Ben blij dat de laatste posts wat meer inhoudelijk en realistisch worden.
VvE bashen is makkelijk, maar mensen vergeten even dat je geen keuze hebt. In Noord- en Zuid Holland is 1/3e van alle woningen onderdeel van een VvE, in de grootste steden zelfs meer dan de helft.
En je bent zelf ook jaren lid geweest en hebt blijkbaar niks gemerkt, of misschien er niet naar gekeken.
Dit ruikt inderdaad naar mismanagement, iets waar je zeker mee verder moet, maar je geeft op een aantal vragen ook geen antwoord.
- Is er een groot eigenaar, met meer dan 50% van de stemmen?
- Wie doet het beheer van de VvE, is dat de corporatie zelf, is er een derde partij, of door privé eigenaren?
- Hoe zag je MJOP er uit de afgelopen jaren? Voor hoe lang was dit? 30 jaar vooruit is vrij normaal.
- Op basis van welke gegevens willen ze het bedrag verhogen? Komt er groot onderhoud aan of is het op basis van een nieuw MJOP?
Er zijn denk ik toch wel een aantal zaken die je even moet uitzoeken. Het helpt daarbij ook om te weten hoeveel woningen en breukdelen er zijn en wat jou aandeel daarin is. Heb je het over 20 andere eigenaren in dezelfde situatie of ben jij de enige?
Begin met @
Frame164 zegt, zoek andere eigenaren, ga actief kijken naar de reden, valideer je MJOP, maak geluid in de vergaderingen, vraag advies op bij
https://www.vvebelang.nl of een andere onpartijdige organisatie.
Ik zie op dit moment nog geen reden om je woning halsoverkop te verkopen, neem ook je tijd om wat nieuws te vinden. Je hebt nu de luxe positie dat je nog een woning hebt, dus rustig kan zoeken naar wat anders.
Als er echt een slinkse woningcorporatie in het spel is dan kan dit ook nog gewoon tactiek zijn om wat kopers weg te krijgen. Misschien gaan ze daarna helemaal niks verhogen en zijn ze van jou af.
Dat laatste is een aanname natuurlijk, maar zonder al deze relevante info is het lastig om je vraag je beantwoorden. Want in de vrije verkoop zal dit wel invloed hebben ja, maar als je het moet verkopen aan een partij die je moedwillig dom heeft gehouden de afgelopen 10-20 jaar dan is ook een grote kans dat het héél veel invloed kan gaan hebben op je verkoopprijs.
Ik zou zelf het taxatie proces nu al in gang zetten en kijken wat de reactie van de corporatie gaat zijn.