Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-05 16:18
Mijn vraag

Ik

[ Voor 95% gewijzigd door hejacon op 01-12-2024 17:05 ]

Beste antwoord (via F_J_K op 02-06-2024 16:10)

• hejacon
Beste Mensen.

Hartelik dank voor jullie hulp en suggesties.
Ik heb/ had us gekozen voor een een delay mail.
Die laat ik ook nog ff staan.
De opreratie is achter de rug ben van daag weer thuis, maar het is mog een zware dobber.
Voor ik een gat in de lucht ga springen moet er wel nog iets veranderen.
Geduld is een ook schone zaak in deze.
Maar ik heb opveral nog eens goed over kunnen nadenken.
Die delaymail is wel in dit geval een goeie oplossing (blijkt ook dat iok duidelijkk wel een aantal belangrijke zaken nog vergeten was.).
Hopen dat we het voorl;oipig nog niet nodig hebben.
Groetjes
Henk
(Hoop dat dit iedereen bereikt die een beijdrage hheft geleverd op wlek wijze dan ook)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 15:29
alternatief kun je wellicht een email schedulen (bijv gmail kan dat), die je cancelt als je weer bij bewustzijn bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je wellicht delen wat je wel hebt en waarom het niet werkte? Wij hebben geen glazen bol en kunnen nu in elk geval niets zeggen over hoe de scripts zouden moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Dank Cosmo_Roel

Daar had ik nog niet aan gedacht.
Hartelijk dank. ff over nadenken maar dat lijkt idd een goeie optie.
Groet
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

cosmo_roel schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:36:
alternatief kun je wellicht een email schedulen (bijv gmail kan dat), die je cancelt als je weer bij bewustzijn bent
Cancelt? Hoe bedoel je dit? Je kunt tot maximaal 30 seconden na het verzenden van een email de email intrekken als je dat bedoelt, maar daarna kan dat dus niet meer.

EDIT:
Je bedoelt waarschijnlijk een email inplannen om op datum en tijd te verzenden, maar dat annuleert wanneer het niet nodig blijkt (als @hejacon weer bij bewustzijn is). Is ook wel een lastige, want (afhankelijk van de verdoving) kan het ook wel even duren eer iemand bij komt, dat verschilt van persoon tot persoon. Dus wellicht wordt de mail dan verzonden, terwijl het dus uiteindelijk eigenlijk niet hoeft.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 27-05-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Dag CH4OS.

Ik was aan t hopen een bestand te kunnen sturen via dit forum.
Ik heb een bestand waar deze gegevens instaan.
Als ik het hier moet publiceren moet ik wat gevoelige info verwijderen.
Zal ik dat maar eerst doen.
Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

hejacon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:41:
Dag CH4OS.

Ik was aan t hopen een bestand te kunnen sturen via dit forum.
Ik heb een bestand waar deze gegevens instaan.
Als ik het hier moet publiceren moet ik wat gevoelige info verwijderen.
Zal ik dat maar eerst doen.
Bedankt voor je reactie
Als het een script is, kun je de inhoud van het script kopiëren en plakken en (bij voorkeur) tussen [code] en [/code] tags plaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Het zijn 2 scripts zover ik weet

1ste Script: zou mijn laatste inlog noteren met de INLOG datum en tijd en een txt (dateTime) moeten creëren. DateTime.txt
Dit zou dan in een Map op C: geplaats moeten worden (voor alle users toegankelijk) dateTime.txt

2de Script zou aan de hand van dit (dateTime.txt) batch-bestand moeten controleren of de gewenste wachttijd ( V.b. NU in minuten zodat ik het kan controleren daarna in x dagen) is verstreken.
Bij nee gewoon verder gaan en niks doen
Bij Ja (minuten of dagen verstreken) het betreffende document ToDo.pdf dat in C:\\Mijn-data\ staat moeten tonen. Liefs in TOP (boven op andere misschien al geopende bestanden) of op voorrang van alle andere uit te voeren opdrachten van alles.

Hier de 2 scripts.
Het eerste script lijk een juiste datum en tijd te genereren. Echter vraag ik me af of de Datum notatie wel correct is ?

C:\\Mijn-data\ dateTime.txt => 2024-05-27 16:09:27

1. Laatste inlogtijd.bat
@echo off
set "LogFile=C:\MijnGegevens\dateTime.txt"

:: Vang de huidige datum en tijd op in een bruikbaar formaat
for /f "tokens=2 delims==" %%I in ('wmic os get localdatetime /value') do set "datetime=%%I"
set "currentDate=%datetime:~0,4%-%datetime:~4,2%-%datetime:~6,2%"
set "currentTime=%datetime:~8,2%:%datetime:~10,2%:%datetime:~12,2%"

:: Schrijf de datum en tijd naar het logbestand
echo %currentDate% %currentTime% > %LogFile%
exit /b

Dit script zou een dateTime.txt moeten genereren in C:\MijnINLOG\

2. check_and_show_document.bat

OPTION DAY’s

@echo off
set "ToDoFile=C:\Users\Public\Public Documents\ToDo.pdf"
set "DaysToWait=5"

