2e hands zonnepanelen of nieuw (plat dak, geen EV & WP)

Pagina: 1
Acties:

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 21:04
Beste tweakers,

Vorig jaar hebben wij (stel) een huis gekocht en hebben wij dit vrijwel volledig gestript en gerenoveerd met als doel: (1) Een fijnere levensstandaard te hebben en (2) (energie)lasten zoveel mogelijk te drukken door oa isolatie (spouwmuur, HR++ glas, vloer & dakisolatie, WTW).

Nu we bezig zijn de laatste HR++ ruiten erin te klussen ben ik mij aan het orienteren op (2e hands?) zonnepanelen.
De hoofdvraag
Is het uberhaupt verstandig om 2e hand panelen (inc omvormers etc) te kopen nu prijzen redeljik zijn gedaald?
Is het realistisch om voor <€1500 dit project te starten?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kn15GY48idHzXH4eDsdNhoJt2Qw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K8Jl6JwaWoB4orELdStgyekF.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InT4n9Sc69l6Xv5eCCEcv0atGNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suwTpycHvHWcIRMsuKvYq3a4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNPz82DuonPTDzDfniSFbry4JnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5c9f5wtRPWlFLBYgTVMrCXkc.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is grofweg 5m x 8m, wel zitten er wat schoorstenen en een dakkoepel.
Even een foto van de opstelling van de buurman toegevoegd. Hij heeft dit dit voorjaar laten installeren.

Ik ga er vanuit dat we 10 panelen met gemakt kwijt kunnen (5x2 naast elkaar). De buren hebben er 11 geinstalleerd.
Schaduw
De buurman links (oosten) heeft een opbouw die dus in de ochtend met name voor schaduw zal zorgen tot een uur of 10.30, afhnakelijk van het seizoen.
De buren rechts hebben dus zelf panelen laten installeren in Q1 dit jaar en gekozen om alles op het zuiden te richten.
Jaarverbruik
Voor wat het waard is: 2129kwh, met de kanttekening dat we pas in maart 2023 hier zijn gaan wonen.
2024 so far: 922kwh ~ 2212kwh als dit zo doorgaat.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget zo laag mogelijk omdat we als genoeg kosten hebben gemaakt en we ook geen groot gebruikers zijn qua energie. Vnl koken (en 20 min phonen) zijn groot verbruikers op piek uren van ons dynamisch contract (ochtend/avond)
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het zelf uitvoeren met een vriend die zonnepanelen aanlegt voor zijn werk (eenmanszaak). Zelf is deze jongen niet helemaal thuis op het gebied van keuzes qua panelen etc.

Hoe kijken jullie tegen 2e hands panelen?
Bijhouden van data
Ben bezig een HA systeem op te zetten waarop ook WTW zit, net als CV systeem (Watts)
Reeds verkregen offertes
Nog niets.
Wel is het duidelijk dat een string omvormer niet zal werken ivm de schaduw van de buurman op een deel van de panelen in de ochtend. Mogelijk zelfde probleem in de avond aan de andere kant.
Regio
Amsterdam
Good to know & andere puntjes
Graag wil ik ook een nieuw energielabel aanvragen, zonnepalen zullen ons waarschijnlijk richting label A trekken wat ons 0,15% korting geeft op de hypotheekrente.
  • Installeren moet op plat bitumen dak, geliever niet boren. Heb deze (degrootbeton) en deze valkbox als opties gezien. Echter misschien is een betonnen rails vastzetten aan het dak toch veel voordeliger?
  • Ik verwcht dat er binnen 5 jaar een dakopbouw zal komen, dus panelen zullen dan weer worden weggehaald.
  • Ik ga een kabeldoorvoer in het dak maken richt boven de meterkast voor bedrading
  • Er is geen EV en deze zie ik ook niet snel komen (want geen laadpaal mogelijk voor de deur)

