Zelfconsumptie en salderingsregel.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-12-2024
Wij zijn voornemens onze woning te renoveren met als hoogste doel zowel het klimaat als onze financiën te optimaliseren. Hieronder lichten wij onze plannen toe:

Vervanging van de huidige stookolieketel door een combinatie van zonnepanelen en een geothermische warmtepomp voor warm water en vloerverwarming.
Aanleg van een zwembad, mits dit verwarmd kan worden met een warmtepomp gevoed door de zonnepanelen, vergelijkbaar met het systeem van de terugdraaiende teller.
Vervanging van onze dieselwagen door een elektrische auto.
Bijna alle leveranciers bevestigen dat deze oplossingen de toekomst zijn en blijven. De voordelen zijn vergelijkbaar met die van de terugdraaiende teller, waarbij zelfconsumptie en de salderingsregel centraal staan. De voordelen op een rijtje:

Warmtepompboiler: Geen energieverbruik als deze tijdens de middaguren wordt opgewarmd.
Warmtepomp voor het zwembad: Geen energieverbruik tijdens de zomermaanden.
Filterinstallatie: Geen energieverbruik.
Opladen van de auto tijdens de dag: Geen energieverbruik.
Airconditioning tijdens de dag: Geen energieverbruik.
Een klein nadeel is dat de warmtepomp voor vloerverwarming in de winter iets minder voordeel biedt. Echter, met moderne zonnepanelen en een batterij is ook in de winter de combinatie van warmtepomp en zonnepanelen financieel voordelig.
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:56
Je vergeet dat de accu in winter niet gevuld wordt, de warmtepomp gebruikt alle opgewekte stroom al meteen.
In zomer wordt accu wel gevuld maar heb je veel lager stroomverbruik. (Ja, 2 kWh per nacht bespaar je).

Dus de accu... Ik zie niet helemaal hoe die zichzelf terugverdient... 200 kWh per jaar, dat is 40 euro per jaar besparing (want enkel in warme seizoen).
Reken zelf even je terugverdientijd uit...
Accus gaan goede 10 jaar mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Top, lekker bezig!

Wat wil je met dit topic bereiken? Ik zie geen vragen staan :+

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frin
Ik vertrouw de verkopers niet, die willen dure installaties blijven verkopen, net zoals bij de terugdraaiende teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16
Ik zou het één en ander eens goed doorrekenen inclusief afschrijving. daarbij ben je momenteel overgeleverd m.b.t. regelgeving aan ween weinig stabiel politiek klimaat.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 15:20
Zoals Jumpman al aangeeft reken alles goed door en ga met de berekening niet uit van de salderingsregeling. Pas het aantal zonnepanelen aan op je verbruik en niet met de insteek om de gehele opbrengst te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij zijn die accus op huisniveau voorlopig financieel niet interessant. Hoogst haalbare is als je een zomernacht door zou kunnen. Laat dat eens 10kWh zijn die je moet overbruggen.

Dan heb je het echt wel gehad. En dan heb je het nog nieteens over zomer/winter overbrugging natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frin
Als ik een zwembad aanleg,
dan heeft de warmtepomp en de filter samen een verbruik van zo'n 6 kwh,
stel de zonnepanelen produceren op dat moment 6 kwh

Volgens de verkoper telt dan de zelfconsumptie met salderingsregel, dus geen kosten, geen verbruik, bij Fluvius en Luminus kunnen ze me hier geen antwoord op geven

Ik zou dit op papier willen, maar dat geven ze niet.

Een oude meter van vroeger begrijp ik, van zo'n digitale meter snap ik niets.

[ Voor 3% gewijzigd door frin op 27-05-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@frin dat heeft weinig met de salderingsregeling te maken. Als je een uur lang 6kW verbruikt en 6kW oplevert telt die meter niets.

Komt er een wolk voor de zon loopt je verbruik op. Gaat de zon harder schijnen ga je terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:38
Als je genoeg geld hebt, klinkt het op zich als een goed plan. En inderdaad, zolang je nog kunt salderen zal het gunstig zijn.
Met een accu de winter door komen (inclusief warm zwembad?) gaat je niet lukken. Dus zonder salderen worden je winters duur, maar hopelijk staat daar een redelijke TLV voor in de plaats in de zomer (maar dat betwijfel ik). Toch kun je dan alsnog voordelen hebben met de combinatie van panelen, EV en zwembad.
En voor het klimaat lijkt het me ook prima. Beter dan olie, diesel, etc.

Wel zou ik, als ik jou was, je iets meer inlezen over hoe alles werkt, want dit
frin schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:41:
baart toch enige zorgen of je er in de toekomst wel uitkomt, wat slim is om te doen.

