Isolatie L/W Warmptepompleidingen in regenpijp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:43
Ik wil graag de 2 MLB ø32x3 en de benodigde kabels in een ø100 zinken regenpijp van 2,5 m wegstoppen. Ik ga het gebruiken voor 6 kW monoblock voor VVW T_aanvoer = 35 graden en SWW-vat en koelen met fancoil. De buizen en kabels wil ik inpakken in 2 lagen zelfklevend Armaflex van 9 mm. Onderstaand een plaatje van hoe dit zou moeten passen in de regenpijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSYIiX1GxvXjR6fAejHakWpll58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jfay8SS5KuC1dKhWTja4kA4Z.png?f=fotoalbum_large

Aan de onder- en bovenkant zal ik de regenpijp goed dicht stoppen met isolatie, zodat er geen luchtstroom door de pijp ontstaat.

Wat ik mij afvraag is of dit luchtdicht moet (ivm koelen) of kan ik accepteren dat er zomers tijdens koelen vocht inkomt, wat verticaal wel wegloopt. Kan het Armaflex tegen vocht? 's Winters zal het wel weer droog zijn. Als ik het toch luchtdicht moet krijgen is dit dan denken jullie haalbaar?

En ik vraag mij af of het voldoende geisoleerd is. Obv onderstaande tabel (Bron: https://enon.nl/warmteverliezen-pijpleidingen/) zou ik zeggen dat de 2 leidingen samen ca. 1.5*27.8W/m*3m = 125 W verlies hebben bij een DT = 60 graden tijdens SWW-run in de winter. 125W/6kW = 2% verlies lijkt mij acceptabel? Doe ik dit goed zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdwIr296fH36sB6oDAFUch0lriY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DLoxm6fjsRtCYQsTWim9YCNh.jpg?f=user_large

Alle reacties

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:19

Carboy54

Duurzaamheid coach

gebruiker001 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:51:
Ik wil graag de 2 MLB ø32x3 en de benodigde kabels in een ø100 zinken regenpijp van 2,5 m wegstoppen. Ik ga het gebruiken voor 6 kW monoblock voor VVW T_aanvoer = 35 graden en SWW-vat en koelen met fancoil. De buizen en kabels wil ik inpakken in 2 lagen zelfklevend Armaflex van 9 mm. Onderstaand een plaatje van hoe dit zou moeten passen in de regenpijp.

[Afbeelding]

Aan de onder- en bovenkant zal ik de regenpijp goed dicht stoppen met isolatie, zodat er geen luchtstroom door de pijp ontstaat.

Wat ik mij afvraag is of dit luchtdicht moet (ivm koelen) of kan ik accepteren dat er zomers tijdens koelen vocht inkomt, wat verticaal wel wegloopt. Kan het Armaflex tegen vocht? 's Winters zal het wel weer droog zijn. Als ik het toch luchtdicht moet krijgen is dit dan denken jullie haalbaar?

En ik vraag mij af of het voldoende geisoleerd is. Obv onderstaande tabel (Bron: https://enon.nl/warmteverliezen-pijpleidingen/) zou ik zeggen dat de 2 leidingen samen ca. 1.5*27.8W/m*3m = 125 W verlies hebben bij een DT = 60 graden tijdens SWW-run in de winter. 125W/6kW = 2% verlies lijkt mij acceptabel? Doe ik dit goed zo?
[Afbeelding]
Watts heeft grondleiding van 12 cm diameter totaal met 2x 32 mm. Zijn er wellicht grotere diameter zinken pijpen. Afbeelding is overigens 16 cm. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jnBzpSa3YLD3q5Se8gp6Hh3ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• gebruiker001
Carboy54 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:09:
[...]

Watts heeft grondleiding van 12 cm diameter totaal met 2x 32 mm. Zijn er wellicht grotere diameter zinken pijpen. Afbeelding is overigens 16 cm. [Afbeelding]
Regenpijp gaat tot ø100 mm.

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 13:44

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:41
Gaat denk ik niet passen allemaal. Wordt onmeunig gedoe.
Je hebt ook rechthoekige zinken goot.
Zeker de overgang naar dak.

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 27-05-2024 23:03 ]

• gebruiker001
Technician- schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:03:
Gaat denk ik niet passen allemaal. Wordt onmeunig gedoe.
Je hebt ook rechthoekige zinken goot.
Zeker de overgang naar dak.
Het zal wel wat moeite kosten om er doorheen te krijgen maar het Armaflex laat zich wel een beetje vormen en ik kan trekken aan de MLB dus heb wel goede hoop dat het lukt. Het is maar 2 m en de regenpijp bevestig ik pas daarna aan de gevel.

Maar voornaamste waar ik aan twijfel is de isolatie en het dampdichte. Hoe denk je daar over?

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Ik zou me geen zorgen maken over het dampdicht verhaal. Schimmel zal wel meevallen als je het afwerkt met wat tape. Ik zou het pakketje goed "aftapen" en dan pas in de buis proberen te krijgen. Die Armaflex "pakt" goed op de binnenzijde van je buis en dan kan je niet meer schuiven.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Technician-
gebruiker001 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:17:
[...]

Het zal wel wat moeite kosten om er doorheen te krijgen maar het Armaflex laat zich wel een beetje vormen en ik kan trekken aan de MLB dus heb wel goede hoop dat het lukt. Het is maar 2 m en de regenpijp bevestig ik pas daarna aan de gevel.

Maar voornaamste waar ik aan twijfel is de isolatie en het dampdichte. Hoe denk je daar over?
Dat gaat niet, zie nu pas dat je de armaflex vlakke plaat wil gebruiken. Dat wordt imo helemaal niks.
Gewoon isolatie 13mm om de buizen heen doen.

• gebruiker001
Technician- schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:07:
[...]

Dat gaat niet, zie nu pas dat je de armaflex vlakke plaat wil gebruiken. Dat wordt imo helemaal niks.
Gewoon isolatie 13mm om de buizen heen doen.
Bedoel je buisisolatie ipv vlakke plaat?
Ik heb rondom minimaal 18 mm beschikbaar dus daarom dacht ik aan 2x9 mm vlakke plaat eromheen. Waarom gaat dit niet? Ik heb het spul nog nooit in handen gehad dus geen idee hoe stug het is. Met ronde buisisolatie moet ik maar net een diameter vinden die goed past en een dikte heeft van ca. 18 mm. Ken je toevallig iets dat dan past?

• Technician-
gebruiker001 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:20:
[...]

Bedoel je buisisolatie ipv vlakke plaat?
Ik heb rondom minimaal 18 mm beschikbaar dus daarom dacht ik aan 2x9 mm vlakke plaat eromheen. Waarom gaat dit niet? Ik heb het spul nog nooit in handen gehad dus geen idee hoe stug het is. Met ronde buisisolatie moet ik maar net een diameter vinden die goed past en een dikte heeft van ca. 18 mm. Ken je toevallig iets dat dan past?
Je hebt armaflex in 13mm en 19mm (en nog dikkere) isolatie dikte.
Zou dan armaflex 32/13 pakken. Die om de buis en dan met de kabels een pakket maken en de buis eromheen schuiven.
Imo werkt het niet om theoretisch op de mm te gaan rekenen het moet altijd ruim passen, maar daar kom je wel achter :P

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

Armaflex AF is erg soepel, maar ook kwetsbaar; als je een beetje trekt aan isolatie die ergens klem zit is het ook zo stuk. Ook als je er b.v. tape tegenaan plakt en weer los wilt halen kun je dit wel vergeten want je trekt dan materiaal mee. Verder uitstekend qua isolatie.

Zelf heb ik 19 mm dikte Armaflex plaat gebruikt (de NIET zelfklevende) en die dan om de buizen heen gevouwen. En dat weer met PVC tape omzwachteld. Dan is het als isolatie prima te doen en het voordeel is dat je bredere stukken (b.v. knelfittingen onderweg) gewoon ook mooi mee kunt nemen.

Of je alles (2 x 32 mlb + 5 aderig vmvk en 2 utp kabels) in die 10 cm buis weet te krijgen vraag ik me heel sterk af. Ik zou dan eerst even een stukje testen of je het geheel een beetje rond kunt krijgen (inclusief met pvc tapen er omheen). Maar dat wordt vast erg proppen.

Daarnaast heb je, in je tekening, de MLB aanvoer en retour pijpen geïsoleerd tegen elkaar aan zitten; hoewel maar 2 mtr lijkt met dat toch een beetje raar en IMO eigenlijk een slecht idee.

Om je even indruk te geven hoe dat gaat met buizen maken met plaatmateriaal hierbij wat foto's. Ze staan niet in goede volgorde dus even met fase's aangeduid :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lsAgHzIv9SB3hVxBPO2-dMTz_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LIx2Ett6y2hvAMzvUAgk3k9T.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• gebruiker001
dof schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:25:
Armaflex AF is erg soepel, maar ook kwetsbaar; als je een beetje trekt aan isolatie die ergens klem zit is het ook zo stuk. Ook als je er b.v. tape tegenaan plakt en weer los wilt halen kun je dit wel vergeten want je trekt dan materiaal mee. Verder uitstekend qua isolatie.

Zelf heb ik 19 mm dikte Armaflex plaat gebruikt (de NIET zelfklevende) en die dan om de buizen heen gevouwen. En dat weer met PVC tape omzwachteld. Dan is het als isolatie prima te doen en het voordeel is dat je bredere stukken (b.v. knelfittingen onderweg) gewoon ook mooi mee kunt nemen.

Of je alles (2 x 32 mlb + 5 aderig vmvk en 2 utp kabels) in die 10 cm buis weet te krijgen vraag ik me heel sterk af. Ik zou dan eerst even een stukje testen of je het geheel een beetje rond kunt krijgen (inclusief met pvc tapen er omheen). Maar dat wordt vast erg proppen.

Daarnaast heb je, in je tekening, de MLB aanvoer en retour pijpen geïsoleerd tegen elkaar aan zitten; hoewel maar 2 mtr lijkt met dat toch een beetje raar en IMO eigenlijk een slecht idee.

