Buren werken niet mee aan heg of schutting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-04 23:11
Hallo,

Wij hebben 2 buren ene is een engel andet is een duivel die ook in de nieuws staat. Wij gaan binnenkort met de engel buurvoruw de haag weghalen omdat de helft dood is komt er een schutting. De andere buren willen niet eraan werken dus ik vrouw mij af wat ik hiervoor kan plaatsen? Liefst wil ik ze gewoon niet zien. De reden dat ik hier iets wil is omdat ze vaak gleuren tussen de haag. Ik denk dat de schutting meer helpt maar deze willen dus niet meewerken. Ik zat te denken aan een douglass overkapping maar dit is een dure grap. Let even niet op de tuin die wordt aangepakt door een houvenier. Gaat om het idee.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyaGojxDWm8iK-BK1_n7Lr8R1G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jw0i3qQNQ75MpGHTCQdjkd5c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +85 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 00:30
De heg zo veel mogelijk snoeien en dan op je eigen terrein een schutting er tegenaan. Zolang de schutting de op het eigen terrein staat hebben je buren er niets mee te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Overkapping bouwen hoeft niet duur te zijn.

Los daarvan, ik zou de eerste paar meter wellicht een schutting zetten, maar verder in de tuin gewoon haag laten, dan heb je tenminste nog iets groens en ook geen last gluren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
Waarom heet dit topic niet gewoon 'schutting of heg'? Beetje clickbait nu.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
Voordat jij de "duivelse" buurman wordt: zoek uit of de heg niet gedeeld (mandelig) is, of zelfs volledig van de buren.

En niet iedereen vind een schutting prettig, of heeft het geld over om een schutting te plaatsen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:57
Mr. Frank Visser kom er maar in!

Kan er weinig anders van maken na het lezen van je startpost ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:42
Je kunt je ook afvragen of je heel erg blij gaat worden van aan beide kanten een schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 12:54

XallaX

Meow

Die heg mag maar 2 meter hoog zijn dus daar zullen ze aan mee moeten werken om te beginnen.

Staat de heg op de erfgrens of in de tuin van de buren?
Ik zou hem dan snoeien tot strak tegen de erfgrens en vervolgens een schutting plaatsen op je eigen grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:27

LankHoar

Langharig tuig

Volgens mij zijn buren verplicht om mee te werken aan het plaatsen van een schutting, en ook te delen in de kosten. Maar hoe dat precies zit weet ik niet.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
XallaX schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:15:
Die heg mag maar 2 meter hoog zijn dus daar zullen ze aan mee moeten werken om te beginnen.

Staat de heg op de erfgrens of in de tuin van de buren?
Ik zou hem dan snoeien tot strak tegen de erfgrens en vervolgens een schutting plaatsen op je eigen grond.
Hey de heg staat idd op de erfgrens en is overigens al bijna 3 meter.
Ik zou een schutting kunnen plaatsen als ik best dicht erop snoei alleen dan vermoed ik dat ik stukje moet inleveren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

LankHoar schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:05:
Volgens mij zijn buren verplicht om mee te werken aan het plaatsen van een schutting, en ook te delen in de kosten. Maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Nope. Als de buren het niet willen heb je pech, en dan komt de schutting niet op de mandelige erfgrens, en dan zet je de schutting in je eigen tuin, en dan hebben de buren een gratis schutting om naar te kijken en blijven ze er met hun tengeltjes vanaf :P

Zie ook deze site: https://www.juridischloke...n-erfafscheiding-plaatsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
LankHoar schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:05:
*knip*
Onvriendelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 26-05-2024 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Titel even wat meer duiding gegeven

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:39
Volgens mij is een heg itt een schutting of muur helemaal niet aan hoogte gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

- Verkeerd gelezen -

[ Voor 94% gewijzigd door RaZ op 26-05-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Het punt is de buren die niet aan willen meewerken die hebben een gekke verleden hij zij was vroeger burgemeester en al ergens anders bewoont met problematiek die allemaal op nieuws verscheen. Ons vorige bewoner op ons adres had ook al problemen met hun. Ons ander buurvrouw wil wel meewerken dus aan een schutting. Ik zoek een oplossing om de heg haag toch te laten staan maar op een ander manier geen zicht meer geven aan deze mensen. Ik wil ook niet op mijn erfgrens te veel inleveren voor een schutting. Wij wonen in een vrijesector de verhuurder zegt al helemaal niks en de gemeente gooit de bal weer naar de verhuurder.

[ Voor 10% gewijzigd door Routepr0bleem op 26-05-2024 15:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:14
RaZ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Nope. Als de buren het niet willen heb je pech, en dan komt de schutting niet op de mandelige erfgrens, en dan zet je de schutting in je eigen tuin, en dan hebben de buren een gratis schutting om naar te kijken en blijven ze er met hun tengeltjes vanaf :P

en als de buren het slim spelen halen ze na plaatsing van de schutting de dode heg weg, laten ze het verjaren en hebben ze er een stukje tuin bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:39
BFmango schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:18:
[...]

[mbr]*knip*
Onvriendelijk.[/]
*knip*
Commentaar op de moderatie mag per DM en constructief.

[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 26-05-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:44
aljooge schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:56:
[...]

en als de buren het slim spelen halen ze na plaatsing van de schutting de dode heg weg, laten ze het verjaren en hebben ze er een stukje tuin bij.
Nee hoor. Dan moeten ze eerst iets op die grond zetten en dan 20 jaar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Chedara schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:10:
De heg zo veel mogelijk snoeien en dan op je eigen terrein een schutting er tegenaan. Zolang de schutting de op het eigen terrein staat hebben je buren er niets mee te maken.
*knip*
Nergens voor nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 26-05-2024 19:38 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:21
Huidige haag geregeld snoeien zodat-ie goed vol wordt. Evt. extra aanplanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
*knip*
Maak in het vervolg een topic report aan aub.

