Driver gezocht voor in exfat geformatteerde usb sticks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ambers
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-05 11:39
Mijn vraag
Ik heb hier LENOVO usb sticks 2Tb en wens die te gebruiken in een sat ontvanger.
Wie kan mij aan de passende driver helpen om de sticks te kunnen lezen? en ev later te kunnen beschrijven... :?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00
Welk OS staat er op die ontvanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ambers
de soft in de satontvanger is LINUX based, VTI-11.02 en OPENPLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
Elke willekeurige linux-distributie?

De meeste daarvan kun je ook gewoon van een usb-stick starten zonder ze ooit op je hd te installeren. Dus zolang je een computer hebt met 2 USB-sloten, moet dat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 16:11
Windows en Linux kunnen beide met exFAT omgaan toch? Wat is het probleem?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ambers
probleem is dat de stick niet gelezen wordt omdat de exfat driver ontbreekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80910

Of dat de stick 2 TB en je max 32GB kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor exFat heb je geen aparte driver nodig (althans, niet onder Windows 10 en 11 en de meeste linux distros). Die worden door je OS gewon herkend, als ze een exFat bestandssysteem hebben.

Staan die dingen wel in je diskmanager? Zoja, wat geeft ie daar aan?

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 26-05-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:50

Twazerty

AVCHDCoder developer

Let op voor alle lezers: de software waar de TS het over heeft is niet zomaar linux. Het is enigma2 op een satellietontvanger.

Heb je deze ook al gezien: https://forums.openpli.or...ma2-plugin-drivers-exfat/

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Tenzij je zelf die driver wil gaan schrijven zie ik niet wat dit met Softwareontwikkeling te maken heeft :?

Softwareontwikkeling -> Opslag en back-up

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ambers
probleem is dat de stick niet gelezen wordt omdat de exfat driver ontbreekt

met fat en fat32 werkt de box normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:12
Je kan de stick in je ontvanger formatteren.
Eventueel kan je opgenomen programma's via je netwerk naar een harde schijf kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Jan Ambers schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:43:
Ik heb hier LENOVO usb sticks 2Tb en wens die te gebruiken in een sat ontvanger.
Om welke USB stick(s) gaat het hier eigenlijk?
Want:
Google: LENOVO 2TB USB flash drive legit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-05 16:37
Je kunt de USB-sticks toch gewoon zelf formatteren (zoals hierboven al gezegd) in een ander bestandsformaat wat de sat ontvanger wel accepteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 17:59
Je zult je usb stick met FAT32 moeten formatteren om hem te kunnen gebruiken op andere apparaten. Windows laat je niet zomaar toe om zelf zo'n grote usb stick als FAT32 te formateren, hiervoor heb je een speciaal tooltje nodig, of zul je vanaf de commandline moeten formateren.

Ik gebruik hier zelf guiformat voor http://ridgecrop.co.uk/index.htm?guiformat.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ik snap het probleem nog steeds niet. Ik heb zelf een ontvanger met Open-Pli. De USB stick kan je door de ontvanger laten formatteren. Ook een 2 Tb stick. Lezen en schrijven naar de stick gaat simpel via mijn netwerk. De stick komt nooit uit mijn ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ambers
@The_Doman Het gaat hier over USB 3.1 mem sticks van hoge snelheid in metaal aan speciale prijs:0.34€voor 16 Tb, tot 3.65 € voor 64 Tb(3.0)
Ik heb er hier enkele in gebruikl en ben er zeer tevreden over, voor dié prijs kon ik ze niet laten liggen.
Mijn bedoeling is een multimedia toestel te maken van mijn SAT-TV ontvanger, die ook een SSD bevat.
Ik zoek er nu nog een softMP3 speler met randomplay bij in te bouwen. Nog liefhebbers? Hoe meer zielen hoe meer vreugd!!! :9 >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:51

Umbrah

The Incredible MapMan

De meeste TV ontvangers zijn "blackbox" apparaten waar je zelf niet sudo rechten hebt, of uberhaupt kernel rechten hebt. Jammer, maar in dat geval kan je er niks aan doen.

Mocht je dat wél hebben, afhankelijk van je package manager, zul je dus zoiets moeten doen:

sudo apt-get install exfat-fuse exfat-utils

Mocht dat niet werken, dan zal je waarschijnlijk handmatig vanuit de repo moeten werken, of erger nog: zelf moeten gaan compilen.

Mocht je geen sudo hebben... tsja... dan weet je nu waarom jailbreaken, custom bootloaders, en dat soort dingen belangrijk zijn.

Steek het ding in een Windows PC, en formatteer het ding als FAT32 met de grootst mogelijke (die kleiner is dan de stick zelf) partitie.

Of kijk of je het ding als EXT4 kan formatten. Kan via Windows Subsystem for Linux: https://learn.microsoft.c...ndows/wsl/wsl2-mount-disk
Het gaat hier over USB 3.1 mem sticks van hoge snelheid in metaal aan speciale prijs:0.34€voor 16 Tb, tot 3.65 € voor 64 Tb(3.0)
Overigens, met die prijs voor zo'n formaat USB stick... euh...

Hoe zal ik dit netjes zeggen... zeker op de chineze sites is het nogal een veel voorkomende scam om een drive te partitioneren met een corrupte partitie tabel. Als je hem uit de enclosure wipt (een SSD van 4TiB heeft meestal een stuk of 4 tot 8 NAND modules, een 16TiB nog meer, die ramt een 2,5" enclosure wel vol) en je ziet maar een klein beetje NAND op het PCB, dan is de kans dat je een scam-SSD/stick hebt erg groot.

