Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 13:37
Beste Tweakers,

Mijn vrouw woont nog niet zolang in Nederland en is sindskort overgestapt naar een nieuwe baan waar zij met veel plezier werkt. Nu heeft ze in haar eerste loonperiode heel veel overuren gemaakt. Op haar eerste loonstrookje zag ze dat deze uren niet uitbetaald werden maar in een potje TVT kwamen te staan. Ze zit met haar uurloon (13,5) net boven het wettelijk minimumloon van 13,27 euro per uur. Naar mijn opvatting is het daardoor niet mogelijk voor haar werkgever om alle uren als TVT te boeken omdat ze dan op basis van het werkelijk gewerkte aantal uren onder het WML uit komt. Deze vraag hebben we dus ook voorgelegd aan haar HR afdeling en die zegt dat ze niet onder het WML uit komt omdat ze 13,5 verdient per uur. Is hier iemand met meer kennis van het arbeidsrecht die uit kan leggen hoe het zit in deze situatie?

Het gaat in dit geval om een fulltime dienstverband waarin na 13 werkdagen 126 uur gemaakt is. Ze heeft daarvan 104 uur uitbetaald gekregen en de rest van de uren is in de TVT pot gegaan. De CAO voor het Levensmiddelenbedrijf is van toepassing.

Indien de werkgever de wet mbt het minimumloon niet goed toepast kunnen zij hiervoor een boete krijgen. Nu willen we zeker niet hier een groot probleem van maken. Maar we willen wel weten of de wet goed wordt toegepast. Als ze het immers nu niet uitbetaald krijgt zal ze het op een later moment als nog uitbetaald krijgen of op kunnen nemen als verlof.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06 17:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ze krijgt het toch wel uitbetaald? Alleen op een later tijdstip. Maar dat betekent niet dat ze nu opeens een lager uurloon krijgt.

Waar je wel op moet letten is dat eventuele toeslagen van overuren wél worden uitbetaald. Indien van toepassing uiteraard.

En werkt ze structureel bijna anderhalf uur per dag over, of heeft ze een dag extra gewerkt en hier en daar wat uurtjes gesprokkeld? Voor de lange termijn moet het ook houdbaar blijven.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat is toch ook het doel van TVT?

Je werkt vandaag 2 uren over die je later kunt opnemen. Dat wordt niet geldelijk verrekend. Wanneer je over een X aantal uren komt (aangegeven in de TVT regeling) worden die uren uitbetaald zoals het hoort.

Bij het laatste loonstrookje, dus wanneer ze daar stopt met werken, kan het TVT potje verrekend worden, het zijn immers wel gewerkte uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TVT is altijd dat je er verlof voor krijgt, anders zou het wel uitbetaalt worden.

Werk ik vandaag geen 8 uur maar 10 uur (+2 uur TVT), werk ik morgen geen 8 uur maar 6 uur (-2 uur TVT). Dan heb ik in 2 dagen tijd toch 16 uren gewerkt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 27-05-2024 13:23 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
De eerste reacties lijken te suggereren dat ik het toch mis heb. Ik baseer mij voor de stelling dat zij minder zou verdienen dan het WML op de volgende stukken:

- https://www.legal8.nl/wer...erwerk-en-tijd-voor-tijd/
- https://mettom.nl/blog/regels-tijd-voor-tijd-veranderd/
DrivinUCrazy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:22:
Ze krijgt het toch wel uitbetaald? Alleen op een later tijdstip. Maar dat betekent niet dat ze nu opeens een lager uurloon krijgt.

Waar je wel op moet letten is dat eventuele toeslagen van overuren wél worden uitbetaald. Indien van toepassing uiteraard.

