Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 21:30
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop gaat door mijn vrouw gebruikt worden. Ze is architect en gebruikt voornamelijk Autocad Lite, Sketch-Up Pro, Photoshop en Lightroom.
Daarnaast gebruikt ze ook een tekentablet, maar die is niet relevant voor de specificaties van de laptop, het plan is om ook een dockingstation aan te schaffen om alle randapparatuur aan te verbinden.
Verder moet het een windows laptop zijn en bij voorkeur Windows 11 Pro.

De bestanden die bewerkt worden in Photoshop en Lightroom zijn niet groter dan 100MB per stuk (mogelijk is dit ook relevant).

Het moet bij voorkeur een laptop zijn die circa 5 jaar mee kan gaan., of in ieder geval enigzins toekomstbestendig is.

Wat is je budget?
Tussen de 1500 & 3000 ex BTW zou mooi zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal meegenomen worden naar klanten. Het hoeft geen lichtgewicht laptop te zijn, bij de klanten zal altijd wel stroom beschikbaar zijn, dus accuduur is minder/niet relevant. Daarnaast zal de laptop ook zo nu en dan aan de keukentafel gebruikt worden in plaats van op het bureau.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zelf heb ik een Lenovo thinkpad en ben erg tevreden over de bouwkwaliteit. Ik ben vooral opzoek naar een laptop die goed gebouwd is en een goede temperatuur regulatie heeft. Maar we zitten niet vast aan een bepaald merk. Garantie en service is ook een factor die we mee nemen in de beslissing.

Vereisten op basis van de gebriukte programma's
CPU: Zo hoog mogelijk single-core preformance.
GPU: Minimaal 8GB geheugen.
Werkgeheugen: Minimaal 16GB.
Opslag: Minimaal 512GB.

Zelf was ik tot de volgende selectie in de pricewatch gekomen:
https://tweakers.net/lapt...g-7OZWGjkspLpHkHhuqBcQYPw

Maar mogelijk heb ik niet die juiste filters gepakt en mis ik daar potentieel geschikte laptops. Ik hoor graag jullie adviezen!

[ Voor 4% gewijzigd door Galibier7 op 27-05-2024 20:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:12
Yoga Pro 9i 16 (i9 Ultra-Windows 11 Home-64GB-1TB-RTX 4070)

https://www.lenovo.com/nl...16-inch-intel)/83dn0075mh

Weliswaar met Windows Home maar een serieuze krachtpatser (binnen het gewenste budget). Een fantastisch beeldscherm en tegen een niet al te hoge prijs te upgraden met Premium Care.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zatara schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:49:

Weliswaar met Windows Home maar een serieuze krachtpatser (binnen het gewenste budget). Een fantastisch beeldscherm en tegen een niet al te hoge prijs te upgraden met Premium Care.
De 14900HX uit de gelinkte laptops is een stuk (16% in single core) sneller dan de 185H.
https://cpu.userbenchmark...4900HX/m2281017vsm2269186

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
Ernemmer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:59:
[...]

De 14900HX uit de gelinkte laptops is een stuk (16% in single core) sneller dan de 185H.
https://cpu.userbenchmark...4900HX/m2281017vsm2269186
Ja, maar valt helaas net buiten budget als je die MSI Creator Z17 HX Studio bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zatara schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:18:
[...]

Ja, maar valt helaas net buiten budget als je die MSI Creator Z17 HX Studio bedoelt.
Ik bedoel de gelinkte laptop aan dit topic.

uitvoering: Skikk Niflheim II RTX 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
Inderdaad, over het hoofd gezien. Nooit zo gelet op die gelinkte producten.
Ook een 4080. Mooi ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Galibier7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:18:
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop gaat door mijn vrouw gebruikt worden. Ze is architect en gebruikt voornamelijk Autocad Lite, Sketch-Up Pro, Photoshop en Lightroom.
Daarnaast gebruikt ze ook een tekentablet, maar die is niet relevant voor de specificaties van de laptop, het plan is om ook een dockingstation aan te schaffen om alle randapparatuur aan te verbinden.
Verder moet het een windows laptop zijn en bij voorkeur Windows 11 Pro.

De bestanden die bewerkt worden in Photoshop en Lightroom zijn niet groter dan 100MB per stuk (mogelijk is dit ook relevant).