Wat die ali-piraten doen is mega goede specs veel te goedkoop in de markt zetten, met, zeg maar, 256MB tot 8GB aan werkelijk NAND geheugen er in uit een of andere afvalcontainer bij een NAND-boer. Daar zetten ze een "mooi" doosje omheen, en vervolgens schrijven ze een "neppe" partitietabel die zegt: "ik ben zoveel TB groot". Ga je werkelijk zoveel schrijven naar de schijf kom je allemaal problemen tegen, random corrupt rakende data, bestanden die niet benaderbaar zijn, schrijf fouten, ga zo maar door.

Ik zou zeker om dit soort scams niet uit te buiten (goedkoopste 4TB pricewatch schijf is €200ish) nooit dit soort dingen kopen: het gaat om kleine bedragen maar een hoop klein maakt groot, en alleen van een boycot/effectief niet geld kunnen verdienen voor de moeite die ze er in steken kun je dit soort dingen voorkomen.

[ Voor 45% gewijzigd door Umbrah op 28-05-2024 15:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NESFreak
Jan Ambers schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:46:
@The_Doman Het gaat hier over USB 3.1 mem sticks van hoge snelheid in metaal aan speciale prijs:0.34€voor 16 Tb, tot 3.65 € voor 64 Tb(3.0)
Ik heb er hier enkele in gebruikl en ben er zeer tevreden over, voor dié prijs kon ik ze niet laten liggen.
Mijn bedoeling is een multimedia toestel te maken van mijn SAT-TV ontvanger, die ook een SSD bevat.
Ik zoek er nu nog een softMP3 speler met randomplay bij in te bouwen. Nog liefhebbers? Hoe meer zielen hoe meer vreugd!!! :9 >:)
Met zo'n prijs klinkt niet helemaal in orde om eerlijk te zijn. Ik ben bang dat je bent opgelicht...

Intern zit voor zo'n prijs vaak een kleinere opslag van een paar GB. Die eerste paar GB die je erheen schrijft staan er gewoon op, maar daarna komen de problemen. Al meer dan een decennium een bekende oplichtingstruc nieuws: Chinese oplichters vinden truc om opslagcapaciteit na te bootsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:51

Umbrah

The Incredible MapMan

NESFreak schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Met zo'n prijs klinkt niet helemaal in orde om eerlijk te zijn. Ik ben bang dat je bent opgelicht...

Intern zit voor zo'n prijs vaak een kleinere opslag van een paar GB. Die eerste paar GB die je erheen schrijft staan er gewoon op, maar daarna komen de problemen. Al meer dan een decennium een bekende oplichtingstruc nieuws: Chinese oplichters vinden truc om opslagcapaciteit na te bootsen
Zelfs die eerste paar gig (als het al een paar gig is) zal ik over twijfelen. Alle stukjes electronica in die boardjes komen uit óf refurb/recycling projecten, óf uit illegaal doorverkochte waste-bins (je moet je zo voorstellen dat een grote NAND-fab binning uitvoert; namelijk: welke stukjes silicon zijn goed, welke niet, en dat zo een paar keer door de hele keten heen doet; de beste binned dingen worden grote SSD's met hoge dichtheid, de slechtste zetten ze een paar blocks uit en verkopen ze als minder, de allerslechtse als MicroSD kaartjes met weinig "spare" ruimte, en het meest absurd slechtste, zeg maar zo'n 2%, gooien ze weg en vernietigen ze -- in dat laatste stukje zit een hoop diefstal/illegale doorverkoop in de verwerkingsketen, veel ali-piraten komen zo aan hun supply). De kans dat het gewoon erg gaar is zelfs voor de "echte" stukken is te groot aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ambers
OK bedankt vr tip.
Ik ga proberen die stick vol te schrijven met copien en dan van de ene stick een copij maken naar een andere, maar das ne pak werk!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Jan Ambers schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:59:
Ik ga proberen die stick vol te schrijven met copien en dan van de ene stick een copij maken naar een andere, maar das ne pak werk!!!!!
Er zijn wat tools die het snel kunnen controleren:
Google: test fake USB
ElevenForum: New utility to check for "fake" flash drives

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Ambers
Bedankt vr de info, ik heb 29 Gb sticks ontvangen ipv 2 Tb sticks
Ben nieuwsgierig of ik geldterug policy zal krijgen
Heb feedback achtergelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:27
Als exfat nog niet werkt op OpenPLi zul je deze handmatig moeten installeren met het commando:
code:
1
opkg install util-linux-mount

of
code:
1
opkg install fuse-exfat

daarna het bestand /etc/filesystems openen in een editor en nakijken of er fuse-exfat in voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ambers
Ik gebruik als satontv de Vu+Duo, de vraag is of er genoeg geheugen is om de recente versies open PLI te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Kijk eens op de support pagina van openpli:
https://openpli.org/download/vuplus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Laatst online: 18:53
Jan Ambers schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:21:
Zijn dit van die vage USB sticks van Ali/uit China? Grote kans dat ze dan helemaal geen 2 TB zijn maar veel en veel kleiner. Is een bekende oplichtings truuk.

Edit: nevermind, mensen hierboven geven hetzelfde al aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Monkeybrains op 29-05-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
Jan Ambers schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:21:
Kijk ongeveer 32gb dus. En zoals hierboven ook al gemeld waarschijnlijk niet eens een hele betrouwbare 32GB.

Geen idee waar je je feedback hebt achter gelaten, maar als dit met de verkoper zelf was, dan zal ie waarschijnlijk beloven nieuwe te sturen of andere beloften doen. Of bijvoorbeeld vragen om het geheugen terug te sturen zodat ze zelf onderzoek kunnen doen. Alles om je lang genoeg bezig te houden dat je periode om geld terug te vragen voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met deze (freeware) tool kun je checken of een USB stick echt de opgegeven capaciteit heeft:
https://www.grc.com/validrive.htm

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Pagina: 1