Router achter Router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-01 15:11
Let op. Bij mij werkt DMZ goed. Suggesties zijn welkom.
(Van bridgen ben ik teruggekomen door wifi problemen)
.
De door de provider geleverde router voldoet soms niet aan de wifi eisen van de gebruiker. Een eigen router achter die van de provider als 2e router is dan een mogelijke oplossing, maar kan IP conflicten veroorzaken. De (sub)netwerken moeten daarom gescheiden blijven, bijvoorbeeld door DMZ op de 1e router in te stellen. DMZ laat alles direct door naar de eigen 2e router met een aparte DHCP ip-toekenning voor het thuisnetwerk. Met een Zyxel DX5401-B0 van de provider als 1e router, en een Netgear R7000 als 2e router, loste ik het als volgt op:
.
Het subnet in een ip getal is te herkennen aan het 2e cijfer van rechts in het ip van een router. Bij de 1e router van de provider is het in mijn voorbeeld een 1. Mijn eigen router gaf ik subnet 0 (nul). DMZ werkt alleen goed zonder conflicten als ik vanuit de 2e router het internet ga bereiken via een statische ip in de subnet (1) range van de 1e router. Op router 1 ga ik een DMZ ip instellen (192.168.1.2) en op de 2e router ga ik dit ip (192.168.1.2) als Statische ip instellen. De Lan ip van de 1e router (192.168.1.1) stel ik op de 2e router in als Gateway ip 192.168.1.1) naar het internet. De dhcp range op de 1e router stel ik in op 192.168.1.10 - 192.168.1.255, en op de 2e router op 192.168.0.10 - 192.168.0.255. De 10 eerste ip's van elke range reserveer ik voor met statisch ip in te stellen apparaten zodat die storingsvrij blijven omdat de ip nooit zal wijzigen. Een netwerkprinter kan zodoende bijvoorbeeld een vaste ip worden gegeven in het huisnetwerk.
.
Op de 1e router stelde ik het zo in:
----------------------------------------------
Netwerkinstelling - NAT - DMZ 192.168.1.2 (toepassen)
Netwerkinstelling - Thuisnetwerken - Lan configuratie - Lan ip 192.168.1.1 (wordt gateway 2e router)
Subnet Mask is altijd 255.255.255.0
.
DHCP range instellen 192.168.1.10 - 192.168.1.255
Op 1e router een Statische dhcp instellen met mac 2e router en ip 192.168.1.2
.
Op de 2e router stelde ik het zo in:
---------------------------------------------
Geavanceerd - Internet installatie
- Statische ip instellen 192.168.1.2
- Subnet mask altijd 255.255.255.0
- Gateway ip instellen 192.168.1.1
.
Geavanceerd - Lan instellen
- Lan ip 2e router 192.168.0.1
- Subnet mask 255.255.255.0
.
DHCP range instellen 192.168.0.10 - 192.168.0.255
(alles toepassen en routers herstarten)

Eventuele beveilingings instellingen voor firewall enz. doe ik op de 2e router om het huisnetwerk te beschermen. Op de 1e router zijn geen beveiligingen ingesteld, immers DMZ stuurt alles direct door naar de 2e router. Op de 2e router hoeft geen DMZ ingesteld te worden want er is geen 3e router.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:29
Zolang je geen handmatige portforwarding gebruikt is dmz niet nodig. Dat stuk, samen met statische ips kun je dan weglaten

Heb je wel portforwards dan is dmz wel zo makkelijk inderdaad

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:49

DataGhost

iPL dev

Het is leuk dat het voor je werkt met deze specifieke setup, maar behoorlijk wat terminologie/uitleg gebruik je incorrect wat het geheel naast deels fout ook een beetje warrig maakt. Verder lijkt me dat je het modem eigenlijk gewoon in bridge wilt zetten. Dat je dan wifi-problemen ervaart klinkt bijna alsof je wifi op het modem nog aan hebt staan, dat zal dan uit moeten. Maar ook in deze setup heb je eigenlijk twee afzonderlijke wifi-netwerken gekregen waardoor je nog steeds niet lekker tussen beide netwerken kan communiceren, dus een van beide zal uit moeten. Maar wat is verder de bedoeling van dit topic?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Klinkt als een complexe oplossing om enkel wat wifi-problemen? Is een los access point niet voldoende?