En ook zou ik in jouw geval meerdere offertes voor alles willen en die hier op Tweakers delen om te kijken wat welke voor- of nadelen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 17:08
MikeyMan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:13:
Volgens mij zijn die accus op huisniveau voorlopig financieel niet interessant. Hoogst haalbare is als je een zomernacht door zou kunnen. Laat dat eens 10kWh zijn die je moet overbruggen.

Dan heb je het echt wel gehad. En dan heb je het nog nieteens over zomer/winter overbrugging natuurlijk.
zonder warmtepomp of EV verbruik je gemiddeld 10Kwh per dag. In de zomer, als het donker is kom je tussen de 2 en 3 Kwh uit. Dat is het bereik waar we het over hebben dat je met een accu kan opvangen. Thuisaccu's zijn totaal niet interesant op dit moment, tenzij als speelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:56
Ah het is Belgie, niet nederland.

In belgie zijn accu's iets interessanter , doordat je piekverbruik lager wordt.
Je maandpieken in zomer worden stuk lager, in winter gaat het niet schelen helaas.
Dus op jaarbasis nog een paar tientjes extra - misschien 60 euro besparing per jaar ipv 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-07 08:12
frin schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:31:
Wij zijn voornemens onze woning te renoveren met als hoogste doel zowel het klimaat als onze financiën te optimaliseren. Hieronder lichten wij onze plannen toe:

Vervanging van de huidige stookolieketel door een combinatie van zonnepanelen en een geothermische warmtepomp voor warm water en vloerverwarming.
Aanleg van een zwembad, mits dit verwarmd kan worden met een warmtepomp gevoed door de zonnepanelen, vergelijkbaar met het systeem van de terugdraaiende teller.
Vervanging van onze dieselwagen door een elektrische auto.
Bijna alle leveranciers bevestigen dat deze oplossingen de toekomst zijn en blijven. De voordelen zijn vergelijkbaar met die van de terugdraaiende teller, waarbij zelfconsumptie en de salderingsregel centraal staan. De voordelen op een rijtje:

Warmtepompboiler: Geen energieverbruik als deze tijdens de middaguren wordt opgewarmd.
Warmtepomp voor het zwembad: Geen energieverbruik tijdens de zomermaanden.
Filterinstallatie: Geen energieverbruik.
Opladen van de auto tijdens de dag: Geen energieverbruik.
Airconditioning tijdens de dag: Geen energieverbruik.
Een klein nadeel is dat de warmtepomp voor vloerverwarming in de winter iets minder voordeel biedt. Echter, met moderne zonnepanelen en een batterij is ook in de winter de combinatie van warmtepomp en zonnepanelen financieel voordelig.
...
Een water/water warmtepomp (met grondboring of geothermie zoals jij het noemt als is dat officieel pas vanaf 3km diepte geloof ik, voor consumenten is 150 m vaak genoeg) in combinatie met vloerverwarming is de zuinigste methode die er is (inclusief andere warmtepompen, gas cv's enz). De aanvoertemperatuur is altijd zo'n 15 graden en in de zomer kun je er mee koelen als je wilt. In de wintermaanden kost het meer stroom, maar netto ga je heel veel zuiniger zijn dan met welke andere methode ook. Alleen de aanschaf is een stuk hoger. Met de warmtepomp ook de boiler opwarmen is natuurlijk prima. Zolang er salderen is kun je het beter in de nacht doen als je in de ochtend warm water wilt, dan heb je minder stilstandverlies, maar goed, dat zijn details.

In de winter moet je er verder vanuit gaan dat je panelen heel weinig doen, je hebt het net nodig en een accu gaat je daar niet bij helpen. Ik ga er even vanuti dat je je zwembad in de winter niet verwarmt, dan is het voor de zomer de zuingiste methode om dat met een warmtepomp en panelen te doen. denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
frin schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:41:
Als ik een zwembad aanleg,
dan heeft de warmtepomp en de filter samen een verbruik van zo'n 6 kwh,
stel de zonnepanelen produceren op dat moment 6 kwh

Volgens de verkoper telt dan de zelfconsumptie met salderingsregel, dus geen kosten, geen verbruik, bij Fluvius en Luminus kunnen ze me hier geen antwoord op geven

Ik zou dit op papier willen, maar dat geven ze niet.

Ben je je bewust van het verschil van kwh en kilowatt? En dat een warmtepomp met een (output) vermogen van 6kw geen 6kwh per uur verbruikt? En het hoogste verbruik zal je in het voorjaar hebben als je die bak met zwemwater gaat opwarmen.

