Beste tweakers,
Vorig jaar hebben wij (stel) een huis gekocht en hebben wij dit vrijwel volledig gestript en gerenoveerd met als doel: (1) Een fijnere levensstandaard te hebben en (2) (energie)lasten zoveel mogelijk te drukken door oa isolatie (spouwmuur, HR++ glas, vloer & dakisolatie, WTW).
Nu we bezig zijn de laatste HR++ ruiten erin te klussen ben ik mij aan het orienteren op (2e hands?) zonnepanelen.
Is het realistisch om voor <€1500 dit project te starten?/f/image/K8Jl6JwaWoB4orELdStgyekF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/suwTpycHvHWcIRMsuKvYq3a4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5c9f5wtRPWlFLBYgTVMrCXkc.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een foto van de opstelling van de buurman toegevoegd. Hij heeft dit dit voorjaar laten installeren.
Ik ga er vanuit dat we 10 panelen met gemakt kwijt kunnen (5x2 naast elkaar). De buren hebben er 11 geinstalleerd.
De buren rechts hebben dus zelf panelen laten installeren in Q1 dit jaar en gekozen om alles op het zuiden te richten.
2024 so far: 922kwh ~ 2212kwh als dit zo doorgaat.
Hoe kijken jullie tegen 2e hands panelen?
Wel is het duidelijk dat een string omvormer niet zal werken ivm de schaduw van de buurman op een deel van de panelen in de ochtend. Mogelijk zelfde probleem in de avond aan de andere kant.
Vorig jaar hebben wij (stel) een huis gekocht en hebben wij dit vrijwel volledig gestript en gerenoveerd met als doel: (1) Een fijnere levensstandaard te hebben en (2) (energie)lasten zoveel mogelijk te drukken door oa isolatie (spouwmuur, HR++ glas, vloer & dakisolatie, WTW).
Nu we bezig zijn de laatste HR++ ruiten erin te klussen ben ik mij aan het orienteren op (2e hands?) zonnepanelen.
De hoofdvraag
Is het uberhaupt verstandig om 2e hand panelen (inc omvormers etc) te kopen nu prijzen redeljik zijn gedaald?Is het realistisch om voor <€1500 dit project te starten?
Foto's
/f/image/K8Jl6JwaWoB4orELdStgyekF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/suwTpycHvHWcIRMsuKvYq3a4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5c9f5wtRPWlFLBYgTVMrCXkc.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is grofweg 5m x 8m, wel zitten er wat schoorstenen en een dakkoepel.Even een foto van de opstelling van de buurman toegevoegd. Hij heeft dit dit voorjaar laten installeren.
Ik ga er vanuit dat we 10 panelen met gemakt kwijt kunnen (5x2 naast elkaar). De buren hebben er 11 geinstalleerd.
Schaduw
De buurman links (oosten) heeft een opbouw die dus in de ochtend met name voor schaduw zal zorgen tot een uur of 10.30, afhnakelijk van het seizoen.De buren rechts hebben dus zelf panelen laten installeren in Q1 dit jaar en gekozen om alles op het zuiden te richten.
Jaarverbruik
Voor wat het waard is: 2129kwh, met de kanttekening dat we pas in maart 2023 hier zijn gaan wonen.2024 so far: 922kwh ~ 2212kwh als dit zo doorgaat.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Budget zo laag mogelijk omdat we als genoeg kosten hebben gemaakt en we ook geen groot gebruikers zijn qua energie. Vnl koken (en 20 min phonen) zijn groot verbruikers op piek uren van ons dynamisch contract (ochtend/avond)Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het zelf uitvoeren met een vriend die zonnepanelen aanlegt voor zijn werk (eenmanszaak). Zelf is deze jongen niet helemaal thuis op het gebied van keuzes qua panelen etc.Hoe kijken jullie tegen 2e hands panelen?
Bijhouden van data
Ben bezig een HA systeem op te zetten waarop ook WTW zit, net als CV systeem (Watts)Reeds verkregen offertes
Nog niets.Wel is het duidelijk dat een string omvormer niet zal werken ivm de schaduw van de buurman op een deel van de panelen in de ochtend. Mogelijk zelfde probleem in de avond aan de andere kant.
Regio
AmsterdamGood to know & andere puntjes
Graag wil ik ook een nieuw energielabel aanvragen, zonnepalen zullen ons waarschijnlijk richting label A trekken wat ons 0,15% korting geeft op de hypotheekrente.- Installeren moet op plat bitumen dak, geliever niet boren. Heb deze (degrootbeton) en deze valkbox als opties gezien. Echter misschien is een betonnen rails vastzetten aan het dak toch veel voordeliger?
- Ik verwcht dat er binnen 5 jaar een dakopbouw zal komen, dus panelen zullen dan weer worden weggehaald.
- Ik ga een kabeldoorvoer in het dak maken richt boven de meterkast voor bedrading
- Er is geen EV en deze zie ik ook niet snel komen (want geen laadpaal mogelijk voor de deur)
[ Voor 8% gewijzigd door jassie256 op 26-05-2024 21:47 . Reden: extra info toegevoegd ]
/f/image/IOqk78PXdSaXKvxs84Q5Q1RF.png?f=fotoalbum_large)