Eerste SFF ITX Build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Huis, tuin en keuken surfen en wat gamen zonder al te hoge eisen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Dit bedrag is rond de 1600 euro, daar zit ik inmiddels al overheen maar hoger dan dit mag het echt niet worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Sta zeker open voor andere merken, zolang het maar goed is :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Het moet vooral een klein systeem zijn en er strak uitzien aan de buitenkant, de kast is daar wel een belangrijk voorbeeld van.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Tevreden met standaard instellingen.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Voor mij is het belangrijk dat ik hier de juiste keuze heb gemaakt qua componenten, zou graag een klein beetje kosten nog willen besparen waar mogelijk maar als het goed is as is dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Hier de build zoals deze besteld zou gaan worden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 189,99€ 189,99
1MoederbordenASRock B650I Lightning WiFi€ 207,-€ 207,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4060 OC Edition 8GB GDDR6€ 344,30€ 344,30
1BehuizingenFractal Design Terra Zilver€ 169,-€ 169,-
1MonitorsIiyama ProLite XUB2792QSU-W6 Wit€ 229,-€ 229,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 52,90€ 52,90
1VentilatorsNoctua NF-A12x15-PWM, 120mm€ 21,99€ 21,99
1ToetsenbordenLogitech MX Keys S, Zonder Polssteun, Qwerty US, Grijs€ 100,-€ 100,-
1MuizenLogitech G305 Wit€ 51,99€ 51,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 114,89€ 114,89
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 500W€ 96,85€ 96,85
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 67,90€ 67,90
Totaal€ 1.645,81

Alle reacties

• Dynabi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-11 13:58
Wat ik van je lijst uit kan maken is dat je binnen de onderdelen de middemode hebt gekozen, alles past in ieder geval in de Terra.

Lexar NM710 is 67 euro en NM790 is 69 euro ;) ik zou voor die NM790 gaan.
Voor werkgeheugen zou je net iets goedkoper kunnen gaan, dat scheelt je max 15 euro (is dat het waard?)
CPU GPU combo zal je limiteren aan 1080P, het is een prima combo en met het mobo wat je gekozen hebt kan je altijd de CPU en GPU upgraden als je dat zou willen later.

SFF is duur daar kan je niet omheen, het is wel een mooi setje hardware zo.

• joon
Dynabi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:01:
Wat ik van je lijst uit kan maken is dat je binnen de onderdelen de middemode hebt gekozen, alles past in ieder geval in de Terra.

Lexar NM710 is 67 euro en NM790 is 69 euro ;) ik zou voor die NM790 gaan.
Voor werkgeheugen zou je net iets goedkoper kunnen gaan, dat scheelt je max 15 euro (is dat het waard?)
CPU GPU combo zal je limiteren aan 1080P, het is een prima combo en met het mobo wat je gekozen hebt kan je altijd de CPU en GPU upgraden als je dat zou willen later.

SFF is duur daar kan je niet omheen, het is wel een mooi setje hardware zo.
Dank voor je reactie!

Die Lexar suggestie neem ik ten harte, dat ga ik zeker doen.

Qua werkgeheugen heb ik ook al in de QVL zitten spitten, ben na wat onderzoek er achter gekomen dat de sweetspot voor AM5 6000MT/s is en dat verkleind de lijst wel een beetje. Dacht het is misschien handig om voor een EXPO setje te kiezen wat de lijst ook weer kleiner maakt.

Dan kom ik het goedkoopste setje geheugen uit de lijst op bijv: uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-16

Nou is dit wel een 16GB setje maar ik vind op dit moment voor de eisen van het apparaat 32GB een beetje overkill maar als je kijkt naar waar voor je geld vraag ik mij af waarom ik niet voor 32GB zou gaan (mja geld..)

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:16
Je kan nog wel overwegen naar Matx te gaan. Reden om voor itx te gaan is vaak de looks. Maar itx maakt bijna altijd weer veel meer lawaai wat je weer extra merkt als die in het zicht komt te staan.

• joon
giantgiantus schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:09:
Je kan nog wel overwegen naar Matx te gaan. Reden om voor itx te gaan is vaak de looks. Maar itx maakt bijna altijd weer veel meer lawaai wat je weer extra merkt als die in het zicht komt te staan.
Is zeker overwogen! maar dat past dan weer niet op het bureau van vrouwlief - vandaar is het een kleiner kastje geworden wat ook resulteerde in een schop tegen het budget :D

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-10 13:38
Je zou nog kunnen overwegen de Ryzen 5 7500F te kiezen. T.o.v. de 7600 is het verschil vooral dat er geen iGPU op zit. Verder zijn die CPUs praktisch even snel, de 7500F is zo'n 2% a 3% langzamer zag ik in verschillende benchmarks. Aan de andere kant is het prijsverschil ook niet groot.

• Dynabi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-11 13:58
joon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:08:
[...]

Dank voor je reactie!

Die Lexar suggestie neem ik ten harte, dat ga ik zeker doen.