[ Voor 8% gewijzigd door jassie256 op 26-05-2024 21:47 . Reden: extra info toegevoegd ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
10 sunpower panelen a 20 euro ps @timpel_800 toch?
SMA tripower of 1-fase met 2 mppt 3.6 kW kan ook nog wel.
Die panelen hebben hogere Vmpp dus verdelen op 2 strings op een 1-fase omvormer of 1 string op een 3-fase omvormer
SMA heeft shadefix

Eventueel de groot betonvoeten

Dan ben je er wel denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2024 21:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:38
ik zou de panelen op west richten eerlijk gezegd - je geeft zelf al aan dat je voornamelijk smiddags / savonds elektra gebruikt.
Bovendien zit direct ten oosten van je huis een harde schaduw - dus de hele ochtend wek je niets op.

tweedehands kan - als het een aantrekkelijke prijs is (onder €0.30 per WP voor panelen + omvormer), want nieuw kost onder 1 euro per WP, als je het laat leggen (en iets onder €0.60 als je het zelf doet ).

• jassie256
AUijtdehaag schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:47:
10 sunpower panelen a 20 euro ps @timpel_800 toch?
SMA tripower of 1-fase met 2 mppt 3.6 kW kan ook nog wel.
Die panelen hebben hogere Vmpp dus verdelen op 2 strings op een 1-fase omvormer of 1 string op een 3-fase omvormer
SMA heeft shadefix

Eventueel de groot betonvoeten

Dan ben je er wel denk ik.
Dank voor de snelle reactie en het meedenken.
Die betonsteunen, uitgaande van 12 stuks (=goed voor 8 panelen) zijn staks het duurste onderdeel van dit project met €460.

Was er vanuit gegaan dat microomvormers slimmer zou zijn voor mijn situatie, maar als deze shadefix ook werk klinkt dat goed. Morgen eens wat inlezen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Micro omvormers maken van schaduw ook geen zon en dan is dat meteen het duurste van de installatie

Door de 12 panelen in 2 strings te verdelen (kan alleen bij deze hoog voltage sunpowers) heb je al het schaduw probleem opgesplitst in 2 delen
Dan wel op een 1-fase SMA omvormer om voldoende Vmpp te houden per string zodat shadefix zijn werk kan doen.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2024 22:19 ]

• jassie256
99ruud99 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:07:
ik zou de panelen op west richten eerlijk gezegd - je geeft zelf al aan dat je voornamelijk smiddags / savonds elektra gebruikt.
Bovendien zit direct ten oosten van je huis een harde schaduw - dus de hele ochtend wek je niets op.

tweedehands kan - als het een aantrekkelijke prijs is (onder €0.30 per WP voor panelen + omvormer), want nieuw kost onder 1 euro per WP, als je het laat leggen (en iets onder €0.60 als je het zelf doet ).
Zeg een 2e hands omvormer €650
10 panelen a 360wp €250
Geeft 3600/850=€0,25/wp
Wel zal het vermogen van de panelen al zijn terug gelopen en komen er nog extra kosten bij voor installatie dus kom je snel boven de €0.3uit.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gewoon nieuw doen, niemand wil die dingen nog hebben dus je kunt ze vast aantrekkelijk kopen en laten installeren. Heb je meteen garantie.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:48
jassie256 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:10:
[...]

Dank voor de snelle reactie en het meedenken.
Die betonsteunen, uitgaande van 12 stuks (=goed voor 8 panelen) zijn staks het duurste onderdeel van dit project met €460.

Was er vanuit gegaan dat microomvormers slimmer zou zijn voor mijn situatie, maar als deze shadefix ook werk klinkt dat goed. Morgen eens wat inlezen.
Montage materiaal is inderdaad duurder dan de panelen op dit moment. In dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78970500 zie je een low budget oplossing. Maar daar zijn meer voorbeelden van te vinden op dit forum. Laat maar weten als je iets wilt weten erover. Als je een beetje handig bent dan heb je dit zo in elkaar en je hoeft maar een klein stukje het dak op dus dat beton heb je zo boven.
Als budget echt beperkt is zou ik het inderdaad zo doen als in de 2e post is beschreven. Maar je kunt ook voor nieuwe panelen kijken, duur zijn ze niet.

