Nieuwbouw: Peha schakelmateriaal + Hue lampen + HA?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 10:08
Hallo allen,

Wellicht heeft iemand anders dezelfde keuze moeten maken: ik heb een nieuwbouwwoning, waar de aannemer voor al het schakelmateriaal Peha (Badora) heeft gebruikt. Nu heb ik voornamelijk Hue lampen in huis en wil ik tevens aan de slag gaan met Home Assistant.

Om de schakelaars slimmer te maken zijn er meerdere opties:
  • Schakelaars vervangen voor Peha pulsdrukkers en er Zigbee modules of Philips Hue Wall modules achter plaatsen
  • Schakelaars helemaal weg en vervangen voor Friends of Hue (draadloze) alternatieven (al passen die mogelijk niet in de Peha Badora geraamtes?)
  • Officiële Hue dimmers gebruiken, minst fraaie optie.. werkt niet met de bestaande geraamtes, en blindplaatjes is ook niet fraai..
Daarnaast wil ik graag dat de schakelaars ook beschikbaar worden in Home Assistant, zodat ik er van alles mee kan doen... denk aan 2x drukken = andere Hue scene, ingedrukt houden is feller maken of dimmen, 's ochtends aan = helder licht, 's avonds aan = warmer licht, maar wellicht ook muziek uitzetten, dat soort dingen.

Heeft iemand tips / advies i.c.m. Peha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Hier hebben we de schakelaars vervangen door zigbee schakelaar modulen en een blindplaatje.
Als je smart lampen hebt zou ik de muurschakelaar gewoon overbruggen zodat ze niet per ongeluk uit staan waardoor de automatisering niet meer werkt of vervangen door een blindplaatje.

Bedienen doen we met Home Assistant en zigbee remotes, heb er een paar met vier knopppen her en der in huis liggen.
En uiteraard kan je phone ook gebruikt worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 27-05-2024 00:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:14
Thuis maak ik gebruik van Gira pulsdrukkers met daar achter een Shelly.

Bijvoorbeeld; knop 1 kort ingedrukt - zigbee lichtgroep 1 omschakelen.

Ik gebruik zoveel mogelijk zigbee maar ik vind shelly's gewoon zo fijn dat ik die eigenlijk altijd kies.

Ik maak dus gebruik van het bestaande schakelmateriaal met de schakelaars/pulsdrukkers van dat merk en daar achter zet ik een shelly module (i3/i4 of 1 plus als ik altijd handmatige controle wil) Home Assistant ontvangt het bericht 'er is op de knop gedrukt' en stuurt het commando licht omschaken

Voor de rest is het eigenlijk allemaal geautomatiseerd met mmWave sensoren of via een speaker met google assistant/telefoon. Ik gebruik ook adaptive lighting, daardoor ben je eigenlijk nooit zelf het licht aan het dimmen maar gaat het gewoon allemaal automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 12:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf ben ik enorm van "team schakelaars". Ook al gaat veel vanzelf vind ik dat nog de makkelijkste methode om de smarts te bedienen. Maar dan in de vorm van scenes of groepfuncties ipv individuele lampen.

Ik het verleden wel eens een gewone schakelaar voorzien van een veertje. Bij enkele merken zit er zelfs helemaal geen verschil tussen de normale schakelaar en de pulsdrukker afgezien van het missen van een veertje. Dus dat zou je kunnen bekijken ipv ze vervangen. Dan zou je dus er Hue Wall switch modules achter kunnen zetten.

Overigens kunnen die ook prima werken met normale schakelaars maar dan ben je beperkter wat je er mee kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-05 15:34

V-8

Ik heb zelf Sunricher Zigbee inputmodules gebruikt, die op 230V werken, dus nooit gedoe met batterijen wisselen etc.
Dit is verreweg de mooiste oplossing (je blijft je eigen schakelmateriaal gebruiken).

Robb verkoopt ze ook (niet goedkoop): https://www.robbshop.nl/r...uwzender-voor-philips-hue

Leuke is dat je hier idd vanalles op kunt programmeren i.c.m. Home Assistant. Zo heb ik zelf ook geregeld dat de airco op de slaapkamer aangaat op de juiste stand, en bij nog een keer drukken weer uit gaat. Echt ideaal.

[ Voor 24% gewijzigd door V-8 op 27-05-2024 10:57 ]

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Sambaltegelkaas schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:59:
Thuis maak ik gebruik van Gira pulsdrukkers met daar achter een Shelly.