* Gunner snapt router achter router oplossingen nooit zo goed.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@DataGhost
Waarschijnlijk ben ik minder deskundig dan een gestudeerde it-er. Die zouden het zeker ordelijker beschrijven.
Ik heb wel veel ervaring met meerdere routers achter routers, en steeds bleek dat bridgen problemen gaf.
Door proberen kwam ik er achter dat DMZ voor mij de beste oplossing was, en ook mogelijk maakte om de wifi van de 1e router te blijven gebruiken o.a. voor wat speciale apparatuur buiten het eigen netwerk. Ik hoef, en wil niet tussen beide netwerken te communiceren. Printers, mobieltjes, iptv enz. gaan allemaal via de 2e router.
De bedoeling is om anderen bekend te maken met de oplossing via DMZ bij router achter router gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:29
Dat is allemaal mooi maar zonder portforwarding blijft die dmz overbodig :)
Zet hem maar eens uit, zou geen verschil mogen maken (tenzij je wel portforwards gebruikt)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
Nog een kleine toevoeging:
Op de 2e router bleek simpel een usb3 drive aan te sluiten die vanaf elk apparaat in het huisnetwerk te benaderen is. Ik maakte een nieuwe snelkoppeling in Windows en gaf bij locatie van het item (doel) de naam:
\\readyshare\USB_Storage (De locatie is uiteraard bij elke router anders van naam)
De juiste locatie beschrijving is makkelijk in de router terug te vinden.
Door op de snelkoppeling te klikken had ik direct toegang tot de usb schijf.
Geen NAS nodig, behalve als je de kopieersnelheid te langzaam vind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egi8oYnv487HGNWh6atnpHeJ7o0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NgrFYD8NcoCBXKTA0M9W6Yor.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door hpieters op 26-05-2024 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Beetje onzinnig om vanwege tegenvallende wifi een router erbij te plaatsen.
Neem gewoon een of meerdere Acces points.

En als je dan al een tweede router gekocht heb gebruik hem dan gewoon als AP, de meeste router kun je wel zo instellen.
Kan jouw router dat niet gebruik dan alleen de lan poorten en zet zijn DHCP server uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:49

DataGhost

iPL dev

hpieters schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:11:
@DataGhost
Waarschijnlijk ben ik minder deskundig dan een gestudeerde it-er. Die zouden het zeker ordelijker beschrijven.
Ik heb wel veel ervaring met meerdere routers achter routers, en steeds bleek dat bridgen problemen gaf.
Door proberen kwam ik er achter dat DMZ voor mij de beste oplossing was, en ook mogelijk maakte om de wifi van de 1e router te blijven gebruiken o.a. voor wat speciale apparatuur buiten het eigen netwerk. Ik hoef, en wil niet tussen beide netwerken te communiceren. Printers, mobieltjes, iptv enz. gaan allemaal via de 2e router.
De bedoeling is om anderen bekend te maken met de oplossing via DMZ bij router achter router gebruik.
Het enige wat DMZ doet (op je eerste router (zegmaar modem), met als target je tweede router) is al het verkeer binnenkomend vanaf het internet naar je tweede router forwarden. Het heeft precies nul invloed op verkeer vanaf devices die het wifi van je modem gebruiken, tenzij die devices op de een of andere reden je externe IP gebruiken om met andere devices binnen in je netwerk te verbinden, maar dat is een vreemde setup op dit kennisniveau (nofi). En inderdaad zoals gezegd, als je geen DMZ of portforwards hebt ingesteld op je tweede router is het enige "bereikbare device" van buitenaf je tweede router, dus nogmaals een vreemde setup als dat iets kennelijk werkends tot gevolg heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 15:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Kijk een tweaker fixt dat, goed gedaan. \o/ Of het onzinng is of niet dat is voor mij niet relevant. Uiteraard had het anders gekund.
Je kunt het op 2 manieren doen, oftewel of je routeert, of je doet zaken op een hogere laag dmv NAT en portforwarding.
Je hebt gekozen voor Laag 3 oftewel routeren, dan kun je het oplossen door een extra router.
(Zo doen providers het ook, maar op andere schaal)

Ik had zelf de 2 reeksen omgedraaid in je setup én ik had het subnet /23 gemaakt. Zo past het beide in 1 netwerk. oftewel de 1.0/23 (ik heb het subnet al aangepast in mijn voorbeeld) achter de 2e router dieper in het netwerk.