[ Voor 87% gewijzigd door tweakduke op 26-05-2024 19:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-05 11:11
In dit geval zou ik de haag goed snoeien en de schutting zo dicht mogelijk tegen de haag aan plaatsen, dan komt hij inderdaad wel op eigen grond maar heb je geen last meer van de buren. Een overkapping is natuurlijk altijd mooi meegenomen als je de tuin toch gaat opknappen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
Routepr0bleem schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:49:
Het punt is de buren die niet aan willen meewerken die hebben een gekke verleden hij zij was vroeger burgemeester en al ergens anders bewoont met problematiek die allemaal op nieuws verscheen. Ons vorige bewoner op ons adres had ook al problemen met hun. Ons ander buurvrouw wil wel meewerken dus aan een schutting. Ik zoek een oplossing om de heg haag toch te laten staan maar op een ander manier geen zicht meer geven aan deze mensen. Ik wil ook niet op mijn erfgrens te veel inleveren voor een schutting. Wij wonen in een vrijesector de verhuurder zegt al helemaal niks en de gemeente gooit de bal weer naar de verhuurder.
Dat is geen punt. Wat er ook gebeurd is heb je twee mogelijkheden.

1: Samen met de buren wat op de erfgrens.
2: Alleen iets doen en dat tegen de erfgrens op eigen grond.

Eigenlijk is het zo simpel als wat dus. Iets op je eigen grond tegen de erfgrens en je levert 6 cm tuin in.

Dat kan een schutting zijn maar je kan natuurlijk ook denken aan een paar palen met gespannen draad ertussen waar je snelle klimmers tegen aan laat groeien. Blegh! Hedera. Maar goed. Als het om inkijk gaat heb jeet Hedera er met 1 seizoen geen last meer van natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 09:11
__R__ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:15:
[...]

..

Dat kan een schutting zijn maar je kan natuurlijk ook denken aan een paar palen met gespannen draad ertussen waar je snelle klimmers tegen aan laat groeien. Blegh! Hedera. Maar goed. Als het om inkijk gaat heb jeet Hedera er met 1 seizoen geen last meer van natuurlijk.
Voor het eerste seizoen kan je ook van die bamboematten nemen, die zijn al redelijk kijk dicht en kosten niet de hoofdprijs. Hedera 'vreet' wel de rest van de heg op tenzij je heel fanatiek vaak snoeit. Als je daar niet samen voor kiest kan dit een irritatiepuntje worden. Worteldoek als 'schutting' en daar Hedera tegenaan is ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02
Ik zou inderdaad die heg kaal snoeien, en dan een touwtje spannen op de erfgrens.
En dan een schutting plaatsen exact tegen het touwtje aan.

Of de palen gewoon met het hart op de erfgrens.
In dat geval zijn de palen mandelig, en mag hij wel planken tegen de palen aan schroeven.

Optie 2 kost je niks extra's, maar je hebt dus enkel de kans dat je palen ooit gebruikt worden.

Een heg tegen een schutting aan dempt enorm in geluid.
Bij ons was de heg aan onze kant erg lelijk en kaal.
Dus we hebben een schutting ervoor geplaatst.

5 jaar later is de heg weg gehaald, we merken toen dat we de buren veel meer hoorden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik moet zeggen dat bij zo smalle tuin een heg wel het mooiste is was je kunt hebben.
Zelf valt mij op dat je erg in de emoties valt.

Welke kant van de tuin is dat de buren de heg niet weg willen. En wat is echte probleem. Vind je heg niet mooi, te dik of echt doorkijk?
Gluren, gelukkig ben ik niet je buurman. Maar 1 van de slaapkamers heb ik mijn kantoor en ik kijk graag af en toe naar buiten. Een schutting daar in gaat niet helpen.

Je zou heg ook dikker kunnen laten groeien. En anders paar schuttingdelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
FRANQ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:03:
Ik zou inderdaad die heg kaal snoeien, en dan een touwtje spannen op de erfgrens.
En dan een schutting plaatsen exact tegen het touwtje aan.

Of de palen gewoon met het hart op de erfgrens.
In dat geval zijn de palen mandelig, en mag hij wel planken tegen de palen aan schroeven.

Optie 2 kost je niks extra's, maar je hebt dus enkel de kans dat je palen ooit gebruikt worden.
De haag is hier geplant op de erfgrens. Dan staan de stammen typisch op de erfgrens.

Je mag in zo'n geval de heg wel snoeien maar niet slopen. Dat laatste mag alleen in overeenstemming.

Idem voor het plaatsen van palen op de erfgrens.

De combinatie van bovenstaande zal er meestal toe leiden dat een schutting een aantal cm uit de erfgrens voor de haag komt te staan.

In een (huur)huis als dit zou ik overwegen om de haag goed te snoeien zodat deze weer vol terug kan groeien. Privacy kun je (tijdelijk) regelen door een paar schuttingschermen mobiel op te stellen.

Een paar palen met antidoorkijkdoek tussen 1m en 2m doet hetzelfde.

Dit is een van de weinige keren dat ik hoor dat iemand een hovenier in zijn (vrije sector) huurwoning de tuin laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Rukapul schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:20:
[...]

De haag is hier geplant op de erfgrens. Dan staan de stammen typisch op de erfgrens.

Je mag in zo'n geval de heg wel snoeien maar niet slopen. Dat laatste mag alleen in overeenstemming.

Idem voor het plaatsen van palen op de erfgrens.

De combinatie van bovenstaande zal er meestal toe leiden dat een schutting een aantal cm uit de erfgrens voor de haag komt te staan.

In een (huur)huis als dit zou ik overwegen om de haag goed te snoeien zodat deze weer vol terug kan groeien. Privacy kun je (tijdelijk) regelen door een paar schuttingschermen mobiel op te stellen.

Een paar palen met antidoorkijkdoek tussen 1m en 2m doet hetzelfde.

