Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-04 14:36
Mijn provider gaat binnenkort mijn internet snelheid verhogen van 1 gigabit naar 2 gigabit.
Ik heb nu een ASUS RT-AC88U, aangesloten op een Nokia XS-010X-Q ONT.

Hoewel de Nokia ondersteuning heeft tot 10 gigabit heeft de RT-AC88U enkel een gigabit WAN poort.

Zijn er mogelijkheden op de AC88U (zonder custom firmware) om toch een 2 gigabit WAN snelheid te realiseren?

Ik heb al gezocht in de dual-wan instellingen en documentatie maar de enige optie die ik kon vinden was een fail-over instelling. Alle link aggregation opties zijn gelimiteerd tot de LAN.

Beste antwoord (via gamefreakin op 27-05-2024 14:16)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:02
Nee. Als het theoretisch zou lukken dan zou de CPU het ook niet aankunnen 2gbit te routeren.

Je kunt wel de asus als accesspoint instellen en alleen voor wifi gebruiken

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 27-05-2024 14:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:02
Nee. Als het theoretisch zou lukken dan zou de CPU het ook niet aankunnen 2gbit te routeren.

Je kunt wel de asus als accesspoint instellen en alleen voor wifi gebruiken

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 27-05-2024 14:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
Daar was ik al bang voor. Dan wordt het tijd voor een router upgrade (zit te denken aan de BE88U) of een downgrade van het abonnement.

Bedankt voor het antwoord in ieder geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik het abbo downgraden zelfs als je veel download is 300 Mb al voldoende om meer te downloaden dan dat je kan kijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:06
De router die je van je provider krijgt past bij je abbo dus die kan prima die 2Gbps aan.
De weg met die eigen nutteloze router zou ik zeggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
Frogmen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:22:
Persoonlijk zou ik het abbo downgraden zelfs als je veel download is 300 Mb al voldoende om meer te downloaden dan dat je kan kijken.
Denk dat het downgraden wordt, inderdaad.
Ben(V) schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:34:
De router die je van je provider krijgt past bij je abbo dus die kan prima die 2Gbps aan.
De weg met die eigen nutteloze router zou ik zeggen.
De geleverde apparatuur (Nokia XS-2426G-B ONT/router combi) heb ik een tijd terug geprobeerd maar de mogelijkheden en wifi kwaliteit lieten helaas te wensen over. Daarom weer teruggegaan naar eigen ONT + router.

Een beetje extra internetsnelheid op het netwerk is niet genoeg voor mij om de functionaliteit/stabiliteit van een eigen high-end router te verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Wifi heeft er niets mee te maken, dat is een kwestie van plaatsing en demping dat los je op met extra Ap's en niet door een andere router.

En een ASUS RT-AC88U is niks meer high end dan een Nokia XS-010X-Q.
Het enige verschil is, is dat die Asus er futuristisch uitziet.

[ Voor 33% gewijzigd door Ben(V) op 28-05-2024 08:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
Ben(V) schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:50:
Wifi heeft er niets mee te maken, dat is een kwestie van plaatsing en demping dat los je op met extra Ap's en niet door een andere router.
En toch had ik onder dezelfde omstandigheden (plaatsing, afstand, demping e.d.) een groter aantal stabiliteit en snelheidsproblemen met de geleverde XS-2426G-B (en de Genexis Platinum daarvoor) dan met de AC88U.

Ik had inderdaad extra APs kunnen kopen toen bleek dat de XS-2426G-B niet stabiel genoeg was, maar de AC88U had ik toch al liggen.
Mijn vorige provider leverde alleen een media converter zonder routing functionaliteit (in de vorm van een bridged-only Genexis Titanium. Dan praten we alweer over 2013-2014), dus de AC88U had ik toentertijd daarvoor gekocht.

Het is mogelijk de XS-010X-Q + AC88U te verwijderen en de XS-2426G-B terug te zetten + meer APs aan te schaffen, maar ik behoud liever de huidige opstelling (o.a. vanwege de bekabeling en ruimte).
Ben(V) schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:50:
En een ASUS RT-AC88U is niks meer high end dan een Nokia XS-010X-Q.
Het enige verschil is, is dat die Asus er futuristisch uitziet.
Hoewel dit juist is, snap ik het doel van de vergelijking niet helemaal? De XS-010X-Q is een ONT (die ik nu ook in gebruik heb), de AC88U is een router. De één vervangt de ander niet.

[ Voor 3% gewijzigd door gamefreakin op 28-05-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sorry foutje ik had het over de ISP router. niet de ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 23:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voordat je vanalles gaat vervangen: hoe was je van plan die 2Gbit vol te trekken (en trek je ubarhaupt 1Gbit al vol) :?