Verder heb je een goede instelling: je verbruik afstemmen op je opwek. Je apparatuur moet je wel goed kunnen instellen dat ze daadwerkelijk overdag aan staan en niet s nachts. Tevens de vraag hoeveel je kan en wil opwekken tov je verbruik. Jaarrond zoveel mogelijk eigen verbruik betekend overdimensioneren van je pv systeem.

Een goed inzicht in je verbruik is een eerste stap. Ik lees hier verbruiken van 2-10kwh per zomernacht. Zelfs met airco zou ik >5kwh erg hoog vinden, maar dat is persoonlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frin
Wat betekent dat eigenlijk : Zelfconsumptie en salderingsregel

Ik begrijp dat dit hetzelfde is als een terugdraaiende teller.

Bij Luminus kunnen ze me op het call center niets zeggen, alles staat duidelijk op de afrekening zeggen ze, totale upload en totale download, met respectievelijke tarieven, terugdraaiende teller was fout en bestaat niet meer, komt ook niet meer terug deze rekenmethode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 16:16
99ruud99 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:48:
Je vergeet dat de accu in winter niet gevuld wordt, de warmtepomp gebruikt alle opgewekte stroom al meteen.
In zomer wordt accu wel gevuld maar heb je veel lager stroomverbruik. (Ja, 2 kWh per nacht bespaar je).

Dus de accu... Ik zie niet helemaal hoe die zichzelf terugverdient... 200 kWh per jaar, dat is 40 euro per jaar besparing (want enkel in warme seizoen).
Reken zelf even je terugverdientijd uit...
Accus gaan goede 10 jaar mee...
Die accu kun je met Tibber heul goedkoop (relatief) volproppen in de nacht in het goedkoopste uurtje. Die stroom heb je vervolgens 24h weer ter beschikking.

Als je dan ook overdag je verwarmingssysteem een beetje kunt plannen in de zonuren en in de lage tarief uren, kan het allemaal wel aardig wat schelen. Maar er spelen behoorlijk wat factoren mee.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:50

_Arthur

blub

99ruud99 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:48:
Dat is wel heel erg weinig in je voorspelling.

Ter vergelijk; ik draai een accu simulatie, dit zouden mijn besparingen zijn, sinds 1 jan 2024 tot nu toe, de gesimuleerde accu-grote staat in de omschrijving. Dit met zonnepanelen, geen dynamisch contract:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zcaNHLLQvwTug54CWVmpR59T8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YCMKOWvMj9iYcUd5pZg5G5GV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frin
Kanoet schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Ben je je bewust van het verschil van kwh en kilowatt? En dat een warmtepomp met een (output) vermogen van 6kw geen 6kwh per uur verbruikt? En het hoogste verbruik zal je in het voorjaar hebben als je die bak met zwemwater gaat opwarmen.
Dit is een aparte warmtepomp voor het zwembad, output is 37 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:21
frin schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:35:
Zelfconsumptie is de stroom die je opwekt en gelijk zelf verbruikt. Die gaat dus van de zonnepanelen je huis in.

Salderingsregel is dat je nu nog verbuik en opwek van elkaar af mag trekken. Als je dus op een dag overdag 10 kWh opwekt en teruglevert aan het net, en daarna 's nachte 10kWh vanuit het net verbruikt, mag je die van elkaar aftrekken voor je rekening. Hetzelfde geldt voor zomer/winterverbruik. Wat je nu dus extra opwekt in de zomer mag je gebruiken voor verbruik in de winter.

Het saldering zal er binnenkort afgaan. Maar de zelfconsumptie dus niet (kan ook niet, want dat is stroom die in principe niet door de meter gaat)
Salderen kun je zien als pure meterstanden. Overdag en in de zomer zal de teller terugdraaien, in de winter/s'nachts juist oplopen. Doordat je maar 1 stand hebt, worden verbruik en gebruik al met elkaar verrekend.
Bij Luminus kunnen ze me op het call center niets zeggen, alles staat duidelijk op de afrekening zeggen ze, totale upload en totale download, met respectievelijke tarieven, terugdraaiende teller was fout en bestaat niet meer, komt ook niet meer terug deze rekenmethode
Een Ferraris-meter (oude analoge meter dus) werkt met 1 stand. De nieuwe (digitale) meters werken met meerdere standen voor dag-opwek, dag-verbruik, nacht-opwek en nacht-verbruik. Die draaien dus niet terug.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:07

Reptile209

- gers -

frin schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:35:

Zelfconsumptie: alle stroom van je panelen gebruik je direct zelf in huis (door een apparaat of om je accu op te laden) en gaat dus niet langs de meter. Daar betaal je dus niets voor.

