Houtverbinding dwarsbalk HSB vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-08 09:38
Een vraag voor mensen met ervaring in de houtskeletbouw.
Ik ben mijn HSB woning aan het verbouwen en daarbij viel me plots iets op rond de verbindingen van de dwarsbalken van mijn zoldervloer aan de draagbalken. Om een en ander te verduidelijken een foto van een van de verbinders en een overzicht van mijn zoldervloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X21Y5RzYH7ueQVb8S0Mcjcg0-cs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7rvMxAanE06QqJVJnTNah9ao.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-2SgHTrPeCISU_6O0ckWJjvchI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AVUO8AtOBMQf61553QqaciM.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vraag is: die verbinder (gezien vanaf de trapzijde) ziet er nogal iel uit en zit helemaal aan de rand van de balk om het gehele middendeel van de zoldervloer te verbinden met het dragende gedeelte op vier plaatsen (voor en achter van de dubbele balk). Eigenlijk had ik hier ophangbeugels met flenzen verwacht zoals SBE76/152. In totaal zijn het 4 van deze verbinders die de middenvloer op zijn plek houden en dragen via een dubbele balk. Is dit een normale praktijk volgens gangbare regels en is dit veilig te noemen (bij normaal gebruik van de zolder)? Ik weet dat bij de bouw is beknibbeld op alles waar mogelijk en daarom ben ik toch nieuwsgierig hiernaar.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 14:20
Weet je zeker dat dit geen pen gat verbinding in de balk betreft en de beugel voor extra verzegeling is? Misschien eens iets heel duns en plats achter de balk steken om
dit uit te sluiten.

Verder kan het ook nog zijn dat er koud achter de balk schroeven, deuvels o.i.d. Zijn gezet.

Als dat allemaal niet het geval is, ik ben geen constructeur. Iets in mij zegt dat de zolder dan niet stevig genoeg is, vanwege de kleine beugels, om te belopen. Maar daar kunnen anderen dan vast duidelijkheid over geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:28
Een zoldervloer wordt berekend met een vrij kleine nuttige belasting. Uiteindelijk komt er op die verbinding maar ca. 1,5 m2 belasting.
Die ankers zien er iel uit, zeker in verhouding met die dubbele balken. Maar die dubbele balken zijn ws. zo bepaald op basis van doorbuiging en niet op sterkte. M.a.w., zwaar overbemeten qua sterkte.
Als je van plan bent om er een woonzolder van te maken, dan zal je die vloer opnieuw moeten laten doorrekenen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even verplaatst naar B&K

je antwoord zal je vinden bij doorsnede B en in de berekeningen staat welke belasting is gebruikt bij de berekening. in nederland zijn turkse en chineese toestanden waarbij de corruptie ervanaf druipt zeer uitzondelijk dus daar zou ik maar niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
JukeboxBill schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:50:
Een zoldervloer wordt berekend met een vrij kleine nuttige belasting. Uiteindelijk komt er op die verbinding maar ca. 1,5 m2 belasting.
Die ankers zien er iel uit, zeker in verhouding met die dubbele balken. Maar die dubbele balken zijn ws. zo bepaald op basis van doorbuiging en niet op sterkte. M.a.w., zwaar overbemeten qua sterkte.
Als je van plan bent om er een woonzolder van te maken, dan zal je die vloer opnieuw moeten laten doorrekenen.
Ik zag dat ik per ongeluk de tekening van de 1e verdieping hierboven had staan. Maar de situatie voor de zolder is wat betreft het middenstuk eender aan die van de 1e verdieping, zelfde constructie. Heb een stuk papier achter de kopse kanten proberen te schuiven maar er lijkt idd op het midden van de kopse kanten iets te zitten, misschien een verborgen balkdrager, zoiets als ETSN100. Tenminste dat mag ik dan hopen.. Zouden ook gewoon spijkers kunnen zijn die door de draagbalken zijn geslagen in de kopse kant (schroeven kenden ze niet bij de bouw). Maar als de situatie van zoldervloer en 1e verdieping zelfde is dan zou dat qua belastbaarheid wel moeten als ik het zo lees hier.
In de sterkteberekeningen staat niets over de gebruikte verbindingen helaas. De zolder gaat wel gebruikt worden als normale woonverdieping, vandaar mijn plotse bezorgdheid.
Corruptie verwacht ik hier ook niet overigens maar als je gezien hebt hoe e.e.a. aan het huis afgewerkt is en de kwaliteit.. 7(8)7 Binnen is niet voor niets bijna alles nieuw :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
Nog eens beter gevoeld met een lange, platte spatel. Er zitten toch gewoon enkele (3?) spijkers door de dwarsbalken in de kopse kanten van de dubbele balk gespijkerd :o Geen balkdrager. Net zoals bij de verbinding van de liggers aan de dubbele balk ter plekke van B, zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y99FzVGyMGXEj100JnWe4VeUBo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzKx8FNM2pk41ov52qhTCOvS.jpg?f=fotoalbum_large
De (standaard) spijkers zijn ook nog eens vrij willekeurig geplaatst, soms aan de onderkant zoals op de foto, soms in het midden. Niet bepaald de meeste elegante en solide oplossing.
Zover ik zie in bijv, "Techniekboek 2020" (van gb.nl) is dit soort constructies niet toegestaan.

Nog verder gezocht op de gripankers, hoewel voor normale balkdragers er een document bestaat met daarin de belastbaarheid in kN genoemd is dit voor deze gripankers niet te vinden. Ze horen dan ook onder het kopje "lichte balkdragers" en zijn feitelijk alleen hoekverbinders. Misschien dat ik toch eens een deskundige ga zoeken voor zijn/haar oordeel.

[ Voor 21% gewijzigd door avmnij op 28-05-2024 08:36 ]

Pagina: 1