Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 21:43
Ik heb een 2e hands Z623 set gekocht waar ik er achter kon dat het metalen pinnetje wat in de subwoofer gaat niet van metaal is maar van wit kunststof. Geen idee wat er is gebeurd en of dat metalen stukje heeft losgelaten ofzo.

Maar is dit te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdFoKp9P1NRrTX_-Uo40UKvwj80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrAc8KOeXmnvdwbMZPn05Kuw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als je kan solderen wel, nieuw tulp (officiële naam is cinch) stekkertje kopen en aan de kabel solderen. Of iemand met soldeer skills vragen dat voor je te doen. Kost 5 minuten waarvan 3,5 opwarmtijd. :+

Of

Blijkbaar zat hier een metalenhulsje omheen. Misschien zit die nog in de subwoofer en kan je die eruit halen, checken of er nog wel een contact punt zit op of rond dat plastic pinnetje, dat omhulsel weer terugplaatsen, evt met wat lijm.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 26-05-2024 21:27 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
Afknippen en een nieuwe plug aan solderen. Als solderen niet je ding is, zou je er mee naar een repaircafe www.repaircafe.nl kunnen gaan. Wel eerst zelf een plug kopen, want die zullen ze niet in voorraad hebben.

Maar als het niet anders kan: die pluggen zijn ook verkrijgbaar met schroefaansluiting.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
JukeboxBill schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:29:
Afknippen en een nieuwe plug aan solderen. Als solderen niet je ding is, zou je er mee naar een repaircafe www.repaircafe.nl kunnen gaan. Wel eerst zelf een plug kopen, want die zullen ze niet in voorraad hebben.

Maar als het niet anders kan: die pluggen zijn ook verkrijgbaar met schroefaansluiting.
Dank voor de tips! Daar zat ik inderdaad aan te denken! En dit heeft een RCA plug toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
ExTaxi schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:31:
[...]

Dank voor de tips! Daar zat ik inderdaad aan te denken! En dit heeft een RCA plug toch?
Ja, tulp, RCA of cinch.
Tulp is in NL de gebruikelijke naam, dus als je op zoek gaat, kan je dat het beste gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
vroeger waren er nog wel eens winkeltjes waar je dit soort spul kon kopen.....vrees nu dat dat toch online bestellen wordt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:42
ExTaxi schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:42:
vroeger waren er nog wel eens winkeltjes waar je dit soort spul kon kopen.....vrees nu dat dat toch online bestellen wordt :-)
Yep :*)

https://www.conrad.nl/nl/...art-1-stuk-s-1567393.html

Wel duur hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Helaas, ja. Hier in Groningen is er nog Okaphone, maar die hebben ook alleen nog maar kantenklaar kabels met aangegoten pluggen.
Ik heb zelf nog wel het e.e.a. liggen uit de tijd van zelfbouw en knutselen met elektronica. Voorlopig toch maar niet wegdoen, je weet maar nooit of het nog van pas komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40
Wil je het helemaal gemakkelijk maken dan is dit nog een optie.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een tulpstekker haal je letterlijk nog wel de Gamma Praxis hoor :)

[ Voor 10% gewijzigd door Thijsmans op 26-05-2024 23:06 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

JukeboxBill schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Helaas, ja. Hier in Groningen is er nog Okaphone, maar die hebben ook alleen nog maar kantenklaar kabels met aangegoten pluggen.
Ik heb zelf nog wel het e.e.a. liggen uit de tijd van zelfbouw en knutselen met elektronica. Voorlopig toch maar niet wegdoen, je weet maar nooit of het nog van pas komt.
Met dat argument heb ik nog een paar opbergdozen met elektra-, audio- en videokabels. Ik denk niet dat ik ooit nog een monitor doorlus vanaf m'n voeding, en die scartstekker gaat ook waarschijnlijk nergens meer in, maar zeg nooit nooit...

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 23:13
JukeboxBill schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:38:
[...]

In de webshop staan gewoon losse connecteren en volgens mij hebben ze bijna alles van de webshop ook in de winkel... http://www.okaphone.com/artikelen.xhtml?groep=1270

Maar voor de rest van Nederland is een praxis vaak dichterbij https://www.praxis.nl/ger...-4x-rood-4x-zwart/5281858

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:19
Thijsmans schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:04:
Een tulpstekker haal je letterlijk nog wel de Gamma Praxis hoor :)
Nou als het daar nu niet lukt (of bij de grote broer Bauhaus) kan je daar voor de toekomst ook een soldeersetje en wat krimpkous kopen. Vervolgens is de kans 90% dat je zo'n tulpkabeltje nog in een kast/doos hebt liggen, anders aanschaffen voor €2. Kabeltje kapot knippen, tulpje aan de kabel solderen, (eerst krimpkousje erover schuiven), krimpen, klaar.

Solderen mag het probleem niet zijn. Oefen even twee keer op een stukje draad, de truuk is het koper heet te maken, de tin eerst op beide einden te laten smelten en dan de einden aan elkaar smelten.

https://www.gamma.nl/asso...harskern-1-5-mm/p/B151615
https://www.gamma.nl/asso...soldeerbout-15w/p/B401279
https://www.gamma.nl/asso...ousset-25-delig/p/B401341
https://www.gamma.nl/asso...x-zwart-8-stuks/p/B547077

Dan kan je je hele leven lang je helemaal suf solderen en super robuust alles elegant repareren/verlengen/inkorten. Altijd mooier dan kroonsteen met tape erom, steviger en (spat)waterdicht (voor 12V voertuig/fiets/kerst).