Bijvoorbeeld; knop 1 kort ingedrukt - zigbee lichtgroep 1 omschakelen.

Ik gebruik zoveel mogelijk zigbee maar ik vind shelly's gewoon zo fijn dat ik die eigenlijk altijd kies.

Ik maak dus gebruik van het bestaande schakelmateriaal met de schakelaars/pulsdrukkers van dat merk en daar achter zet ik een shelly module (i3/i4 of 1 plus als ik altijd handmatige controle wil) Home Assistant ontvangt het bericht 'er is op de knop gedrukt' en stuurt het commando licht omschaken

Voor de rest is het eigenlijk allemaal geautomatiseerd met mmWave sensoren of via een speaker met google assistant/telefoon. Ik gebruik ook adaptive lighting, daardoor ben je eigenlijk nooit zelf het licht aan het dimmen maar gaat het gewoon allemaal automatisch.
Thanks, Shelly heb ik ook naar gekeken en de prijzen zijn erg leuk! Enige waar ik me zorgen over maak is dat het via Wifi gaat i.p.v. Zigbee... stel je wifi router werkt niet, dan werken je lampen ook niet meer. Uiteraard kun je hetzelfde zeggen over een Zigbee hub; als die uit is dan werkt je verlichting ook niet meer, maar de wifi wil sporadisch nog wel eens uitvallen, en in 5 jaar tijd heb ik dat met de Zigbee hub in ons huidige huis nog nooit gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wifi voor iot is gewoon ruk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:25
Ik gebruik hier Shellies achter de schakelaars in combinatie met domme lampen, het voordeel daarvan dat ze het altijd nog met de hand doen, ook als de achterliggende home automation of wifi last van een storing heeft.
Al werkt het trouwens op Wifi prima, heb op dat gebied geen last van storingen.
Home automation wel af en toe, maar dat ligt voornamelijk aan de ontwikkelaar (= ik).

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
Zelf heb ik ook nooit last van wifi problemen, dus ook niet met de shelly's. Ze bieden zoveel functies voor een goede prijs terwijl ze ook gewoon fijn te gebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wifi is niet geschikt voor iot omdat elke wifi device continue bandbreedte gebruikt en de aantallen iot device lopen altijd snel op.
Je loopt dan de kans op allerlei onduidelijke wifi problemen.

Neem gewoon zigbee die is daar voor ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
Zelf heb ik daar helemaal geen last van, ook niet met 14 shelly's. Voor de rest is alles bij mij zigbee.
Voordeel van de Shelly vind ik dat je daar op de Shelly zelf scriptjes kan draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ben(V) En laat bandbreedte nu ook precies de zwakte van Zigbee zijn....

Maar laat ik voorop stellen dat ik ook een fan ben van Zigbee voor lampen en temperatuursensoren etc. Maar voor power metering gebruik ik juist alleen Wifi. Dit omdat ik dan ook het vermogen met aardig interval wil hebben bijvoorbeeld voor een automation van de wasmachine. Als je alleen energie wilt en geen interesse hebt in vermogen kan je update interval nog wel naar 1x per minuut / 5 minuten zetten ofzo. Maar als je groepje pluggen hebt met update om de paar seconden zit je Zigbee netwerk gewoon vol.

Daarnaast blijf ik het jammer vinden dat ondanks het technisch mogelijk is veel Zigbee zaken toch weinig instellingen hebben. Nu ben ik daar aan de wifi kant wel door verwend door custom firmware dus het is niet strik genomen een Zigbee ding. Maar ik wacht nog steeds erop dat custom Zigbee firmware (bijvoorbeeld de Zigbee ESP versie) meer gangbaar worden.

Om bovenstaande redenen ben ik dus fan van een mix van Zigbee en Wifi devices. Waarbij je voor Wifi devices inderdaad wel een goed wifi netwerk moet opzetten. Standaard ISP doosjes zijn vaak al snel overbelast ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Bedankt voor alle reacties!

Voor wifi hebben we Unifi AP's. Zal eens kijken, ik neig er nu naar om de schakelaars te vervangen voor pulsdrukkers en dan of Philips Hue wall modules er achter, of toch Shelly een poging geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Septillion
Hoezo is bandbreedte een zwakte van Zigbee?

Het probleem van wifi is dat ze continue een behoorlijk bandbreedte in gebruik hebben ook al doen ze helemaal niets en altijd minimaal een kanaalbreedte van 20Mhz inpikken terwijl een zigbee kanaal maar 5Mhz breed is.

