advies nodig voorzetwand (isoleren) steensmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirth
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-06 20:44
Afgelopen jaar hebben we onze huidige woning aangekocht, en onlangs iemand over de vloer gehad voor spouwmuur isolatie. Dit blijkt al aanwezig te zijn in het woonhuis, maar niet in de aanbouw.

De aanbouw blijkt ook geen spouw te hebben. Aangezien ik hier mijn kantoor heb gemaakt wil ik dit van binnenuit isoleren met een voorzetwand.

Nou ben ik al een paar avonden forums aan het doorlezen, maar nu twijfel ik enorm hoe ik dit het beste kan aanpakken, dus vandaar dit topic.

De situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fupAfmMCqWxpyHmGEA-0VqBR21Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GPlsmdTJfXO0xR8VTSYWP2ro.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4JK4FfzLNz7dhjnyf_kta_YzM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IlLuoou0PoMbBbeAvuWaFiSJ.png?f=user_large

We hebben afgelopen jaar wel wat schimmelvorming gehad op de muren bij de vloer. Of dit nou komt door de extreme regen van vorig jaar, of dat dit elke winter periode is, dat kan ik helaas niet zeggen. (vorige bewoner ook niet).

Mijn eerste idee was de muren te schilderen met schimmelbestendige verflaag. Daan een raamwerken te maken, en dit op te vullen met PIR platen (10cm) met dubbelzijdige aluminiumlaag. Naden dicht plakken/purren en dan afwerken met OSB en gips platen.

Of moet ik met spouwlatten een spouw maken?
De muren schilderen met schimmelbestendige verflaag, spouwlaten plaatsen, dampremmend folie aanbrengen, raamwerk maken, PIR platen plaatsen, naden dichtplakken/purren en afwerken.

Ik lees graag wat advies terug hoe ik dit nou het beste kan doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 07:47
Betreft het hier een halfsteensmuur?

Vocht net boven de vloer zal naar alle waarschijnlijkheid optrekkend vocht zijn. Bij halfsteens is doorslaand vocht ook prima mogelijk. Je kunt de muur impregneren. Als het doorslaand is dan moet je de gehele muur aanpakken, bij optrekkend moet je gaan injecteren aan de onderzijde.

Als je gaat isoleren dan droogt de muur van nature minder goed omdat er minder warmte is. Als je nu al last hebt van vocht dan wordt dat naar alle waarschijnlijkheid erger. Om dat te voorkomen moet je ventileren. Dus met ventilatielatten werken en via buitenlucht ventileren door stootvoegen aan te brengen conform je laatste optie. De folie is mijn inziens niet nodig als je PIR platen hebben met alu laagjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:28

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik ken de situatie niet maar wellicht kun je isoleren van buitenaf overwegen? Bouwfysisch een betere oplossing met behoud van de binnenruimte. Bijvoorbeeld pir en naar eigen wens afwerken bijvoorbeeld met rabatdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:01
Van buitenaf isoleren is beter en geeft minder kans op ellende.
toch van binnen? dan moet je een spouwtje maken wat door een paar stootvoegen naar buiten ventileert.
Dan binnen PIR platen of iets wat dampopen is, maar dan moet er aan beide kanten de juiste folie. isolatie kan tussen een raamwerk van hout of metalstud. nadeel van metalstud is dat het metaal is en dus warmte en kou geleid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts