• walinsky
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 13:15
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKuQibD5OCAWMGl6GVV9ihxPT0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9QeFONVoUUYoOw7YgzoI2mg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMzI3A1UjHPYkQm0E4P6NWSAxg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TG6W68aney4zNcgDvi0YcZQ5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqMZKjxnzybgD7bNrJOjYOf3zDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nEZsILMiT40y3dE8vUjqhnFZ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDNaAFZvI0RBUDVWmlXCld7WZuc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nshFl8Ppexb2srjF7Y2Ebdrc.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ik leg het dak ONO / WZW vol. Aan beide zijden 9 panelen met Trinasolar panelen (425Wp). Dus in totaal 18 panelen.
Jaarverbruik
Jaarverbruik ligt nu op 6200kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A
Budget en doel
Ik heb nu een 1 fase meterkast met een ferrarismeter. Op termijn (1 januari 2027) zie ik het er wel van komen dat de netbeheerder geen ferrarismeters meer accepteert icm. zonnepanelen. Dat zou voor mij ook het moment zijn om naar 3 fasen over te stappen. Die investering schuif ik nu liever voor me uit.
Tegen die tijd zou het ook wel eens opportuun kunnen zijn/worden om een thuisaccu te installeren.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ben nu zelf de panelen aan het leggen. Graven van (3-fase) grondkabels naar de garage doe ik ook zelf. De extra groep laat ik door een electricien installeren.

Mij is bovenstaande SMA converter aangeraden. Als ik aan een thuisbatterij begin, gaat die converter dc/ac/dc verliezen opleveren; en wil je die eigenlijk niet in je installatie hebben. De omvormer kost zo'n 1000 euro, en het zou zonde zijn om die in 2.5 jaar af te schrijven.
Ik ben erg gecharmeerd van de systemen van Victron. En ik ben dan ook benieuwd of ik daar direct mee kan beginnen, zonder direct full-blown te hoeven gaan.
Vragen
Ok. Dan zijn we nu op het punt aanbeland waar ik extreem goed in ben: onnozel kijken.
  • met 18 panelen x 425Wp ga ik redelijk wat stroom door 1 fase jagen. Kan ik dat met 32A afzekeren (als in: kan je straffeloos een 32A automaat in je meterkast laten zetten)? Of moet ik sowieso naar 3 fasen?
  • Kan ik bijvoorbeeld beginnen met 2x (of 3x?) Multiplus-II parallel? En later, als ik groot ben, deze allemaal een eigen fase geven?
  • Kan ik dan eventueel 'teveel' opgewekt vermogen gewoon niet door de Multiplus naar de meterkast laten gaan?
  • Ik neem aan dat er dan een MPPT tussen moet. Kan ik die aansluiten zonder dat er een batterij aan het systeem zit?
  • Zijn er dingen die ik vergeet? Of moet ik dit helemaal vergeten en gewoon die SMA converter gebruiken?

[ Voor 0% gewijzigd door walinsky op 27-05-2024 21:43 . Reden: windrichting ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
De regels voor het plaatsen van een automaat zijn als volgt:
Strikt genomen moet je selectief blijven, dus hoofdzekering delen door 1,6 = 21A, dus 20A afzekeren.

Echter stelt de Scope 12 dat je max 80% van de gelijkblijvende afzekering mag belasten, dus bij een 35A hoofdzekering mag je een 32 of 35A afzekering plaatsen als de omvormer niet meer dan resp. 25 of 28A doet. De SB 5.0 doet 22A, dus in beide gevallen kan het.

Even voor je beeldvorming, je kan altijd een thuisbatterij plaatsen, de dc-ac-dc-ac omzetting is altijd wat verlies, maar heel erg spannend is dit niet. De Sessy thuisbatterij zorgt voor een enorme flexibiliteit en maakt gebruik van slimme software om de gewonnen stroom op de juiste manier in te kunnen zetten.

Om daarvoor nu een heel bijzonder Victron systeem aan te schaffen wat in mijn ogen echt minder interessant is dan een SMA omvormer, en tegen gerede kosten, ik zou het simpel houden en niet doen.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:37
op 1x35 mag je maximaal 5.750 Watt terug leveren.

Je kunt altijd je omvormer knijpen naar 5.750 Watt als je nu geen 3fase wil. Dan top je in de zomer wat af.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:37
Over de Victron. De regel is eigenlijk dat je dat of zelf uit moet kunnen zoeken of als dat niet lukt je het iemand moet laten doen.

• walinsky
Ok. Dank je voor jullie advies.
Dat betekent dus dat ik nu niet kan voorsorteren op toekomstige 3-fasen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met een 5kW enkelfase omvormer sorteer je negatief voor op een overgang naar 3-fase.

Je mag even nadenken over die 25A hoofdzekering die je dan krijgt, en je voorgestelde 32A groepzekering.

En dan heb je nog netcongestie vs kabellengte/weerstand vs netimpedantie... Iets waar 3-fase meestal een voordeel op biedt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• walinsky
Dat was ook precies de reden voor mijn openingspost.
Is er een manier om nu op 1-fase een installatie te bouwen die ik, zonder dat zometeen mijn 1-fase omvormer nutteloos is, in de toekomst 'mee kan nemen' naar 3 fasen?
Pagina: 1