En iot data is in principe helemaal niets zelfs niet als je elke second een update van je power waarde wilt hebben. Een getal oversturen is nauwelijks data voor zigbee maar voor wifi door de overhead een heleboel.

En wat je aan een zigbee device kunt instellen is natuurlijk afhankelijk welk device en welke zigbee controller je hebt.

En die wifi overbelasting heeft weinig met de standaard ISP doosjes te maken maar zou je alleen op kunnen lossen door professionele apparatuur van duizenden euro te kopen, alle con(pro)sumer apparatuur kan dat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:55

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou zelf Zigbee aanraden voor verlichting vanwege de meshvorming, binding en grouping. Als je het goed doet kan je zelfs zonder coördinator/server je verlichting gewoon nog bedienen. Bij WiFi is dat niet het geval wanneer het AP/de server er uit ligt. Ook niet als je het gaat mix-en-matchen. WiFi knopjes indrukken terwijl je AP en/of server en/of Zigbee coördinator onbereikbaar zijn resulteert in bar weinig licht. :+

Ik heb zelf recentelijk vrijwel al m'n schakelwerk op de schop genomen, en maak vrijwel overal waar een slimme lamp hangt gebruik van draadloze ROBB schakelaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yW6s4lE-D2_YIQ0hh_JQO8d3TOU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ash7wj5JqtGd1o5OF5k8viEo.png?f=user_large
Bovenstaande Zigbee knoppen inmiddels wel een kwartslag gedraaid, vind de knoppen 'naast elkaar' prettiger dan gestapeld. Is ook logischer gezien de indeling van de ruimte/verlichting t.o.v. de schakelaar.

@Aeonis Ik heb zelf geen ervaring met PEHA schakelmateriaal, maar is dat 'gewoon' 55mm zoals veel ander schakelmateriaal? Zo ja zouden veel draadloze schakelaars moeten passen.

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 28-05-2024 09:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ben(V) Exact wat ik zeg, Zigbee heeft heel weinig bandbreedte. Als je een paar pluggen elke seconde laat rapporteren ben je er doorheen. Gaat je gewoon echt niet lukken, zijn genoeg verhalen hier te vinden. Zeker van rond de tijd van de BW-SHP13 (ook al was die nog erger wegens polling).

Overigens heeft kanaalbreedte helemaal niets met de utilization van een kanaal te maken. Bij zowel Wifi als Zigbee delen al je devices* hetzelfde kanaal. Dat is puur time sharing. En ja, Zigbee kent veel minder overhead en een robuster protocol, maar daardoor ook veeeeeeeeeeel minder bandbreedte.

Met je laatste standpunt ben ik het dus gewoon niet eens. Grootste issue zit in de rekenkracht van je AP om alle verbindingen netjes actief te houden. Ja, je zult dan zelf geld uit moeten geven naar dat hoeft echt geen duizenden euro's. En vooral geen wireless mesh Wifi gebruiken.

* Tenzij je meerdere coördinators of AP's draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Septillion schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:43:
@Ben(V) Exact wat ik zeg, Zigbee heeft heel weinig bandbreedte. Als je een paar pluggen elke seconde laat rapporteren ben je er doorheen. Gaat je gewoon echt niet lukken, zijn genoeg verhalen hier te vinden. Zeker van rond de tijd van de BW-SHP13 (ook al was die nog erger wegens polling).
Ik moet wel zeggen, mijn ervaring met dat onderwerp is heel anders. Ik heb 9 SHP13 en 4 SPH-15 pluggen in mijn netwerk en merk eigenlijk niks van te weinig bandbreedte. Misschien is 13 pluggen niet veel, dat kan natuurlijk ook.

Ik gebruik dat in combinatie met een ConbeeII stick, Deconz en Domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@rens-br Het staat of valt met de update frequentie, wat gebruik je daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
Als je wifi netwerk goed op orde is heb je dat probleem niet.

Zelf gebruik ik de shelly's omdat je ze voor meer dingen kan gebruiken (1 keer klikken, licht omschakelen - lang ingedrukt houden muziek afspelen/pauzeren) Je zit niet vast aan wat zigbee kan doen maar aan wat home assistant kan doen, en zoals we allemaal weten is dat heel veel ;)

Thuis heb ik het op 2 verschillende manieren.

Shelly i3/i4 in combinatie met Gira 284403/014700
Gira schakelaar (pulsdrukker) wordt ingedrukt - Shelly ziet 1x 2x 3x lang ingedrukt enz. en stuurt dat door naar home assistant - met een automatisering gaat dan het licht aan/uit of er gebeurd wat anders, het is gewoon een automatisering trigger/conditie.

