Draagvermogen balk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdl81
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 06-06-2024
Mijn vraag
Ik moet een frame maken van van minimaal 160cm lang. Hoogte en breedte zijn 90x60, maar niet relevant voor de vraag.

Het frame wordt 162 cm lang (tussen de staanders); de overspanning. Deze overspanning moet tussen de 200 en 300 kilo kunnen dragen.

Wat moet het formaat van de balk zijn om tot een gedegen constructie te komen? Zelf dacht ik dat 38x89 mm zou moeten voldoen (onderbuik gevoel). Maar wil het graag zeker weten.

De kast moet een Paludarium kunnen dragen (statische belasting). Het zou sonde zijn dat het frame gaat doorbuigen, waardoor het glas kan barsten.

Update.
Ik ben blijkbaar onvolledig geweest 😞.

Het frame wat ik wil maken zal het gewicht van het paludarium evenredig dragen. Paludarium is van glas, dus doorbuigen van glas is een no-go. Paludarium zal ergens tussen de 200 en 400 kg gaan wegen.

Het frame moet 162 cm vrij overspannen. Er is geen ruimte voor staanders in de 162. Er komen staanders direct naast het paludarium .

Op deze staanders zal de balk rusten. De balk zal ook geschroefd worden aan de staander.

Zijkanten en bovenkant worden beplaat. Zijkant met 18mm mdf en top met 36mm mdf.

Top zal door minimaal 2 balken (voor en achter) gedragen worden. Deze zullen ongeveer 60 uit elkaar liggen h-o-h. Een derde ertussen plaatsen is een optie.

Volstaan 3 balkjes (vuren) van 38x89 om het gewicht van 400 kg te overspannen over 162 cm? Of wat is daar minimaal voor nodig.

Ik wil niet naar een stalen constructie. Kast moet zo licht mogelijk blijven.

[ Voor 44% gewijzigd door dvdl81 op 28-05-2024 17:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
balkenschuif is wat je moet hebben denk ik, google het maar eens

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 27-05-2024 20:51 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:21
Tsja, eigenlijk is dit te weinig informatie.
  • Wat weegt een Paludarium?
  • Hoeveel doorbuiging is teveel doorbuiging?
  • Is de belasting evenredig verdeeld?
  • Wat voor hout?
Om maar iets te noemen.

Een snelle bierviltjes berekening zegt dat als je een enkele vurenhouten balk van 1600x89x39mm pakt, die aan beide kanten oplegt, en in het midden een puntbelasting van 200kg geeft, je ongeveer 7mm doorbuiging hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:30
CLS 38x89 is prima, je paludarium zal zijn last evenredig verspreiden over de gehele lengte. Zorg dat de dragende constructie wel geschoord word (dan wel beplaat). Rubberen/zachte filtjes onder het paludarium is wel aan te raden om eventuele afwijkingen wel op te vangen.

[ Voor 52% gewijzigd door Grutte Pier op 28-05-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12

Reptile209

- gers -

Moet de overspanning vrij blijven, of kan je ook nog een staander in het midden plaatsen? Want dan is doorbuiging natuurlijk helemaal geen issue meer.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:54

BCC

Ik zou de lokale smid een framepje laten lassen met dit soort belastingen en glas.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 16:11
Als je het gewoon gebruikt als een soort onderstel, dan kun je zoals gezegd in het midden of op meerdere plekken (om de x cm) een tussendrager zetten om de boel te stutten. Je krijgt dan een soort ladder op z'n kant.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
GoldenLeafBird schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:18:
Een snelle bierviltjes berekening zegt dat als je een enkele vurenhouten balk van 1600x89x39mm pakt, die aan beide kanten oplegt, en in het midden een puntbelasting van 200kg geeft, je ongeveer 7mm doorbuiging hebt.
Dit geldt voor 1 balk, maar ik mag veronderstellen dat er voor en achter eentje komt.
Misschien nog eentje in 't midden?