Dit is een van de weinige keren dat ik hoor dat iemand een hovenier in zijn (vrije sector) huurwoning de tuin laat doen.
toon volledige bericht
Als ik koop had dan was het idd anders zo denk ik ook altijd, maar gezien de tijd qua woningmarkt heb ik vrij weinig keuze. De tuin ziet er nu gewoon niet uit ik weet niet hoe ik het anders zou aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10
Ik zit zelf met een vergelijkbaar issue. De ene buur wil niet meewerken, prima, dan niet en de ander heeft een heg van 3m hoog terugsnoeien klinkt leuk maar vaak zijn zo'n hagen zo volgroeid dat je ze niet ver kan terug snoeien tenzij je een kettingzaag erop los wilt laten. En je wilt geen heg die over je schutting heen gaat groeien en je elk jaar moet bijhouden, zoals wij nu ook hebben. Dan is je schutting ook snel rot. De buren met heg willen zelf niets betalen maar natuurlijk wel beslissen wat voor schutting er moet komen... bizar eigenlijk maar prima. Maar dan het weghalen van de haag. Dat kost te veel geld of moeite. Tja, dan maar een jaartje wachten en hopen dat ze het dan wel kunnen maar ik heb er een hard hoofd in. Het zijn altijd lastige situaties en mensen zijn vaak snel in de voet geschoten als je iets wilt van ze... beste is om het toch met elkaar op te lossen waar mogelijk vind ik altijd. Want je blijft er altijd mee verbonden op wat voor manier dan ook. Heggen mogen dacht ik 3m hoog zijn en zijn vaak snel onbeheersbaar. Dat maken het al snel onkruid en je kan er weinig tegen beginnen als buur. Zwaar irritant en dat zouden ze imo best wat mogen beperken met regelgeving over onderhoud en wat te doen als je zelf iets wilt als buur op de grens.

[ Voor 12% gewijzigd door blatenja op 26-05-2024 19:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:19
blatenja schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:54:
Ik zit zelf met een vergelijkbaar issue. De ene buur wil niet meewerken, prima, dan niet en de ander heeft een heg van 3m hoog terugsnoeien klinkt leuk maar vaak zijn zo'n hagen zo volgroeid dat je ze niet ver kan terug snoeien tenzij je een kettingzaag erop los wilt laten. En je wilt geen heg die over je schutting heen gaat groeien en je elk jaar moet bijhouden, zoals wij nu ook hebben. Dan is je schutting ook snel rot. De buren met heg willen zelf niets betalen maar natuurlijk wel beslissen wat voor schutting er moet komen... bizar eigenlijk maar prima. Maar dan het weghalen van de haag. Dat kost te veel geld of moeite. Tja, dan maar een jaartje wachten en hopen dat ze het dan wel kunnen maar ik heb er een hard hoofd in. Het zijn altijd lastige situaties en mensen zijn vaak snel in de voet geschoten als je iets wilt van ze... beste is om het toch met elkaar op te lossen waar mogelijk vind ik altijd. Want je blijft er altijd mee verbonden op wat voor manier dan ook. Heggen mogen dacht ik 3m hoog zijn en zijn vaak snel onbeheersbaar. Dat maken het al snel onkruid en je kan er weinig tegen beginnen als buur. Zwaar irritant en dat zouden ze imo best wat mogen beperken met regelgeving over onderhoud en wat te doen als je zelf iets wilt als buur op de grens.
Het is natuurlijk ook een beetje raar als er al een heg is, die ook nog eens in prima staat is, maar dat de buurman dan komt vragen om het weg te halen en te vervangen door een schutting. Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die dat weggegooid geld vinden. Voordeel van de heg is ook nog eens dat het waarschijnlijk veel langer blijft staan dan een schutting, want tenzij goed geplaatst vallen die soms na 10 jaar al om. Begrijpelijk dat de buren in deze situatie, en de situatie van de topic starter, niet willen meewerken.

Er is trouwens al een wet die iets over de hoogte van een erfafscheiding zegt, volgens mij is het maximum 1,80m of 2m. Even zoeken dus, daarna kun je de heg volgens mij zelfs zonder overleg snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10
BRAINLESS01 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Het is natuurlijk ook een beetje raar als er al een heg is, die ook nog eens in prima staat is, maar dat de buurman dan komt vragen om het weg te halen en te vervangen door een schutting. Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die dat weggegooid geld vinden. Voordeel van de heg is ook nog eens dat het waarschijnlijk veel langer blijft staan dan een schutting, want tenzij goed geplaatst vallen die soms na 10 jaar al om. Begrijpelijk dat de buren in deze situatie, en de situatie van de topic starter, niet willen meewerken.

Er is trouwens al een wet die iets over de hoogte van een erfafscheiding zegt, volgens mij is het maximum 1,80m of 2m. Even zoeken dus, daarna kun je de heg volgens mij zelfs zonder overleg snoeien.
De buren waren welwillend lange tijd terug om de heg weg te halen maar toen had het voor ons geen prioriteit wegens verbouwingen etc. Ze kwamen er zelfs zelf mee destijds. Anders snap ik idd dat het nogal ongevraagd kan overkomen. Ik zie zelden hagen van 1.80 tot 2m overigens. Vaak zijn het volgroeide jongens die tot wel 4m hoog worden als je het zelf niet bijhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
blatenja schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:38:
[...]

De buren waren welwillend lange tijd terug om de heg weg te halen maar toen had het voor ons geen prioriteit wegens verbouwingen etc. Ze kwamen er zelfs zelf mee destijds. Anders snap ik idd dat het nogal ongevraagd kan overkomen. Ik zie zelden hagen van 1.80 tot 2m overigens. Vaak zijn het volgroeide jongens die tot wel 4m hoog worden als je het zelf niet bijhoudt.
De buren die jij heb wil ik ook. Mijne wilt niet eens in gesprek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik lees hier een aantal keer: Terugsnoeien en schutting tegen de heg plaatsen. Als het de rechter heg is, zou ik zeggen: NIet doen. Die plant groeit terug en duwt jouw schutting zo vanzelf jouw kant op. En de buren gaan die plant echt niet terugsnoeien aan de schutting kant.

Als het gaat over de linkerkant, dan vind ik het idee van anderen eerder in dit topic niet eens zo'n slecht plan: Stalen touw spannen (of simpel open hekwerk) en hedera groeien. Dat spul heb ik ook in moet ik meermaals per jaar terug snoeien. Heb je meteen de buren ook te pakken :)

En over de staat van de tuin: Ik heb slechtere tuinen gezien dan die je nu hebt. Er is iig groen, dus dat is altijd goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-05 13:01
Optie C: de Haag onderhouden zo dat deze vol groeit.

Voor haag en boom is er geen hoogtegrens. Deze moeten echter wel minimaal 0.5 meter van de erfgrens geplaatst zijn.

Lekker laten vol groeien en 20 jaar vol houden met z’n drie.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Routepr0bleem schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:47:
[...]

De buren die jij heb wil ik ook. Mijne wilt niet eens in gesprek.
Wellicht omdat nee ook gewoon een antwoord is?
Leuk dat jij een schutting wil, maar de buren blijkbaar niet. Dan houd het gewoon op.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
Koffie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 06:55:
[...]