Shelly plus 1/1 mini gen 2/3 met 1 voudige pulsdrukker (shelly in detached mode)
Gira schakelaar (pulsdrukker) wordt ingedrukt - Shelly ziet 1x 2x 3x lang ingedrukt enz. en stuurt dat door naar home assistant - met een automatisering gaat dan het licht aan/uit of er gebeurd wat anders, het is gewoon een automatisering trigger/conditie.
Maar...
Wanneer de shelly home assistant niet kan bereiken schakelt deze om van detached mode naar 'fysiek doorverbonden' Als je dan op de knop klikt gaat het relais schakelen. Dit gebeurt automatisch door een scriptje wat op de shelly zelf draait. Hierdoor werkt het altijd, je kan altijd het licht aan en uit zetten.

Zelf gebruik ik het meeste de i3/i4 opties omdat je daar meer knoppen mee hebt en het bij toch nooit uitvalt. Op een paar plekken zit de andere optie, maar dat is meer om het een beetje uit te testen en omdat andere dat daar graag wilden.

Ook een voordeel van beide opties is dat je de schakelaars/pulsdrukkers kan gebruiken van het merk/designtaal dat je al hebt. Ziet er een stuk mooier uit een klikt/schakelt veel beter dan de zigbee afstandsbedieningen die in een afdekraam passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Septillion schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:12:
@rens-br Het staat of valt met de update frequentie, wat gebruik je daarvoor?
Die staat volgens mij op 300 s als ik het goed heb, dus elke 5 minuten. Voor al mijn toepassingen, inclusief notificaties voor de droger, wasmachine, granny charger en scooter lader, meer dan voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Enw82UXNvo8RazcZwcmllWV15ss=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H7YpLKJ9aimEB4tIYnG2ZTSW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh7c6YXWUe1aK3oznDFKCtI0lUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BPKeZoOKtJh5rODxbTkjK4mu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Aeonis schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:10:
Heeft iemand tips / advies i.c.m. Peha?
Om verder @Aeonis nog wat verder te helpen heb ik zelf het volgende gemaakt:

Achter elke schakelaar zit een Shelly verstopt, dit had voor mij de volgende voordelen:
  • Bestaand schakelmateriaal te gebruiken
  • Werking is voor de leek hetzelfde (WAF)
  • Bij eventuele verhuizing kan je de Shellies meenemen of laten zitten, maar heeft het verder geen invloed.
  • De Shellies kan je op 'Detached' zetten, waardoor het mogelijk is om wel de schakelaar af te vangen, maar de lamp wel altijd op spanning te hebben.
  • Goedkoop, met destijds ongeveer 10 euro per schakelaar
Verder heb ik dat gecombineerd met het volgende Zigbee spul:
  • ConbeeII stick met deconz
  • Xiaomi sensoren (deur, raam, temperatuur, beweging)
  • Ledvance lampen
  • Mi Light Zigbee lampen
  • Blitzwolf plugs
  • Ikea plugs
Wat betreft wifi heb ik zelf alles van Unifi hangen, super stabiel, ben erg tevreden en met ongeveer 50 wifi apparaten werkt het uitstekend.

En dat alles werkt erg goed samen met Domoticz op mijn Chromebox met Debian erop. HA stond in de tijd dat ik hiermee begon nog heel erg in de kinderschoenen.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 28-05-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@rens-br Met 5 minuten ontlast je het aardig ja. Voor energie helemaal prima. Maar persoonlijk vind ik dat veel te lang voor zaken en automations met vermogen. Vandaar dat ik daar de voorkeur geef aan Wifi met een interval van 10 seconden of minder.

Probeer dus vooral aan te geven dat zowel Wifi als Zigbee nadelen hebben. En dus belangrijk is om te kiezen wat je zelf belangrijk vindt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Septillion schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:35:
@rens-br Met 5 minuten ontlast je het aardig ja. Voor energie helemaal prima. Maar persoonlijk vind ik dat veel te lang voor zaken en automations met vermogen. Vandaar dat ik daar de voorkeur geef aan Wifi met een interval van 10 seconden of minder.
Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik heb één powermeter op wifi (Shelly Plug S), niet alleen was die een heel stuk duurder dan al mijn Zigbee plugs, die meldt zichzelf zo vaak dat de logfile van Domoticz helemaal volloopt met meldingen, voor mij totaal niet nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Sambaltegelkaas schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:18:
Zelf gebruik ik de shelly's omdat je ze voor meer dingen kan gebruiken (1 keer klikken, licht omschakelen - lang ingedrukt houden muziek afspelen/pauzeren) Je zit niet vast aan wat zigbee kan doen maar aan wat home assistant kan doen, en zoals we allemaal weten is dat heel veel ;)
Alleen is dat niet protocol-afhankelijk, maar device afhankelijk. De meeste Zigbee knoppen doen naast single clicks bijvoorbeeld ook gewoon aan longpresses, en veel doen ook aan doublepresses. Sowieso kan je alle kanten op gaan met extra gedrag d.m.v. automations of bijv NodeRED. ;)