Welke stijfheid heeft de belasting zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

5x10's gebruiken (standaard maat), hoge kant rechtop. En dan in het midden gewoon nog een extra staander. Ook een identiek frame op de vloer maken waar al deze staanders aan verbinden. Frame beplaten en alles verschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:17
dat frame houdt het vast wel maar zorg er vooral voor dat het palludarium onder de hele vloer ondersteund wordt. Ik zou een dikke 18 mm multiplex of zelfs dubbel onder de bodem leggen op het frame, dan is de drukverdeling prima en krijg je geen problemen. Als je hout gebruikt om de max. 50 cm. een dwarsteun van beneden naar boven en balken altijd opleggen en niet zomaar ertussen schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-05 12:08
die 38x89 gaat met 300-400 kg echt wel doorbuigen en flink ook
je zult iets moeten gaan zoeken in de 150-180 mm hoogte (en 60 breed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:21
cadsite schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:24:
[...]

Dit geldt voor 1 balk, maar ik mag veronderstellen dat er voor en achter eentje komt.
Misschien nog eentje in 't midden?

Welke stijfheid heeft de belasting zelf?
Daarom "bierviltjes berekening". Er ontbreekt eigenlijk te veel informatie om gedetailleerder te gaan. Want de aanname dat het een opgelegde balk is klopt natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdl81

Het frame wat ik wil maken zal het gewicht van het paludarium evenredig dragen. Paludarium is van glas, dus doorbuigen van glas is een no-go. Paludarium zal ergens tussen de 200 en 400 kg gaan wegen.

Het frame moet 162 cm vrij overspannen. Er is geen ruimte voor staanders in de 162. Er komen staanders direct naast het paludarium .

Op deze staanders zal de balk rusten. De balk zal ook geschroefd worden aan de staander.

Zijkanten en bovenkant worden beplaat. Zijkant met 18mm mdf en top met 36mm mdf.

Top zal door minimaal 2 balken (voor en achter) gedragen worden. Deze zullen ongeveer 60 uit elkaar liggen h-o-h. Een derde ertussen plaatsen is een optie.

Volstaan 3 balkjes (vuren) van 38x89 om het gewicht van 400 kg te overspannen over 162 cm? Of wat is daar minimaal voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:31
kan je even een schets maken van wat je van plan bent?
t maakt nogal uit of je paludarium alleen op de balken staat. Of eigenlijk direct op staanders.

En op wat voor ondergrond zet je dit ding trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdl81
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:28:
kan je even een schets maken van wat je van plan bent?
t maakt nogal uit of je paludarium alleen op de balken staat. Of eigenlijk direct op staanders.

En op wat voor ondergrond zet je dit ding trouwens?
Kast komt op een massief eikenhouten vloer te staan. Die verlijmd is aan de dekvloer.

Ik heb een summiere tekening (mag de naam tekening niet hebben) ter illustratie.

Een simpel houten h-frame voor de staanders, waarop de balken rusten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4s97eZlnx2eIwvMI5Ul0JCQYak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2096GEZgqVe8IycfJ9ALGNc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door dvdl81 op 28-05-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:43
@dvdl81
Kijk voor de lol ook eens naar LvL's voor een balk:
https://www.gamma.nl/asso...l-39x94mm-240cm/p/B620606

Veel sterker dan gewoon vurenhout. Wordt ik de VS/canada veel gebruikt dus veel calculatoren zijn in het engels en in feets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou neigen naar een box constructie van (hardhout/berken/whatever)multiplex. Dan heb je tenminste rechte stroken die ook heel sterk zijn. (Als een frame lassen echt geen optie is....)

Vuren is toch vaak wat krom, moet je gaan sorteren of schaven en levelen.
Dan kun je bijvoorbeeld van 1 plaat een strook 160x60 zagen waar de bak op komt, en dan van de resterende 60cm zaag je 6 stroken van elk 10cm hoog die je er onder lijmt en schroeft. Van het resterende stuk 80x120 kun je dan de kopse kanten maken en tussen de stroken nog een hoop verstevigingingsklosjes maken die de stroken stabiel houden.