En werkt ze structureel bijna anderhalf uur per dag over, of heeft ze een dag extra gewerkt en hier en daar wat uurtjes gesprokkeld? Voor de lange termijn moet het ook houdbaar blijven.
Ze heeft geen extra dagen gewerkt. Maar dit had te maken met de opstart van een productielijn. Ze moesten nog de juiste balans vinden waardoor ze sommige dagen wel 12 uur gewerkt heeft. De werkgever weet ook dat dit niet houdbaar is en daar is echt aandacht voor. De verwachting is dat overwerk terug loopt en laten incidenteel zal zijn.
sypie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:22:
Dat is toch ook het doel van TVT?

Je werkt vandaag 2 uren over die je later kunt opnemen. Dat wordt niet geldelijk verrekend. Wanneer je over een X aantal uren komt (aangegeven in de TVT regeling) worden die uren uitbetaald zoals het hoort.

Bij het laatste loonstrookje, dus wanneer ze daar stopt met werken, kan het TVT potje verrekend worden, het zijn immers wel gewerkte uren.
Dat is waar, maar naar mijn weten mag TVT niet gebruikt worden om de wet rondom het minimumloon te ontlopen en het wettelijk minimumloon moet berekend worden over alle gewerkte uren.
RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:22:
TVT is altijd dat je er verlof voor krijgt, anders zou het wel uitbetaalt worden.

Werk ik vandaag geen 8 uur maar 10 uur (+2 uur TVT), werk ik morgen geen 8 uur maar 6 uur (-2 uur TVT). Dan heb ik in 2 dagen tijd toch 16 uren gewerkt ;)
Dat is waar, maar ik ben ervan overtuigd dat de mogelijkheden van TVT bij medewerkers op of rond het WML beperkt is voor de werkgever. Misschien vergis ik mij daarin en lees ik de regels fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Flying35 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:03:
[..]

Dat is waar, maar ik ben ervan overtuigd dat de mogelijkheden van TVT bij medewerkers op of rond het WML beperkt is voor de werkgever. Misschien vergis ik mij daarin en lees ik de regels fout.
Een TVT-regeling is voor werknemer en werkgever gewoon heel gunstig. Een win-win stiuatie.

En wat is voor jou dan de reden dat het niet zou kunnen? Als je 16 uur werkt voor 13,27 is dat 212,32 bruto. Of dat nu 2 dagen van 8 uur is, of 1 dag van 10 uur en 1 dag van 6 uur.

Edit:
Als het gaat om overuren, dan is die regeling helemaal gunstig. Voor elk uurtje overwerk, krijg je dan geen 125% uitbetaald, maar 1 uur en 15 minuten tijd-voor-tijd (of naar rato als ze wel uitbetaald zouden worden) Uurtje op zondag a 200% zou inhouden dat ze over elk uur op zondag 2 uur TVT krijgt ;)

Edit2:
Mochten jullie afhankelijk zijn van huur- en zorgtoeslag is een TVT-regeling nog beter. Het inkomen stijgt niet, hoef je je toeslagen niet terug te betalen omdat je inkomen door uitbetaalde overuren is gestegen, want je werkt niet meer, maar op andere tijden.

[ Voor 76% gewijzigd door RaZ op 27-05-2024 14:20 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:13:
[...]

Een TVT-regeling is voor werknemer en werkgever gewoon heel gunstig. Een win-win stiuatie.

En wat is voor jou dan de reden dat het niet zou kunnen? Als je 16 uur werkt voor 13,27 is dat 212,32 bruto. Of dat nu 2 dagen van 8 uur is, of 1 dag van 10 uur en 1 dag van 6 uur.

Edit:
Als het gaat om overuren, dan is die regeling helemaal gunstig. Voor elk uurtje overwerk, krijg je dan geen 125% uitbetaald, maar 1 uur en 15 minuten tijd-voor-tijd (of naar rato als ze wel uitbetaald zouden worden) Uurtje op zondag a 200% zou inhouden dat ze over elk uur op zondag 2 uur TVT krijgt ;)

Edit2:
Mochten jullie afhankelijk zijn van huur- en zorgtoeslag is een TVT-regeling nog beter. Het inkomen stijgt niet, hoef je je toeslagen niet terug te betalen omdat je inkomen door uitbetaalde overuren is gestegen, want je werkt niet meer, maar op andere tijden.
Bedankt voor jouw reactie. Ik maakte de volgende berekening 104 * 13,5 = 1404 euro. Nu heeft ze voor die 1404 euro 126 uur gewerkt. Dat is 1404 / 126 = 11,14 euro per uur. Natuurlijk staan daar wel TVT uren tegenover die ze op een later moment kan benutten. Hoe ik de wet begrepen had mag dit niet omdat ze hiermee onder het WML van 13,27 euro per uur uit komt.

Wat betreft Edit1 en 2. In haar contract is afgevangen dat ze maar 100% vergoed krijgt bij overwerk. De toeslag zoals in de CAO staat is niet van toepassing. We hebben geen recht op toeslagen dus ook die zijn hier niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-06 10:23

Koekfabriek

King Billy on the wall

@Flying35 CAO gaat toch altijd boven contract? Helemaal als het in het nadeel van de werknemer uitvalt. Ik zou eens contact opnemen met je vakbond (indien lid) of hier navraag over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Flying35 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:25:
[...]

Bedankt voor jouw reactie. Ik maakte de volgende berekening 104 * 13,5 = 1404 euro. Nu heeft ze voor die 1404 euro 126 uur gewerkt. Dat is 1404 / 126 = 11,14 euro per uur. Natuurlijk staan daar wel TVT uren tegenover die ze op een later moment kan benutten. Hoe ik de wet begrepen had mag dit niet omdat ze hiermee onder het WML van 13,27 euro per uur uit komt.

Wat betreft Edit1 en 2. In haar contract is afgevangen dat ze maar 100% vergoed krijgt bij overwerk. De toeslag zoals in de CAO staat is niet van toepassing. We hebben geen recht op toeslagen dus ook die zijn hier niet van toepassing.
Nee, TVT houdt in dat de uren die je gewerkt hebt niet uitbetaalt krijgt, en daar betaalt verlof voor terug krijgt.

Je som klopt niet.

Ze heeft 126 uur gewerkt, 104 uur is uitbetaalt, en ze heeft 22 uur aan betaalt verlof opgebouwd. Ze kan dus 22 uur vrij nemen en dan is ze niet aanwezig en toch krijgt ze geld.. Dat noemen ze TVT ;)

Overuren zijn uren die boven de 40 uur uitkomen, als ze parttime werkt, maakt ze geen overuren, maar meeruren

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 27-05-2024 14:32 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik werk deze week geen 40 uur, maar 60 uur. Ik krijg er 40 betaalt. Volgende week werk ik 20 uur, en neem ik 20 uur TVT op. Ik krijg 40 uur betaalt en werk maar 20 uur, want die 20 uur maak ik deze week al. (Als simpel sommetje zonder overuren mee te nemen in het sommetje)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Koekfabriek schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:28:
@Flying35 CAO gaat toch altijd boven contract? Helemaal als het in het nadeel van de werknemer uitvalt. Ik zou eens contact opnemen met je vakbond (indien lid) of hier navraag over te doen.
Dat hoeft niet ;)

De vriendin van de TS heeft een contract van 104 uur in de maand (24 uur per week). Heeft deze maand 126 uur gewerkt en heeft voor 104 uur betaalt gekregen. Die 22 uur TVT hoeft ze volgende maand niet te werken. Hoeveel uur moet ze maken om aan die 104 uur te komen als je daar 22 uur vanaf haalt? 82

Volgende maand werkt ze 82 uur, en krijgt ze voor 104 uur betaalt.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Flying35 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:25:
Zou wel mooi zijn ja, en de uren betaald krijgen en de uren als tijd-voor-tijd krijgen, denk je ook niet? :+ Dan zou die TVT toch juist het dubbele tarief zijn (gezien je het dan vrij en uitbetaald zou krijgen)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-06 10:23

Koekfabriek

King Billy on the wall

RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:12:
[...]

Dat hoeft niet ;)

De vriendin van de TS heeft een contract van 104 uur in de maand. Heeft deze maand 126 uur gewerkt en heeft voor 104 uur betaalt gekregen. Die 22 uur TVT hoeft ze volgende maand niet te werken. Hoeveel uur moet ze maken om aan die 104 uur te komen als je daar 22 uur vanaf haalt? 82

Niet volgens het rijk:
De afspraken in een cao gaan voor op de afspraken in een individuele arbeidsovereenkomst. Heeft u een individuele arbeidsovereenkomst gesloten met uw werkgever? Dan mogen de bepalingen in uw contract niet nadelig afwijken van de bepalingen uit de cao. Vallen de afspraken voor u als werknemer gunstiger uit? Dan mag afwijken wel. Klik

Als die overuren +35% moeten zijn volgens de CAO Levensmiddelen (artikel 9) moet de werkgever dat toch gewoon volgen? Vrouw van TS werkt volgens OP fulltime maar zal half in de maand begonnen zijn.
CH4OS schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:49:
[...]
Zou wel mooi zijn ja, en de uren betaald krijgen en de uren als tijd-voor-tijd krijgen, denk je ook niet? :+ Dan zou die TVT toch juist het dubbele tarief zijn (gezien je het dan vrij en uitbetaald zou krijgen)? :)
Volgens mij is toch vooral de vraag van TS, moet de werkgever de uren uitbetalen of mag de werkgever ook TVT geven. TS is van mening dat het niet mag. Volgens mij mag het wel (want overeengekomen in de CAO) maar moet de werkgeverde CAO wel volgen (dus extra toeslag. )

[ Voor 20% gewijzigd door Koekfabriek op 27-05-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:12:
[...]

Dat hoeft niet ;)

De vriendin van de TS heeft een contract van 104 uur in de maand (24 uur per week). Heeft deze maand 126 uur gewerkt en heeft voor 104 uur betaalt gekregen. Die 22 uur TVT hoeft ze volgende maand niet te werken. Hoeveel uur moet ze maken om aan die 104 uur te komen als je daar 22 uur vanaf haalt? 82

Nee dit klopt niet. Zoals ik eerder vertelde heeft ze een full time dienstverband. Ofwel 40u per week. Haar eerste loonperiode was alleen geen volledige omdat ze per 1ste van de maand gestart was en het een 4 weken loon betreft die vanaf 1 januari is gestart en daarom niet gelijk met de maanden mee loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
CH4OS schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:49:
[...]
Nee zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat als je het salaris uitrekent over het werkelijk gemaakte uren uit komt onder het Wml je die uren niet mag sparen als TVT maar ze uit moet betalen. Natuurlijk begrijp ik dat je ze niet uitbetaald krijgt en alsnog kan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lezen jullie wel de bronnen die TS aanhaalt?
Het gaat hier namelijk over goed werkgeverschap en het moment van uitbetalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 27-05-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Flying35 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:55:
[...]

Nee dit klopt niet. Zoals ik eerder vertelde heeft ze een full time dienstverband. Ofwel 40u per week. Haar eerste loonperiode was alleen geen volledige omdat ze per 1ste van de maand gestart was en het een 4 weken loon betreft die vanaf 1 januari is gestart en daarom niet gelijk met de maanden mee loopt.
My bad. Maar blijft alsnog dat je een rekenfout maakt en daar een conclusie aan hangt.

Jij deelt die 1.404 door 126 uur, en dan kom je inderdaad op een uurloon uit die lager is dan het minimumuurloon. En dat moet je niet doen. Want ze heeft voor 104 uur betaald gekregen. Die 22 uur die niet betaald is, kan ze vrij voor nemen, en dan werk je een week 22 uur minder (of je spaart ze op).

Als er sprake is van overwerk, en een toeslag, heeft dat ook effect op de TVT uren. 125% voor een uur overwerk is 1 uur en een kwartier TVT

Die TVT is een veel betere regeling dan overwerk laten uitbetalen. Je hebt daardoor veel meer betaalt verlof dan de 20~23 dagen per jaar (met eventuele wachtdagen)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Als je 1 dag werkt, dan 29 vakantiedagen opneemt dan is je uurloon ook niet ineens 500 euro.

Je bent iets aan het berekenen wat totaal irrelevant is. Uurloon gaat over betaalde uren, tvt uren worden later betaald.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Flying35 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:58:
Nee zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat als je het salaris uitrekent over het werkelijk gemaakte uren uit komt onder het Wml je die uren niet mag sparen als TVT maar ze uit moet betalen. Natuurlijk begrijp ik dat je ze niet uitbetaald krijgt en alsnog kan sparen.
Basicly is TVT een speciale vorm van boven wettelijk verlof (niet helemaal hetzelfde), die je wel uit kan laten betalen als je het niet opneemt of niet wilt opnemen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TS had een loonstrookje verwacht van:
126 uur x 13,50 = 1.701 bruto
Loonstrookje be like:
104 uur x 13,50 = 1.404 bruto
22 uur tvt-potje
Reken Error:
1.404 bruto / 126 uur = 11,14 per uur
Conclusie o.b.v. Reken Error:
Er wordt te weinig betaald, je mag niet minder krijgen dan het minimumuurloon van 13,27

[ Voor 29% gewijzigd door RaZ op 27-05-2024 18:17 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
dragonhaertt schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:19:
Als je 1 dag werkt, dan 29 vakantiedagen opneemt dan is je uurloon ook niet ineens 500 euro.

Je bent iets aan het berekenen wat totaal irrelevant is. Uurloon gaat over betaalde uren, tvt uren worden later betaald.
Dat betekent dus dat de volgende voorbeelden over TVT niet kloppen

MKB Servicedesk
Voorbeeld
Je werknemer heeft een 36-urige werkweek en verdient net iets meer dan het minimumloon: € 2.100 per maand (uurtarief: € 13,46). In een drukke periode werkt deze werknemer 45 uur per week. Dat betekent dat het uurtarief van deze medewerker bij het toepassen van de tijd-voor-tijdregeling ineens lager zou worden dan het minimumloon. Bij 45 uur in de week zou het uurtarief uitkomen op € 10,77. Je zult de overuren dus gewoon moeten uitbetalen.
https://www.mkbservicedes...-tijd-alles-over-tvt-uren

Of deze van De Zaak
Stel dat Sophie door personeelstekort 14 extra uren maakt en in een week 50 uur werkt. Het bruto-uurloon komt dan uit op € 9,27 (€ 463,32 gedeeld door 50, het totale aantal gewerkte uren). Volgens de regels die sinds 1 januari 2019 zijn ingegaan is dit niet toegestaan, aangezien het wettelijk minimumloon voor iemand van ouder dan 21 jaar met een 36-urige werkweek voor 2024 op € 13,27 is vastgesteld. In dit geval ben je verplicht om de overuren uit te betalen.
https://www.dezaak.nl/jur...g-hier-moet-je-op-letten/

En deze uitleg van PW
Compensatie van overwerk met tijd is echter sinds 1 januari 2019 niet meer altijd mogelijk. Werknemers mogen bij tijd-voor-tijdregelingen niet onder het minimumloon uitkomen behalve als een cao dat aangeeft. Artikel 13a lid 2 van de Wet minimumloon en vakantiebijslag (WML) bepaalt namelijk dat het uurloon in een loonperiode nooit minder mag zijn dan het wettelijk minimumuurloon. Het minimaal te betalen uurloon baseer je daarbij op het aantal feitelijk gemaakte uren in de loonperiode en het bruto-uurloon van de werknemer.
https://www.pwnet.nl/3915...ng-let-op-het-minimumloon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

dragonhaertt schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:19:
Je bent iets aan het berekenen wat totaal irrelevant is.
Ik zou dat ook gedacht hebben, maar de TS komt toch wel met verdacht veel bronnen waaruit blijkt dat de wetgever besloten heeft dat deze idiote (mijn mening) berekening wel relevant is.

Misschien zouden we met zijn alleen eerste die links eens moeten bekijken alvorens met onze (kennelijk verouderde!) kennis van zaken opa-vertelt te gaan spelen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dido schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Ik zou dat ook gedacht hebben, maar de TS komt toch wel met verdacht veel bronnen waaruit blijkt dat de wetgever besloten heeft dat deze idiote (mijn mening) berekening wel relevant is.

Misschien zouden we met zijn alleen eerste die links eens moeten bekijken alvorens met onze (kennelijk verouderde!) kennis van zaken opa-vertelt te gaan spelen?
Als je 126 uur werkt, 104 uur wordt uitbetaald en 22 uur gaat naar het tvt-potje.

Door hoeveel uur moet je je bruto maandloon delen om een uurloon te krijgen?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52

Honesty

kattenneus!

Ik spaar ze ook op, volgens mij mag dat van onze cao. Het voordeel vind ik dat het een lekker potje is, en dat bij ons ze de tvt uren uitbetalen naar je geldende uurloon. Dus alle uren die ik overhad in 2023 gingen mee naar 2024 met de jaarlijkse verhoging erbij.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25

BCC

Dido schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Voorbeeld (zonder CAO)
Stel dat een medewerker 40 uur per week tegen een loon van EUR 3.000,- per maand werkt en stel dat het minimumloon voor deze medewerker EUR 1.600,- is. In een bepaalde maand werkt hij echter 50 uur per week (10 uur overwerk). Bij 50 uur is het minimumloon – naar rato berekend – EUR 2.000,-. Aangezien hij aanzienlijk meer verdient dan het minimumloon, is er in dit voorbeeld geen probleem met de WML en kan de werkgever voor deze 10 uur tijd-voor-tijd afspreken.
Zou deze medewerker echter EUR 1.700,- per maand verdienen op basis van 40 uur per week, dan verandert het verhaal. Het minimumloon is bij 50 uur EUR 2.000,-. Deze werknemer heeft dus recht op een aanvullende vergoeding van EUR 300,- op grond van de WML. Over dit laatstgenoemde bedrag mag géén tijd-voor-tijd worden afgesproken.
Deze wetswijziging heeft aldus gevolgen voor werknemers die door het verrichten van overwerk onder het minimumloon zakken. Deze werknemers moeten vanaf 1 januari 2019 gecompenseerd worden in geld en niet in tijd-voor-tijd.
Inderdaad, ik heb het voorbeeld even in je quote geplaatst voor de luie tweakers :)

Tldr tvt is tvt - behalve als je minder dan minimum loon verdient, dan moet de werkgever gewoon boter bij de vis doen en alles uitbetalen . Imnal

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 27-05-2024 18:37 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BCC schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:35:
[...]

Inderdaad, ik heb het voorbeeld even in je quote geplaatst voor de luie tweakers :)

Tldr tvt is tvt - behalve als je minder dan minimum loon verdient, dan moet de werkgever gewoon boter bij de vis doen en alles uitbetalen . Imnal
Blijkbaar.

Ze heeft een contract van 40 uur. Ze werkt er pas net, want anders had ze 2.340 in de maand. Ze is nog in d'r proeftijd. Ik weet niet of ik dat zou aankaarten. "Je hebt 22 uur te weinig betaalt, die tvt had niet gemogen, doe ff lappen"

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 27-05-2024 18:58 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Blijkbaar.

