volgend jaar komt onze 8 kW warmtepomp die ook een stroomaansluiting nodig gaat hebben. Deze komt achterin de tuin waarbij de kabels en leidingen onder de grond en onder het terras doorlopen tot onder de tegels in de garage. Daar komen ze dan omhoog. Wat is slim: een tweede automatenkast maken in de garage en dan één kabel naar de meterkast te laten lopen? Je kan dan zowel autolader als warmtepomp op die kabel aan laten sluiten. Of is het toch beter om echt twee kabels naar de meterkast te trekken omdat warmtepomp én autolader wel veel is voor één 3-fasekabel van 4mm2? En kan die kabel dan uit één stuk bestaan: dus helemaal vanaf warmtepomp zonder onderbrekingen naar meterkast, of is het slim alsnog een automaat in de garage (bij het buffervat) op te hangen? :)

Komende zaterdag komt een vriend helpen kabels trekken. Om die reden zou ik graag weten of ik nog een tweede, lange kabel bij moet bestellen die onder de kruipruimte getrokken moet. De kabels die niet onder de vloer lopen die leggen we later wel.
Leg de kabel in een riool PVC of HDPE buis (laatste nog beter kan op lengte worden gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Toevoeging: het idee van de warmtepompinstallateur is om een 5x4 van meterkast naar garage trekken. Vervolgens in de garage een verdeelkast te hangen en dan van garage naar warmtepomp 2 kabels van 5x2,5 te trekken: één voor warmtepomp (8 kW) en één voor backupheater (3 kW). Klinkt voor mij als wat dun: waarom niet gewoon 2 kabels van 5x4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsgeode
koningen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Leg de kabel in een riool PVC of HDPE buis (laatste nog beter kan op lengte worden gekocht)
Ik neem aan dat je een flexibele buis bedoelt die je op rol of op lengte koopt en dan afzaagt op de juiste lengte na het leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
locke960 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:15:
[...]

Dat is de theorie. De praktijk, waarin niets perfect is, kan nog wel eens weerbarstiger zijn :)

Merk je normaal gesproken nooit, maar in deze situatie met de kabels extreem dicht op elkaar en forse stromen in een lange buis... Ik zou het er gewoon niet op aan laten komen en afgeschermde UTP gebruiken.

zie ook: https://www.utp-kabel.nl/...s-langs-stroomkabels.html
Ik heb nu deze kabel bedacht om van woonkamer door het water onder de vloer in de kruipruimte naar de meterkast te trekken. Bedoel je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
nielsgeode schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:42:
Toevoeging: het idee van de warmtepompinstallateur is om een 5x4 van meterkast naar garage trekken. Vervolgens in de garage een verdeelkast te hangen en dan van garage naar warmtepomp 2 kabels van 5x2,5 te trekken: één voor warmtepomp (8 kW) en één voor backupheater (3 kW). Klinkt voor mij als wat dun: waarom niet gewoon 2 kabels van 5x4?
Je kan 11KW over 25 meter laten lopen met 5x2.5 mm2
Dat is echt de max. (Let opde lengtte!)
met 4 mm2 kan je heel wat meer.

Warmtepomp van 8KW is maar 2KW verbruik PLUS de 3KW is slechts 5KW, kan makkelijk over 25 meter.
Wil je langer dan worden de verliezen en daarmee de weerstand groter...dan is 4mm2 beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
koningen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:38:
[...]

Je kan 11KW over 25 meter laten lopen met 5x2.5 mm2
Dat is echt de max. (Let opde lengtte!)
met 4 mm2 kan je heel wat meer.

Warmtepomp van 8KW is maar 2KW verbruik PLUS de 3KW is slechts 5KW, kan makkelijk over 25 meter.
Wil je langer dan worden de verliezen en daarmee de weerstand groter...dan is 4mm2 beter
ook maar 2 kW als het buiten -10C is? Dan is de COP veel lager natuurlijk. En gebruiken ze tijdens het opstarten niet kortstondig veel meer energie? Ik weet dat die laatste ook bij mechanische harddisk's het geval is en dat je daarom op moet passen met verloopjes en teveel SATA disks aan één PSU poort hangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nog even van BK naar DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
nielsgeode schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:50:
[...]

ook maar 2 kW als het buiten -10C is? Dan is de COP veel lager natuurlijk. En gebruiken ze tijdens het opstarten niet kortstondig veel meer energie? Ik weet dat die laatste ook bij mechanische harddisk's het geval is en dat je daarom op moet passen met verloopjes en teveel SATA disks aan één PSU poort hangen....
Als het buiten koud is veranderd de COP, maar het opgenomen vermogen zal niet toenemen.
De warmte opbrengst zal dalen.

Tijdens opstarten gebruiken ze vaak een piekstroom, dus een B karakterestiek (slak) zekering kan hier van toepassing zijn.
Zeker vanaf 8KW installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-10 21:49
koningen schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:10:
[...]

Tijdens opstarten gebruiken ze vaak een piekstroom, dus een B karakterestiek (slak) zekering kan hier van toepassing zijn.
Zeker vanaf 8KW installatie.
Niet heel erg thuis in warmtepompen (daarom lees ik hier ook mee) maar zijn ze tegenwoordig niet zowat allemaal inverter gestuurd?
Die piekstroom is met name bij direct on-line systemen (6-8x Inom) het probleem of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

nielsgeode schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:50:
[...]

