Extra meterkast om 2 groepen naar de garage te brengen

Pagina: 1
Acties:

• wouterheer
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-01 11:08
Goedenmiddag,

Binnenkort krijg ik de sleutel van een aan mijn perceel grenzede garagebox. Daar wil ik vervolgens electra in aanbrengen. Met het oog op de toekomst zou ik er graag twee groepen hebben. Daarnaast wil ik binnenkort een verbouwing in huis doen waar ik ook twee groepen voor nodig heb.

Is het mogelijk/toegestaan om een aardlek in de meterkast te voorzien van 2 'lokale' groepen en 2 groepen op afstand?

Ik had het volgende in gedachte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gegXhMZWTrTH25JfGHpx4gmALz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KzOFmpWgWAA1qzBSr12JruCt.png?f=fotoalbum_large

Boven de stippenlijn is de huidige situatie, eronder de toekomstige.

Is dit correct of moet ik ergens nog iets toevoegen/aanpassen?

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Als particulier mag je eigenlijk alles knutselen.

Waarom nog weer een hoofdschakelaar in de garage? Die twee automaten lijkt me redelijk overzichtelijk.

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar voor NEN-1010 moet je misschien wel een automaat in de hoofdmeterkast, bijvoorbeeld 32A.

• wouterheer
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-01 11:08
Dat zou er dan zo uitzien?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlZN-Kn7Nl3yrv3BUj8RbZH1JhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A72kTncinn9fvTa1R6YGmofE.png?f=fotoalbum_large

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Je hebt waarschijnlijk maar een 25A hoofdzekering.
Een 32A groep plaatsen heeft dan geen zin. Ook heeft het geen zin om alles op 1 aardlekschakelaar te zetten. Juist deze schakelt vaak af in een garage. Ik zou kiezen voor 3x aardlekautomaat en dan 3x 3x2,5mm² ymvk naar de garage te trekken. Deze 3 aardlekautomaten (B16A 30mA) kun je dan verdelen over de 3 fases vanaf de hoofdschakelaar. De onderverdeler vervalt dan.
Wil je persé een onderverdeler moet je eigenlijk met 10A groepen gaan werken wil je een beetje selectief blijven met je woning en hoofdzekeringen. Dit is waarschijnlijk niet voldoende voor je zware gereedschap.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 20:51

Wuursj

want worst is al bezet

Ik wilde ook 3 groepen (2x1 fase en 1x3 fase) hebben in de schuur. Uiteindelijk heb ik toch maar 3 kabels naar de schuur getrokken achter alamats en alles centraal gehouden in de groepenkast in het huis. Was uiteindelijk ook goedkoper dan een onderverdeler in de schuur met hoofdschakelaar etc.

Ja, als er een groep uitklapt bij het klussen moet ik het huis in. Maar bij een niet-selectieve kast in de schuur, heb je grote kans dat je dat toch moet doen. En sowieso als de aardlek issues geeft.

Edit:
Als je toch bezig gaat: neem dan een 3 fase groep ipv de kookgroep en trek de twee vrijgekomen groepen door naar de garage ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 27-05-2024 16:59 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst