Onze keuken heeft een aantal bovenkastjes, boven de wasbak oa en we merken nu al in de avond dat wij het te donker vinden. Daarom wil ik de IKEA Mittled strips daar gaan monteren.
In principe doodsimpel natuurlijk, maar om het echt mooi af te werken heb ik even een paar vraagjes die ik nergens uit de IKEA info haal.
Onze bovenkastjes zijn als volgt: het is een L met 60-62-hoek-60. Bovenin het meest rechter kastje zit een stroompunt en ik heb al met een kabel gezien dat ik van daaruit via de loze ruimte achter het kastje naar beneden kan komen. Het hoekkastje en het rechterkastje zitten boven ingebouwd (gelijk met de koelkast-ovens-vrieskast) en dus is daar geen ruimte boven het kastje, zelfs niet om een dunne kabel weg te werken. Linker 2 kastjes wel, maar daar is weer geen stroompunt.
Daarom vraag ik me af:
60cm Mittled - koppelstuk - 60cm Mittled - koppelstuk - 30/40cm Mittled - hoek om en koppelstuk of -kabel - 30/40cm Mittled - koppelstuk - 60cm Mittled - kabel naar trafo in bovenkastje.
Het stopcontact in het bovenkastje zit boven de bovenste plank, dus of ik offer die achterin gewoon op (alleen spullen ervoor plaatsen) of ik maak nog even een simpele beugel om de trafo erin op te hangen.
In principe doodsimpel natuurlijk, maar om het echt mooi af te werken heb ik even een paar vraagjes die ik nergens uit de IKEA info haal.
Onze bovenkastjes zijn als volgt: het is een L met 60-62-hoek-60. Bovenin het meest rechter kastje zit een stroompunt en ik heb al met een kabel gezien dat ik van daaruit via de loze ruimte achter het kastje naar beneden kan komen. Het hoekkastje en het rechterkastje zitten boven ingebouwd (gelijk met de koelkast-ovens-vrieskast) en dus is daar geen ruimte boven het kastje, zelfs niet om een dunne kabel weg te werken. Linker 2 kastjes wel, maar daar is weer geen stroompunt.
Daarom vraag ik me af:
- Klopt het dat het stroompunt (waar de kabel naar de trafo gaat) bij deze led-strips alleen links zit?
- Handleiding toont een afstandsvelletje om de strips op een bepaalde afstand te monteren. Weet iemand wat deze exacte afstand is? Op zo'n 15-16cm diep kan ik namelijk bij het hoekkastje 2x 40cm precies kwijt. Als het verder naar voren zit zou ik met 2x 30cm of 1x 30cm en 1x 40cm moeten gaan werken.
- Hoe verbind ik een haakse hoek het beste? Het liefst heb ik 1 kabel naar boven lopen naar de trafo. Kan ik dit 3,5m verbindingssnoer inkorten en daarvoor gebruiken? Of is het andere uiteinde alleen voor de trafo geschikt?
- Is het aansluitsnoer van trafo naar stopcontact een standaard 2-pin aansluiting? De IKEA kabel is namelijk veel te lang voor mijn situatie dus dan koop ik bij de bouwmarkt een ±50cm variant.
- Welke knop raden jullie aan om fysiek mee te schakelen en dimmen?
- Welke IKEA smart home hub is anno 2024 de beste keuze? Wellicht wil ik meer van IKEA gaan kopen op dit gebied, zoals ook sensoren of andere lampen (ik heb al Hue+Aqara fwiw).
60cm Mittled - koppelstuk - 60cm Mittled - koppelstuk - 30/40cm Mittled - hoek om en koppelstuk of -kabel - 30/40cm Mittled - koppelstuk - 60cm Mittled - kabel naar trafo in bovenkastje.
Het stopcontact in het bovenkastje zit boven de bovenste plank, dus of ik offer die achterin gewoon op (alleen spullen ervoor plaatsen) of ik maak nog even een simpele beugel om de trafo erin op te hangen.