mogelijk cement verkeerd gebruikt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squallandrinoa
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-01 19:21
Hallo allemaal,

Onlangs ben ik begonnen met de woning hier en daar wat op te knappen. Zo ook de woonkamer. Hier en daar wat gaten in de muren van oude schappen, pluggen die niet meer hielden etc etc.
Ik heb een zak van 25kg portland cement gehaald, en steeds een beetje ervan aangelengd met wat water, op gevoel, totdat er een mooi bruikbaar papje kwam. Dit gebruikt voor de gaten te dichten. Dat was gisteren. Het voelt erg hadr en sterk aan. Maar nu las ik dus dat ik het cement had moeten mengen met (metsel)zand). Dit had ik dus niet gedaan. Nu is mn vraag, kan dit kwaad? zoja, waarom? wat gaat er dan precies mis of in welke manier kan het kwaad?

mvg, squall

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wouter079
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 13:57
Als het hard en stevig voelt zou ik mij er weinig zorgen om maken. Dicht is dicht. Het zijn alleen gaten, geen constructieve delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:20
Inderdaad Wouter, mengen met zand is als je een muur of iets dergelijks metselt.
Niks aan de hand @squallandrinoa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28

Theo

moederbord

wat @wouter079 zegt; is het enkel een boorgaatje die je opvult dan is er niks aan de hand. Er zat eerst enkel lucht, nu ziet er cement.
Waarschijnlijk had je de gaatjes ook kunnen opvullen met pur, muurvuller of kit (al is dit lastig met schilderen en mogelijke nieuwe gaatjes wellicht)

Ga je opnieuw boren in je cement om daar schappen aan op te hangen dan is het wel handig om een maatje groter te boren en een goede plug te gebruiken omdat je cement wel zwakker is en minder kan dragen. Qua stevigheid zit het nu in de categorie 'muurvulling' ipv 'cement'

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Cement is een lijm, waar je zand of kiezels in mengt als vulmiddel (want goedkoper dan cement). In dit geval had je beter een goedkopere zak premix gekocht, maar je hebt die zak nu staan dus geen probleem.
Qua sterkte zal het vast een verschil maken (ik vermoed dat het veel te hard wordt dus sterk en broos), en als je er mee gaat metselen oid helpt het zand of de kiezel ook om het voor het uitharden sterker te houden (zodat het gewicht van de baksteen de mortel er niet uitduwt).
Geen zorgen in maken dus, werkt wel. En heb je ergens een groter stuk nodig, meng er 2/3 zand bij en dat zal veel gemakkelijker werken. Wat compactuna oid maak het waterdicht, wel dan wat minder water gebruiken. Have fun.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squallandrinoa
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-01 19:21
vandaag een zak metselzand erbij gehaald en de overige gaten gevuld met een mengsel van ongeveer 1cement 2,5zand. had ook nog een stuk uitgehardde cement (de pure van eergisteren) buiten op de grond liggen. dat lijkt wel een stuk van een meteoriet.... zo hard....
maar goed. morgen eens kijken naar het resultaat van het werk van vandaag en dan eens vergelijken. ik ben geen echte klusser, méér een IT-er. maar we zijn nooit te oud om te leren.
iedereen bedankt voor de input, waardeer het zeer.

mvg, squall
Pagina: 1