Wat je ook nog kan doen is op MP kijken naar een compleet setje. Zoiets als dit https://www.marktplaats.n...-sunny-boy-omvormer-4000w Hoewel dit volgens mij nergens op slaat, zo'n zware omvormer met slechts 10 panelen van 330wp.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nieuwe panelen van 58 Vmpp vind je niet voor een vergelijkbare prijs als "gewone" panelen.
Vandaar is dit een idealer voorstel dan met micro omvormers aan de gang te moeten..

Met 2 strings komt 1 string veel eerder uit de schaduw (afhankelijk hoe je ze opstelt en aansluit natuurlijk)
En haal je toch de gewenste Vmpp met de helft minder panelen in een string

Ik heb 2 strings van 7 Panasonics op mijn schuindak liggen met dezelfde Vmpp
De een in de schaduw smorgens en de ander uit de schaduw, dan kan je mooi het verschil zien en volgen.

• jassie256
timpel_800 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 06:46:
[...]

Montage materiaal is inderdaad duurder dan de panelen op dit moment. In dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78970500 zie je een low budget oplossing. Maar daar zijn meer voorbeelden van te vinden op dit forum. Laat maar weten als je iets wilt weten erover. Als je een beetje handig bent dan heb je dit zo in elkaar en je hoeft maar een klein stukje het dak op dus dat beton heb je zo boven.
Als budget echt beperkt is zou ik het inderdaad zo doen als in de 2e post is beschreven. Maar je kunt ook voor nieuwe panelen kijken, duur zijn ze niet.

Wat je ook nog kan doen is op MP kijken naar een compleet setje. Zoiets als dit https://www.marktplaats.n...-sunny-boy-omvormer-4000w Hoewel dit volgens mij nergens op slaat, zo'n zware omvormer met slechts 10 panelen van 330wp.
Dit zijn de betonnen voeten van deGroot toch simpelweg?
Nieuwe panelen zijn inderdaad steeds goedkoper, maar met name die omvormers zijn ook 2e hands ~40% van de nieuwprijs wat voor mijn 8-12 panelen wel echt scheelt.

Misschien een combi van nieuwe panelen met oude (<5 jaar) omvormer.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
Ik heb dit project afgelopen jaar bij een familielid gelegd en dat was nog geen €1800: ThinkPad in "Zelf zonnepanelen op platdak schuur plaatsen (oost-west)" 3 panelen oost, 4 panelen west. Alles gekocht bij solar-outlet.nl

Dat was wel met een stringomvormer overigens, gezien dat dakvlak geen schaduw kent.

Tweedehands is nauwelijks nog interessant t.o.v. nieuw, omdat de nieuwprijs van panelen zo laag is momenteel. Ga er maar eens aan rekenen met de prijs per Wattpiek. Een jonggebruikte omvormer kan wellicht nog wel interessant zijn, maar ook die zijn niet extreem duur meer nieuw.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2024 07:33 ]

• timpel_800
Dit zijn stapelblokken die je vaak in tuinen ziet. Https://gadero.nl/stapelblokken-15x15x60cm-antraciet/

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• timpel_800
Omvormer blijven nog best aan de prijs inderdaad. Is te verwachten dat de prijs van omvormers die van de panelen volgt?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:38
Ja , met een maar erbij, langzaamaan zullen vooral omvormers die aansluiting hebben voor batterijen populair worden.
Batterijen zijn nu nog niet echt nuttig, straks als de prijs/kwaliteit van batterijen beter wordt, en het salderen wegvalt, zullen mensen voornamelijk deze omvormers willen.

De oudere omvormers worden dan minder populair (want 2 losse omvormers kost meer ruimte en meer rendements verlies).

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan is het toch prima 2e hands spul te kopen?
Nieuwe hybride omvormer kopen kan altijd nog, wanneer salderen eraf gaat of wanneer batterijen betaalbaar worden.