:: Controleer of het logbestand bestaat
if not exist "%LogFile%" exit /b

:: Lees de laatste inlogdatum en tijd uit het logbestand
set /p LastLogin=<%LogFile%
for /f "tokens=1,2" %%A in ("%LastLogin%") do set "lastDate=%%A" & set "lastTime=%%B"

for /f "tokens=2 delims==" %%I in ('wmic os get localdatetime /value') do set "datetime=%%I"

:: Bereken het verschil in dagen
powershell -Command "(New-TimeSpan -Start '%lastDate% %lastTime%' -End '%currentDate% %currentTime%').Days" > "%temp%\daysElapsed.tmp"
set /p DaysElapsed=<"%temp%\daysElapsed.tmp"

:: Controleer of het aantal dagen is verstreken
if %DaysElapsed% geq %DaysToWait% (
start "" "%ToDoFile%"
)
exit /b

[h2]OPTION MINUTES[/h2]

@echo off
set "ToDoFile=C:\Users\Public\Public Documents\ToDo.pdf"
set "MinutesToWait=5"

:: Controleer of het logbestand bestaat
if not exist "%LogFile%" exit /b

:: Lees de laatste inlogdatum en tijd uit het logbestand
set /p LastLogin=<%LogFile%
for /f "tokens=1,2" %%A in ("%LastLogin%") do set "lastDate=%%A" & set "lastTime=%%B"

:: Bereken het verschil in minuten
powershell -Command "(New-TimeSpan -Start '%lastDate% %lastTime%' -End '%currentDate% %currentTime%').TotalMinutes" > "%temp%\minutesElapsed.tmp"
set /p MinutesElapsed=<"%temp%\minutesElapsed.tmp"

:: Controleer of het aantal minuten is verstreken
if %MinutesElapsed% geq %MinutesToWait% (
start "" "%ToDoFile%"
)
exit /b

Ik hoop dat dit voldoense is. Nog vragen en of opmerkingen. Be welcome !!
Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Andere optie; je kunt in bijv. LastPass een contactpersoon instellen die toegang kan krijgen, waarbij jij dan weer een tijd (30 dagen?) hebt om dat te weigeren. In LastPass kun je dan een notitie zetten met de info die diegene nodig heeft.

Klinkt in ieder geval als een spannende operatie, sterkte en laten we hopen dat dit allemaal niet nodig blijkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Je kunt 't allemaal gaan scripten, maar er hoeft maar 1 ding mis te gaan en die popup verschijnt nooit en dan komt dat bericht nooit door. Vraag een goede bekende om iets voor je vast te houden (in een verzegelde envelop) en die te geven in geval van. Ik zou 't (zo kort dag) zeker niet meer gaan zoeken in techniek. Iemand nu nog LastPass aansmeren (wat we hier thuis ook allemaal hebben, inc. toegang na overlijden etc), leren wat een "Google Inactive Account" is of wat dan ook terwijl je er (hoogstwaarschijnlijke) beroerd bij ligt lijkt me zonde van je tijd. Vraag het desnoods iemand van de verpleging o.i.d.

Wil je het toch met techniek oplossen dat zou ik eens googlen naar "schedule email" (kom je hier voor GMail of hier voor Outlook bijvoorbeeld uit). Gebruik een dienst of 2, 3 en laat ze allemaal een berichtje sturen "Er staat een document in C:\Bla\bla\leesmij.pdf, lees dat." (dat kan overigens ook in de eerder genoemde verzegelde envelop,). Dan hoef je de daadwerkelijke inhoud van dat document niet in de cloud te gooien of in die envelop te stoppen (met alle mogelijke risico's van dien) en heb je een backup voor als er eentje faalt. Gebruik bij voorkeur zelfs liever nog een email + sms + telegram bericht of whatever voor extra redundantie.
CH4OS schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:39:
EDIT:
Je bedoelt waarschijnlijk een email inplannen om op datum en tijd te verzenden, maar dat annuleert wanneer het niet nodig blijkt (als @hejacon weer bij bewustzijn is). Is ook wel een lastige, want (afhankelijk van de verdoving) kan het ook wel even duren eer iemand bij komt, dat verschilt van persoon tot persoon.
Ik denk dat als je de mail niet op de minuuut of 't uur, maar op een dag nauwkeurig verstuurt dat dat niet zo'n probleem is ;)

[ Voor 59% gewijzigd door RobIII op 27-05-2024 18:24 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Eens met RobIII dat een niet-technische oplossing meer zekerheid geeft.

Als technisch: in plaats van met een script is het beter om de Windows taakplanner te gebruiken. Daar kan worden ingesteld dat vanaf een bepaald moment dagelijks een actie wordt uitgevoerd. Zoals openen van C:\Users\Public\Public Documents\ToDo.pdf
Dan wel goed testen, vanaf de account waar het moet komen.