De afhankelijkheid van het apparaat is bij inzet/werking van HA vrijwel nihil, Zigbee bied voor de TS op de momenten dat HA of de coördinator (in het geval van WiFi schakelaars nog een 3e zwakke punt; het AP) een keer onbereikbaar zijn voordelen; Schakelen, dimmen en scenes blijven gewoon functioneel, en de responstijd is merkbaar beter wanneer schakelen/dimmen van Zigbee lampen niet (ten alle tijden) via HA verloopt.

Zowel WiFi als Zigbee zijn voor de TS waarschijnlijk prima toepasbaar, en beiden bieden voor- en nadelen. Als de TS uitsluitend voor inbouwmodules wil gaan zullen WiFi modules waarschijnlijk meer flexibiliteit bieden, als een draadloze knop ook prima is heeft dat gezien het gebruik van Zigbee lampen waarschijnlijk de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
@Aeonis Ik heb zelf geen ervaring met PEHA schakelmateriaal, maar is dat 'gewoon' 55mm zoals veel ander schakelmateriaal? Zo ja zouden veel draadloze schakelaars moeten passen.
Ik kwam erachter dat Peha Badora inderdaad een 55x55 geraamte gebruikt, en dus ook zal werken met zigbee/hue schakelaars die geschikt zijn voor Gira Systeem 55 en Jung :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Zowel WiFi als Zigbee zijn voor de TS waarschijnlijk prima toepasbaar, en beiden bieden voor- en nadelen. Als de TS uitsluitend voor inbouwmodules wil gaan zullen WiFi modules waarschijnlijk meer flexibiliteit bieden, als een draadloze knop ook prima is heeft dat gezien het gebruik van Zigbee lampen waarschijnlijk de voorkeur.
Qua draadloze knop overweeg ik er wel 1tje in de keuken, namelijk de Hue Tap Dial switch. In combinatie met Home Assistant kun je daar een leuke schakelaar van maken, 4 knoppen en een draaiknop om de laatst ingedrukte zone te dimmen :)... of een Spotify muziek playlist achter 1 van de knoppen en de draaiknop dan als volume-regelaar inzetten.

Voor de rest nog een keuze maken tussen Shelly of Hue Wall Module voor de bestaande lichtschakelaars.. Voorkeur blijft Hue/Zigbee, maar Shelly is aanzienlijk goedkoper, en als die terug kunnen vallen op een normale schakeling als HA/Router onbereikbaar is ook wat van te zeggen. Keuzes keuzes :) in ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Aeonis schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:12:
[...]

Ik kwam erachter dat Peha Badora inderdaad een 55x55 geraamte gebruikt, en dus ook zal werken met zigbee/hue schakelaars die geschikt zijn voor Gira Systeem 55 en Jung :*)
Let wel op dat de 'Friends of Hue' schakelaars gebruik maken van "Zigbee Green" EnOcean spul, wat niet aan binding doet: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/PTM_215ZE.html

Al gebruik ik ze zelf niet, vind ik het Friends of Hue spul ontzettend mooi ('gewoon' normale wippers) en gaat de batterij absurd lang mee. Geen binding was voor mij echter een te groot gemis.
Aeonis schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:16:
Voor de rest nog een keuze maken tussen Shelly of Hue Wall Module voor de bestaande lichtschakelaars.. Voorkeur blijft Hue/Zigbee, maar Shelly is aanzienlijk goedkoper, en als die terug kunnen vallen op een normale schakeling als HA/Router onbereikbaar is ook wat van te zeggen. Keuzes keuzes :) in ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken!
Zigbee knoppen welke aan lampen gebind zijn blijven dus volledig functioneel (niet enkel uit/aan, maar ook dimmen en scenes) wanneer HA of de coördinator onbereikbaar zijn.