Wellicht omdat nee ook gewoon een antwoord is?
Leuk dat jij een schutting wil, maar de buren blijkbaar niet. Dan houd het gewoon op.
Als buren gezegd hebben dat ze geen behoefte hebben aan een andere schutting of oplossing dan wat er nu staat dan zijn ze met TS in gesprek geweest 🙃. Als we TS mogen geloven dan reageren ze uberhaupt niet op de vraag om het over de afscheiding te hebben. Niet willen praten met buren is niet verboden, maar maakt het er niet gezelliger op en in een volgepropt land als NL is het uit pragmatisch oogpunt toch wel erg handig als mensen de tijd en moeite nemen dat wel te doen.

Dat gezegd hebbende hebben we zoals altijd in topics als deze geen hoor en wederhoor dus of er meer speelt en hor de bewuste buren er zelf over denken blijft gissen (of aannemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

RaZ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Jawel, dat zijn buren (in NL in ieder geval) verplicht via het burenrecht. Artikel 5.49 om precies te zijn:
cheidsmuur
Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.
Het vorige lid is niet toepasselijk, indien een der erven een openbare weg of een openbaar water is.
Een heg is geen scheidsmuur. Bovenstaande is alleen van toepassing binnen de bebouwde kom.

Je kunt kiezen voor een heg, of voor "geen scheiding", maar ieder van de eigenaren kan op elk moment bovenstaande vorderen, als hij dat zou willen.

Maar.... de crux zit hem erin dat TS geen "eigenaar" is. Hij moet dit dus met de verhuurder uitvechten. Die zullen daar ook zo hun regels voor hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-05-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 39993 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:39:
[...]

Jawel, dat zijn buren (in NL in ieder geval) verplicht via het burenrecht. Artikel 5.49 om precies te zijn:
Er is toch al een afscheiding? Een haag,

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Wat ook nog interessant is: ik lees hier veel reacties dat voor een haag geldt dat die minimaal 0,5m van de erfgrens moet staan. Als de haag hier exact óp de erfgrens staat (bijvoorbeeld omdat eerdere bewoners dat zo samen geregeld hebben) maar TS dan alsnog de haag laten verwijderen als hij dat wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:49:
[...]

Er is toch al een afscheiding? Een haag,
Dat is geen scheidsmuur zoals bedoeld in BW 5.49. Maar TS kan daar zelf dus geen beroep op doen, want hij is niet 1 van de eigenaren van 1 van de aangrenzende erven. Hij huurt het erf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 39993 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:39:
[...]

[...]

Een heg is geen scheidsmuur. Bovenstaande is alleen van toepassing binnen de bebouwde kom.

Je kunt kiezen voor een heg, of voor "geen scheiding", maar ieder van de eigenaren kan op elk moment bovenstaande vorderen, als hij dat zou willen.

Maar.... de crux zit hem erin dat TS geen "eigenaar" is. Hij moet dit dus met de verhuurder uitvechten. Die zullen daar ook zo hun regels voor hebben.
Dus als ik een schutting wil in mijn gehuurde hoekhuis, moet de woningbouw en de gemeente opdraaien voor de kosten? Ik heb aan 1 kant buren, de andere 2 kanten is de gemeente eigenaar.

Dat zou leuk zijn, doe mij maar een gratis schutting van 3 duizend euro, want de verhuurder en de gemeente moeten zorgdragen voor de aanschaf en het plaatsen.

Ik denk dat de verhuurder en de gemeente me heel hard gaan uitlachen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:02:
[...]

Dus als ik een schutting wil in mijn gehuurde hoekhuis, moet de woningbouw en de gemeente opdraaien voor de kosten? Ik heb aan 1 kant buren, de andere 2 kanten is de gemeente eigenaar.

Dat zou leuk zijn, doe mij maar een gratis schutting van 3 duizend euro, want de verhuurder en de gemeente moeten zorgdragen voor de aanschaf en het plaatsen.

Ik denk dat de verhuurder en de gemeente me heel hard gaan uitlachen :P
Nee, zo werkt het niet. Als het aangrenzend erf openbaar terrein is, is het hele artikel niet van toepassing. Dus het deel dat de gemeente je zou uitlachen.... dat zou waar kunnen zijn.

Maar het is nog veel simpeler: jij bent huurder..... en ik zet net uiteen dat jij dan al helemaal geen beroep kunt doen op BW 5.49, omdat dat gaat om EIGENAREN. Als huurder mag je 5.49 meteen weer helemaal vergeten, dat is niet van toepassing. Jij huurt en doet verder zaken met de woningbouw en hebt te maken met hun regels en jullie onderlinge afspraken. Als je huurt en de buren hebben een koopwoning, dan kun je je verhuurder als eigenaar een beroep op 5.49 laten doen.

Maar andersom ben jij als huurder ook niet aansprakelijk. Dus als je buren een koopwoning hebben en er staat - om welke reden dan ook - geen scheidsmuur die zou voldoen aan de eisen gesteld in BW 5.49, dan kunnen de buren bij de eigenaar (de verhuurder dus) vorderen dat die meewerkt en meebetaalt aan het oprichten van die scheidsmuur. Daar sta jij als huurder dan ook helemaal buiten.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-05-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 39993 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:07:
[...]

Nee, zo werkt het niet. Als het aangrenzend erf openbaar terrein is, is het hele artikel niet van toepassing. Dus het deel dat de gemeente je zou uitlachen.... dat zou waar kunnen zijn.

Maar het is nog veel simpeler: jij bent huurder..... en ik zet net uiteen dat jij dan al helemaal geen beroep kunt doen op BW 5.49, omdat dat gaat om EIGENAREN. Als huurder mag je 5.49 meteen weer helemaal vergeten, dat is niet van toepassing. Jij huurt en doet verder zaken met de woningbouw en hebt te maken met hun regels en jullie onderlinge afspraken. Als je huurt en de buren hebben een koopwoning, dan kun je je verhuurder als eigenaar een beroep op 5.49 laten doen.
In dit artikel staat ook iets over tuinen: https://www.rijksoverheid...-welke-voor-de-verhuurder

Daar staan toch in dat dat iets voor de huurder (schutting, heg of muur), en niet voor de verhuurder. Ik heb een hekwerk van 1 meter hoog. Of dat hekwerk er staat vanaf de oplevering uit 1980 weet ik dus niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:13:
[...]