Qua werkgeheugen heb ik ook al in de QVL zitten spitten, ben na wat onderzoek er achter gekomen dat de sweetspot voor AM5 6000MT/s is en dat verkleind de lijst wel een beetje. Dacht het is misschien handig om voor een EXPO setje te kiezen wat de lijst ook weer kleiner maakt.

Dan kom ik het goedkoopste setje geheugen uit de lijst op bijv: uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-16

Nou is dit wel een 16GB setje maar ik vind op dit moment voor de eisen van het apparaat 32GB een beetje overkill maar als je kijkt naar waar voor je geld vraag ik mij af waarom ik niet voor 32GB zou gaan (mja geld..)
Ik zou lekker voor 32gb 6000CL30 oid gaan, future proof en blijft voor een lange tijd goed voor de Ryzens.
En als je niks geks doet ga je nooit meer dan 32gb nodig hebben dus het is een mooie investering.

Eigenlijk zit je qua kosten best wel op de sweet spot, als je veel geld wil besparen moet je grote veranderingen maken. Als je opzoek bent naar een verschil van 10-20 euro per onderdeel moet je geen SFF bouwen haha. Voor de kleine koste besparingen kan je het advies van de CPU opvolgen of inderdaad bijvoorbeeld 1x16GB 6000CL36 oid kopen maar dat is niet het geld waard denk ik.

Ik zou lekker bouwen wat je nu op je lijstje hebt staan, wordt een mooie build zo.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:11

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

2 opties die ik je mee wil geven:

Ivm de ruimte en kabelmanagement zou ik voor een SFX ipv een SFX-L voeding gaan. Zeker omdat SFX-L voor een 500W voeding inefficient is qua ruimte.
Met een SFX voeding zou er nog een extra 15mm fan in de Terra moeten passen.

Misschien ook een mooie kast om naar te kijken, de A4 H2O, moet dan wel een 240mm waterkoeler in.

De Terra kan een beetje gaan zoemen als je fans dicht bij de zijkant komen, vanwege de vorm van de perforatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Kanarie op 27-05-2024 13:08 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• joon
Myquandro schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:54:
Je zou nog kunnen overwegen de Ryzen 5 7500F te kiezen. T.o.v. de 7600 is het verschil vooral dat er geen iGPU op zit. Verder zijn die CPUs praktisch even snel, de 7500F is zo'n 2% a 3% langzamer zag ik in verschillende benchmarks. Aan de andere kant is het prijsverschil ook niet groot.
Nee maar toch het scheelt wel wat, thanks!
Dynabi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Ik zou lekker voor 32gb 6000CL30 oid gaan, future proof en blijft voor een lange tijd goed voor de Ryzens.
En als je niks geks doet ga je nooit meer dan 32gb nodig hebben dus het is een mooie investering.

Eigenlijk zit je qua kosten best wel op de sweet spot, als je veel geld wil besparen moet je grote veranderingen maken. Als je opzoek bent naar een verschil van 10-20 euro per onderdeel moet je geen SFF bouwen haha. Voor de kleine koste besparingen kan je het advies van de CPU opvolgen of inderdaad bijvoorbeeld 1x16GB 6000CL36 oid kopen maar dat is niet het geld waard denk ik.

Ik zou lekker bouwen wat je nu op je lijstje hebt staan, wordt een mooie build zo.
Ja lijkt mij ook verstandig om het gewoon bij 32GB te houden, nu merk ik wel op dat het huidige setje niet op de QVL staat, de F5 staat er wel tussen maar niet dit specifieke type :z

zal vast wel goed komen..
Kanarie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:07:
2 opties die ik je mee wil geven:

Ivm de ruimte en kabelmanagement zou ik voor een SFX ipv een SFX-L voeding gaan. Zeker omdat SFX-L voor een 500W voeding inefficient is qua ruimte.
Met een SFX voeding zou er nog een extra 15mm fan in de Terra moeten passen.

Misschien ook een mooie kast om naar te kijken, de A4 H2O, moet dan wel een 240mm waterkoeler in.

De Terra kan een beetje gaan zoemen als je fans dicht bij de zijkant komen, vanwege de vorm van de perforatie.
Goeie tips, heb je een advies voor welke SFX voeding dan het beste gekozen kan worden? ik ging namelijk voor de be quiet! omdat hier goeie reviews over zijn en de modulariteit vond ik voor dit formaat wel fijn.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:11

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

joon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:00:
[...]

Goeie tips, heb je een advies voor welke SFX voeding dan het beste gekozen kan worden? ik ging namelijk voor de be quiet! omdat hier goeie reviews over zijn en de modulariteit vond ik voor dit formaat wel fijn.
Normaal zou ik zeggen de Corsair SF600 maar die is niet meer beschikbaar helaas.

Je zou nog kunnen kijken naar Cooler Master V750 of V850 SFX, maar die zijn weer een slagje duurder en overkill voor je build.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• joon
Heb alles besteld!

Heb uiteindelijk de volgende wijzigingen gemaakt aan de build:

De Lexar NM790 ipv de NM710
De Ryzen 7500F ipv de 7600
En de Corsair SF600 ipv de be quiet! SFX-L 500 (deze heb ik gebruikt op de kop kunnen tikken)

Iedereen van harte bedankt voor de input :)!
Pagina: 1