Binding bied ook daarbuiten het voordeel dat dimmen via de knoppen veel smoother is, en dat de responstijd van de lampen merkbaar beter is. Beide zijn natuurlijk wel vrij persoonlijk of je dat als een voordeel ziet en/of je je er überhaupt aan stoort. :)

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 28-05-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 18:37

Koppensneller

winterrrrrr

Maar als ik het goed begrijp verlies je met binding wel de mogelijkheid om wat logica in te bouwen (bijvoorbeeld de lichtsterkte aanpassen aan dag/nacht), toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Koppensneller schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:26:
Maar als ik het goed begrijp verlies je met binding wel de mogelijkheid om wat logica in te bouwen (bijvoorbeeld de lichtsterkte aanpassen aan dag/nacht), toch?
Nee: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/binding.html

Binding staat de knoppen simpelweg toe om direct een commando naar de lamp(en) te sturen, i.p.v. ten alle tijden eerst tegen HA te zeggen dat er iets met de lamp moet gebeuren, en dan HA dat commando door te laten sturen. Hierdoor reageren de lampen sneller, smoother, en ook bij afwezigheid van HA of de coördinator nog.

HA blijft de commando's van de knoppen ontvangen, en blijft ook de mogelijkheid houden om de lampen aan te sturen.

Vrijwel al m'n Zigbee lampen hebben een binding met een draadloze wandschakelaar, even goed draait voor vrijwel elke lamp ook wel een HA automation. Respons op bewegingssensoren, gedrag bij bepaald omgevingslicht, scenes aan- of uitzetten omdat ik een film opzet of stop bijv. :)

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 28-05-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
@D4NG3R Klopt maar met shelly heb je wel meer mogelijkheden. In snelheid merk ik ook geen verschil. Het is allebei gewoon instant. Dimmen heb ik ook geen probleem mee omdat dat allemaal automatisch gaat

Maar je kan toch niet een apparaat aan een groep of lamp binden en dan nog alle functies gebruiken?
Dat vind ik een nadeel aan binden. Het moet zoals de fabrikant het gemaakt heeft, als ik knop 1 lang ingedrukt wil houden zodat deze muziek gaat afspelen op de speaker gaat dat niet. Dat moet via HA en dan maakt het binden niks meer uit.

@Aeonis Ik heb wat gespeeld met de tap dial alleen het draaien kreeg ik nooit echt goed werkend. Ook niet met verschillende blueprints. Je moest dan op een beetje een rare manier draaien, of juist heel langzaam of heel snel. Volgens mij is er wel 1 die goed met muziek werkt. Draaiknoppen werken helaas niet helemaal lekker met home assistant.

Zoals je merkt ben ik wel een shelly fan :)
Maar dat komt omdat ik denk dat de mooiste, beste en fijnste optie is.

Gira, Jung, Kopp, Peha (eigenlijk gewoon alle schakelmateriaal bedrijven) zijn gewoon veel beter in schakelaars en pulsdrukkers maken dan dat de generieke knopjes die in de zigbee afstandsbedieningen zitten. Er zit gewoon zoveel verschil hoe het voelt en dat maakt uit mijn eigen ervaring echt uit.

Zelf kies ik ook zoveel mogelijk zigbee maar af en toe zie ik een leuk wifi apparaat en dan kies ik dat gewoon. Met je Unifi spullen ga je daar echt geen problemen mee krijgen ;)
Shelly's hebben gewoon dusdanig meer functies dat ondanks ze wifi zijn ik ze boven een zigbee variant kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Sambaltegelkaas schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:40:
@D4NG3R Klopt maar met shelly heb je wel meer mogelijkheden.
Zoals? Als HA wel bereikbaar is is het gebruikte apparaat weinig of zelfs niet relevant. Wanneer HA dat niet is ligt het geheel aan de wensen van de TS. :)
In snelheid merk ik ook geen verschil. Het is allebei gewoon instant.
Deze is heel erg afhankelijk van de situatie, m'n huidige setup is niet merkbaar sneller of trager zonder binding, m'n vorige setup was dat absoluut wel. Al moet ik daarbij wel zeggen dat die delay om de een of andere reden tussen HA en de apparaten zat.
Dimmen heb ik ook geen probleem mee omdat dat allemaal automatisch gaat
Hue is hier een uitzondering op de regel, helaas gaat smooth dimmen bij veel andere lampen niet mooi zonder binding. Danwel heel erg traag (weinig verandering qua lichtsterkte tussen verstuurde commando's), danwel merkbaar trapgewijs (grotere stappen).
Maar je kan toch niet een apparaat aan een groep of lamp binden en dan nog alle functies gebruiken?
Dat vind ik een nadeel aan binden. Het moet zoals de fabrikant het gemaakt heeft, als ik knop 1 lang ingedrukt wil houden zodat deze muziek gaat afspelen op de speaker gaat dat niet. Dat moet via HA en dan maakt het binden niks meer uit.
Dat ligt er geheel aan welke cluster(s) je wel of niet bind. Let er sowieso op dat binding niet per definitie een must is. Maar voor lichtschakelaars vind ik het zelf wel zo prettig dat deze ten alle tijden gewoon doen wat je van een lichtschakelaar mag verwachten; het schakelen al dan niet dimmen van verlichting, ook wanneer HA onverhoopt een keer niet bereikbaar is. Voor mijn situatie bieden gebonden knoppen dan ook een flink aantal voordelen boven bijvoorbeeld Shelly's.

