Windows partitie niet zichtbaar in Linux?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
Lang verhaal:
Laptop met Windows 10
Om een macrium image te plaatsen een nieuwe partitie gemaakt via Windows schijfbeheer.
Een partitie van als ik me goed herinner 100 GB op een sst van 500GB.
Nieuwe makrium Rescue disc aangemaakt.
Na opstarten krijg ik dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYHt5xNhqvbRxG0NeSnn5zkn1g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTqqTeej8R7fFrX5HTUueA47.jpg?f=fotoalbum_large

Linux geïnstalleerd, die zag een Windows partitie en vroeg of hij daarnaast kon installeren wat ik bevestigde.

Na het opstarten van Linux verwachtte ik de Windows partitie te kunnen zien, zoals te zien op het volgende screenshot is die er niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykAXZUA4lTUvml_Eyk7mjiKWYAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ChyTj3hwiZvEun6iAgbsGPZ.jpg?f=fotoalbum_large

In het volgende screenshot zie je dat Linux wel degelijk een Windows partitie ziet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k75g51Z7AdV_0PRHy2amRamPi8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twzrGbbZPTlumGRvGUsdaHXg.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik in het Linux boot menu dus kies om Windows op te starten krijg ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Mzj-vnmSXzPnVnsqmkG8jVpsRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g579Oq3Gll4m7Z5RTHpJojbg.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn, Windows opnieuw tevoorschijn halen zal wel een verloren zaak zijn, maar het zou wel fijn zijn als ik nog bij de bestanden kan
...

[ Voor 13% gewijzigd door linp op 26-05-2024 17:05 . Reden: Persoonlijke info verwijderd ]

Beste antwoord (via linp op 27-05-2024 17:32)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
linp schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:17:
Nieuwe macrium Rescue disc aangemaakt.

[Afbeelding]
De M2 SSD wordt zo te zien dus niet herkend door de Macrium Reflect rescue USB.
Waarschijnlijk door het ontbreken van de juiste (RST) drivers.
Was dat een recente/laatste versie van Macrium reflect en was de rescue disk wel correct aangemaakt met de juiste NVME/RST drivers?

Na meerder keren lezen snap ik ook nog niet WAT er nu precies allemaal is uitgevoerd?
Windows opnieuw tevoorschijn halen zal wel een verloren zaak zijn, maar het zou wel fijn zijn als ik nog bij de bestanden kan
Blijkbaar is de hele Windows partitie dus overschreven.
De data die niet is overschreven zou je nog wel kunnen terughalen.

Maar:
The_Doman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:39:
Als het SSD's zijn waarvan je wilt recoveren en TRIM was actief , wat standaard zo is, dan heb je eigenlijk geen kans meer op herstel.
Het enige wat je dan nog misschien terug zal zien zijn bestandsnamen, maar geen bruikbare inhoud meer.
Check:
Aesonlabs: Is it possible to recover data from TRIM enabled SSD?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

Geen idee wat je precies gedaan hebt.....

Je zegt dat het een 500GB SSD is. In de eerste screenshot zie je die hele SSD. Er is dus geen 100GB partitie. Wat je daar ziet is een Windows partitie van (grofweg) 500GB.

2 screenshots verder heb je diezelfde partitie maar nu plots in EXT4 bestandsformaat; Linux dus.

Geen idee wat je allemaal gedaan hebt maar er is een redelijke kans dat alles op die partitie verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Inderdaad, ik had een 500 GB partitie waar Windows op staat daar heb ik een partitie van 100 GB bij aangemaakt en die heb ik Drive letter x gegeven. Daar heb ik geen screenshot van
Omdat ik in het makriumscherm de nieuw aangemaakte partitie miste (waar ik de zojuist gemaakte image had geplaatst) , installeerde ik dus Linux om m'n parities te kunnen zien
En ik zie dus weer een partitie van 500 GB, blijkbaar is er bij aanmaken van de nieuwe partitie in Windows schijfbeheer iets niet goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

linp schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:34:
Inderdaad, ik had een 500 GB partitie waar Windows op staat daar heb ik een partitie van 100 GB bij aangemaakt en die heb ik Drive letter x gegeven.
Dat zou heel knap zijn. Je hebt een 500GB SSD met een 500GB partitie. Daar kun je dus geen 100GB partitie bij maken. Die heeft dus nooit bestaan.
Omdat ik in het makriumscherm de nieuw aangemaakte partitie miste (waar ik de zojuist gemaakte image had geplaatst) , installeerde ik dus Linux om m'n parities te kunnen zien
En dat is over Windows heen geïnstalleerd. De Windows partitie is nu dus weg.
En ik zie dus weer een partitie van 500 GB, blijkbaar is er bij aanmaken van de nieuwe partitie in Windows schijfbeheer iets niet goed gegaan.
Zoals gezegd; het is nooit mogelijk geweest om die 100GB partitie te maken. De schijf was volledig toegewezen.

Wat je nu in het boot menu ziet is de bootmanager van Windows. Die staat op die eerste, 105MB, partitie.

Wellicht dat er met een rescue programma nog wat mogelijk is maar ik zou er niet al te hard op hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Dat was een schrijffout uiteraard, ik heb eerst de partitie ingekrompen en toen de nieuwe partitie gemaakt van 100 GB, en daar heb ik daadwerkelijk ook de makrium image naartoe geschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl0-BrGHUeQkahNrj0BhKCf_6tU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaznFxyAXmXjVGgXTb1eas7i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Nieuwe macrium Rescue disc aangemaakt.

[Afbeelding]
De M2 SSD wordt zo te zien dus niet herkend door de Macrium Reflect rescue USB.
Waarschijnlijk door het ontbreken van de juiste (RST) drivers.
Was dat een recente/laatste versie van Macrium reflect en was de rescue disk wel correct aangemaakt met de juiste NVME/RST drivers?

Na meerder keren lezen snap ik ook nog niet WAT er nu precies allemaal is uitgevoerd?
Windows opnieuw tevoorschijn halen zal wel een verloren zaak zijn, maar het zou wel fijn zijn als ik nog bij de bestanden kan
Blijkbaar is de hele Windows partitie dus overschreven.
De data die niet is overschreven zou je nog wel kunnen terughalen.

Maar:
The_Doman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:39:
Als het SSD's zijn waarvan je wilt recoveren en TRIM was actief , wat standaard zo is, dan heb je eigenlijk geen kans meer op herstel.
Het enige wat je dan nog misschien terug zal zien zijn bestandsnamen, maar geen bruikbare inhoud meer.
Check:
Aesonlabs: Is it possible to recover data from TRIM enabled SSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
Dank voor het meedenken,
Ik had gelukkig net een back-up naar het netwerk geschreven van alle XLS bestanden.
Aangezien er naar het lijkt, weinig kans is deze installatie terug te halen heb ik vanochtend een image teruggezet, die is niet recent maar daar kom ik wel overheen.
Pagina: 1