Ze heeft een contract van 40 uur. Ze werkt er pas net, want anders had ze 2.340 in de maand. Ze is nog in d'r proeftijd. Ik weet niet of ik dat zou aankaarten. "Je hebt 22 uur te weinig betaalt, die tvt had niet gemogen, doe ff lappen"
Ja dat is geen fijne situatie en opzich maakt het niet heel veel uit. Ze kan de uren ook op een later moment terug krijgen, maar het is ook wel fijn om eerder betaald te worden voor de gewerkte uren. Wat we nu gewoon willen weten is hoe de situatie daadwerkelijk in elkaar zit. We gaan daarmee nu nog niet de werkgever lastig vallen. Eventueel de werkgever er op wijzen zou wel kunnen omdat die het risico loopt op een boete voor het overtreden van de wet rondom het wml indien mijn interpretatie van de voorbeelden klopt. In alle voorbeelden staat dat uitzonderingen via die Cao mogelijk zijn. Maar mag er dan wel onder het wml beloond worden? Dat staat zo niet in de Cao. Enkel en alleen dat overuren als Tvt gespaard kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25

BCC

Nou in zo’n vaart loopt dat niet denk ik - aangezien je maar een halve maand gewerkt hebt, kan ik me ook voorstellen dat je met een half minimum loon moet rekenen in de eerste “maand”

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BCC schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:13:
Nou in zo’n vaart loopt dat niet denk ik - aangezien je maar een halve maand gewerkt hebt, kan ik me ook voorstellen dat je met een half minimum loon moet rekenen in de eerste “maand”
Het euvel is dat als je je bruto inkomen deelt door het aantal gewerkte uren (betaald + tvt) mag je uurloon nooit lager zijn dan het WML van 13,27 bruto per uur. Dat houdt voor de vrouw van de TS in dat ze overwerk niet mag opsparen als tvt vanwege haar lage inkomen.

2.340 per maand / 13,50 per uur = 173 uur per maand

Als ze 10 tvt uren heeft, is het 2.340 / 183 uur = 12,86 per uur, en dat mag wettelijk niet eens. Dus die uren moeten uitbetaalt worden.

De TS heeft zeker wel een punt. Opzich een leuke regeling, maar niet voor mensen met een laag uurloon.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Blijkbaar werd er misbruik van gemaakt. Ben op zich ook wel benieuwd naar het waarom van deze nieuwe regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Cheesy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:31:
Blijkbaar werd er misbruik van gemaakt. Ben op zich ook wel benieuwd naar het waarom van deze nieuwe regeling.
Ik kan er wel een paar bedenken. Huur- en zorgtoeslag en kindgebondenbudget.
Die zijn inkomenafhanklijk. Met tvt gaat je inkomen niet omhoog, als ze uitbetaald worden wel, en dan gaan die inkomstenafhankelijke staatssteun naar beneden, en dan werk je voor de fiscus.

Oiud collega's van mij vonden tvt veel fijner. Die konden een maand langer op vakantie, zou vanwege hun inkomen niet eens meer mogen. Die zeiden ook, laat ik ze uitbetalen, ben ik m'n vrije tijd kwijt, en moet ik toeslagen gaan terug betalen, doei gratis geld, en van het geld wat ik verdien betaal ik belasitng over. Word ik driedubbel genaaid.

Dat tvt is dus alleen voor mensen met een goed inkomen die niet onder het WML komen van een paar uur overwerken. Met een minimum inkomen kan het wel, als je binnen de zelfde maand die tvt-uren opmaakt, want opsparen naar volgende maand mag niet.

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 27-05-2024 20:49 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:13

Gallus

Cheesy

Je dient inderdaad te allen tijde het WML te ontvangen. Dus het totale aantal uren dat je gewerkt hebt * het minimumuurloon (+vakantiebijslag). Wanneer je salaris gelijk is aan het WML, dan is er dus geen ruimte om TVT op te bouwen. Wel kunnen eventuele toeslagen benut worden om alsnog TVT op te bouwen. Krijg je voor een overuur 150%, dan dien je 100% direct uitbetaald te krijgen en zou 50% (een half uur) naar het TVT-potje kunnen gaan.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Pagina: 1