Gateway is dan 192.168.0.1/23.
Ik ga er van uit dat de Netgear geen echt deftige routing protocollen ondersteunt en dat zou ik ondervangen met eens static route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@Kabouterplop01
Dank voor de suggesties.
Het punt is dat ik het moet doen met de spullen die ik heb. Mijn Netgear is hier de beste voor wifi en moeiteloos zonder extra tussenstations op zolder te bereiken tot zelfs achter in de tuin met 5G. De wifi van de providers router is erg zwak. Ik heb minimale wijzigingen hoeven aan te brengen, en die puntsgewijs genoemd, wat het voor anderen makkelijk maakt om zodoende DMZ te gebruiken als ze over een goede 2e router beschikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Of je doet het zoals het hoort en gebruikt een access point ipv router, als je geen AP hebt stel je de tweede router in als AP en dan werkt het zoals het hoort en hoef je dus niet te prutsen met DMZ en router achter router gedoe.
Minder moeite als je het doet zoals het hoort :P

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
hpieters schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:02:
@Kabouterplop01
Dank voor de suggesties.
Het punt is dat ik het moet doen met de spullen die ik heb. Mijn Netgear is hier de beste voor wifi en moeiteloos zonder extra tussenstations op zolder te bereiken tot zelfs achter in de tuin met 5G. De wifi van de providers router is erg zwak. Ik heb minimale wijzigingen hoeven aan te brengen, en die puntsgewijs genoemd, wat het voor anderen makkelijk maakt om zodoende DMZ te gebruiken als ze over een goede 2e router beschikken.
Wifi van een provider is niets slechter of beter, ze voldoen allemaal aan de wettelijk voorgeschreven eisen en aan de wifi standaarden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hpieters schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:02:
@Kabouterplop01
Dank voor de suggesties.
WiFi heeft niets met routeren te maken. Er zit toevallig vaak een AP ingebouwd in consumentenrouters, maar je hebt nadrukkelijk geen tweede router nodig als je meer WiFi-dekking wilt. Bovendien is "5G" een mobiele standaard, WiFI werkt (o.a.) in de 5GHz-band.

Het is mooi dat je anderen probeert te helpen, maar hoe meer je beschrijft, des te dieper je weg zakt in terminologie die je niet volledig lijkt te snappen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
Als het gaat om de wifi prestaties; plaats dan een accesspoint.

Veel simpeler, minder functies die vervelende dingen kunnen gaan doen

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@ChaserBoZ_
Mee eens dat bijv. een signaal verlenger kan worden gebruikt voor betere dekking, of een Mesh opstelling.
De 2e router had ik voor niets gekregen en het bleek dat ik die op de beschreven wijze goed kon gebruiken.
Mijn mobieltjes blijven op 5G nu goed contact houden tot op zolder of tot achter in de tuin, zonder terug te hoeven schakelen naar 2.4G. Het delen over het huisnetwerk van de usb3 drive gaat nu probleemloos met de 2e router, terwijl me dat met de isp router niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
ChaserBoZ_ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:42:
Als het gaat om de wifi prestaties; plaats dan een accesspoint.

Veel simpeler, minder functies die vervelende dingen kunnen gaan doen
De eigen 2e router aangesloten als AP in plaats van DMZ, geeft wel veel minder router instellingen, maar de wifi internet snelheid van mijn Tablet is nu ongeveer 300 Mb/s, wat voor deze verbinding een verbetering is.
Heb net bij een chinees online warenhuis een Wifi 6 router besteld en een usb wifi 6 dongel, samen ongeveer 60 euro. Ben benieuwd of dat nog hogere snelheden mogelijk maakt, zodat hopelijk netwerkkabels of lichtnet netwerk niet meer nodig is.

