Allereerst allen alvast dank voor de reacties.
NicoHF schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:48:
In hoe verre zou je je erfenis moeten inzetten voor je volgende woning?
Want je huidige woning is al meer waard geworden plus je hebt al een gedeelte ingelost en misschien verdien je nu ook al meer dan toen der tijd waardoor je een hogere hypotheek kan nemen?
In het algemeen zie ik in de FO/Fire topics het advies om zo min mogelijk eigen vermogen in stenen te zetten en maximaal te lenen door het hefboom effect.
Gemiddeld maakt een belegging 8% rendement per jaar, als de hypotheek rente 3.65% is ex hypotheek rente aftrek dan is het praktisch gezien een no brainer.
Waarom je de erfenis los ziet van je eigen vermogen is mij een raadsel want het geld is immers van jou zelf
Het idee van de erfenis inzetten is tegen die tijd lagere maandlasten. Dus als ik zonder een hypotheek een woning kan kopen ben ik genegen dat te doen. Wat jij zegt, zorg dat het zo veel mogelijk is gefinancierd omdat je geld beter rendeert op de beurs. Dan nog zal denk ik een deel wel nodig zijn voor een eventuele andere woning, want niet alleen mijn woning is zo veel in waarde gestegen ;-).
Ik zie de erfenis los van mij eigen vermogen omdat het niet door mij vergaard is. Daar zullen veel mensen wat van vinden, maar er komt natuurlijk ook een stukje emotie bij kijken.
ybos schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:48:
Het is ook een beetje afhankelijk van de waarde van de volgende woning waar je naar kijkt.
....
Eea is natuurlijk ook afhankelijk of je met je eigen inkomsten een hogere hypotheek zou kunnen krijgen.
Het is natuurlijk lood om oud ijzer om met je eigen geld te gaan beleggen en het geld van de erfenis dit niet te willen doen, want je hebt gewoon straks x percentage van je vermogen belegd, niets meer, niets minder.
Straks heb je gewoon 1 grote hoop euro's en daar zal je een financieel plan voor moeten maken. Probeer het emotionele stuk dat bij de erfenis hoort los te koppelen van het financiële plan dat je nu wil gaan maken.
Even een selectieve quote. Er wordt veel focus gelegd op een eventuele volgende woning. Dit is iets wat wellicht nog wel 10 jaar kan duren gezien de huidige markt in mijn woonplaats (weinig vrijstaande woningen, nu geen te koop) Met mijn huidige loon en overwaarde zal ik geen andere woning kunnen betalen in mijn woonplaats welke vrijstaand is. Dus ik zal het geld (deels) nodig hebben.
Ik snap wat je zegt over lood om oud ijzer, maar toch voelt dit voor mij anders omdat ik het niet zelf "verdient" heb.
Zoals aangegeven zijn de getallen die ik heb opgegeven fictief maar het komt er op neer dat ik minder dan 7% heb belegd. Dit komt omdat ik risico probeer te mijden. Ik begrijp wel dat dit beter is maar het kan ook zo zijn dat het allemaal wat minder gunstig is. En ik heb geen probleem om te "speculeren" met mij eigen vergaarde vermogen, maar wel met het vermogen waar mijn ouders voor krom hebben gelegen en helaas niet van hebben kunnen genieten.
Vandaar dat ik dus eigenlijk mijn eigen vermogen wil ga beleggen en dan komt het totale belegde gedeelte ongeveer op 40% uit (als ik reken met de echte bedragen) Dan nog is dat niet veel natuurlijk als je kijkt naar het percentage, maar al een stuk beter dan nu ;-)
Maar goed, jou advies zou dan zijn om veel meer te gaan beleggen, check.
Hier ga ik niet aan beginnen, met de nieuwe regels is dit wat mij betreft al minder interessant maar ik wil gewoonweg het gedoe niet met huurders etc. Ik had daar dus al wel kort over gedacht, maar dat is niets voor mij. Daarnaast vind in pensioensparen niet interessant. Ten eerste kan je er niet bij, en mijn kind(eren) hebben er niets aan als ik niet zo oud mag worden.
Waarom, omdat de bedragen fictief zijn? Ik heb getracht om de juiste verdeelsleutel weer te geven percentueel gezien.
Dus buiten beleggen en het kopen van een woning voor de verhuur zie ik nog weinig mensen die het over deposito hebben. Mij leek de mix van beiden wel fijn. Toch wat meer rendement op de beleggingen en dan wat veiligheid via deposito.