Bedoel, die 2Gbit haal je nooit via wireless, zelfs niet als je wifi 6 hebt. En al is je AP een wifi 6 ding, is het maar de vraag of je devices die snelheid aan kunnen. FWIW: Alleen de Iphone 15pro van Mrs Eagle doet hier op de wifi 5 de maximale 450Mbit. En da's alleen met een speedtest, voor een beetje normaal internetten of streamen kon je daar bij lange na niet aan, ook niet gecombineerd over meerdere devices.Blijft over je interne LAN bekabeling. Ik neem aan dat je gewon 1Gbit UTP hebt liggen in huis, en devices die met max 1Gbit op LAN overweg kunnen, net als de meeste mensen.

Dus what's the use voor een snelle router? Ja, je pijpje kan sneller. joy, gebruik je niet want de interne pijplijn (LAN / wifi) is niet zo snel. Dus waarom zou je dan je router upgraden? Ik zou je ISP bellen en zeggen dat je een downgrade wilt. Zelfde die Gbit zul je met normaal gebruik niet vol trekken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:35

DataGhost

iPL dev

The Eagle schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:45:
Voordat je vanalles gaat vervangen: hoe was je van plan die 2Gbit vol te trekken (en trek je ubarhaupt 1Gbit al vol) :?

[..]

Blijft over je interne LAN bekabeling. Ik neem aan dat je gewon 1Gbit UTP hebt liggen in huis, en devices die met max 1Gbit op LAN overweg kunnen, net als de meeste mensen.
Ondertussen zijn 2.5Gbit-poorten al behoorlijk gangbaar op recente moederborden. Van bijvoorbeeld de 135 AM5-moederborden in de pricewatch is 109 daarvan voorzien van een 2.5Gbit-poort, en van de 375 LGA1700-bordjes is dat bij 272 stuks het geval, dus ruim 70% ondertussen. Het kan best zijn dat een of meerdere van jouw machines er eentje heeft en daar merk je waarschijnlijk niks van totdat je een verbinding en router/switch hebt die dat ook ondersteunt. Duur zijn die in ieder geval niet meer. Dat gaat verder gewoon prima over de reeds bestaande Cat5e in de meeste huisinstallaties, waarschijnlijk zelfs helemaal tot 10Gbit door. Mocht het toch nodig zijn, zijn NICs gewoon bij te prikken op moederborden zonder native ondersteuning.

[ Voor 23% gewijzigd door DataGhost op 28-05-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
The Eagle schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:45:

Bedoel, die 2Gbit haal je nooit via wireless, zelfs niet als je wifi 6 hebt. En al is je AP een wifi 6 ding, is het maar de vraag of je devices die snelheid aan kunnen. FWIW: Alleen de Iphone 15pro van Mrs Eagle doet hier op de wifi 5 de maximale 450Mbit. En da's alleen met een speedtest, voor een beetje normaal internetten of streamen kon je daar bij lange na niet aan, ook niet gecombineerd over meerdere devices.Blijft over je interne LAN bekabeling. Ik neem aan dat je gewon 1Gbit UTP hebt liggen in huis, en devices die met max 1Gbit op LAN overweg kunnen, net als de meeste mensen.

Dus what's the use voor een snelle router? Ja, je pijpje kan sneller. joy, gebruik je niet want de interne pijplijn (LAN / wifi) is niet zo snel. Dus waarom zou je dan je router upgraden? Ik zou je ISP bellen en zeggen dat je een downgrade wilt. Zelfde die Gbit zul je met normaal gebruik niet vol trekken.
Mijn PC, laptop en htpc hebben allen een 2.5 gigabit poort. De andere apparaten inderdaad niet.

Ik zal ook waarschijnlijk downgraden terug naar 1gbit. De 2gbit ga ik waarschijnlijk nooit vol krijgen maar ik wou graag kijken of er toch wat mogelijk was met de huidige apparatuur. Blijkbaar dus niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

gamefreakin schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:20:
[...]

Mijn PC, laptop en htpc hebben allen een 2.5 gigabit poort. De andere apparaten inderdaad niet.

Ik zal ook waarschijnlijk downgraden terug naar 1gbit. De 2gbit ga ik waarschijnlijk nooit vol krijgen maar ik wou graag kijken of er toch wat mogelijk was met de huidige apparatuur. Blijkbaar dus niet ;)
Tja, een 20mm kabel past ook niet door een 10mm buis, dus eigenlijk is ‘t simpel ;)

Wil je meer dan 1Gbit dan moet je alles in je netwerk upgraden naar minimaal 2,5Gbit.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 28-05-2024 21:37 ]

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1