Het moet bij voorkeur een laptop zijn die circa 5 jaar mee kan gaan., of in ieder geval enigzins toekomstbestendig is.

Wat is je budget?
Tussen de 1500 & 3000 ex BTW zou mooi zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal meegenomen worden naar klanten. Het hoeft geen lichtgewicht laptop te zijn, bij de klanten zal altijd wel stroom beschikbaar zijn, dus accuduur is minder/niet relevant. Daarnaast zal de laptop ook zo nu en dan aan de keukentafel gebruikt worden in plaats van op het bureau.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zelf heb ik een Lenovo thinkpad en ben erg tevreden over de bouwkwaliteit. Ik ben vooral opzoek naar een laptop die goed gebouwd is en een goede temperatuur regulatie heeft. Maar we zitten niet vast aan een bepaald merk. Garantie en service is ook een factor die we mee nemen in de beslissing.

Vereisten op basis van de gebriukte programma's
CPU: Zo hoog mogelijk single-core preformance.
GPU: Minimaal 8GB geheugen.
Werkgeheugen: Minimaal 16GB.
Opslag: Minimaal 512GB.

Zelf was ik tot de volgende selectie in de pricewatch gekomen:
https://tweakers.net/lapt...g-7OZWGjkspLpHkHhuqBcQYPw

Maar mogelijk heb ik niet die juiste filters gepakt en mis ik daar potentieel geschikte laptops. Ik hoor graag jullie adviezen!
Hoe erg is het als je vrouw een week geen laptop heeft wegens reparatie?
Als dat een probleem is zou ik bij de grote zakelijke spelers ook even naar next business day service en dergelijke kijken ;)
offtopic:
of een tweede op de plank leggen

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
Boudewijn schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:33:
[...]

Hoe erg is het als je vrouw een week geen laptop heeft wegens reparatie?
Als dat een probleem is zou ik bij de grote zakelijke spelers ook even naar next business day service en dergelijke kijken ;)
offtopic:
of een tweede op de plank leggen
Goeie! Daar gaan we even over nadenken. Eerst houden we de oude desktop nog als back-up voor als het echt fout gaat. Maar zeker iets wat we mee moeten nemen in de aanschaf van een nieuwe laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
Mooie suggestie, die RGB zijn we iets minder van gecharmeerd. Maar mogelijk kun je die wel wat meer low-profile instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
Zatara schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:49:

Deze ziet er wel heel goed uit. Het beeldscherm lijkt inderdaad ook heel goed! Upgraden naar Windows pro is ook altijd nog mogelijk voor een zacht prijsje! Ik denk dat dit hem wordt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het ding is voor professioneel gebruik. Ga dan ook voor een pro laptop van bijvoorbeeld HP, Dell of Lenovo. Daar kun je ook fatsoenlijke service op krijgen, zie hierboven.
En aangezien veel tekeningen en laten zien neem ik aan dat je minimaal een 17" laptop wilt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
The Eagle schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:16:
Het ding is voor professioneel gebruik. Ga dan ook voor een pro laptop van bijvoorbeeld HP, Dell of Lenovo. Daar kun je ook fatsoenlijke service op krijgen, zie hierboven.
En aangezien veel tekeningen en laten zien neem ik aan dat je minimaal een 17" laptop wilt.
Dus jij zou om die reden een lenovo Thinkpad, Dell latitude/xps of hp probook of elitebook adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Galibier7 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Dus jij zou om die reden een lenovo Thinkpad, Dell latitude/xps of hp probook of elitebook adviseren?
Zakelijk altijd. Ding moet het gewoon doen, je verdient er je geld mee. Terug naar de Mediamarkt en het ding een week kwijt lijkt me geen optie.

Bovendien dagelijks meeslepen. Het consumenten spul is prima voor regelmatig gebruik, maar als je hem 8 uur per dag of meer gaat gebruiken: YMMV. Het pro spul is daar gewoon op getest en er zit garantie op met een mannetje aan de deur :)

Aanvullende vraag: hoe tekent je vrouw? Zitten er wellicht nog eisen aan de bediening van de muis daardoor?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En fwiw: ik draai inmiddels 20+ jaar in de IT mee, meest consulting en detachering. Ik zie bij het gros van de klanten zonder uitzondering Dell, HP, Lenovo of Apple gebruikt worden. Vroeger ook nog veel Compaq (nu ook HP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
The Eagle schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Zakelijk altijd. Ding moet het gewoon doen, je verdient er je geld mee. Terug naar de Mediamarkt en het ding een week kwijt lijkt me geen optie.