Als de COP lager is, gaat niet het maximale electrische verbruik omhoog maar de geleverde warmte omlaag ;)
Elke WP heeft een maximaal electrisch vermogen in de specsheet staan. Bij mijn 5,5Kw WP is dat bijvoorbeeld 1,4kw voor de warmtepomp + instelbaar vermogen voor het backup element in een aparte groep (2, 4 of 6 kw). Maar dat is voor elke pomp op te zoeken.

Aanloopstroom hoef je bij een moderne WP ook niet zo'n zorgen over te maken. Bij mijn WP was nog een C-karakteristiek zekering aanbevolen wegens oude denkbeelden maar doet het prima achter een normale B.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 01-06-2024 22:43 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
MzKzM73 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:13:
[...]

Niet heel erg thuis in warmtepompen (daarom lees ik hier ook mee) maar zijn ze tegenwoordig niet zowat allemaal inverter gestuurd?
Die piekstroom is met name bij direct on-line systemen (6-8x Inom) het probleem of zie ik iets over het hoofd?
Klopt.
Maar weet niet of ze allemaal langzaam aanlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:43
nielsgeode schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:42:
Dat vind ik slecht advies van de warmtepomp installateur. Waar komt die backup heater te staan, komt die in huis of zit die al in de buitenunit? Zit die backup heater niet al in de driefaseaansluiting van de warmtepomp zelf? Of is dit een extra 4e fase? Waarom is die backup heater éénfase en niet gewoon driefase?

Ik zou twee YMvk-AS kabels nemen met vier aders, de mantel fungeert als aarde. Voor de warmtepomp, mits de kabel korter dan 25 m is, kun je toe met 4 x 2,5 mm2, voor je EV zou ik 4 x 4 mm2 nemen, mits korter dan 25 m. Gewoon allebei individueel naar de hoofdkast in huis brengen en geen onderverdeler in de garage. Een onderverdeler kost namelijk ook geld en dat geld kun je voor mijn gevoel beter in de kabels investeren. Nu je toch de kans hebt om alle kabels in te graven is het echt een no-brainer om beide een eigen kabel te geven.

Wat betreft netwerk zou ik vanuit de meterkast meteen zes UTP of FTP kabels trekken. Twee direct naar de EV, eentje netwerk en eentje voor sensing. Vier kabels naar een grote lasdoos met daarin vier keystones, of een klein patch paneeltje in een spatwaterdicht behuizing. Twee keystones voor twee kabels naar de warmtepomp, patch één van die twee door met een korte patchkabel. Zo houd je twee of drie netwerkaansluitingen over voor bijvoorbeeld een wireless access point en/of een camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:43
koningen schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:06:
[...]

Klopt.
Maar weet niet of ze allemaal langzaam aanlopen
Ze zullen wel moeten omdat anders de inverter onnodig zwaar moet worden uitgevoerd waardoor deze te duur wordt of te storingsgevoelig vanwege verhoogde slijtage van de halfgeleiders.

Bij een ouderwetse aan/uit compressor was er sprake van kortstondige inschakelpiek die zomaar een factor tien van de nominale stroom kon zijn. Een inverter richt de wisselstroom gelijk naar DC en maakt daaruit weer een eigen AC draaiveld voor de compressor. De inverter heeft volledig in de hand met hoeveel energie en welk toerental er wordt gedraaid. De inschakelpieken behoren tot het verleden. Ok, misschien kortstondig een piekstroom van een factor twee maar doorgaans niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
[...]

Mijn laadpaal zit direct met een kabel op de P1-poort en heeft aparte kabel nodig voor netwerk.

De P1 kabel is overigens 4 aderig dus een eenvoudigere kabel zou kunnen maar in praktijk is UTP meest gangbaar en goedkoopst.
Inmiddels heb ik weer wat tijd gevonden om verder te gaan met dit project en ben ik naar UTP kabel aan het kijken. Het lijkt nog niet zo eenvoudig om UTP kabel te vinden die én grondkabel is (PE mantel) én massief koper is (niet CCA). Ik zie ook flexibele en massieve kern. Massieve kern lijkt vooral voor patchpanelen te zijn en flexibele kern vooral voor connectoren. Welke van die twee is het beste / wordt gebruikt voor autoladers? In de meterkast kan ik altijd een klein patchpaneeltje ophangen natuurlijk, maar ik kan ook een connector eraan maken die direct in een UTP switch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Massief kan ook op geschikte connectoren. Eigenlijk vind ik dat nog gemakkelijker persen dan flex.

Voor vaste montage kies ik altijd voor massief omdat die zowel aan een patchpaneel als aan connectoren kan. En dat gaat vast ook goed met een autolader.

Maar dat moet wel nog te vinden zijn? Ik heb zelfs net via marktplaats een rolletje Cat6A AWG23 koper massief buitenkabel opgepikt voor wat draadjes naar de schuur. Volgens mij voldoet die ook aan jouw wensen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Gewoon massieve grondkabel, afmonteren op patch paneel of iets soortgelijks.

Bijvoorbeeld https://www.utp-kabel.nl/...l-op-rol-stug-pe-fca.html

[ Voor 39% gewijzigd door Sethro op 17-06-2024 23:04 ]

Pagina: 1