Salderen: alle netto opgewekte energie (dus als je meer opwekt dan je zelf consumeert) gaat langs de meter naar het net. Alle netto energieverbruik (meer consumeren dan opwekken) gaat langs een ander telwerk in dezelfde meter. Aan het eind van de periode bepaalt "opwek min verbruik" of je moet betalen of dat je geld terug krijgt.

Salderen is feitelijk niet anders dan zelfconsumptie, maar dan verschoven in de tijd. Daardoor kan je overdag 1 kWh opwekken en dat in de nacht gebruiken, zonder er voor te betalen.
En een accu is ook een vorm van salderen (verbruik en opwek in de tijd loskoppelen), maar dan zonder het net als 'accu' te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 27-05-2024 12:50 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:38
Maar als het België is, daar is (meen ik) geen salderingsregeling?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frin
Truus01 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:17:
Maar als het België is, daar is (meen ik) geen salderingsregeling?!
België ja, dus enkel zelfconsumptie.

Dus ik begrijp het zo,

zonnepanelen brengen bvb 6 kw op een uur op, deze stroom gaat naar de warmtepomp die 6 kw op dat uur verbruikt, dus de digitale meter beweegt niet

andere zeggen het anders :
6 kw dat op een uur opbrengt gaat naar het net en de teller telt 6 kw bij
6 kw op een uur gaat naar de warmtepomp zwembad en de teller telt 6 kw verbruik
dit aan de respectievelijke tarieven

ze zeggen dat dit verspilling en wangedrag van de consument kataliseert, men zou verwarmen met de ramen open en stroom is broodnodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bedenk je ook dat een geothermische warmtepomp een aardige terugverdientijd heeft (15-20 jaar). Ook is de levensduur van de bron beperkt (zeg 25 jaar), waarna er weer een bijna net zo grote investering als initieel nodig is.

Wij gaan ook voor geothermie, maar puur vanwege de stilte van het systeem en de hogere efficientie. Financieel is geothermie veel minder interessant dan andere warmtepompvormen.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 27-05-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:21
frin schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:30:
[...]

België ja, dus enkel zelfconsumptie.

Dus ik begrijp het zo,

zonnepanelen brengen bvb 6 kw op een uur op, deze stroom gaat naar de warmtepomp die 6 kw op dat uur verbruikt, dus de digitale meter beweegt niet

andere zeggen het anders :
6 kw dat op een uur opbrengt gaat naar het net en de teller telt 6 kw bij
6 kw op een uur gaat naar de warmtepomp zwembad en de teller telt 6 kw verbruik
dit aan de respectievelijke tarieven
Het is de 1e optie. Zodra je het gelijk gebruikt, gaat het niet via de meter en zal ie dus ook niet bewegen.
Je moet je wel afvragen of je dat zwembad voldoende kunt verwarmen via de zonnepanelen/accu. Je zonnepanelen zijn beperkt tot overdag en je accu zal snel leeg zijn. Dus 24 uur per dag verwarmen zal lastig worden.
Ander ding om aan te denken is dat je verschillende grote energie-slurpers noemt, en wil je die allemaal met zonnepanelen laten draaien/opladen heb je wel veel panelen nodig. Je moet dus goed bedenken hoeveel panelen er nodig zijn en gedurende welke maanden je dat voldoende energie geeft.
ze zeggen dat dit verspilling en wangedrag van de consument kataliseert, men zou verwarmen met de ramen open en stroom is broodnodig
Tja, er zit een kern van waarheid in, een zwembad is een luxe dat veel energie kost. Maar het blijven toch echt jouw zonnepanelen en jouw zwembad. En daarbij ben je al goed aan het nadenken hoe je dit energiebewust aan kunt leggen.

Als diegene die klagen vinden dat het verspilling is, staat het ze natuurlijk vrij om heel veel zonnepanelen te leggen zonder de energie zelf te gebruiken. Maar ik acht de kans groot dat ze dat ook niet gaan doen ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-07 19:02
Ik ken nog niemand die een geothermische warmtepomp heeft. Weet je zeker dat je die wilt en geen brine warmtepomp?

Ik weet niet hoeveel geld je over hebt maar ik schat dat je er met €200.000,- nog niet bent.

Overigens denk ik dat een geothermische warmtepomp wel het zuinigste is wat ze kunnen maken, maar het plaatsen is zo ontzettend duur.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:44

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je geothermisch aan de gang gaat heb je geen warmtepomp nodig alleen een tsa.

Wat betreft water/water warmtepomp, ik zou het nog eens goed van dichtbij bekijken. Het rendement is niet zo heel veel beter als een goed lucht/water warmtepomp. In de winter heb je voordeel maar in het voor en na seizoe nagenoeg niet.
Wel een voordeel is geen geluid buiten en koelen met alleen pompen zonder compressor, maar of dat een collector systeem of grondboring van 20k waard is?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1