Bovendien dagelijks meeslepen. Het consumenten spul is prima voor regelmatig gebruik, maar als je hem 8 uur per dag of meer gaat gebruiken: YMMV. Het pro spul is daar gewoon op getest en er zit garantie op met een mannetje aan de deur :)

Aanvullende vraag: hoe tekent je vrouw? Zitten er wellicht nog eisen aan de bediening van de muis daardoor?
Daar heb je helemaal gelijk in. Service is belangrijk!

Qua randapparatuur zijn we voorzien. Thuis op kantoor zal het meeste tekenwerk plaatsvinden en daar wordt de laptop aangesloten op een dockingstation. Toetsenbord, muis en tekentablet zijn er al.

Zelf heb ik overigens een thinkpad waar ik wel blij mee ben. Alleen die is niet zo krachtig uitgevoerd. Dus ik zal eens naar de Thinkpad P serie kijken. Alleen de beeldschermen van de thinkpads zijn standaard echt niet goed, dus die zal dan sowieso geüpgrade moeten worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Galibier7 op 01-06-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
De laptops waar ik momenteel over zit te twijfelen:
1. uitvoering: ASUS ProArt StudioBook 16 OLED H7604JV-MY135X-P
2. https://www.lenovo.com/nl...workstation/21fccto1wwnl3
3. https://www.lenovo.com/nl...inch-intel)/21n5cto1wwnl2 . Maar dan met de i9-14900HX-processor.

Het is belangrijk dat de laptop 5 jaar mee moet kunnen. Zou dat met deze laptops moeten kunnen?

Ik vind heel veel discussies over thinkpad vs thinkbook, maar kan geen consensus vinden. Is de bouwkwaliteit van de thinkbook bijvoorbeeld onvoldoende wanneer de laptop 5 jaar lang gemiddeld 24 uur per week gebruikt wordt? En de asus laptop kan die zoveel gebruik wel aan?

Help me kiezen uit deze drie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

thinkpad is wel wat degelijker als het goed is.
En ook voorzien van een RTX a2000 ipv 4060.
In de basis zijn ze gelijk. Maar meer gericht op CAD werk dan game werk. En dus mogelijk net wat beter voor je doeleinden al sje toch niet gaat gamen.

verder 5 jaar? Vind ik met speciefieke wensen wat lastiger.
Zou wel rekening houden met 3 (4 ) jaar en dan kijken of het nog goed werkt met de laatste software of je een "gratis" jaartje kunt verlengen.

Voor kantoor werk zie ik met 5 (6) jaar geen issues tegenwoordig.
Maar 3d/cad is toch vaak wat anders.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 22:20
Galibier7 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:02:
De laptops waar ik momenteel over zit te twijfelen:
1. uitvoering: ASUS ProArt StudioBook 16 OLED H7604JV-MY135X-P
2. https://www.lenovo.com/nl...workstation/21fccto1wwnl3
3. https://www.lenovo.com/nl...inch-intel)/21n5cto1wwnl2 . Maar dan met de i9-14900HX-processor.

Het is belangrijk dat de laptop 5 jaar mee moet kunnen. Zou dat met deze laptops moeten kunnen?

Ik vind heel veel discussies over thinkpad vs thinkbook, maar kan geen consensus vinden. Is de bouwkwaliteit van de thinkbook bijvoorbeeld onvoldoende wanneer de laptop 5 jaar lang gemiddeld 24 uur per week gebruikt wordt? En de asus laptop kan die zoveel gebruik wel aan?

Help me kiezen uit deze drie!
Wellicht nog eentje voor je lijstje?

Dell Precision 5490: https://www.dell.com/nl-n...emea_vp#techspecs_section

Precision is wel echt de Dell lijn die je voor het soort werkzaamheden van je vrouw zou moeten bekijken.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Pagina: 1