Voor scenes en andere functionaliteiten gebruik ik persoonlijk liever dedicated knoppen, automations, of de app, maar het mooie van HA is natuurlijk dat je alles lekker naar je eigen hand in elkaar kan knopen. :D

Edit: De TS hoeft iig niet bang te zijn om WiFi apparaten te gebruiken, of het moet echt om meerdere dozijnen aan schakelaars gaan welke constant zitten te pollen in een of ander appartementencomplex met veel en veel te veel andere netwerken.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 28-05-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Septillion schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:43:

Overigens heeft kanaalbreedte helemaal niets met de utilization van een kanaal te maken. Bij zowel Wifi als Zigbee delen al je devices* hetzelfde kanaal. Dat is puur time sharing. En ja, Zigbee kent veel minder overhead en een robuster protocol, maar daardoor ook veeeeeeeeeeel minder bandbreedte.

Met je laatste standpunt ben ik het dus gewoon niet eens. Grootste issue zit in de rekenkracht van je AP om alle verbindingen netjes actief te houden. Ja, je zult dan zelf geld uit moeten geven naar dat hoeft echt geen duizenden euro's. En vooral geen wireless mesh Wifi gebruiken.

* Tenzij je meerdere coördinators of AP's draait
Je slaat de plank mis.
De hoeveelheid data bij iot is volkomen verwaarloosbaar en belast het netwerk in het geheel niet, zelf niet als je vol continue blijft pollen.
Terwijl alleen al het aanwezig zijn van een wifi punt zonder enige data overdracht het netwerk al meer belast.

Enkele tientallen wifi punten gooien een consumenten wifi netwerk volkomen plat terwijl je een zigbee netwerk met gemak honderden devices kan bevatten.
De praktijk wijst uit dat als het tegen de 1000 gaat lopen de boel wat stroperig wordt.

En ja als al je zigbee devices continue staan te versturen wordt de rekenkracht van de controller een issue, maar 95% van all iot devices doen het grootste deel van de tijd helemaal niet en belasten in tegenstelling tot wifi je netwerk dan ook niet.

Een voorbeeld, mijn zigbee temperatuur/vochtigheid sensors versturen enkel data als er iets verandert en niet continue dezelfde data.
Ik heb een vergelijkbaar wifi device die staat continue dezelfde data te versturen, maar zelfs dat valt in het niet bij de overhead die nodig is om een wifi punt te laten functioneren.

En bandbreedte is van belang bij wifi om snel grote hoeveelheden data te kunnen versturen, maar nutteloos voor iot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ben(V) Ik ga toch hetzelfde terug zeggen :) Je loopt sneller tegen de maximale bandbreedte op dan je denkt.

Vandaar dat ik zeg, voor veel dingen is het helemaal prima. Maar niet voor zaken die je real time wilt hebben en daar schommelingen in zitten. Praktisch voorbeeld daarvan is dus vermogen. Maar als je een sensor hebt die structureel <10s een update stuurt is dat echt een aardige aanslag voor de bandbreedte van je Zigbee netwerk. Of zoals je zelf al zegt zou band utilization misschien een beter woord zijn ja. Ook al gaat het feitelijk wel om de bandbreedte maar dan incl de overhead.

