Schoorsteen lekkage woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-10 20:19
Hoi,

Hierbij een vraag wat we het beste kunnen laten doen. We hebben een huis waar we mee bezig zijn om aan te kopen. Deze heeft op het moment een lekkage in de woonkamer bij de houtkachel, welke zeer vermoedelijk met de schoorsteen te maken heeft. Zoals op de foto te zien is het voegwerk niet meer het beste en kan het loodwerk ook vervangen worden. Nu is de oplevering pas einde van het jaar maar we trekken er graag in wanneer er geen lekkage is uiteraard. Wat is het beste om in deze situatie te doen?

Zelf hebben we al wel bedacht om het bovenste gedeelte van de schoorsteen weg te halen en te vervangen voor een pijp zodat de kachel nog steeds zijn functie kan behouden. Waar moeten we dan aan denken om te regelen en qua prijs?

Tips zijn zeker welkom :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x87wObpeAKqzIx-Hi-cTWWo5MKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPW3ywSLyy8BFnQAFvW14WiC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Allereerst een vergunning aanvragen, want dit mag vast niet vergunningsvrij.

Daarnaast moet je pijp even hoog uitkomen als nu, dus krijg je een losstaande ielige pijp, is dat wel handig ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Is er een reden dat de pijp even hoog moet uitkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

supercrazy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:11:
Is er een reden dat de pijp even hoog moet uitkomen?
Volgens mij moet je - ondanks dat daar best vaak van af geweken wordt door huiseigenaren/installateurs - boven de nok van je dak uitkomen. In een vorig huis hebben wij een pijp gehad die niet boven de nok uitkwam en dat ging verder prima qua stoken en we zijn er nooit op aangesproken door de gemeente, maar diegene die hem plaatsten hebben wel expliciet aangegeven dat die risico's voor mij waren.

[ Voor 29% gewijzigd door Ugchel op 27-05-2024 13:21 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 15:29
Is de schoorsteen niet gebruiken een optie?
Gewoon CV stoken IPV. houtkachel?

Indien je wel hout wilt stoken word tegenwoordig meestal een nieuwe flexibele pijp door de schoorsteen getrokken. Kwa materiaal niet heel duur, alleen weet ik niet wat het kost om het te laten doen. Zou niet meer dan een dag werk moeten zijn.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
De vrouw wilt graag als het kan de houtkachel behouden, maar ook als we de schoorsteen helemaal zouden weg halen dan lijkt mij dat het aanzicht van het huis er ook niet mooier op zal worden. Of zie ik dat verkeerd?

Ik lees inderdaad dat hij boven de nok uit moet komen, een stuk eraf halen en dan vervangen door een metalen pijp lijkt mij niet een goede keuze dan, ook vanwege stabiliteit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:01
supercrazy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:57:
De vrouw wilt graag als het kan de houtkachel behouden, maar ook als we de schoorsteen helemaal zouden weg halen dan lijkt mij dat het aanzicht van het huis er ook niet mooier op zal worden. Of zie ik dat verkeerd?

Ik lees inderdaad dat hij boven de nok uit moet komen, een stuk eraf halen en dan vervangen door een metalen pijp lijkt mij niet een goede keuze dan, ook vanwege stabiliteit,
Mooi is een mening.

Maar als je lekvrij wil zijn dan zullen de voegen goed moeten zijn, het loodwerk in orde en dak kap goed afdichten. Meer opties zijn er eigenlijk niet.
Afhankelijk van hoe erg die lekkage is zul je prima in dat huis kunnen wonen totdat de schoorsteen hersteld is, er wonen nu toch ook mensen?
Maak nu vast een afspraak met een voegbedrijf dat ze de dag na de sleuteloverdracht kunnen beginnen met herstel, vraag de oude eigenaar of er alvast iemand even mag komen kijken, zo moeilijk is dit toch niet?

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 27-05-2024 14:17 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52

BCC

Volgens mij heeft half nederland op het moment last van een lekke/doorslaande schoorsteen ivm het idioot natte afgelopen half jaar - Aan de kleur te zien is deze ook helemaal volgezogen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:44
Ik zou navragen wat helemaal opnieuw laten voegen en impregneren kost. Ik denk dat dan het bovenste stukje weghalen niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:38
-opnieuw voegen
-lood vervangen
-impregneren

Zo krijg je het weer goed. Ik denk niet dat het er esthetisch mooi uitziet om een pijp uit de schoorsteen te laten komen en je weet niet zeker of je dan van de lekkage afbent. Schoorsteen helemaal weghalen is een veel grotere operatie, naast dat je een vergunning nodig hebt zou het zo maar kunnen dat deze onderdeel uitmaakt van een dragende constructie. Je bent een stuk goedkoper uit door nu het onderhoud te doen aan de schoorsteen. Dit zal ook niet heel veel tijd kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door huppelepups op 27-05-2024 15:58 ]

Pagina: 1