In dit artikel staat ook iets over tuinen: https://www.rijksoverheid...-welke-voor-de-verhuurder

Daar staan toch in dat dat iets voor de huurder (schutting, heg of muur), en niet voor de verhuurder. Ik heb een hekwerk van 1 meter hoog. Of dat hekwerk er staat vanaf de oplevering uit 1980 weet ik dus niet :P
Dat staat verder los van 5.49.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 39993 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:15:
[...]

Dat staat verder los van 5.49.
Ok. En hoe moeten huurders er dan onderling uitkomen, heb je daar ook een wetsartikel voor wat je voor het gemak even kan quoten ? Dan weet de TS (en andere huurders, zoals ik) waar we aan toe zijn ;) Of is dan de link van het juridisch loket wel van toepassing?

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 27-05-2024 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Routepr0bleem, als je er met de buurman niet uitkomt kun je het beste contact opnemen de woningbouw en een afspraak maken met jullie wijkbeheerder; dit soort zaken is namelijk precies waar hij/zij voor in dienst is.

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 27-05-2024 08:23 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:19:
[...]

Ok. En hoe moeten huurders er dan onderling uitkomen, heb je daar ook een wetsartikel voor wat je voor het gemak even kan quoten ? Dan weet de TS (en andere huurders, zoals ik) waar we aan toe zijn ;) Of is dan de link van het juridisch loket wel van toepassing?
Als huurder kan je volgens mij (sorry, heb geen wetsartikelen voor jullie ;) ) nooit iemand ergens toe dwingen. Je kan hooguit OF samen met buren kijken of je eruit komt en zelf alles bekostigen OF een beroep doen op verhuurders (of dat nu woningbouw is of particuliere verhuurder) in de hoop dat zij iets willen bekostigen, maar recht op een door verhuurder bekostigde schutting heb je als huurder simpelweg niet. Tenzij daar iets over in je huurcontract staat natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Valorian schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:37:
[...]

Als buren gezegd hebben dat ze geen behoefte hebben aan een andere schutting of oplossing dan wat er nu staat dan zijn ze met TS in gesprek geweest 🙃. Als we TS mogen geloven dan reageren ze uberhaupt niet op de vraag om het over de afscheiding te hebben. Niet willen praten met buren is niet verboden, maar maakt het er niet gezelliger op en in een volgepropt land als NL is het uit pragmatisch oogpunt toch wel erg handig als mensen de tijd en moeite nemen dat wel te doen.

Dat gezegd hebbende hebben we zoals altijd in topics als deze geen hoor en wederhoor dus of er meer speelt en hor de bewuste buren er zelf over denken blijft gissen (of aannemen).
TS Geeft aan dat de buren niet mee willen werken, komt op mij toch echt over als dat er een vraag gesteld is.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:19:
[...]

Die zijn er niet. Dat is zoals iemand anders al opmerkt in de sfeer van de overeenkomst tussen verhuurder en huurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
bmwgozer schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:27:
Optie C: de Haag onderhouden zo dat deze vol groeit.

Voor haag en boom is er geen hoogtegrens. Deze moeten echter wel minimaal 0.5 meter van de erfgrens geplaatst zijn.
De haag lijkt hier OP de erfgrens te staan, dat mag dus niet.
Maar ja, doe er maar eens wat aan zonder ruzie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-05 17:15

Agent47

I always close my contracts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUb39FAD8H6Z25pZkom7uLyaoJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/mZtMbeyIeAqfZHkkJshlJ44r.gif?f=user_large

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Wij hebben besloten een overkapping te nemen. Hiervoor heb ik een overkapping boer gecontacteerd die velemaal goedkoper is dan een houvenier met hun vaste tarieven. Ook naar de recensies gekeken ziet er goed uit. Toevallig stond ik in de tuin en de buurman buurvrouw die niet willen mee werken kwamen weer lekker naar buiten zoals altijd en doen alsof ze bezig zijn maar tegelijke tijd lekker meeluisteren xd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Routepr0bleem schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:00:
Wij hebben besloten een overkapping te nemen. Hiervoor heb ik een overkapping boer gecontacteerd die velemaal goedkoper is dan een houvenier met hun vaste tarieven. Ook naar de recensies gekeken ziet er goed uit. Toevallig stond ik in de tuin en de buurman buurvrouw die niet willen mee werken kwamen weer lekker naar buiten zoals altijd en doen alsof ze bezig zijn maar tegelijke tijd lekker meeluisteren xd
In mijn huurcontract zit een seperaat docuemt over de tuin bij die onlosmakend verbonden is aan het huurcontract, waarin staat:
Het is niet toegestaan om zonder schriftelijk toestemming van de VERHUURDER bouwwerken in de tuin aan te brengen. Onder bouwwerken worden verstaan: Schuurtjes, overkappingen, dierenhokken en dergelijke.
Ik zou eerst even polsen of je ook zoiets in je huurcontract hebt staan. Als je het gaat plaatsen en je buren maken er een foto van, en vragen aan de verhuurder of ze - net als jij - toestemming vragen om het zelfde te doen, en als blijkt dat je buren geen toestemming krijgen, heb jij je bouwwerk illegaal geplaatst en moet je het misschien wel weghalen.

Goed, ik huur in de sociale sector, en niet zoals jij in de vrije sector. Wellicht dat jouw verhuurder daar minder moeilijk over doet.

Zou ongelooflijk zonde zijn als je straks veel geld kwijt bent zeker als je er iemand voor inhuurt en je mag het afbreken en naar de stort brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Routepr0bleem schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:00:
Heb je deze tip van mij gezien?
Harrie_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:22:
@Routepr0bleem, als je er met de buurman niet uitkomt kun je het beste contact opnemen de woningbouw en een afspraak maken met jullie wijkbeheerder; dit soort zaken is namelijk precies waar hij/zij voor in dienst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Harrie_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:10:
[...]

Heb je deze tip van mij gezien?

[...]
Ja zeker ik heb alle bemiddeling al gecontacteerd alleen ze kunnen echt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Routepr0bleem schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:14:
[...]

