Vloerbalken vervangen vanuit de kruipruimte ipv vloer openen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een een aantal van de vloerbalken in ons huis uit 1929 zijn niet helemaal goed meer en moeten vervangen worden. Niets met mega haast, maar aangezien we ook de vloerisolatie willen vervangen met Tonzon folie zou het handig zijn eerst die balken te fixen.
Het huis heeft echter een mooie houten vloer, dus die willen we er liever niet uit halen om bij de vloerbalken te komen. We hebben een hoge kruipruimte (~1.4m) waar je prima bij kan, dus ik was benieuwd of het te doen zou zijn om de vloerbalken (meter of 4 lang) van onderaf te vervangen.

Met wat extra stutten (en niemand in de ruimte er boven) lijkt het mij qua draagkracht geen groot probleem om de balken per stuk weg te halen en te vervangen (waarschijnlijk door twee kortere balken die in het midden aan elkaar gezet worden zodat ik ze beneden en in de gaten in de muur kan krijgen).

Maar de vraag is; zou dat überhaupt kunnen? Vanuit de kruipruimte zie ik een ondervloer die op de vloerbalken ligt, maar ik neem aan dat die vastgespijkerd is. De vloerbalken vanaf onder los krijgen zal nog wel lukken, maar je krijgt de nieuwe delen natuurlijk niet meer op die spijkers. Misschien dat je schuin door de nieuwe balken naar boven kan spijkeren, maar lijkt me ook wat lomp.

Heeft iemand een goede suggestie hoe dit gedaan zou kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Kan je de huidige slechte balken niet opdikken door er een nieuwe balk naast te plaatsen ?
Als deze goed aansluit op je ondervloer dan ben je er toch al?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De huidige balk heeft wat rotte plekken door slechte ventilatie en optrekkend vocht dat vanuit de kruipruimte van een nieuwere aanbouw kwam. Ik weet niet of opdikken dan wel een future-proof oplossing is; het liefst ben ik gewoon helemaal van die plekken af.
Daarnaast past een extra balk niet meer in de opening in de muur en steunt dus nergens op, dus als het zwakke punt daar in de buurt zit gaat dat sowieso niet werken lijkt mij? Hoewel ik natuurlijk een extra poer aan die kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:32
Heedless schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:04:
Een een aantal van de vloerbalken in ons huis uit 1929 zijn niet helemaal goed meer en moeten vervangen worden. Niets met mega haast, maar aangezien we ook de vloerisolatie willen vervangen met Tonzon folie zou het handig zijn eerst die balken te fixen.
Het huis heeft echter een mooie houten vloer, dus die willen we er liever niet uit halen om bij de vloerbalken te komen. We hebben een hoge kruipruimte (~1.4m) waar je prima bij kan, dus ik was benieuwd of het te doen zou zijn om de vloerbalken (meter of 4 lang) van onderaf te vervangen.

Met wat extra stutten (en niemand in de ruimte er boven) lijkt het mij qua draagkracht geen groot probleem om de balken per stuk weg te halen en te vervangen (waarschijnlijk door twee kortere balken die in het midden aan elkaar gezet worden zodat ik ze beneden en in de gaten in de muur kan krijgen).

Maar de vraag is; zou dat überhaupt kunnen? Vanuit de kruipruimte zie ik een ondervloer die op de vloerbalken ligt, maar ik neem aan dat die vastgespijkerd is. De vloerbalken vanaf onder los krijgen zal nog wel lukken, maar je krijgt de nieuwe delen natuurlijk niet meer op die spijkers. Misschien dat je schuin door de nieuwe balken naar boven kan spijkeren, maar lijkt me ook wat lomp.

Heeft iemand een goede suggestie hoe dit gedaan zou kunnen worden?
Allereerst, ik ben geen expert, timmerman, of vloerenkenner. Met die disclaimer achter de rug toch mijn two cents:

1. De ondervloer zal wellicht vastgespijkerd zijn ja. Maar bij de nieuwe balken is het maar de vraag of dat weer nodig is. Wat zou er gebeuren als die nu straks gewoon "los" op de nieuwe balken ligt? Zou het kunnen gaan 'veren'? Het geheel (ondervloer, eventuele tussenlaag (groene platen) en vloer zelf zijn uiteindelijk best een massa, kan mij voorstellen dat dat nergens meer heengaat straks. Maar goed, durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken ;)

2. Als je de vloer dan toch weer vast wilt maken aan de balk, kan je dan niet met hoekprofielen werken (om de balk aan de vloer te zetten)? Of vind je dat ook teveel een beunoplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter079
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 12:47
Denk niet dat het om de ondervloer gaat, maar om de punten waarop de nieuwe balk zou moeten rusten. Een aannemer kan die vast. Stempels om de vloer te stutten, balk eruit en nieuwe balk erin