• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-11 18:44
Hier draait sinds begin dit jaar een Vaillant WP met een Nexus 300L SWW voorraadvat met de doeltemperatuur op 47c, tot zo ver heb ik geen klachten van de vrouw gehad dus dat zit opzich goed. Met de komende verdwijnen, afbouw, coldturkey of wat de overheid in het kader van de salderingsregeling ook gaat bedenken, ik vind het ook gewoon leuk om het eigen PV verbruik te maximaliseren.

De boiler aka warmtebatterij is daar naar mijn idee uitstekend geschikt voor dus ik ben naar de uitlezen en volgen van de regeling van de Vaillant WP zelf in het andere meetsonde gat (1/3e van boven) eens gaan meten om te bekijken wat er nu feitelijk in dat vat gebeurd.

Tijdens de semi-zelf-installatie is Vaillant hier ook geweest en de monteur adviseerde om de temperatuursensor tbv de SWW regeling onderin (1/3e van onder) te monteren.

Wat er nu gebeurd is dat de instelling van 47c en de startboilerlading van -10K, de warmtepomp eigenlijk na een goede douchebeurt of bad al aansloeg om het vat terug op te warmen. De temperatuur was dan vaak richting de 35-30 of soms wel 25 gezakt, na goed 20 minuten draaien was het weer 47c.

Als ik nu kijk wat er bovenin het vat gebeurt:
Net na een SWW run is het dus op 1/3e van onder 47c, bovenin is het 55.
De temperatuur zakt na het vullen van het bad maar een enkele graad.

Mengt het inkomende koude water met de onderste waterlagen en bovenin is er dus eigenlijk nog meer dan voldoende warm water dus dan hoeft naar mijn idee die warmtepomp helemaal niet aan te slaan? Ik heb de WP regeling sensor nu eens in het bovenste gat gestoken en mijn extra sensor onderin. Eens kijken wat dat gaat doen met de regeling. De kans is nu wel aanwezig dat 1/3e van onder nu geen 47c wordt en er dus netto minder warm water is maar de regeling wel rustiger gaat lopen. In HA zou ik dan een automation aan kunnen maken om dynamisch op de PV opbrengst/overschot de boilerlading te starten, hogere temp draaien of uit te stellen.

Wat is jullie ervaring, advies, installatie?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:42
Temperatuur bovenin meten is inderdaad veel betrouwbaarder, een run van 20 minuten is wel erg jammer. Het zou wel zo kunnen zijn dat je nu iets warmer dan 47 zou moeten stoken, maar dat is even afwachten. Ik meet in het midden en heb aan 45 genoeg.