Ja zeker ik heb alle bemiddeling al gecontacteerd alleen ze kunnen echt niks.
Waarom kunnen ze niets? Heb je contact gehad met de wijkbeheerder en wat zei die dan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Routepr0bleem
jnr24 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:34:
[...]

Voor het eerste seizoen kan je ook van die bamboematten nemen, die zijn al redelijk kijk dicht en kosten niet de hoofdprijs. Hedera 'vreet' wel de rest van de heg op tenzij je heel fanatiek vaak snoeit. Als je daar niet samen voor kiest kan dit een irritatiepuntje worden. Worteldoek als 'schutting' en daar Hedera tegenaan is ook een optie.
Hallo,

Wij hebben de bestrating ieder geval afgelopen week aangepakt en de keuzen valt toch naar riet, wilgen of bamboe mat gezien de eerste twee opties voordeligst zijn denk ik dat ik daarvoor ga. Ik zit alleen met het punt hoe ga ik deze matten monteren aan de haag? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJkKPRzE2qXSR0W6MQ1QWM3sIsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wH1IfXApktMRCYiFnC5Oyi4n.jpg?f=fotoalbum_large

• Routepr0bleem
Harrie_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Waarom kunnen ze niets? Heb je contact gehad met de wijkbeheerder en wat zei die dan?
Hey Harrie,

Ik zie je bericht net pas, ik heb recent nog een foto geplaatst van de huidige situatie. Ze willen niet en ik ben ook niet meer van plan om contact te hebben met ze. Ze hebben probleem met de hele straat en ik woon er naast. Het zijn geen mensen om mee te praten. Buurtagent, buurtbemiddeling woningbouw al geprobeerd helpt gewoon niet.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
Accretion schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:24:
Overkapping bouwen hoeft niet duur te zijn.

Los daarvan, ik zou de eerste paar meter wellicht een schutting zetten, maar verder in de tuin gewoon haag laten, dan heb je tenminste nog iets groens en ook geen last gluren.
Zie foto hierboven: "Iets groens" gaat niet gebeuren! :/

*sowieso

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:12
Let even niet op de tuin die wordt aangepakt door een houvenier. Gaat om het idee.
Het zal wel aan mij liggen, maar met het woord hovenier had ik toch echt hoop op meer dan een lading tegels en een rand kunstgras.

Waar moeten de bijtjes en hommels van leven?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:55
Routepr0bleem schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:32:
[...]
Wij hebben de bestrating ieder geval afgelopen week aangepakt
Op foto ziet het er uit of het in de zomer een lekkere bakoven gaat worden. Alleen maar harde materialen. Dat wordt geen fijne plek om te zijn. Het lijkt onderhoudsvriendelijk totdat je bezig bent met groene aanslag, onkruid in het kunstgras e.d. Bij heftige regenbuien zal de boel ook behoorlijk onderlopen. Niet echt handig allemaal.
[...]
Ik zit alleen met het punt hoe ga ik deze matten monteren aan de haag?
Aan de haag niets monteren. Zet er palen neer en monteer daar je matten aan. Dat is een goede manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
RonnieKo schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

Op foto ziet het er uit of het in de zomer een lekkere bakoven gaat worden. Alleen maar harde materialen. Dat wordt geen fijne plek om te zijn. Het lijkt onderhoudsvriendelijk totdat je bezig bent met groene aanslag, onkruid in het kunstgras e.d. Bij heftige regenbuien zal de boel ook behoorlijk onderlopen. Niet echt handig allemaal.

[...]

Aan de haag niets monteren. Zet er palen neer en monteer daar je matten aan. Dat is een goede manier.
Mening verschillen ene vind het mooi ander niet maar bedankt voor je feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
@Routepr0bleem Zeker meningen verschillen. Het ziet er strak uit. Je moet er van houden. Ik zie het nu bij de buren. Ook zo'n pijpenlaarstuintje. Na uitbreiden van de woning hadden de buurtjes de tuin ook "onderhoudsvrij" gemaakt door alles te vervangen door plaveisel. Het enige groen in de tuin is / was de klimop tegen de schutting staat. Met een tuin op het (zuid)westen gaat het met de temperatuur hard. Ze hebben diverse parasols nodig om het een beetje aangenaam te maken. Ze zaten op zomerdagen meer binnen omdat het beter uit te houden was.

Na de verkoop van de woning gaf de nieuwe buurman al aan: Zou het warm zijn? Nu na één jaar hebben ze: één groot uitschuifbaar zonnescherm. Een paar parasols en een schaduwdoek in de zomer. Ze hebben nu plannen om het meer te "vergroenen" omdat ze er achter komen dat het mogelijk iets te warm wordt. Ze zitten te kijken naar leilindes aan de zijkant om minder zon in de tuin te krijgen en zo minder opwarming.

Wat ik al aangaf voor het riet e.d.: Zorg ervoor dat er geen constructie aan de coniferen bevestigd wordt. Om meerdere redenen. Een reden is: Als de coniferen alsnog weg gaan dan gaat het riet e.d. niet meteen mee. En hoef je niet alsnog iets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
RonnieKo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:01:
@Routepr0bleem Zeker meningen verschillen. Het ziet er strak uit. Je moet er van houden. Ik zie het nu bij de buren. Ook zo'n pijpenlaarstuintje. Na uitbreiden van de woning hadden de buurtjes de tuin ook "onderhoudsvrij" gemaakt door alles te vervangen door plaveisel. Het enige groen in de tuin is / was de klimop tegen de schutting staat. Met een tuin op het (zuid)westen gaat het met de temperatuur hard. Ze hebben diverse parasols nodig om het een beetje aangenaam te maken. Ze zaten op zomerdagen meer binnen omdat het beter uit te houden was.

Na de verkoop van de woning gaf de nieuwe buurman al aan: Zou het warm zijn? Nu na één jaar hebben ze: één groot uitschuifbaar zonnescherm. Een paar parasols en een schaduwdoek in de zomer. Ze hebben nu plannen om het meer te "vergroenen" omdat ze er achter komen dat het mogelijk iets te warm wordt. Ze zitten te kijken naar leilindes aan de zijkant om minder zon in de tuin te krijgen en zo minder opwarming.