Om je even indruk te geven hoe dat gaat met buizen maken met plaatmateriaal hierbij wat foto's. Ze staan niet in goede volgorde dus even met fase's aangeduid :)

[Afbeelding]
Thnx, dat geeft een goede indruk.
Ik heb MLB op tekening strak tegen elkaar liggen. Misschien lijkt het alsof er isolatie om de afzonderlijke buizen zit maar dat is de 3 mm wanddikte.

Jij hebt dus gekozen voor 19 mm Armaflex. Dat is voldoende? In mijn geval moet er ook wel 60 graden voor SWW doorheen.

Heb je bewust voor niet zelfklevende gekozen? Ik zit te denken aan de zelfklevend van 19 mm. Dan wordt op het dikste punt het pakket 102 mm. Dan hoop ik dat als ik de tape er een beetje strak omheen doe dat ik het wel in de ø100 regenpijp ga krijgen. Is het armaflex met tap strak eromheen wel goed indrukbaar?
Kansloos denk je of moet ik gewoon maar een stukje gaan proberen?

Alternatief is Rockwool 810 met binnen-/buitendiameter 46/96. De binnendiameter moet dan wel 8 mm ingedrukt worden, maar dat zou bij glaswol wel moeten lukken denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Lf_bgmtCTh-PFEO383cldl0kIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NP7LLlKeLPosKjKUja0RRCVj.png?f=fotoalbum_large

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

gebruiker001 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:12:
[...]

Thnx, dat geeft een goede indruk.
Ik heb MLB op tekening strak tegen elkaar liggen. Misschien lijkt het alsof er isolatie om de afzonderlijke buizen zit maar dat is de 3 mm wanddikte.

Jij hebt dus gekozen voor 19 mm Armaflex. Dat is voldoende? In mijn geval moet er ook wel 60 graden voor SWW doorheen.
In mijn geval is Ta max 40C (zeg bij -10C buiten :) ) want ik heb een aparte WPB.

Natuurlijk is meer isolatie beter, maar dit plaatmateriaal was goed verkrijgbaar en niet te duur (Armaflex buizen zijn erg duur). En paste in mijn opzet. Een tweede laag eromheen maakt de leiding wel erg dik ('t is nu al ~7 cm diameter).
Heb je bewust voor niet zelfklevende gekozen? Ik zit te denken aan de zelfklevend van 19 mm. Dan wordt op het dikste punt het pakket 102 mm. Dan hoop ik dat als ik de tape er een beetje strak omheen doe dat ik het wel in de ø100 regenpijp ga krijgen. Is het armaflex met tap strak eromheen wel goed indrukbaar?
Kleefbare geeft een hoop troep als het er nog eens af moet (je trekt dan alle isolatie stuk tot de lijmlaag) omdat je b.v. de isolatie wilt vernieuwen o.i.d. En helpt verder niet bij het plaatsen en dichtlijmen van de naad.

Armaflex is wel in te drukken, dat is geen probleem. Maar de PVC tape natuurlijk niet als die om de buis heen zit.
Kansloos denk je of moet ik gewoon maar een stukje gaan proberen?
Het lijkt me erg lastig maar je kunt het proberen. Als je een test stukje Armaflex wilt hebben kan ik je wel wat opsturen, dan moet je me even een PM sturen.
Alternatief is Rockwool 810 met binnen-/buitendiameter 46/96. De binnendiameter moet dan wel 8 mm ingedrukt worden, maar dat zou bij glaswol wel moeten lukken denk ik.
[Afbeelding]
Geen ervaring met Rockwool 810, maar lijkt me een heel andere toepassing te hebben en steenwol zal ook niet zo goed isoleren dunkt me.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• gebruiker001
Ik heb inmiddels een lap Armaflex zelfklevend van 6 mm. Binnenkort eens proberen of ik 3 lagen om de leidingen kan wikkelen en of ik het dan met groene zeep erbij in de regenpijp geschoven krijg.

• gebruiker001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s4ICR-pI5-60eOayROxmELl8Jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YNa6p0nlsOMexk4vbm1YLnb.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben nog niet helemaal klaar, maar het gaat wel lukken om 2 MLB + 2 cat6 s/ftp + signaalkabel omwikkeld met 3 lagen Armaflex 6 mm in een 100 mm regenpijp van 2 m lengte te krijgen.

• gebruiker001
Het is gelukt. Het geheel in de regenpijp krijgen ging best goed. Ik heb er 3 tot 4 lagen 6 mm Armaflex omheen gerold. Het pakket onder het dak door naar binnen krijgen en daarna afbuigen en stukje voor stukje naar binnen trekken/duwen was lastiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bql2NlmcZujGV7IoQPddRu7QBZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpO5Q0oCZFr6jTvserVEz68W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfyJk0ZhZfEQlA-iGaGRQ2oOQas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3M0K4WXxGPCMawd8YP0w2jC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDynKLNJMhilEdS4-4vou2BhNkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iesLlBv7vgNomwIGikjlalTt.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1