Kijk ook goed hoe je de staanders stabiel gaat plaatsen. Komen die aan de muur vast? En kun je de 160cm brede constructie ook nog aan vastmaken aan de achterzijde aan de muur? Want dat maakt het ook een hoop sterker. Dan zou je de eerst een stevige balk met een stel pluggen of keilbouten op de muur kunnen plaatsen, dat buigt niet zomaar door.

[ Voor 26% gewijzigd door _ferry_ op 28-05-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:46
Volgens mij is sterkte geen probleem maar doorbuiging. Laat een stalen frame lassen en bekleed dat met hout.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:31
dvdl81 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:38:
[...]

Kast komt op een massief eikenhouten vloer te staan. Die verlijmd is aan de dekvloer.

Ik heb een summiere tekening (mag de naam tekening niet hebben) ter illustratie.

Een simpel houten h-frame voor de staanders, waarop de balken rusten.[Afbeelding]
En hoe dacht je de verbindingen te gaan maken?
In deze schets zie ik eerder een uitdaging om de verbindingen stevig te maken dan doorzakken van een balk.
Dit is een wiebelding...

Tenzij je de achterste balk aan de muur vast zet. Maar dan is doorzakken ook geen probleem.

En je wil de zijkant beplaten met mdf. Als je dat nu doet van multiplex maak je t stevig. Mdf is alleen cosmetisch

[ Voor 12% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 28-05-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:46
Het precieze antwoord kan ik je niet geven. Maar, als ik wel een tip mag geven: Leg een plaat piepschuim (10-20 mm) onder het paludarium. Ongetwijfeld gaat het materiaal iets buigen (al is het maar een halve mm), en dan zorgt dat piepschuim dat die doorbuiging opgevangen wordt. Dat is in ieder geval iets dat wij vroeger deden met aquaria, dit lijkt me vergelijkbaar. Als je dan iets van een opstaand randje maakt aan de voor- en zijkanten, dan ziet niemand het piepschuim (of kitlijnen in het glas etc).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:30
dvdl81 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:21:

Voor je gemoedsrust pak je 4 liggers, schiet / schroef / spijker deze als paar tegen elkaar aan. Hiermee heb je dus effectief 2 x een ligger van 76x89. Nogmaals beplaat dit geheel (ook de achterkant) De plaat zal ook de dragende functie van de liggers ondersteunen. Hier kun je met gemak een IBC op laten rusten a 1000kg.

Dit is meeeeeer dan voldoende tot het overdreven aan. Meubels voor aquaria zijn gemaakt van spaanplaat en dragen ook zo 400kg,

+1 voor de eps 10mm, zie je vaak bij grotere aquaria idd.

Waarom niet een kant en klare meubel kopen btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Juist met staal (aluminium kan ook!) kun je een elegante constructie maken die optimaal werkt. Met hout ga je ook snel in de breedte en krijg je veel kilo's gewicht erbij.

Ik zou, als je bij hout blijft, juist geen balken pakken maar planken, ter inspiratie:
https://icmarket.nl/steico-i-balk-steico-joist-sj.html
Zo'n balk is vergelijkbaar met een 'vol hout' balk, maar weegt een fractie. Misschien heb je er dan 1 of 2 extra nodig, maar dat is lichter dan met balken werken.

Maar ik zou zelf kijken naar metaal. Netjes poedercoaten en je hebt meteen een super strak resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-05 12:08

De hoogte zal niet voldoende zijn en zeker flink doorbuigen.
Je zal toch echt richting de 160-180 mm hoogte moeten gaan en dat is zelfs geen garantie.
dikte is van minder belang. maar een mm of 60 is wel fijn.
Wil je meer zekerheid dan nog hoger nemen dan de 180 mm.
Pagina: 1