Houten bovenvloer recht maken - (doorgezakt)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjeha
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-05-2024
Hi allemaal,

Ons huis is een oud beestje.

We hebben boven onze slaapkamer opgeknapt en hebben hier een wat doorgezakte houtenvloer.
Op het dieptepunt 1,5cm. (zie foto's).

Nu zou ik graag ook de vloer strak willen trekken. Idealiter trek ik niet alles eruit, om houtenbalken tegen de dragers vast te maken, want ik lees ook andere manier over uitvlakken en egalisatiekorrels?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Idealiter uitvlakken, maar graag tips over hoe dit dan aan te pakken.

Alvast bedankt!

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLZw9lWPga6OWdtwuWgvXMS1A8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Optdvan4nJdtdYc5kk3XiX0j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5n6Owib1yJvfvSs8tVQ-gJfC19w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBZ6ME0akk2VMMlJEdujHCIp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6kdmCSJ2YUYATSqguVOR4BULKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agHOgFjeZxFsBETeFmTY9zNS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:05
Heb je de planken al goed vastgezet met een grote stapel schroeven? Of zijn het gespijkerde wiebelplanken.
Als alles goed vast zit kun je er evt. OSB of underlayment overheen schroeven.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar dan is hij nog niet van het hoogteverschil af.

Verder helemaal eens, wat je ook doet, zorg in ieder geval dat de planken goed vast zitten, niets zo irritant als een krakende vloer om 2:00 in de nacht ;)

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 27-05-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:02
Is je vloer wel stabiel? Als het geheel beweegt zal je er niet aan ontkomen om je balken te verstevigen.

Als je alleen last hebt van een stabiel hoogteverschil kan je denk ik het beste een nieuwe vloer neerleggen, ofwel over de bestaande vloer, ofwel in plaats van de bestaande vloer.
dus of:
Je schroeft de bestaande vloerdelen met 2 schroeven per 'overgang' op de baken vast.
Daarna schroef je vulhoutjes op de plek van de balken om het geheel waterpas te maken
(nadeel, je vloer komt hoger te liggen), of:
Je haalt de bestaande vloerdelen weg en je schroeft vulhoutjes direct op de balken om het waterpas te maken.

In beide gevallen kan je daarna een vlakke vloer neerleggen en vastschroeven tot diep in de balklaag.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:57

orf

Als de vloer inderdaad stabiel is, kun je met fermacell korrels en platen de vloer uitvlakken. Zie bijvoorbeeld dit filmpje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zonder de oorzaak goed te begrijpen kun je hier weinig over zeggen.

Meest voor de hand liggende oorzaak is dat de balkenlaag doorhangt. Als je dan gaat uitvlakken en met Fermacell aan de slag gaat komt er alleen maar meer gewicht op de toch al te zwakke balken en zal het binnen de kortste keren verder gaan doorhangen.

In dit geval is planken eruit, balken verstevigen en dan met OSB weer dichtmaken een logischer en waarschijnlijk ook goedkoper stappenplan. Evt. kun je meteen de holle ruimte isoleren.

Of je accepteert gewoon dat het een oud en wat scheef huis is.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 28-05-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:44
Sethro schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:57:
Zonder de oorzaak goed te begrijpen kun je hier weinig over zeggen.

Meest voor de hand liggende oorzaak is dat de balkenlaag doorhangt. Als je dan gaat uitvlakken en met Fermacell aan de slag gaat komt er alleen maar meer gewicht op de toch al te zwakke balken en zal het binnen de kortste keren verder gaan doorhangen.

In dit geval is planken eruit, balken verstevigen en dan met OSB weer dichtmaken een logischer en waarschijnlijk ook goedkoper stappenplan. Evt. kun je meteen de holle ruimte isoleren.

Of je accepteert gewoon dat het een oud en wat scheef huis is.
Voor het zelfde geld is er een balk (half) door gerot, zijn de bevestigingen in de muur niet goed meer, etc.
Beste is inderdaad, planken er uit, balken stabiliseren, vervangen, verstevigen (doorhalen wat niet van toepassing is) en de oude planken (met veel schroeven) terug leggen, of osb platen over de balken leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
hfolkers schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:36:
[...]

Voor het zelfde geld is er een balk (half) door gerot, zijn de bevestigingen in de muur niet goed meer, etc.
Beste is inderdaad, planken er uit, balken stabiliseren, vervangen, verstevigen (doorhalen wat niet van toepassing is) en de oude planken (met veel schroeven) terug leggen, of osb platen over de balken leggen...
Helemaal eens. Zou zelf wel voor OSB of Fermacell kiezen en niet de oude planken terug leggen. Die planken zijn meestal aardig krom/hol/bol getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42
Ik had dit ook in de kamer waar ik nu de badkamer gemaakt heb. Heb toen gewoon al die houten planken eruit getrokken, daarna alle balken geschaafd zodat ze vlak waren (sommige waren wat getordeerd enz). Daarna underlayment eroverheen en nu is het hardstikke vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Sowieso een eerst de latten eraf en kijken waar je mee te maken hebt. Dan volgt een oplossing. Niet nu al. Tenzij je korte termijn wilt werken en potentieel de boel wilt verstieren.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Pagina: 1