Minder FPS vergeleken anderen met dezelfde cpu&gpu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbot
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb laatst een upgrade gemaakt op m'n AM4 socket. Ik had een 3800x en een 2080 SUPER. Ik heb nu:

Voeding: be quiet! STRAIGHT POWER11 CM 650W ATX241
Moederbord: Asus PRIME X570-PRO X570
Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D
CPU-koeler: Wraith Prism Cooler (standaard koeler die hoorde bij m'n vorige processor)
Ram: 4x DDR4 8GB 3600-18 Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18 (totaal 32GB)
Opslag: SSD 1000GB 2.0/2.2 A2000 en Samsung 840EVO 1TB SSD
Videokaart: Inno3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER TWIN X2 OC

Als ik op Youtube vergelijkbare setups bekijk bij Helldivers 2, zie ik dat zij met deze combinatie van GPU en CPU toch wel minimaal 100 tot 110 FPS halen, terwijl ik met een gemiddelde blijf hangen rond de 94 FPS. Ik gebruik dezelfde settings als in de filmpjes; namelijk 'native' en 'ultra'. Ik speel op 1440p.

Ik heb in m'n bios geüpdate, 'DOCP' aangezet en '4G decoding'. Verder heb ik nog niet echt getweakt, maar ik ging er vanuit dat dit wel de belangrijkste instellingen waren.

Mis ik iets? En hoe zou ik die 10fps meer erbij kunnen krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:31

Fordox

00101010

De 10fps drop is mogelijk te verklaren door andere software die op de achtergrond draait, zoals bijvoorbeeld Discord of een virusscanner. Ook zijn temperaturen van belang op de boost van je gpu/cpu.
Er zijn heel veel factoren die het kunnen beinvloeden.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan een benchmark draaien om wat onafhankelijkere vergelijking te hebben.

Maar met 1440p en standaard instellingen die ik kreeg met een 7800X3D + RTX3070, beide dus sneller dan wat jij hebt, zit ik ook rond de ~90 FPS.

En deze zijn paar maanden oud, dus kunnen natuurlijk patches zijn geweest die performance hebben verbeterd, maar deze geven vergelijkbare resultaten: https://www.reddit.com/r/...ur_specs_and_performance/. (Let op eerste claimt hele hoge FPS met een RTX4090, en meerdere comments daaronder met ook een RTX4090 noemen significant lagere getallen).

Edit: Zie nu dat ik verkeerd had gelezen niet zag dat je GPU had geupgrade. Maar alsnog lijkt het mij niet heel vreemd.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 29-05-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:36
Mobo heeft ook invloed.

Maar wat is het probleem nu echt?
Verschil tussen 90fps en 120fps zie je echt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16
En zelfs per 'zelfde' cpu kan er verschil zitten in resultaten, paar maanden geleden heb ik deze gezien: YouTube: AMD says these are the same... We DISAGREE. - Testing 12 of the same...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Duke of Savage schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:27:
Mobo heeft ook invloed.

Maar wat is het probleem nu echt?
Verschil tussen 90fps en 120fps zie je echt niet..
Mobo heeft eigenlijk bijna altijd nul impact, zeker met zijn CPU.

En verschil tussen 90FPS en 120FPS kan je echt wel zien, en algemeen wil je gewoon dat je PC het doet zoals verwacht. Daarvoor heb je betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:36
Sissors schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Mobo heeft eigenlijk bijna altijd nul impact, zeker met zijn CPU.

En verschil tussen 90FPS en 120FPS kan je echt wel zien, en algemeen wil je gewoon dat je PC het doet zoals verwacht. Daarvoor heb je betaald...
Mobo kan gewoon de bottleneck zijn. Maarja, een paar applicaties op de achtergrond die de GPU gebruiken kan ook was ms weg snoepen, en dus minder fps.

Al zou je een 120Hz scherm hebben, ik betwijfel sterk of je een verschil ziet tussen 90 en 120 fps
https://frames-per-second.appspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Duke of Savage schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Mobo kan gewoon de bottleneck zijn.
Hoe dan? Enige is beperkte capaciteit van stroom levering aan de CPU. En als je een CPU die echt heel veel gebruikt hebt en een heel goedkoop moederbord, dan ja het is mogelijk.

TS heeft niet een heel goedkoop moederbord, en hij heeft geen CPU die veel gebruikt. Dus dat kan echt nul impact hebben.
Al zou je een 120Hz scherm hebben, ik betwijfel sterk of je een verschil ziet tussen 90 en 120 fps
https://frames-per-second.appspot.com/
Ik heb laatste keer dat mijn PC was geupgrade een probleem gehad dat GPU een paar keer veranderde uit zichzelf hoeveel Hz hij scherm op aanstuurde. Bij een MoBa (dus niet een heel snel spel verder) viel het mij (bijna) meteen op dat het gewoon niet zo soepel liep als normaal toen hij op 90Hz ipv 144Hz draaide (als in, binnen paar minuten).

Dus ja, ik kan het verschil zien. Algemeen genomen heb je met 120FPS gewoon 33% betere bewegingsscherpte van bij 90 FPS. Dat is echt niet gerommel in de marge. Dat gezegd, 90 FPS is niet verkeerd, maar als jouw PC gewoon significant beter moet doen, dan wil je toch weten waarom hij het niet goed doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Meten is weten!

Kun je (zoals benoemd) checken of je geen achtergrond applicaties hebt draaien?