Wat ik al aangaf voor het riet e.d.: Zorg ervoor dat er geen constructie aan de coniferen bevestigd wordt. Om meerdere redenen. Een reden is: Als de coniferen alsnog weg gaan dan gaat het riet e.d. niet meteen mee. En hoef je niet alsnog iets te maken.
Ene kant heb je wel gelijk ik snap wat je bedoeld. Afgelopen vrijdag voor de onweerbuien was het even zonnig. Ik merkte wel als de zon schijnt kaatst het weer terug op de tegels. Je merkt wel dat de tegels vele licht krijgen. Waarschijnlijk door de coating die nog erop zit. Wij hebben ook een zonnescherm en misschien in de toekomst nog een overkapping. De haag ga ik volgend voorjaar oppakken met wilgenmat en palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Ik lees net het topic een beetje globaal door. Je noemt als voornaamste argument dat de buren tussen de heg doorgluren? Je wil daar iets aan doen, maar de buren willen niet meewerken aan het vervangen van de erfscheiding.

Hoe is dat nu? Is de heg in de loop van het voorjaar/zomer misschien al wat voller geworden? En vind je een natuurlijke heg gewoon niet mooi of gaat het 100% om het zicht dicht maken? Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als er nog wat meer groen en zeker wat bloemen in een tuin zijn, maar ieder zijn ding natuurlijk.

Over het monteren: eventueel wat palen in de grond. Een vorige buur had een bamboescherm opgezet en vastgezet aan een gespannen ijzerdraad tussen achtergevel en schuur, dus wellicht is dat ook een idee.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Zo te zien ben je voor de authentieke gevangenis luchtplaats inrichting gegaan dat vind ik mooi maar zo heg past daar niet bij natuurlijk, ik zou er een witte houten schutting tegenaan plaatsen om het gevoel echt compleet te maken.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 26-08-2024 12:00 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 11:07
Ik snap de haat op TS niet zo voor het gebrek aan groen. Niet iedereen heeft zin/tijd/skills om allerlij planten bij te houden.

Ik zou zelf denk ik ook voor zoiets gaan alleen dan iets meet gras achterin de tuin en wel echt gras nemen ipv kunstgras. Maar met de kleine tuintjes van tegenwoordig is dit gewoon een praktische manier dat je er nog wat mee kunt.

Grote bomen en struiken zijn ook geen optie in zo'n tuintje, neem je al het licht weg.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
Wat een gezeik om hoe de tuin eruit ziet zeg. Laat anders allemaal jullie fantastische tuinen zien. Dan kunnen die ook afgezeken worden. Oh wacht dit is niet het "laat je supermooie tuin zien" topic maar een ander topic.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:30
Nou ja haat en gezeik is een groot woord. Maar deze tuin draagt natuurlijk wel weer bij aan het urban heat island effect waar we in steden al zoveel last van hebben. Ik vind het persoonlijk ook jammer dat mensen het landschap in een stoeptegel vervangen en dan klagen dat het zo warm is in hun huizen en niet lekker kunnen slapen :) Maar goed ieder z'n ding natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Ik snap jullie allemaal iedereen zijn ding om toch beetje groen te geven aan de tuin heb ik kunstgras genomen. Ik ben gewoon druk met prive en werk geen tijd voor onderhoud. Nu is het alleen nog de haag waar ik nog wel wat wil mee doen maar gezien de zomer bijna voorbij is ben ik van plan dit ergens volgend jaar te doen wanneer het begint te bloeien. Ik twijfel alleen aan bamboe of wilgenmat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Fauna schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:22:
Ik lees net het topic een beetje globaal door. Je noemt als voornaamste argument dat de buren tussen de heg doorgluren? Je wil daar iets aan doen, maar de buren willen niet meewerken aan het vervangen van de erfscheiding.

Hoe is dat nu? Is de heg in de loop van het voorjaar/zomer misschien al wat voller geworden? En vind je een natuurlijke heg gewoon niet mooi of gaat het 100% om het zicht dicht maken? Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als er nog wat meer groen en zeker wat bloemen in een tuin zijn, maar ieder zijn ding natuurlijk.

Over het monteren: eventueel wat palen in de grond. Een vorige buur had een bamboescherm opgezet en vastgezet aan een gespannen ijzerdraad tussen achtergevel en schuur, dus wellicht is dat ook een idee.
Het gaat voornamelijk over de haag meer privacy te geven. Als je langs de haag loopt zie je op de stam kijkt hebben sommige witte schimmel vlekken lijkt het. Ik heb het idee dat deze ziek zijn en met de tijd gaan begeven. Er zijn 2 a 3 die al afgebroken zijn na mate met de tijd zal dit erger worden heb ik het idee. Dan lijkt mij toch wel dat de buren wel mee moeten werken? Ik heb dan geen zin in om nieuwe haag daar te laten plaatsen. Je kan gewoon naar elkaar kijken in de tuin is gewoon geen fijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 26-08-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Routepr0bleem schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:23:
[...]
Dan lijkt mij toch wel dat de buren wel mee moeten werken? Ik heb dan geen zin in om nieuwe haag daar te laten plaatsen. Je kan gewoon naar elkaar kijken in de tuin is gewoon geen fijn gevoel.
Het is de vraag: huurwoning of koopwoning? Dat geldt ook voor de buren. In principe is een erfafscheiding op de erfgrens in eigendom van beide eigenaren. Die moeten overleggen over onderhoud en eventuele vervanging. Maar is er verhuur in het spel dan zijn er weer andere dingen die mee gaan spelen. Zie ook: Ik wil de erfafscheiding weghalen

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 26-08-2024 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

RonnieKo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Het is de vraag: huurwoning of koopwoning? Dat geldt ook voor de buren. In principe is een erfafscheiding op de erfgrens in eigendom van beide eigenaren. Die moeten overleggen over onderhoud en eventuele vervanging. Maar is er verhuur in het spel dan zijn er weer andere dingen die mee gaan spelen.
Vrije Sector Huur

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Goed, dat is dus al bekend: Vrije sector huur. Dan is het niet anders dan "praten" met de buurvrouw of een eigen erfafscheiding zetten op je eigen grond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Het is niet verplicht om bij elke gelegenheid je bek een douw te geven. Als je daarbij ook nog eens offtopic gaat heb ik liever dat je op de markt je mening over tuinen gaat roeptoeteren.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 26-08-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Routepr0bleem

Let op dat je bij een mandelige erfscheiding in de vorm van een heg de plicht hebt deze in stand te houden, je bent gezamelijk met de buren eigenaar.