Dat een Wifi devices een constante "keep alive" nodig hebben en Zigbee niet ga ik niet ontkennen. Maar het is echt nog wel prima te doen in een huis. 1000 devices per AP is dan ook gewoon al heeeeel veel. Maar je moet aardige dichtheid aan devices hebben dat je niet een tweede AP dan in je huis kunt inrichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Vrees dat je het echt verkeerd ziet.
Elke seconde een paar bytes is uiteraard helemaal niets voor een netwerk.
Tenslotte is dat alles wat een paar getallen aan power waardes zijn.
Je loopt echt helemaal nooit met zulke zigbee devices tegen bandbreedte limieten aan.

Als je een 30 tal wifi iot devices op een consumenten netwerk zet loopt de boel al vast, zelfs als dat passieve devices zoals lampen die helemaal geen data versturen zijn.
Als je een 30 tal zigbee devices zoals een power meter continue laat pollen werkt dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ben(V) En die paar bytes data + overhead is dus echt wel veel :) Zeker omdat er aardig wat retransmission en acknowledgment plaats vind over de mesh en de rekenkracht voor de coördinator hiervoor. Probeer het maar eens, 30 power meters laten pollen op 5 seconde of zelfs 1 seconde. Dat gaat een zware kluif worden, zeker op een wijd netwerk.

En dat 30 devices voor een goedkope ISP box veel is ben ik ook zeker met je eens. Dat is ook wat ik steeds roep, als je Wifi smarts wilt moet je ook daar investeren. Maar dat je dan duizenden euro's moet uitgeven is gewoon onzin. Een €85,- kostende Unify AP-AC Lite heeft geadverteerd ondersteuning voor 250 devices en heeft hier ook altijd alleen prima de 50+ devices gedaan zonder issues. Tuurlijk zal het wel voor wat bevolking van de 2,4GHz band zorgen maar die is al niet echt leeg te noemen. Voor de snelheid heb je de 5Ghz en 6Ghz die smarts toch niet gebruiken :)

Dus blijf erbij, beide hebben hun plek. Zigbee is in de basis superieur maar kent zijn beperkingen. Maar goed, voor hier te veel, dan kan je beter los topic openen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 28-05-2024 21:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb Peha Badora gecombineerd met Gira Friend of Hue (Glossy White) schakelaars, dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUoqeacJoCFc16SMjpJ_TAd4TRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E1Pumyuc6OKeHirk4UoiSSfb.jpg?f=user_large

De schakelaars links en rechts zijn beiden Friend of Hue schakelaars (en moeten een beetje beter uitgelijnd worden ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Pietb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:58:
Ik heb Peha Badora gecombineerd met Gira Friend of Hue (Glossy White) schakelaars, dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]

De schakelaars links en rechts zijn beiden Friend of Hue schakelaars (en moeten een beetje beter uitgelijnd worden ;)).
Ah top zeg! Dat past dus gewoon. Alleen niet helemaal dezelfde wittint? Of valt 't niet echt op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nee, niet dezelfde tint, de schakelaars zijn een tintje lichter. Ik zit niet de hele dag naar mijn schakelaars te kijken, dus echt opvallen doet het mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Pietb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:29:
Nee, niet dezelfde tint, de schakelaars zijn een tintje lichter. Ik zit niet de hele dag naar mijn schakelaars te kijken, dus echt opvallen doet het mij niet.
Oké dat scheelt! Ik heb OCD, maar ga mijn best doen me er niet aan te storen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
Zelf zou ik toch gewoon het schakelmateriaal gebruiken van het merk wat je al hebt. Werkt gewoon mooier en beter vind ik, of nou voor een wifi (Shelly) of zigbee module kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
Nog een newbie vraag: met een pulsdrukker van Peha, kun je dan met een Philips wall module of een Shelly ook onderscheid maken tussen een boven- en onder druk? Bijvoorbeeld bovenkant ingedrukt houden is feller, onderkant ingedrukt houden is dimmen?

Of werkt een pulsdrukker niet zo en is het altijd alleen onder klikken, voor aan/uit, en ingedrukt houden voor geleidelijk dimmen/feller zetten (golfpatroon) en loslaten om te bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
Ligt eraan welke soort pulsdrukker je hebt, bijvoorbeeld Gira heeft een hele boel varianten.

Normaal gezien is een pulsdrukker aan of uit (wel of geen spanning)

Als je dus een enkel voudige pulsdrukker hebt, heb je 1 uitgang. 2 voudig 2, 3 voudig 3 etc.

Waar jij volgens mij een beetje op doelt is een pulsdrukker met nul stand, dan kan en boven en beneden drukken. (Bv 014700)

Als je dus een 1 voudig pulsdrukker hebt (1 uitgang) kan je 1 'functie' doen.
Pagina: 1