Alle drivers geupdate? Misschien gpu bios ook?

En dan tijdens de game temperaturen meten? Een keer met kast open en een keer met kast dicht?

En je cpu en gpu monitoren?

Als je wat grafiekjes kunt delen zien we misschien wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbot
Bedankt voor de reacties. Het verschil tussen 90fps en 120fps is voor mij persoonlijk wel zichtbaar. Ik speel overigens op een 1440p 144hz scherm.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met grafiekjes, maar ik heb wel een Time Spy score die ik kan delen. En daarnaast; wat bedoel je met GPU Bios? Ik ken m'n Bios en m'n GPU drivers, maar ik ken geen GPU Bios, misschien wil je dat toelichten?

Tevens heb ik niet zo lang geleden een clean Windows 11 install gedaan, dus als het goed is draait er niet zo veel op de achtergrond, behalve MSI Afterburner en Windows Defender. Ik heb zelf wel nog twee kleine tweaks gedaan, ik heb in m'n Bios de 'Asus Optimal' aangezet en in m'n Power Options 'AMD Ryzen High Performance' aangezet. Wie weet doet het wat.

Thx allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qtF6agjF9kLf2fAb25KlCz__YQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpLnDGR02ADBbRd9spiFJXmu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Darkbot op 29-05-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
ik zie inderdaad geen bios update tool van inno3d, dus dat lijkt niet te kunnen. Maar ook een videokaart heeft een bios. Het versienummer wordt zo te zien getoond in de tuneIT OC software: https://inno3d.com/software

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Je Timespy graphics score is 24.349.
Op tweakers halen ze 23.500-23.800 voor een 4070 Ti super
review: RTX 4070 Ti Super - Geen Founders Edition en nog niet super - update

Volgens mij performt je systeem prima.
Wil je meer fps in een game, moet je spelen met de graphics settings in de game.

Voor Helldivers 2, kijk ff hier:
https://www.gamerguides.c...ngs-pc-optimization-guide

[ Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 30-05-2024 12:55 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Dat is een mooie bevinding van @GarBaGe . Ik zie ook zo niet iets geks in de grafieken die je hebt gepost.

Je zou nog game mode aan kunnen zetten in Windows:

https://gadgetstouse.com/...aming-mode-on-windows-11/

En ik lees ook dat je "in m'n Power Options 'AMD Ryzen High Performance' aangezet". Volgens mij kun je die beter uit zetten, want daarmee verbruikt hij waarschijnlijk significant meer energie wanneer je pc idle is, terwijl hij bij het gamen niet/nauwelijks sneller wordt (zeker niet van 90 naar 120 fps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbot
Bedankt voor alle tips. En @GarBaGe ik had dat nog niet gezien. Misschien loopt m'n pc dan zo slecht nog niet. Ik ben in ieder geval een beetje gerust gesteld.

Een verklaring waarom mijn GPU iets hoger scoort in Time Spy kan overigens zijn omdat ik de 'OC' versie heb, wellicht maakt dat net het verschil in Time Spy.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbot
Misschien een laatste vraag: Is bij mijn systeem m'n CPU of GPU de bottleneck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Darkbot schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:04:
Misschien een laatste vraag: Is bij mijn systeem m'n CPU of GPU de bottleneck?
Dat hangt er vanaf wat je ermee doet :)

De ene game kan meer cpu nodig hebben dan de andere. Als je op de achtergrond een tooltje kan laten draaien die cpu en gpu gebruik voor je meet dan krijg je daar inzicht in bij de games die jij speelt.

Maar als het werkt /je een game fatsoenlijk kunt spelen... Who cares?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkbot
Ik heb in Warzone de CPU- en GPU Time aangezet. Ik las dat je daaraan een beetje kunt zien wat de bottleneck is. Maar ze zitten allebei rondom de 4ms, heel soms is m'n GPU ietjes hoger, maar ze lopen meestal redelijk gelijk. Al met al ben ik zeer content met m'n setup.

Thx iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
ik weet niet wat die 4ms precies betekent. Je kunt eens naar https://www.hwinfo.com/ kijken en die mee laten draaien. Het is vaak ook van belang om naar afzonderlijke cpu cores te kijken. Wanneer je cpu 8 cores heeft, maar het spel er maar 2 kan gebruiken, dan kan het cpu gebruik gemiddeld over de cores misschien maar 25% zijn, terwijl er twee cores op 100% belast worden en 6 cores helemaal niets staan te doen. Dan heb je toch een cpu bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:14

kujinshi

seven heroes

Je kan ook een manual all core overclock proberen voor de 5800X3D.

Bijvoorbeeld 8x4600mhz vastzetten.

Dan zakt de klokspeed nooit in en zal hij altijd de GPU op hoog niveau blijven voorzien. Processors hebben soms maar een eigen willetje hoe met alle load om te gaan.

Ik game met mijn 13700K ook op 8x5700mhz vastgezet. En spellen houden daarvan. Als je hardcore bent, dan zet je ook hyperthreading en de efficiency cores uit in de BIOS. Dan komt elke load, hoe klein dan ook, minstens op een 5700mhz core terecht. En die bottlenecked nooit.

[ Voor 21% gewijzigd door kujinshi op 01-06-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Goede tip, ik zou het zelf niet zo snel doen omdat ik mijn pc ook voor heel veel office werk gebruik en daar niet zit te wachten op een hoog idle verbruik. Of valt dat mee?
Pagina: 1