Maar nogmaals: eens dat het zekerder is om aan een vertrouwde derde te vragen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
Geweldig mensen
RobIII
Dat had ik me ook al bedacht.
Maar om mensen hiermee op te zadelen is niet mijn ding.
Ik vroeg me idd af of je een Email dat met vertraging verstuurd word terug kunt draaien als je na 8 dagen pas thuis komt. (En theoretisch geen toegang hebt gehad)
Nogmaals dank
Trouwens de suggestie van "Oon" om het met LastPass op te lossen waardeer ik net zo hoor.
Ik zie het als een goed bedoelde oplossing.
Maar die scripts geven mij wel echte twijfels.
Ik moet ff kijken wat ik ga doen zolang ik geen oplossing heb moet ik iets anders verzinnen.
Hartelijk dank voor jullie bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 23:47
https://www.deadmansswitch.net/

Is dit niet wat je zoekt? Je moet elke 2 dagen iets doen en als je dat niet doet wordt het bestand vrijgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 22:03

Reptile209

- gers -

Leg een brief in een dichtgeplakte envelop op tafel, of op je nachtkastje. Schrijf op de voorkant: niet openen vóór (datum operatie + x dagen). Zorg dat daar in staat wat men moet weten en verscheur hem als er niks aan de hand is :).

Edit: en geef jezelf een beetje marge, minstens een week ofzo. Ga er niet vanuit dat je een uur na een operatie in staat bent om een computer te starten en iets uit te zetten. En mogelijk ook nog niet na een dag.

[ Voor 31% gewijzigd door Reptile209 op 27-05-2024 18:57 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 15:29
CH4OS schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:39:
[...]
... email inplannen om op datum en tijd te verzenden, maar dat annuleert wanneer het niet nodig blijkt (als @hejacon weer bij bewustzijn is). Is ook wel een lastige, want (afhankelijk van de verdoving) kan het ook wel even duren eer iemand bij komt, dat verschilt van persoon tot persoon. Dus wellicht wordt de mail dan verzonden, terwijl het dus uiteindelijk eigenlijk niet hoeft.
Zie https://support.google.com/mail/answer/9214606?hl=nl voor instructies. Outlook.com heeft vast ook iets soortgelijks. Je kunt iedere datum+tijd kiezen die je wilt.

Je hebt hetzelfde probleem als met "niet inloggen". Je moet inschatten hoe lang je maximaal buiten bewustzijn zult zijn. Als je het te kort inschat heb je inderdaad kans dat je nog buiten bewustzijn bent (maar uiteindelijk niet dood gaat, want daar gaat het om lijkt me) en het te vroeg wordt verzonden. Als je het te lang inschat kan een lange tijd na de dood nog een brief verstuurd worden, misschien te laat (bijvoorbeeld als het om uitvaartwensen gaat ofzo.)

Hoedanook, als het zo belangrijk is, lijkt me een notaris handiger en betrouwbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 22:03

Reptile209

- gers -

cosmo_roel schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:27:
[...]

Zie https://support.google.com/mail/answer/9214606?hl=nl voor instructies. Outlook.com heeft vast ook iets soortgelijks. Je kunt iedere datum+tijd kiezen die je wilt.

Je hebt hetzelfde probleem als met "niet inloggen". Je moet inschatten hoe lang je maximaal buiten bewustzijn zult zijn. Als je het te kort inschat heb je inderdaad kans dat je nog buiten bewustzijn bent (maar uiteindelijk niet dood gaat, want daar gaat het om lijkt me) en het te vroeg wordt verzonden. Als je het te lang inschat kan een lange tijd na de dood nog een brief verstuurd worden, misschien te laat (bijvoorbeeld als het om uitvaartwensen gaat ofzo.)

Hoedanook, als het zo belangrijk is, lijkt me een notaris handiger en betrouwbaarder.
Let wel op: delayed sending in Outlook werkt volgens mij alleen als je Outlook client aan staat! Dus als je nu een mail instelt voor morgen 8.00u en je zet je Outlook pas om 10.15u aan, dan stuurt hij pas om 10.15u. Dus het is meer een "minimale" verzendtijd dan een exacte. Ff testen dus ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Scheduled webmail is een goed idee ja. Daar is een goede kans (zeg 98%) dat het gebeurt.

Succes morgen!

offtopic:
Titel aangepast naar de concrete vraag.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• hejacon
Beste Mensen.

Hartelik dank voor jullie hulp en suggesties.
Ik heb/ had us gekozen voor een een delay mail.
Die laat ik ook nog ff staan.
De opreratie is achter de rug ben van daag weer thuis, maar het is mog een zware dobber.
Voor ik een gat in de lucht ga springen moet er wel nog iets veranderen.
Geduld is een ook schone zaak in deze.
Maar ik heb opveral nog eens goed over kunnen nadenken.
Die delaymail is wel in dit geval een goeie oplossing (blijkt ook dat iok duidelijkk wel een aantal belangrijke zaken nog vergeten was.).
Hopen dat we het voorl;oipig nog niet nodig hebben.
Groetjes
Henk
(Hoop dat dit iedereen bereikt die een beijdrage hheft geleverd op wlek wijze dan ook)
Pagina: 1