De usb3 netwerkdrive aan de 2e router (nu als AP) blijft perfect werken. Het valt mij op dat zelfs de afstandbediening voor IPTV beter werkt. Vaak haperde deze bij intikken van data of scrollen over zenders of VOD content. Ik vond dat zeer hinderlijk. IPTV aan de ethernetkabel had dat haperen nooit. Kabels gaan het huis uit, alles gaat wifi 6 worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS8MW2sdTjqg6a7zWmHsHlrerHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RV9igTDIOPsLbSUhcnm1Xvw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door hpieters op 29-05-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:01
hpieters schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:48:
[...]
IPTV aan de ethernetkabel had dat haperen nooit. Kabels gaan het huis uit, alles gaat wifi 6 worden.
Waarom gaan je kabels het huis uit? Dat is nog steeds de manier om echt storingsvrij een verbinding te hebben. Hoe meer je op de WiFi hebt hoe meer apparaten de WiFi verbinding moeten delen, dus hoe lager de snelheid wordt. Voor bereik mag je klooien met extra AP's (al dan niet "Mesh") dus meer apparaten die er gebruik van moeten maken. Nee, eigenlijk zoveel mogelijk via een netwerkkabel. Als het echt niet kan: Draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
@RonnieKo
Er gaat hier een renovatie plaatsvinden.Iisolatie van o.a. de gevels, onder vloer enz. En laten langs de gevel en onder de vloer nu juist al mijn kabeltjes lopen. Mooie gelegenheid om in die verbouwingstijd eens te proberen of wifi 6 kan voldoen aan mijn wensen. Eventueel zou een lichtnet netwerk nog kunnen als de kopieërsnelheid te traag wordt. Zoveel als vroeger kopieer ik niet meer, en uploaden is al jaren uit de gratie. Wel kijken mijn vrouw en ik altijd gescheiden wifi laptopTV en wifi IPTV, wegens onze uiteenlopende interesse's. Streamen blijkt zelfs via een mifi routertje en mijn unlimited Sim abonnement over mobiele masten te kunnen. Tijdens een lange glasnet storing kreeg ik van de provider een week unlimited voor de mobiel als hotspot, en iptv werkte daarmee erg goed. Daarna nam ik een unlimited sim abbo. Mijn nieuwe Basis Unlimited is eigenlijk 20Gb iedere dag, met recht om eindeloos gratis 2Gb bij te vullen. Moet eens zien hoe snel ik er You-tubend doorheen kijk. Eigenlijk zou dan het internet abonnement opgezegd kunnen worden (LOL).

De AP opstelling gaf wel een probleempje, waar ik al voor was gewaarschuwd. Ik had koppelen van 2,4 en 5G ingesteld zodat onder 1 SSID beide banden bruikbaar waren. De router kiest dan zelf. Bleken o.a. mijn Home midi en Youless dakpanelen manager het niet meer te doen. We gebruiken de Home mini vaak als assistent voor actueel weerbericht, rekensommetjes enz. Hij was niet weer opnieuw in te stellen, want kon zelfs na reset het netwerk niet meer vinden. Gaf ook last met wifi geluidsboxen en netwerkprinter. Eigenlijk met alles op 2,4G wat veel apparaten nog aanhouden wegens groter bereik. Toen 2,4 en 5 SSID's weer gescheiden. Daarna bleken netprinter, boxen en Google chrome alsook Home mini enz. weer normaal te functioneren.

Na die bandbreedte SSID scheiding bleek de wifi nog sneller op 5G, met snelheden tot boven de 400 Mb/s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90_kdyGZ1Hsx26YCJU5L08YDmh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Veliqvzl7MIN7bMhXoQOHbb9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door hpieters op 30-05-2024 01:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
Als ik jou was zou ik de bekabeling in die verbouwing gewoon meenemen. Niks verslaat een kabel namelijk, en achteraf willen veel mensen er niet meer aan omdat het niet netjes weg gewerkt kan worden bijvoorbeeld. Nu kan je dat nog meenemen.

Voor de rest ontgaat me het nut van dit topic, ik zie geen concrete vraag, maar vooral het spuien van sub optimale tot onzinnige adviezen met een hoop foutieve info erbij.

Klein voorbeeld, bij een SSID met 2,4GHz en 5GHz kiest de router niet, dat doet de client.
Pagina: 1