Als je een schutting plaatst moet die een stukje van de erfgrens af komen te staan omdat de heg er al is. Die ruimte kun je na een bepaalde tijd "kwijt raken" door verjaring. Je hebt dan geen gebruik gemaakt van de ruimte tot de werkelijke erfgrens. Halen de buren bijvoorbeeld de heg weg, dan heb je een nieuw probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
[...]

Het gaat voornamelijk over de haag meer privacy te geven. Als je langs de haag loopt zie je op de stam kijkt hebben sommige witte schimmel vlekken lijkt het. Ik heb het idee dat deze ziek zijn en met de tijd gaan begeven. Er zijn 2 a 3 die al afgebroken zijn na mate met de tijd zal dit erger worden heb ik het idee. Dan lijkt mij toch wel dat de buren wel mee moeten werken? Ik heb dan geen zin in om nieuwe haag daar te laten plaatsen. Je kan gewoon naar elkaar kijken in de tuin is gewoon geen fijn gevoel.
Ik snap je, maar zie je het plaatsen van een wilgenmat of bamboe als permanente oplossing? Want dat is wederom een 'dode' schutting. Absoluut jouw eigen keuze natuurlijk.

Als je nog wil investeren in deze haag: vraag iemand met groene vingers wat het probleem kan zijn (waarschijnlijk: te weinig water en voedingsstoffen, eventueel: slecht gesnoeid of verkeerde bodem, anders mogelijk ziek/aangetast). Meestal kunnen ze wel tegen een stootje, dus wie weet is er nog wat moois van te maken. Een heg groeit normaal gesproken lekker dicht en meestal heb je dan het omgekeerde: je moet 1/2x per jaar gaan snoeien.

Als je dat niet wil: er iets voor zetten naar eigen keuze, en hopen dat je buren de oude haag niet weghalen en de grond claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

Of hedera onder de haag planten overal, dan groeit ie in twee jaar wel dicht (maar wel met kans dat de haag overlijdt al lopen de meningen daarover uiteen).

@Routepr0bleem post eens wat foto's van die schimmel plekken en weet je welk type haag het is? De insteek van @Fauna is denk ik best een goede, herstel de haag.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:18

Qwerty-273

Meukposter

Wij hebben de bestrating ieder geval afgelopen week aangepakt en de keuzen valt toch naar riet, wilgen of bamboe mat gezien de eerste twee opties voordeligst zijn denk ik dat ik daarvoor ga. Ik zit alleen met het punt hoe ga ik deze matten monteren aan de haag?
Niet? Die monteer je aan een set palen die je de (eigen gehuurde) grond in boort/slaat.
Routepr0bleem schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:34:
Het zijn geen mensen om mee te praten. Buurtagent, buurtbemiddeling woningbouw al geprobeerd helpt gewoon niet.
Dat is een beetje hetzelfde als een computergebruiker die de helpdesk belt met alleen de melding "Het werkt niet" en verder geen details geeft. Is het de bemiddeling die er niet te veel tijd en energie in wilt steken? Of doet iedereen zijn best, maar praat je tegen een muur van de buren aan? Er moet toch ergens wel iets van een (geschreven) woord van de buren komen, die zullen niet eeuwig stil toekijken (dat ze niet met jouw suggestie mee willen gaan is een ander punt).

Verder kan ik mij ook goed voorstellen dat als zij wel eigenaar zijn, ze niet zitten te wachten op elk jaar nieuwe hurende buren die gaan eisen dat de heg een schutting wordt, en vervolgens weer van een schutting naar een heg worden gedwongen en daar elke keer aan mee te betalen.
Het gaat voornamelijk over de haag meer privacy te geven. .... Je kan gewoon naar elkaar kijken in de tuin is gewoon geen fijn gevoel.
Om je alvast voor te bereiden, ze hebben vast ook inkijk in jouw tuin vanaf hun ramen op de eerste verdieping. Je kan op je vingers aftellen dat ze vanaf daar dan ook de activiteiten in jouw tuin gaan volgen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41
Fauna schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:47:
[...]

Ik snap je, maar zie je het plaatsen van een wilgenmat of bamboe als permanente oplossing? Want dat is wederom een 'dode' schutting. Absoluut jouw eigen keuze natuurlijk.

Als je nog wil investeren in deze haag: vraag iemand met groene vingers wat het probleem kan zijn (waarschijnlijk: te weinig water en voedingsstoffen, eventueel: slecht gesnoeid of verkeerde bodem, anders mogelijk ziek/aangetast). Meestal kunnen ze wel tegen een stootje, dus wie weet is er nog wat moois van te maken. Een heg groeit normaal gesproken lekker dicht en meestal heb je dan het omgekeerde: je moet 1/2x per jaar gaan snoeien.

Als je dat niet wil: er iets voor zetten naar eigen keuze, en hopen dat je buren de oude haag niet weghalen en de grond claimen.
Ik vermoed dat de heg het nog veel zwaarder heeft gekregen door de tegels aan deze zijde. Zo krijgen de wortels minder water en zal hij sneller verdorren. Wij hebben al jaren een prachtige volle beuk haag, 2x per jaar snoeien. Beetje bijmesten en heel veel meer onderhoud heb je er niet aan.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:30
Buren die niet willen meewerken... altijd lastig.
Ik begrijp dat je verder helemaal geen groen in je tuin wilt omdat je daar wellicht een paar minuten per week mee bezig moet?

In dat geval zit er denk ik weinig anders op dat palen de grond in te slaan aan jouw kant van de erfgrens. Dit betekent dan dat je dus een aantal tegels uit je terras moet verwijderen en op maat maken.

Ik moet wel bekennen dat ik in dit geval wel met de rest eens ben dat je wellicht het beste af bent door de bestaande heg te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-05 13:29

Fe2O3

Ja das roest

Even aangenomen dat de regenpijp de erfgrens is, op 10 cm ervanaf die houtbetonschutting ook langs die haag zetten en 23 planks schermen ertussen en ze bekijken het maar.

Wel hoop geld voor een particuliere huurwoning maar soit, goedkoper dan juridisch een schutting gaan afdwingen.

Dum de dum

Pagina: 1