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-11 13:27
Als je goed zoekt op bv MP, dan kan je heel goedkoop zonnepanelen aanschaffen. Ik heb 2 maanden geleden meerdere zonnepanelen geplaatst met omvormer. Voor Oost-West. 2 omvormers en 10x250w panelen voor €150. Die heb je snel weer terug verdient en werken perfect.

• ThinkPad
Panelen valt wel mee idd, montagemateriaal is ook een groot deel van de prijs.

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-11 12:03
Voordeel is dat je het montagemateriaal in de toekomst kunt hergebruiken als je bijvoorbeeld over een jaar of vijf, als je alles lang en breed hebt terugverdient de tweedehands paneeltjes en omvormer gaat vervangen door veel beter spul wat nu nog niet bestaat.

• ThinkPad
Dat valt dus tegen, want de tendens is dat panelen fysiek steeds groter worden.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
jassie256 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:30:
[...]

Zeg een 2e hands omvormer €650
10 panelen a 360wp €250
Geeft 3600/850=€0,25/wp
Wel zal het vermogen van de panelen al zijn terug gelopen en komen er nog extra kosten bij voor installatie dus kom je snel boven de €0.3uit.
Voor zo 'weinig' panelen kom je al snel op € 0,50 uit (€ 450 voor omvormer, € 250 voor 360WP panelen, € 500 voor frame, € 500 voor kabels + meterkast accessoires en je zit op € 0,47/WP).

Een nieuwe 1 fase Goodwe omvormer heb je voor minder dan € 650 trouwens, sterker nog als je echt bang bent voor schaduw kan je voor minder dan € 650 zelfs twee Goodwe omvormers kopen (1,5 + 2,5 kW bijvoorbeeld), al heeft Goodwe ook gewoon shadefix.

Zelf heb ik dat laatste wel gedaan met een plat dak met zowel harde als zachte schaduw op verschillende momenten van de dag. Werkt als een trein.
Alles nieuw, 2 omvormers, dure solarstell connect frames en 10 hyundai panelen. Aansluiting meterkast > werkschakelaar uitbesteed. Voor iets meer dan € 2.850 was ik klaar waarbij bijna de helft opging aan de frames. Al met al kwam ik uit op € 0,66/WP, maar ik heb dan ook honderden euro's uitgegeven aan 'extra's' zoals twee omvormers i.p.v. 1 en dure solarstell frames.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58

Wuursj

want worst is al bezet

Ik zou zeker een poging wagen.

Mijn SMA sunnyboy 2.5 komt van marktplaats af (230 euro) en heeft zichzelf al lang en breed terug verdient. Pas wel op, oudere omvormers hebben vaak een hogere mppt opstartspanning dan 'modernere' stringomvormers. Dat moet wel bij je panelen en string lengte passen. Bij mij met slechts 8 panelen op oost west in een polystring was dat wel een ding.

Op de schuur heb ik eveneens tweedehands YC600 APS micro omvormers liggen voor 100 euro per stuk. Toen eentje stuk bleek te zijn, dacht ik pecht te hebben met een marktplaats aankoop. Maar APS heeft toen wel gewoon een nieuwe mijn kant opgestuurd, ook zonder bon.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 27-05-2024 15:09 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• timpel_800
Als je voor SMA gaat zou ik alleen die nieuwe types Sunny boys kopen idd want die oudere versies hebben een hogere opstartspanning.
Vaak komen die Sunny Boy's van nieuwbouw woningen met 6 panelen af waar de mensen dan direct het systeem eraf halen en meer panelen erop leggen.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@jassie256 als ik even snel een configuratie in elkaar klik op stralendgroen.nl kom ik voor nieuwprijs uit op 1826 euro, inclusief frames en kabels en 10 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJKX-EwYsd55mppLkFy-_ZjEe0o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IOqk78PXdSaXKvxs84Q5Q1RF.png?f=fotoalbum_large

Je hebt dan het volgende:
- 10x Jinko Solar Tiger Pro 410wp
- Growatt MIN 3600TL-XH hybride
- Solarstell connect systeem, waarbij je nog wel wat stoeptegels nodig hebt als contragewicht.
Pagina: 1