LET OP!! Geen draden vertinnen die daarna nog gaat vastschroeven in een kroonsteen of ander klemmetje. Een vorm van overengineering die zeer makkelijk storingen geeft.. Niet doen..

[ Voor 3% gewijzigd door jnr24 op 26-05-2024 23:27 . Reden: tulp linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Rrob schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:23:
[...]

In de webshop staan gewoon losse connecteren en volgens mij hebben ze bijna alles van de webshop ook in de winkel... http://www.okaphone.com/artikelen.xhtml?groep=1270

Maar voor de rest van Nederland is een praxis vaak dichterbij https://www.praxis.nl/ger...-4x-rood-4x-zwart/5281858
Oh, ja. Iets te snel geoordeeld.
Maar alle Praxis winkels in mijn omgeving geven aan geen voorraad in de winkel. Dus dan is het nog steeds bestellen en dan maar hopen dat het leverbaar is. Want dergelijke incourante artikelen is in dat soort winkels vaak een twijfelachtige zaak. Dan maar beter gelijk bestellen bij Conrad of een vergelijkbare speciaalzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je een beetje audio/video winkel binnen loopt hebben ze die stekkers wel los, Ik zie ze bv ook bij de Mediamarkt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:20
Nog steeds wel hoor. Radio Piet in Arnhem, Eijlander in Ede.

Maar bestellen bij conrad of allekabels kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
remco_k schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:26:
Blijkbaar zat hier een metalenhulsje omheen. Misschien zit die nog in de subwoofer en kan je die eruit halen, checken of er nog wel een contact punt zit op of rond dat plastic pinnetje, dat omhulsel weer terugplaatsen, evt met wat lijm.
Dat is wel een belangrijke, denk ik. Als je een nieuwe plug hebt, voor je gaat solderen misschien eerst kijken of die sowieso in de subwoofer past. Met wat pech zit dat metalen hulsje inderdaad nog in de connector en heb je een uitdaging om die connector weer vrij te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 16:09
jeroen3 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 06:32:
[...]

Nog steeds wel hoor. Radio Piet in Arnhem, Eijlander in Ede.

Maar bestellen bij conrad of allekabels kan ook.
Jup, Fakkert Electronica in Zwolle heeft dit spul ook gewoon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
vanaalten schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:55:
[...]

Dat is wel een belangrijke, denk ik. Als je een nieuwe plug hebt, voor je gaat solderen misschien eerst kijken of die sowieso in de subwoofer past. Met wat pech zit dat metalen hulsje inderdaad nog in de connector en heb je een uitdaging om die connector weer vrij te krijgen.
dank je, goeie tip. Gedaan en dat gaat gelukkig wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
memphis schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:40:
Als je een beetje audio/video winkel binnen loopt hebben ze die stekkers wel los, Ik zie ze bv ook bij de Mediamarkt.
alleen online.....niet in de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Dan koop je toch gewoon een kant-en-klare kabel en knip je die doormidden. Nog makkelijker dan die losse tulp stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

CodeCaster schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:10:
[...]

en die scartstekker gaat ook waarschijnlijk nergens meer in, maar zeg nooit nooit...
tot je een nieuwe hobby krijgt, zeg arcade machines, en een crt tv wil aansluiten op een oude pc om oude arcade spellen te spelen zoals ze eruit horen te zien :+ 8) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 454358 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:12:
[...]

tot je een nieuwe hobby krijgt, zeg arcade machines, en een crt tv wil aansluiten op een oude pc om oude arcade spellen te spelen zoals ze eruit horen te zien :+ 8) :X
Ja, die pixels moeten (na)gloeien...

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:00
Het solderen van Tulp stekkers is niet altijd gemakkelijk. Als je van die gecoate draden hebt, moet je wel even weten wat je doet.

Als je vaker denkt te gaan solderen dan kan ik een t12 of ts100 en dergelijke aanraden. Daar beleef je veel meer plezier aan dan alles wat eronder gepositioneerd is.

Als je in de buurt van Deventer woont dan wil ik je wel helpen. Ik ben zeker geen pro, gewoon een hobbyist die een paar keer een soldeerbout heeft vast gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:41
Bumpy_NL schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:00:
Het solderen van Tulp stekkers is niet altijd gemakkelijk. Als je van die gecoate draden hebt, moet je wel even weten wat je doet.
ouweklimgeit schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:40:
Dan koop je toch gewoon een kant-en-klare kabel en knip je die doormidden. Nog makkelijker dan die losse tulp stekker
Voor dat soort stekkers en kabels ga ik altijd bij mijn kringloop even langs.
Daar liggen meestal bakken vol met dat spul voor dit soort projectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:00
Maar.. Waarom koop je geen nieuwe tulp kabel, en knip je plug eraf.
Dan kun je je satelliet speaker openschroeven en hem daar vervangen.

Dan hoef je niet moeilijk te doen door een nieuwe stekker te vinden, en is je kabel ook gewoon weer 1 geheel.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Pagina: 1